Halvat sähkövinssit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja silirimpsis, 30.12.2013.

  1. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Onko kokemuksia noista 12v vinsseistä hintaluokassa alle 500€? Vetokykyä saisi olla varmaankin 2000kg tai enemmän?

    Tarkoitus olisi vetää joskus satunnaisesti sellaisella auto talliin. Pahimmoilleen on ylämäkeä tallin oven edessä. Ei varmaan kovin montaa käyttökertaa vuoden aikana mahda tulla.

    Googlella mitä yritin etsiä tietoa niin ainakin AWD:n ja Bilteman vinssit eivät kehuja näytä saaneen.

    Vai kannattaisikko sittenkin harkita käsikäyttöistä vinssiä 2000kg vetokyvyllä? Sellaisia näkyisi saavan vähän alle 300€. Ei ole kyllä mitään kokemuksia noista isommista käsikäyttöisistä että onko millainen veivata jne..
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    No mulla on ihan samassa käytössä 500 kg viputalja ja on silläkin niin hidasta että alkaa kyllästyttää siinä vaiheessa kun puolet konepellistä on sisäpuolella, varmaan sama juttu siis veivattavankin vinssin kanssa. Itse ajatellut siksi sähkövinssiä. Eikö noi halvatkin riittäisi tuommoiseen satunnaiseen käyttöön vai mitä tietoa olet saanut?
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Kuin isoja vehkeitä sinne talliin meinasit vinssailla? Tuo 2000kg. veto tahtois tarkottaa vapaasti rullaavalle vekottimelle varmaan yli 10000kg:n massaa. Itse ostaisin juurikin jonkun halpiksen ja ostasin säästetyillä rahoilla vaikka laadukasta olutta.
     
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mää oon vetäny ihan ketjutaljalla
    mennee aikaa mutta on halpaa
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse vetelin vuosia vaijeritaljalla, sitten siirryin Motonetin halpaan mönkijän vinssiin joka toimii loistavasti, ainakin rullaaviin autoihin. Ainut miinus on kapulan lyhyt johto. Sai juosta eestaas kääntää rattia.
    Sit hommasin langattoman kaukosäätimen, saa istua vaik ratissa ohjaamassa.

    Samanlaisen laitoin sit kärryn vinssiinkin samasta syystä.. Hieno systeemi, nykyjään hermot lepää noissa hommissa..
     
  6. eno

    eno Gearhead

  7. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Tässä minun tapauksessa talli sijaitsee vanhassa navetassa jonka päädyssä on melko jyrkkä murskeesta tehty luiska ja maasto ennen luiskaa on myös melko epätasaista. Niinpä sellainen 10-15m ainakin olisi hyvä olla vetokapasiteettia.

    Vipuketjutalja ei houkuttele yhtään kun vähän väliä pitäisi laittaa pönkkää renkaiden taakse kun ketju loppuu kesken. Melkoisesti saa vatkata jos meinaa kauempaa auton sisälle saada. Mukavampi olisi jos kerralla saisi nykäistyä sisään asti.

    Silläpä se manuaalinenkin vinssi voisi olla toimiva ratkaisu, meneehän niihinkin vissiin 10-15m vaijeria.

    Jos vedettävä massa olisi esimerkiksi 2000-2500kg ja nousua vaikka 20 astetta niin paljonko silloin pitäisi olla vinssin vetovoima? Eipä tuo haittaa jos reilusti enempikin saisi sillä kiskottua, tiiäpä mitä sitä vielä joutuu hinailemaan. :)
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Laitoin kärryyn samanlaisen kuin noiden RC-12000. Hyvin on riittänyt.
     
  9. Ite hankkisin tohon käyttöön pikkasen paremman ja kalliimman laitteen, vinssi sisätiloissa, ei ryvety mudassa jne. eli kestää melkeen ikuisesti, ei tarvi huolehtia.

    Lisäksi jos joskus ei sitä tarvikkaan on laadukas laite, mikä ollu sisäkäytössä helppo myydä eteenpäin.

    Noi halvat hajoilee oli ne sisällä tai ulkona.
     
  10. Qjet

    Qjet 1st gear

    Menee hermotkin, kun vaakatasossa oleva ketjutalja sylttää vetokettingin rummun sisään jumiin...mutta ketjutaljalla itsekin olen pärjännyt.
     
  11. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Omaan talliin olen hilannut biltema kannettavalla sähkövinssilla,mutta sillä ei kyllä jyrkkään mäkeen hilaa painavaa vehjettä,just jaksaa vetää 2800 kg traktorin kynnyksen yli,muuten kyllä pelannut kuin junan vessa.Halpis mönkkärivinssi(1100kg) poiki maasturissa lumilevyn nostohommissa,joten ei varmaan ihan halvinta kannata ostaa.
     
  12. nalli2

    nalli2 1st gear

    Motonetin verkkovirralla toimiva sähkövinssi maksoi
    5vuotta sitten alta 100e. Toimii vieläkin.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Esim tuolta sais tossa viidenhuntinkin hintaluokassa vintturia.
    http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_index/category/129/134/

    Tuollakin niin monen merkkistä halpamerkkiä, kiinasta noita tulee monella eri brändillä.

    Vetokykyä kannattaa olla reilusti kuviteltuun tarpeeseen nähden, yleensä koko rakenne on vastaavasti järeämpi ja pelaa sit pidempään ja mahtuu vaijeriakin enempi kuin pikku virveleihin.

