Hei-jakajaan rajoitin/rajoittimellinen hei-jakaja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 23.4.2016.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Koitetaas saada vähän völyymiä näin, kun oon pariin kertaan erinäisissä topiceissa huudellut mutta ei oo mielipiteitä tullut. Eli SBO kyseessä, ja pitäisi saada rajoitin ettei kurkkaa vahingossa mitään ylimäärästä lohkon kyljestä, kun nyt tehdään itselle "isolla" budjetilla konetta ja tarkoitus on että kestää sit kanssa.

    Vaihtoehtoja lienee MSD ready to run jakaja. http://www.summitracing.com/int/parts/msd-8529/overview/make/oldsmobile

    On vaan vähän kallis vaihtoehto. Sit taas ei kiinnostaisi vanhan "perus-hein" kaveriksi hommata myöskään 300-> maksavaa sytkäpurkkia jolla saatais myös rajoitin. Enkä oikein muutenkaan halua änkeä mitään matolaatikkoa "turhaan" konehuoneeseen, mielummin kliini ratkaisu.

    Eli tästä päästään näihin sytkämoduuleihin missä on sisäänrakennettu rev-limitteri. Käyttökokemuksia?

    http://www.summitracing.com/int/parts/msd-83647/overview/make/oldsmobile

    tai

    http://www.summitracing.com/int/parts/pnx-d72000/overview/make/oldsmobile
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noista moduuleista ei ole kokemusta mutta tuo Pertronix kuulostaa mielenkiintoiselle: multiple sparks! Ehkä kokeilisin tätä.

    Joskus on omassa autossa ollu rundimittari jossa oli vaihtovalon lisäksi mittarista suoraan säädettävä kierrostenrajoitin.

    Joillakin kuskeilla on myös sisäänrakennettuja kierrosrajoittimia, ne sijaitsee korvien välissä...!
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Toki sisäänrakennuttikin kierrosrajoitin toimii normitilanteissa, mutta jos sattuu jostain syystä vaikka vesisateella olemaan pitovaikeuksia niin äkkiäkö se kiekasee.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No joo, voihan ne olla aika häiriöalttiita kostealla kelillä!
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Mullon tuo MSD moduuli sbc kattilassa.
    En ole vielä ajanut mutta asennus ja rajoittimen asetus on kyllä helppo.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Samoin, mulla on parissa koneessa tuo MSD:n digital module, toinen tuollainen uudempi jossa on rajoitin. Toimii ja isolohko Oldsi kiertää sinne kuuteen tonniin saakka kun jakajassa on Hypertechin suurtehopuola. Viiteen-puoleen tonniin laitoin sen rajoittimen kun kone on vakiorautaa sen hengitys alkaa hiipumaan tuossa vaiheessa kun on yhdellä pakoputkella.

    Kierroslukumittari pitää sitten kytkeä tuohon vihreään johtoon, ei puolan TACH-nastaan tuolla diugital modulilla. Tappaa koneen tehot jos kytkee puolaan.

    Samoin jakajan keskipakoennakko kannattaa rajoittaa virikäytössä niin saa isommalle tyhjäkäyntiennakolle.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei eli msdeen boksi on ainakin toimivaksi todettu. Hyvä tietää että toi moduuli toimii myös erimerkkisellä puolalla. Jonkun artikkelin luin et kantsii samanmerkkistä puolaa ja moduulia käyttää.

    Tän sytkämoduuli+puola upgraden vois melkeen tehä jo tänä vuonna, vaikkei toi projektikone välttis valmis olekkaan. Saattaa siitä vähän hyötyä olla 350n kanssa.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ostanko msdeen puolan ja moduulin 215e vai pertronixin vastaava 180e?
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tilasin Pertronixin setin, eli D72000 moduuli ja D3000 puola.

    Kerron käyttäjäkokemuksia sit kun saan ne näppeihini, vissiin parin viikon päästä tai jotain :)
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noita superpuoliakin tarttis jonkun tutkia että antaako ne oikeasti paljoa parempia kipinöitä mitä perus puolat.

    Tarttis saada mitattua kipinän jännite, nousuaika ja ehkä paloaikakin. Ne siinä taitaa oleellisimmat olla. Saiskohan jollain oskilloskoopilla?
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nonniin. Pertronixin romut asenneltu. Auto lähti käyntiin ennen ja jälkeen remontin eli sikäli onnistunut talkoo.

    Ohjeet oli hyvät eikä mitään ihmeitä tullut vastaan. Puolan mukana tulleet pultit oli lyhyemmät kuin autossa kiinni olleet, niin laitoin vanhat, uudet tuntuivat jäävän lyhyeksi, pari kierrettä sai vain kiristettyä.

    Ihan kun kone kävis "kevyemmin" ja olis vähän kierrosherkempi, tuntuu vähän piristyneen kulkupuolikin. Spekulaatiota yhtä kaikki, mutta nyt sieltä sentäs löytyy se rajoitin. Kokeilin.

    Rajoittimen säätöä varten joutuu ottamaan kannen irti, virrat päällä kääntämään ruuvia moduulista ensin toiseen ääripäähän, sitten toiseen, ja sitten kääntämällä haluttuun suuntaan. Ledilamppu indikoi sitten että milloin se rajoitin on. En itse säätöä kokeillut, kun tehdasasetus oli 5500rpm ja toi 350 on sen verta maamoottori ettei sen pidemmälle ole mitään järkeä kierrättää.

    Infoon sitten jos tulee ongelmia, toistaiseksi positiiviset kuvat jäivät tuotteista.
     
  12. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Vähä samoilla vesillä tässä...ostin joskus msd:n pervoromanssi-modulin ja luulin että se on sökö,mut se saatto olla ihan muu syy miks se ei toiminu.
    Arvelin laittaa sen takas ja kokeilla.Ohjeissa luki et kierrokset puoleen väliin mitä haluaa ja maadoittaa yhen johdon,niin rajoitin on sit tuplat siitä.Laitan n.3250 ja rajoitin on sit 65k?Miten tarkka se on?
     
    Muokattu: 27.5.2016

Kerro tästä muillekin!