Harrasteautolla reissuun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppis, 16.5.2024.

  1. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Millainen luotto sinulla on harrasteautoosi. Mulla kun auto on mallia lintta ja täynnä nippuside,rautalanka ja karvapää sähköliitoksia niin yleensä olen pysytellyt sen kans "näköyhteyden" päässä kotoa.

    Nyt kesän korvilla heräsi ajatus ikimuistoisesta kesälomareissusta. Jos se toteutuisi niin olisi hieno homma ja lapsilla olisi muisteltavaa. Mutta jos homma kusisi täydellisesti ja vaikka laatikko leviäisi 400km päässä kotoa niin paljonko se tulisi maksamaan että auto tulisi hinurilla kotipihaan ja me.. taksilla..?
    Kaskollahan ilmeisesti auto hinattaisiin vai lähimmän korjaamon pihaan potkittavaksi?
     
  2. Swinger

    Swinger Gearhead

    Ehkä jättäisin kesäloma reissun tekemättä jos pelottaa niin paljon että jos auto hajoaa 400km päähän. Käyttäisin todennäköisesti itse sen kesäloman sen auton kunnotamiseen että voi heittää enskesänä sen reissun ilman pelkoa auton hajoamista.

    Anyway, jos nyt uskallat toteuttaa villin kesäloma unelman niin siitähän se ikimuistoinen tulee koko perheelle kun katsotte lintan palavan tienposkessa ja palokunta sammuttaa.. ei tarvii huolehtia välttämättä edes hinauksesta kotiakkaan
     
    LehtinenA, P. Thornton, Volvo_5.7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Saako noihin linttoihin edes kaskoa?
    Autoliiton plus-jäsenelle tommonen hinaus taitaa kuulua jäsenyyteen ja joku matkan jatkumis turvakin siinä taisi olla.
    Kannattaa tarkastaa, etten puhu pehmoisia.
    Halvempi se ainakin on kuin kasko vanhaan jenkkiin.

    No tässähän nämä, ja 129 euroa vuodessa:
    • henkilökohtainen, ei ajoneuvoon sidottu palvelu, joka varmistaa perillepääsyn
    • apu, joka koskee myös samassa ajoneuvossa jäsenen kanssa matkustavia
    • palvelu, joka on käytössäsi aina kun olet kuljettajana tai matkustajana Suomessa yksityiskäyttöön rekisteröidyssä henkilö-, paketti- tai kevytkuorma-autossa, mopoautossa tai matkailuautossa (kokonaismassa enintään 4000 kg)
    • palvelu, joka koskee kaiken ikäisiä kulkuneuvoja Suomessa ja alle 15-vuotiaita kulkuneuvoja ulkomailla
    • palvelu on käytössäsi myös liikkuessasi moottoripyörällä
    • apu yli 40 Euroopan maassa
    • oma puhelinnumero, josta saa avun paikalle 24 h vuorokaudessa, 7 päivänä viikossa
    • voit käyttää avustusta maksimissaan 4 kertaa jäsenkauden (12 kk) aikana (ei sisällä teknisen neuvonnan puheluja)
    • palveluun sisältyy:
      • tekninen neuvonta, polttoaineen tuominen, renkaanvaihto, hinaus ja apuvirta
      • tarvittaessa sijaisauto (sijaisauton saaminen edellyttää Suomessa voimassa olevaa ajokorttia ja vuokraamon ehtojen täyttymistä sekä vakinaisen asunnon osoitetta järjestelmässämme) tai muu korvaava kuljetus tai majoitus
      • ajoneuvon nouto korjaamolta (mikäli ei ole käytetty sijaisautoa)
      • Suomessa Plus-jäsenet saavat AL-akkupalvelun akunvaihtotyön ilmaiseksi alueellisen saatavuuden mukaan (mikäli vaihtotyö onnistuu ilman erikoistyökaluja ja/tai korjaamo-olosuhteita). Jäsen maksaa ainoastaan akun hinnan sekä 20 € kierrätysmaksun. AL-akkupalvelu ei koske hybridi- ja täyssähköautojen nk. ajoakkua
     
    Seevu, Swinger, FuzzyDice ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuota suosittelen. Auttaa myös jos olet kaverisi auton kyydissä ja siitä simahtaa laatikko. Tai vaikka loppuu bensa, kuten minulla kävi tuon avattareni auton ensimmäisellä ajokerralla (ja samalla 300km reissulla) kun tuo 89 vuotta vanha polttoainemittari oli turhan optimistinen.

