Harrastajalle hankaluuksia luvassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lassard, 17.11.2005.

  1. Lassard

    Lassard Gearhead

    Mainiot päättäjämme valistelevat tällä hetkellä lakia, jonka mukaan auton voi poistaa reksteristä vain romutustodistusta vastaan. Ja autosta, joka on rekisterissä, pitää tietenkin maksaa ajoneuvovero.

    Arkielämässä on luvassa ikävyyksiä: Ostat vaikka läpimädän -75 Mossen, josta on leima loppu. Et meinaa hitsailla Mossea, koska se on niin mätä, mutta saahan siitä osia.

    Niin kauan, kuin Mosse jököttää pihassa, niin joudut maksamaan siitä veroa. Koska ainoastaa romutustodistusta vastaan saat sen rekisteristä. Joten purkaa siis äkkiä kaikki tarpeelinen, ja heitä koppa paaliin.


    Toinen, häijympi esimerkki. Ostat hyvän -75 Mossen. Auto on liian hyvä, jotta sen vetäisi päreiksi, jos vaikka joku mosseharrastaja joskus ostais, tai kunnostaisit sen itte. Mutta niin kauan taas, kun se jököttää pihassa, niin saat maksaa veroa, vaikka se ei olis ees leimattu. Et voi poistaa sitä rekisteristäkään, ilman romulappua. Mitä teet, maksatko Mossen verot, vai purkaatko taas, ja loput paaliin?

    Jos tää ehdotus menee läpi, niin se tietää äkkiloppua monelle vanhalle autolle. Ei kenenkään perse kestä maksaa sinänsä hyvästä autosta 130E vuodesta, jolla ei ole edes tarvista. Samalla katoavat kaikki vanhat kunnostettavissa olevat leimaamattomat vehkeet.

    So F%¤#&n Marvelous!
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Eikös tää ole jo vanha juttu?!

    Ei kannata taas kerran lietsoa pakokauhua.

    Systeemissä on käsittääkseni mahdollisuus ns. väliaikaiseen rekisteristä poistoon eli romutustodistusta vaaditaan vain jos haluat poistaa auton lopullisesti. Ja kun poistat auton rekisteristä väliaikaisesti, ei tarvitse myöskään maksaa ajoneuvoveroa. Sitäpaitsi "käyttömaksun" eli juuri tuon ajoneuvoveronkin suhteen on työn alla muutoksia.
     
  3. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Täh??

    Eikös toi laki just hiljakkoin mulkattu? Tyylin että väliaikaisesti voi poistaa rekisteristä ilman romulappua tms?

    edit: virallinen valvoja oli nopeempi..
     
  4. macci

    macci 1st gear

    Ei saatana kyl ne vaan koittaa lyödä autoharrastajille kapuloi rattaisii...
    Mullakin seisoo 5 autoo pihal mis ei oo kilpii... HUH
     
  5. Lassard

    Lassard Gearhead

    En taida olla mikään pakokauhuagitaattori. Luin tästä vasta hiljan ympäristömininisteri Enestamin kommenttina. Asiaa valmistellaan yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

    Joten vanhaan käytäntöön lienee muutoksia luvassa, vanhaa käytäntöä kun tuskin valmisteltaisiin uutena asiana?

    Toki tietenkin toivon olevani väärässä..
     
  6. blown348

    blown348 Gearhead

    Pojjaat pojjaat, lukekaas vähän tarkemmin. Ei se "väliaikainen" rekisteristä postuminen mihkään häviä, se onnistuu jatkossakin.

    Se suunnitelma oli isoilla herroilla niin että jos poistat auton rekisteristä romutustodistuksen kanssa niin sitä vastaan saa lapun jolla saa tietyiltä(ei vielä tietoa kuka lähtee mukaan) maahantuojalta huimat 200-500€ alennusta uudesta autosta kun teet ympäristölle palveluksen.

    Just tänään luin asiasta, siitä tais olla aken sivuilla juttua. En nyt kyllä lähe vannomaan että se oli siellä mistä siitä luin.
    Meinaan toi että auton vois poistaa rek. vain rom.todistusta vastaan vaatii aika paljon lakimuutoksia, esim. mites käy autoille joita ei oo katsastettu 2vuoteen. Nehän poistuu rek automaattisesti, meinaatko että ne lähettää sulle romutustodistuksen postissa ja ilmottaa siinä että auto pitää viedä osotteeseen X ja kilvet konttorille.
     
  7. signet

    signet Gearhead

    Ei muuten poistu enään automatic katsastamattomuuttaan.
     
  8. Bussikuski

    Bussikuski 3rd gear

    Saman huomannu ettei poistu enää automatic rekisteristä,jäis vissiin veroja saamatta jos pääsis poistumaan rekisteristä...
     
  9. blown348

    blown348 Gearhead

    No toi oli mullekin ihan uutta ettei enään poistu automatic rekisteristä, no on tossa se hyvä puoli ett jos venähtää just yli sen vanhan poisto rajan eikä oo vieny kilpiä pois niin eipä sitte vissiin tarvi maksaa rek.katsastusmaksua menee ihan vuosikatsastuksen hinnalla.

