Harjoitellaanhan vähän KA:n katsastusmääräyksiä

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 8.1.2020.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Kävin tänään tarjoamassa Expedition KA vuosikatsastuksessa.
    Väliseinä ja sidontalenkit puuttuu joten HYLÄTTY.
    Sidontalenkkejä pitäisi olla tavaratilassa 6 kpl.
    Väliseinä taas tavaratilan takaosassa koska penkit 8 henkilölle eli kolme penkkiriviä.
    Kymysys kuuluukin nyt että mitä helvettiä!
    Miksi 6 sidontalenkkiä vaikka tavaratilan koko on alle puolimetriä?
    Ymmärrän lavavehkeen sidontatarpeen ja myös farmariauton jossa väliseinä takapenkkejen takana mutta tässä autossahan väliseinä on melkein perällä kun penkkejä lähes hytti täynnä.
    Jos laitan toiset sidontalenkit 50cm päähän perästä niin nehän ovat jo "matkustamossa" koska siellähän on penkkirivi.
    No ihmisiä me kaikki ollaan mutta tällä erää meinaan vetää pidemmän korren ja asentaa lenkit vain perälle (2kpl) koska matkustamotilaan en rupea mitään rumilus lenkkejä asentelemaan.
    Lappeenrannassa auto kelvannut viimeiset 4v ilman sidontalenkkejä mutta eihän täällä pääkaupunkiseudulla mikään kelpaa vaikka kyseessä vuosi katsastus.
    Lappeenrannassa auto on lisäksi maahantuontikatsastettu eikä mitään helvetin lenkkejä ole kukaan ollut vaatimassa.
    Insseillä tuntuu olevan täälläpäin pienempi pensseli tai muu pätemisen tarve joka asiaan :(.
     
    passerby, juko7 ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  2. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Voi vittu... ei voi kuin ihmetellä. Laita ne sidontalenkit ”kampana” kiinni toisiinsa. Mihin kohtaan vaativat sen väliseinän?
     
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Väliseinä pitää asentaa sinne pieneen tavaratilaan tai muuten auto pitää muutoskatsastaa henkilöautoksi ja maksella verot valtiolle (Näin hän ohjeisti).
    Puolen metrin tilaan 6kpl sidontalenkkejä.
    Olis tehnyt mieli sitoa inssiltä suu.
    No hylkäshän hän suuntavalotkin liian vaaleina eli kirkkaina perseestä katsottuna.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Yleensä helpoimmalle pääsee kun vähän tekee tutkimustyötä ja kysyy vaikka täällä mihin asemalle kannattaa mennä ja mihin ei. Katsastajissa ja asemissa on eroja.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  5. GULF

    GULF Gearhead

    Mene näyttämään sinne samalle konttorille missä ennekin katsastettu päin vittua:)
    Vähimmällä pääset. Muuten joka vuosi samanlainen shou ennekuin teet muutokset.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  6. ihka

    ihka 2nd gear

    Ei voi enää mennä sinne toiselle asemalle koska tämä herra merkkasi kaikki Trafiin ylös vioiksi.
    Siellä ne nyt kummittelee lopuneloa auton matkassa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Pistä yhden läpipultin alle 3 tai kaikki kuusi lenkkiä. Joutuvat näyttämään sen pykälän, jos ei vieläkään kelpaa.

    Kolmekymmentä vuotta sitten etumatkustamon ja sikaosaston välissä piti myös olla seinä. Kun seinän korkeutta ei ollut vaadittu, laudanpätkä kummankin etupenkin alla kelpasi. Oli ne ruuvilla jossakin osassa kiinni.
     
    maverick999, Akseli von Gardan, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Maahantuontikatsastuksessa Iisalmessa hylkäysperusteena oli iskareiden epätasainen toiminta,G 30 vm 1990,väliverkossa alhaalla aukko pitkien tavaroiden kuljetusta varten ja puuttui väliverkon lujuustodistus.Auto toiminut 25 vuotta liikenteessä Ruotsissa,luultavasti tehdasasennus tuossa verkossa,(maahantuoja)Meillä eu:ssa on paremmat auton rakentajat kuin USA -porukalla.Lujuutodistus 170 euroa,siihen ajoa 100 km liimalappujen nouto,näyttö lujuustodistusta varten 160 km.Näiden asioiden katsastuskuntoon aiheutti tietämättömälle minulle kaikkineen 900 km ajot kun paikkakunnalla ei ole katsastus paikkaa.Pitäisi vähentää turhaa ajoa ja tällaiset tekevät sen mahdottomaksi.
     