    Noin muuten reissuja tulee heitettyä omilla vanhuksilla. Tuota em bensan loppumista lukuunottamatta välille en ole koskaan jäänyt. Kerran jouduin vaihtamaan renkaan ja joskus -80 luvun lopulla ajoin Keski-Pohjanmaalta Etelä-Karjalaan Dodgeni ilman toimivaa laturia, vara-akun kanssa.
    Eli, rohkeasti vain keräämään uusia kokemuksia, mutta ota tuo Autoliiton jäsenyys varalle mukaan.
     
    Seevu, kerkko, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Itse en epäröisi sekuntiakaan hypätä omaan harrasteeseen vaikka 400km päivärupeamaa varten. Mulla on kontissa mukana pakki jossa työkaluja, nippusiteitä, sokeripaloja ja hieman johtoa joten jos jotain tapahtuisi tien päällä niin en ole täysin hukassa.

    Tosin jos ketjun aloittajan auto täynnä karvapersesähköjä ja nipparit sekä rautalanka pitää sitä kasassa niin voisi hieman panostaa auton kuntoon ja toimintavarmuuteen niin ettei tarvitse miettiä kestääkö se pienen turneen kesälomalla perhe kyydissä?

    Tuo liiton jäsenyys hyvä pointti, täytyyhän itsekin harkita asiaa.
     
    impala67, Seevu ja Swinger tykkäävät tästä.
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Korjaa ne viritykset niin autosta tulee luotettava. Eihä tommosessa ole mitään järkeä.
     
    Stang_81, Seevu, Swinger ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Akit

    Akit 2nd gear

    Jos menopeli pysyy sen 400km kotinurkissakin ajokunnossa ilman remonttia niin miks ei reissussa? Mun mielestä reissuun vaan ja ratkoo sit ongelmat, mikäli niitä tulee. Mikäli ongelmia tulee niin varmaan löytyy harrastaja ystävällisellä hinnottelulla kuljetuus kotiinkin.
    Jos aina elää jos/uskaltaako niin jää elämässä aika paljon kokematta:)
     
    Laszlo, mopperi1970, Swinger ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Retkelle vaan. Oma eka Grosse Fahrt -66 Kuplalla Välimerelle v. 1981, itsetehdyllä 1 600 cc -moottorilla. Hyvin nämä menee ja apua on kaikkialla tarjolla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. matti R

    matti R 3rd gear

    Minäkin suosittelen Autoliiton Plusjäsenyyttä. Voimassa kaikille autoille samaan hintaan. Kerran olen saanut sieltä hinauksen lähimmälle bensa-asemalle kun bensamittari ei toiminutkaan. Kerran sain sovittua pienellä lisämaksulla hinurikyydin Parkanosta kotiin Espooseen vaikka virallisesti hinaavat vain lähimpään korjaamoon.
     
    isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Vahva suositus tuolle AL-plusjäsenyydelle.

    Se ei ole autokohtainen vaan henkilökohtainen. Eli vaikka olisi kymmenen ajoautoa, niin se on voimassa näissä kaikissa. Kattaa myös kaverin autolla tehdyt reissut kunhan AL:n jäsen on kyydissä mukana!

    Kotimaassa ei ikärajaa, mutta ulkomailla kattaa alle 15-vuotiaat ajopelit.

    Myös peräkärryt, moottoripyörät ja muut max 4 t päristimet kuuluvat siihen.
     