    Sen verran kävin just lukemassa aken sivuilla ett poisto on ilmanen jos on romutustodistus, muuten vissiin ei
     
  10. T.S

    T.S 1st gear

    Täytyy tästä ruveta käymään useammin töissä, ettei tarvi paalata kaikkia tulevia hankintoja.

    Mites tämä pysyvästi/väliaikaisesti poistaminen toimii??
    Jos joku haluaa ostaa romikselta paaliin menevän ajoneuvon mikä on merkattu "pysyvästi" poistetuksi niin saako autoa enää takaisin kilpiin?
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaiken takanahan on se, ettei Suomen romuautokierrätys saanutkaan niitä kaikkia autoja paalattavaksi, mitä herrat laskeskeli. Ja tän, kohonneen raudan hinnan takia, tietyt tahot ovat menettäneet laskelmiensa mukaan paljon rahaa...

    Suomen autokierrätys = Suomen autontuojat => Pekka Puputti :mad:
     
  12. darttipilotti

    darttipilotti 1st gear

    Arvoseteli on jo käytössä. http://www.kierratysarvoa.fi/fi/

    Se nyt vaan on ihan varma, että tolla setelillä saa käytetystä autosta saman alennuksen kuin tinkimällä.

    Olis todella huolestuttavaa, jos yksityinen ei enää sais poistaa maksullisenakaan autoa rekisteristä. Kyllä varaosien määrä alkais tippumaan, kun kaikki tungettais paaliin.
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikös romuttamotkin ota ilmaiseksi vastaan vain osiltaan täydellisiä autoja. Ts. jos otat varaosia autosta, niin joudut maksamaan itse romutuksen.
     
  14. darttipilotti

    darttipilotti 1st gear

    En tiiä mikä politiikka romiksilla on, kun ne romut kerääntyy omalle tontille. :rotfl:

    Viis vuotta sitten ois pitäny maksaa romikselle 500 mk, et ois ottanu riisutun auton vastaan. Yks romis Riksussa otti ilmaseks sen raadon, kun oli pistämäs paljon paaliin. Se on sit ollukki ainut kerta kun joutu pistää autoa paaliin, emäntä ku ei antanu kaikkia romuja raahata etelästä tänne. :-?
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    ja mulle tuumas konttorin setä kun menin tota blown348:n vanhaa autoa leimaamaan että jos poistat kilvistä niin kaikki vanhat tekstit saa uuteenkin otteeseen myöhemmin.eli isolohko ja blower luvat pitäis säilyä.toki jos aiemmin ei ole prosentteja ynnätty otteeseen,niin rekisteröinti vaiheessa ne ynnätään...
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niiinpä. Jos harrastuksena on autopurkaamon pito niin ongelmia voi kasaantua.

    Laissahan lähdetään siitä että käytöstä poistetut autot puretaan asianmukaisesti vain sitä varten tarkoitetuissa tiloissa ja haitalliset aineet, bensat öljyt nesteet... otetaan talteen eikä ne pääse maaperään. Purkutoiminta on luvanvaraista toimintaa ja liiketoimintaa ja se rahoitetaan uusista autoista perittävillä maksuilla.

    Kaikki luvattomat yksityiset purkaamot ja kaatopaikat ovat laittomia. Nyt vain on niin että harrastajilla on niitä varaosa-autoja ja miten estää nyt "ettei lapsi mene pesuveden mukana"

    Toisaalta sitten taas tiedämme että jotkut ovat varsin höyrähtäneitä romujen keräilyyn, ja laanilla voi olla jopa kymmeniä romuautoja joista kaikki nesteet ajanoloon valuvat sinne maaperään. Yleensä nämä ex ajoneuvot eivät ole mitään keräilykappaleita vaan silkkaa romua ja näistä epävirallisista ympäristöpommeista nyt halutan päästä lain nojalla eroon. Mitään vapautusta tämmöiselle toiminnalle on turha edes yrittää anoa.

    Jos ajattelee asiaa lainsäätäjän kannalta, niin uusia autoja ym. jälkituonti autoja jos tulee maahan 100.000 kpl vuodessa ja jos automäärä ei kasva niin sama määrä pitäsi palautua romiksille. Mutta kun ei palaudu, eli vuodessa kymmeniä tuhansia autoja jää palautumatta eli viereksimään pihoille ja metsiin ympäristömme kustannuksella. Tässä on koko ympäristöongelman ydin!
    Lakihan ei erottele onko kyseisessä romussa Seat Ibitsa nimikyltti vai onko romun nimi Cadillac Eldorado Convertible -59
     
  17. Lassard

    Lassard Gearhead

    Sori vaan kaikille, taisin sittenki olla pakokauhuagitaattori :oops:

    Soitin just ministeriöön virkamiehelle, ja ko. hemmon kunniaksi on sanottava, että asioidessani ei tullut ollenkaan alamais-tyylistä oloa. Siis byrokratiasta löytyy järkimiehiäkin!