    Gummisti, Akseli von Gardan, mikaa7146 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. leemu

    leemu 2nd gear

    Tuossa ote finlexistä:

    Siittä vaan tulkitsemaan ja keksimään meriselitystä suikkalakille:D
    Minkä ikäinen auto on? Riittävän uusissahan täytyisi oikeasti olla lujuuslaskelma tai valmistajan vakuutus väliseinän rakenteestakin:confused:
     
    Mika.T ja mcmies tykkäävät tästä.
  10. GULF

    GULF Gearhead

    Sanoo niinkuin naispoliisi Peura lapin polliisit ohjelmassa että ei se katsastusleima
    sitä tarkoita että kaikki on kunnossa. On niin kilpailtu ja asiakaslähtöinen ala että jossakin
    kelpaa kaikki.

    Mitäs jos paikalliselta koripajalta hakis todistuksen väliseinän lujuudesta?
    Porissa niitä työkseen tekee vaikkapa Kirmola.
    Sitten pulttais sinne väliseinän taakse sen 6 kappaletta kiinnityspisteitä.
    Hoitaisi katsastuksen loppuun. Ja jos vielä harmittaa ottaisi yhteyttä viimeksi
    leimanneeseen yritykseen ja koittaisi saada kompensaatiota edes ilmaisen
    katsastuksen verran.

    Kaikkien kannalta olisi tietysti mukavaa jos ko. auton ensinmäistä kertaa katsastanut
    olisi ollut tehtäviensä tasalla ja vaatinut nuo sinne jo silloin. Ei tulisi laskua seuraaville
    omistajille. No asiat voi aina tehdä enemmän tai vähemmän päin vittua:)
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No jos lähdetään siitä et väliseinä puuttuu. Hylkäys.
    Rahdin kiinnityspisteet puuttuu. Hylkäys.

    Mikä täs on ongelma?
    Olit katsastamassa kuorma-autoa vai henkilöautoa? No tavaratilan etusermi ja kiinnitys pisteet pitää olla. Etusermi pitää olla rakenteeltaan kiinteä ja estää tavaran liikkumisen rahtitilasta matkustamoon. Saa tehdä itsekkin, todistuksen kestävyydestä voi kuitata henkilökohtaisella sotu-vakuus todituksella. Pitää kestää 1.5 x kantavuus.


    Sit viel et enpä usko et onnistuu rekisteröinti 8 hengelle. Kuorma-autossa pitää rahdin kantavuus olla isompi kun ihmisten(+heidän tavaroiden) kantavuus.
    Siksi isompaa Excursioniakaan ei laillisesti saa Suomessa kuin 5;lle.

    Pykälät kannattaa tietää.
     
    1purehell ja mcmies tykkäävät tästä.
  12. ihka

    ihka 2nd gear

    Umpinaisen kuormakorin seinään sijoitetut alimmat kiinnityspisteet saavat olla enintään 1,0 m:n korkeudella kuormatilan lattiasta sekä erilliset kiinnityspisteet vähintään 0,6 m:n etäisyydellä toisistaan.

    Pakotetaanko seinään kiinnittämään sidontapisteitä vai riittääkö pelkästään lattialle kiinnitetyt lenkit (kuten esim Sprinter KA)?
     
  13. ihka

    ihka 2nd gear

    Etummainen ja takimmainen kiinnityspiste saa olla enintään 25cm etäisyydellä etu- ja vastaavasti takapäädystä.
    No kokonaistilahan on sen 50cm (pituudeltaan) niin sinne on helppo asentaa koukut 0.25m päähän toisistaan, etureunastaan ja takareunastaan.
    Mahdottuus ja ilmankos hyväksytty Lappeenrannassa.
    Suomennettuna jotta kaikki yli-ihmisetkin ymmärtää.
    Tavaratila isossa kevyt kuokissa onkin yhtä ja äkkiä niin pieni ettei siinä käytännössä ole tavaratilaa enää lainkaan.
    Yksi kori kaljaa ja viereen toinen. Siinä on varsinainen "rahtari" ;).
    Lappeenrannassa näköjään huomattavasti viisaampia inssejä.
     