    Muokattu: 16.5.2024
    impala67 ja Seevu tykkäävät tästä.
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    -42 Letukalla ja -75 Eldoradolla ympäri suomee ja ruotsii munavaunu perässä viimeset viistoista vuotta.
    Sitä aiemminkin vanhoilla jenkeillä, mutta ilman vaunua.
    Nykyään leijonan osan pidemmistä reissuista lunastaa 12 metrinen -90 vuosmallin B10M volvo bussi Carruksen korilla. Perässä keikkuu vielä saunakin.
    Tämänkin lasken aika pitkälti harrasteautoksi. Vanhemmissa pelkkä liikennevakuutus ja bussissa (tai m1 henkilöautohan sekin on) on jopa osakasko.
    Käyttiksillä en oo lomareissuja tehnyt tai no Econolinella lentohotellin pihaan mutta lasketaanko sitä?
    Meillä ei vaimon Ooppelilla pääse lomamoodiin tai sitten tää allekirjoittanut on aikamoisessa marinadissa.

    Suosittelen lämpimästi mutta huoltakaa ne autot ja sitten jos jotain hajoaa niin korjataan. Siitä tulee hyviä tarinoita ja uusia kavereita.
     
    Muokattu: 16.5.2024
    Finlandese, impala67, Stang_81 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Mulla kun auto on mallia lintta ja täynnä nippuside,rautalanka ja karvapää sähköliitoksia "
    Niin makaa kuin petaa, vai miten se sananlasku menikään:oops::rolleyes:
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Auto voi näyttää lintalta mutta olla silti teknisesti huippukunnossa.

    Aina voi tulla yllätyksiä mutta voi siihen vähän itsekin panostaa.
     
    Volvo_5.7 ja kerkko tykkäävät tästä.
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Suosittelen erittäin vahvasti reissunpäälle lähtemistä. Itse olen ajellut reissuja näillä viime vuosituhannen lopusta kun kortin sain. Hienoja muistoja mitä saa sitten vanhana kiikkustuolissa muistella. Öljynpaineanturi on pitänyt vaihtaa 400km päässä kotoa noin vuonna 2002 ja heti perään vuosi sitten katkesi vesiletku. Mutta ajamalla kotia pikkuremonteilla.
    Tänä kesänä pitää käydä jossain kans, vielä ei ole päätettynä missä ja milloin.
     
    Finlandese tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Iffin osa- tai täyskaskoilla noita mun muutamaa harrastinta on toimitettu kutakin vuorollaan kotiin, korjaamolle tai harrastetiloihini. AL jäsenyydessä oli mun muistaakseni rajoitteita laitteen iän ja ulkomaan reissujen yhdistelmällä. Vakuutusyhtiö kysäisee, että mikäs tuli, muttei se vaikuta päätökseen.

    Pääosin en enää kuskaa työkalupakkia reissussa. Reissunpäätöspullo saattaa olla joskus mukana lääkkeeksi äkillisen stopin traumoihin.
     
  16. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Kyllä minä olen ihan surutta lähtenyt noilla kikottimilla reissuun ulkomaita myöten, mutta en kyllä korjaile vikoja rautalanka/nippuside -metodeilla muuten kuin jos vika iskee tien päällä ja sattuu olemaan jossain "iironkäkkärässä". On sitä muutamasta reissusta nilkutettu kotiin vähän patenttiratkaisuillakin, mutta ne on sitten korjattu oikeilla osilla sitten kotiin päästyä.

    On sitä kyllä lavettikyytiäkin tarvinnut muutaman kerran kotiinpääsyyn, kun viat on olleet sitä luokkaa, ettei ole ollut mitään mahkuja tehdä "kenttäremonttia".
     
    P. Thornton ja Isamu tykkäävät tästä.
  17. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Otat vain reilusti sitä rautalankaa, teippiä, sähköjohtoa ja nippusiteitä mukaan niin siinähän sen laittaa matkan varrella uudelleen ajokuntoon, jos hyytyy.
     
  18. rodhot

    rodhot Gearhead

    Autoliitossa ei ikärajaa Suomessa ,ulkomailla 15v. max4000kg. Autoon kytketyt perävaunut myös hinataan
     
  19. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jos olis tehnyt kesälomareisut käyttö tojotalla ja nukkunut yöt sokos hotelleissa olis aikapaljon vähemmän muisteltavaa ...
     
    impala67, MJF, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Temppis

    Temppis 2nd gear

    En sanonut että räpellykset olisi mun tekemiä. Luulis jo jokaisen näiden romujen kanssa pelanneiden tietävän mitä nämä on. Mun autot harvemmin ovat olleet sokealla papalla saaressa:lol:
     

Kerro tästä muillekin!