    Väliaikainen rekisteristä poisto saattaa jopa helpottua niin, että kilpiä ei tarvitse palauttaa, vaan sen voi hoitaa ilmoitusasiana. Myöskään muita harrastajan elämää hankaloittavia hankkeita ei valtionhalinnossa ole vireillä.

    Mutta jotain harmia kuitenkin: Autoteollisuus ja romuparonit lobbaavat hanketta, jolla saataisiin seisovatkin, rekisteröimättämät autot jonkinlaisen maksun alle. Auto -vaikka se olisi rekisteristä poistettukin-, on edelleen tietokannassa. Suomen pitää puolestaan ilmoittaa EU komissiolle, kuinka paljon autoja poistetaan vuosittain käytöstä :mad:

    Sekä auton tietokannassa pitämisestä, ja autojen seurannasta EU:n komissiolle aiheutuu kuluja, joita em.lobbarit ehdottavat maksettavan jonkinlaisella tietokantamaksulla.Ja tottahan tämäkin maksu edistää paalausta.

    Autoteollisuus perustelee tätä imagosyillä, romuäijät ties millä.

    Autoteollisuuden imago paranee (joo varmaan), kun ei ole vanhoja raatoja notkumassa nurkissa. Kiinan talouskasvu, ja sitä seurannut teräksen kova hinta on taas saanut romuparonin silmät kiilumaan saman raadon suuntaan.

    Lopputulos kuitenkin tähdännee siihen, että autoja ostettaisiin ja käytettäisiin, kuin mikroaaltouuneja. Vanhaan tulee vika, ei kannata kunnostaa eikä liioin saa järkihintaisia varaosia, koska varaosaautot on vedetty paaliin. Joten eikun viallinen auto paaliin kans, ja uutta rimpulaa ostamaan.
     
  18. darttipilotti

    darttipilotti 1st gear

    Ei tarvii olla harrastuksena edes autopurkaamo, kun ongelmia syntyy.

    Oletetaan, että haluaisi säilyttää tuleville sukupolville auton. Jos merkki ei ole mitenkään yleisesti haluttava, niin sille ei helposti löydy ostajia projektina. Siinä voi sitten käydä itsensä kanssa keskustelua, että säilytänkö tämän jollekin mahdollisesti "arvokkaankin" auton, maksamalla epämääräisen ajan ajoneuvoveroja vai pistänkö paaliin, kun siitä hyödyn enemmän.

    On varmasti paljonkin pihan perälle hylättyjä autoja. Niitä on esim. kaikki metsälöydöt. Minusta on hyvin vaikea alkaa määritelemään, että mitä autoja saa pelastaa ja mitkä pitää paalata.

    Mulla on kahdeksan autoa, joista kaksi lähtee jopa paaliin joskus. Toinen on omaan projektiin varaosa-autona, toisesta olen myynyt osia sen merkin harrastajille. Itseäni ei kiinnosta kyseinen merkki / valmistusmaa tippaakaan, mutta en silti paalauttanut sitä ennenkuin osat on jaettu tarvitseville.
     
  19. Casull

    Casull 1st gear

    Tuoska kanin romutusmaksukysymyksestä puretussa autossa:

    Ainakin itte sain paaluun yhden heräteostoshondan täysin veloituksetta, noudettuna itse määräämältäni paikalta yhdellä puhelinsoitolla. Neuvoivat vielä rekisteristä poistot ja muut, jos en vaikka asioista olisi tiennytkään. Kehottivat vielä irroittamaan kaikki tarpeelliset osat, lappoamaan tankin jne. Viikko meni ja honda katosi. En tyytyväisempi voisi olla ko lappeenrantalaisfirman toimintaan. Harmi, etten firman nimeä muista enää.
     
  20. Jeep-Ukko

    Jeep-Ukko Gearhead

    Toinen asia millä ajetaan vanhat autot pois liikenteestä on vara osien myynti.

    Isä ukolla on Bedford (Isuzu) -81 pick-up.
    Tossa pari viikkoo sitten kävi paikallisessa varaosa liikkeessä kysymässä etujarru paloja, öljyn-, polttoaineen- ja ilman putsaria.
    Liikkeen pitäjä selasi kirjoja ja totesi että tuota autoa ei ole enään kirjoilla ja se on sen merkki että siihen ei saa enään mitään osia, ainakaan sitä kautta mistä he tilaavat.

    Pari vuotta sitten löyty kyseiseen autoon kaikki mitä tarvi. (hehkut, suuttimen kärjet yms.)

    No onneks öljy ja polttoaine putsarit ovat niin yleismalliset että käy yleisimmät mallit.
    Ja aikojen saatossa pihan perälle on kertynyt muutama varaosa-auto, (purettu tarpeelliset osat talteen ja loput paaliin), josta löytyi käyttö kelpoiset jarru osat.
     

Kerro tästä muillekin!