  14. xp

    xp Gearhead

    Tuommoista reikäkiskoa lattiaan.
    https://www.ikh.fi/fi/kuorman-sidontakisko-2025x80x2-5mm-25mm-reika-kh2025
    Ostaa semmoisesta paikasta että saa mukaan dokumentit lujuudesta (mainosteksti), jos vaativat selvityksen siltäosinkin. Lujuusvaatimus on 5kN lattiassa tai 2.5 kN seinässä / kiinnityspiste. Tämmöistä kiskoahan ne on isoissakin jakeluautoissa.
    Myös väliseinälle on olemassa lujuusvaatimukset, jotka rekisteröintikatsastuksessa täytyy todistaa (tarvittavan ammattitaidon omaava vakuuttaa aleekirjoittamallaan dokumentilla)
    Paikkalukukin on tosiaan todennäköisesti määräysten vastainen edellä mainitun mukaisesti.
    Teettäähän se kaikenlaista kun henkilöautosta kikkaillaan kuorma-auto.
     
    Muokattu: 8.1.2020
  15. ihka

    ihka 2nd gear

    ^kiitos vinkistä.
    Voisinhan sinne asentaa vaikka kuinka tukevan raudan tai minkä tahansa.
    Tässä ei nyt kyse ollut siitä vaan siitä miten auto hyväksytty maahantuontikatsastuksessa kun nyt täällä etelässä ei kelpaa edes vuosikatsastuksessa.
    No mutta senhän selitin jo tuolla ylempänä.

    Seuraava tyhmä kysymys kuuluu seuraavanlaisesti.
    Mistä kannattaa "koiraverkkoa" etsiskellä vai onko ihan motonet tavaraa ?
     
  16. ihka

    ihka 2nd gear

    Mitä tulee istumapaikan lukumääriin niin ihan oikein 8kpl.
    Kokonaismassa-omamassa=reilu 700kg.
    700/8=87.5kg per lärvikerroin.
    Nyt ymmärtää miksi tavaratila jää pieneksi.
    Siksi koska sinne ei enää henkilöiden jälkeen juuri muuta voi lastata.
    Tosin jos muksuja olis vaikka 4 ja 4 aikuista niin jäisihän tota kapasitteettiä mutta ei juuri tilaa..
     
  17. xp

    xp Gearhead

    700/2=350
    350/68=5,1 -> kuski + 5 hemkeä
    Kuorma autossa tavarakantavuus oltava suurempi kuin henkilökantavuus, siksi 700/2.
    Myönnän että edellinen epävarmaa, pätee kyllä pakuun, mutta oliko myös kuorma-autoon?
    No ei kannata paljoa ottaa puheeksi tätä painohommaa.
    Jari Mäki voisi olla väliseinälle toimittaja, ja ehkä myös todistus samasta paikasta?
     
    mcmies tykkää tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko toi mikään ongelma jos etummainen pitää olla <25cm sermistä, takimmainen pitää olla <25cm luukusta ja keskimmäiset saa olla metrin korkeudella jolloin on varmasti yli 60cm etummaisesta tai takimmaisesta

    Tai jos ei halua seinille kiinnitellä lenkkejä laittaa etummaiset lenkit 80cm korkeuteen siihen sermiin keskimmäiset 10cm etusermistä ja takimmaiset niihin alkuperäisiin lenkkien kohtiin
     
  19. xp

    xp Gearhead

    Reikäkiskoa ei koske tämä: "erilliset kiinnityspisteet vähintään 0,6 m:n etäisyydellä toisistaan."
     
  20. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Mistäpä sen tietää, missä kondiksessa se on ollut maahantuontikatsastuksessa? Jos on todella hyväksytty ilman väliseinää ja sidontapisteitä ja vielä 8 henkilölle, niin ihan pitkin vittuahan se maahantuontikatsastus silloin on tehty.

    Pykälien mukaan se kuuluu hylätä, ei se ole inssin viisaudesta kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!