    Langaton kaukosäädin olis hyvä ja käytännöllinen ainakin teoriassa, mut just viime offireissulla näin kun langaton kaukosäädin veti vinssiä sisään käyttäjän toiveista riippumatta, onneksi vinssissä oli köysi eikä vaijeri ja se köysi meni vaan poikki.. Ite en oiken luota noihin kaukosäätimiin.

    Eli turvallisinta olisi jos vinssiä käytettäisiin nappuloilla tai langallisella kaukosäätimellä sieltä tallista käsin ja siinä olis päävirtakytkin käden ulottuvilla että saa vinssaukset seis jos jotain odottamatonta käy. Ja vinssausta tehtäisiin vain "kahteen pekkaan" eikä yksin.

    Jos se mäki tallin edessä on iso, niin vaijerihan hinkkaa kynnyksen nurkilla maahan, ainakin jos vinssi on lattiaan pultattu eikä katonrajaan. No sopiva lankku tai muu kapula siihen alle kulutuspalaks riittää, mutta se taas syö vetotehoa, eli isompi vinssi parempi jälleen.

    Ja jos vinssausmatkat on kovin pitkiä ja veto yhtään sivusta niin vaijeri saattaapi pakkautua toiseen laitaan ja vinssistä riippuen aiheuttaa kovaakin tuhoa jos kiipeää rummun laidan yli. 15m vaijeria 10cm rummun reunassa tekee melkoisen pallon...! Tietty apumies vinssin vieressä huomaa tämän, ehkä jopa ajoissa. Parempi olis kaventaa sitä rullakitaa reilusti ja vähän siirtää sitä kauemmas rummusta, niin vaijeri kelautuu rummulle paljon nätimmin eikä ainakaan kasaudu toiseen laitaan.

    Kyl mä panostaisin ihan kunnon vinssiin tossa käytössä. Säästää hermoja pitemmän päälle.
     
  14. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Kiinnityksen meinasin toteuttaa siten että upotan ja muuraan lattiaan neliöputken useamman kymmenen sentiin syvyyteen ja tämän neliöputken yläpäähän hitsaan lisätueksi levynpalan jonka ankkuroin lattiaan kiinni.

    Sitten tipauttaisin tuohon lattiassa olevan putken sisään sopivan putken joka tulee lattiasta katottuna noin metrin korkeudelle ja sen päälle sitten vinssi kiinni. Silloin vaijerin pitäisi jäädä sopivasti ilmaan kynnyksen kohdalla ettei hankaa siihen.

    Lattiassa olevan putken reiän voi tukkia sopivalla tulpalla silloin kun vinssiä ei tartte niin eipähän sitten haittaa muuta käyttöä.

    Nyt kun tarkemmin olen miettinyt asiaa niin alkaa sähkövinssille keksiä kaikenlaista muutakin käyttöä kuin auton veto talliin. :)

    Miten paljon enemmän pitäisi sijoittaa jos haluaa parempi laatuisen vinssin laittaa? Puhutaanko silloin jo nelinumeroisista summista?
     
  15. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    kyllä tolla 500e budjetilla mun mielestä jo mönkkärien laatuvinssejä saa esim warn. narulla jos vielä ottaa niin ei tuu katketessaaan niin pahaa ruoskaa kun vaijerista.

    halvoilla 100-200e kiinalaisilla ei mönkijöitten kans oikeenbmitään tehny...harvemmin ne kovin pitkään pelitti vaan vikaa riitti. warn oli hyvä niissä hommissa.

    offroad tarvikkeellakin näytti olevan vaikka mitä malleja isommassa kokoluokassa ja alle 500e. vetoakin se 5 tonnia
     
  16. C2.0

    C2.0 Gearhead

  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Käsivinssissä on se ikävä puoli, että se vaijeri pitää saada uloskin. Aika kovaa saa vetää ja oltava hyvä alusta kengille ja veivi vispaa kuin viimosta päivää. Saatika jos joutuu käsin veivaamaan uloskin niin siinä voi mennäkin sitten puoli tuntia, paljon vetokykyä kun tarkoittaa paljon välitystä ja paljon kammen kierroksia pienelläkin matkalla. Pitäisin vajeritaljaa parempana ja nopeampana kuin kovasti välitettyä käsivinssiä.

    Sisätiloissa kannattaa miettiä AC vinssiä. Tässä tosin päästään siihen, että tuollaisella moottorilla on pieni käyntiinlähtömomentti joten sitäkään ei kannata mitottaa liian pieneksi jos joutuu pistämään liikkeelle kuorman ollessa suuri. Suorasyötetyllä 3~400VAC on paljon parempi käynnistysmomentti kuin 1~230VAC ja DC moottorilla taisi olla kaikkein paras. Eli luulen että jos on 2000KG DC ja AC vinssit, niin se DC lähtee liikkeelle 5X isommalla kuormalla kuin AC.

    Itellä navetanparveen kiskoo romutorilta ostettu kiinalainen 230VAC vinssi jossa ajo ja lukitus molempiin suuntiin, jenkkiä semmosella ei hilaisi, jos vedon joutuu keskeyttämään ei jaksa lähteä liikkeelle yli tonnin kuormalla ylämäkeen. Pihalla Bilteman halvin paska joka pelaa irtoakulla, hyvänä ominaisuutena että vaijerirummun lukituksen saa auki jolloin voi vetää vaijerin äkkiä ulos. Ja ei tarvitse kauheasti tuon hintaista sääliä.
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Awd 1360 vinssin relepaketti. Miten kytketaan ois vahasen kiire pliis

    Kiitos etukateen :)
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  20. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Piipahdampas huomenna ehtoopäivällä ni vilkastaan?
     

Kerro tästä muillekin!