Helpoin tapa todeta mistä kansipahvi vuotaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rahikainen, 11.9.2006.

  1. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Mikähän mahtaisi olla näppärin tapa todeta kummalta puolelta kansipahvi on taas mennyt. Ei sotke vesiä ja öljyjä, eikä tupruta valkoista savuakaan. Tekee painetta syylariin. Kiva ruveta kerrostalon parkkiksella kansia aukomaan. Oiskohan ketään Joensuulaista avuksi? Kone tosiaan 318 ryppis ja pahvit vaihdettu n.3500 km sitten.
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    mittaa puristuspaineet. Siitä näkee missä pytyssä on feelua.
     
  3. Tee Koo

    Tee Koo Gearhead

    Taikka sitten nypit vaan tulpanjohtoja irti yksitellen ja katot mikä ei vaikuta käyntiin...
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos palaa toistuvasti vaikka on oikein asennettu, voi ongelmana olla dekkitason suoruus, tai oikeastaan sen puuttuminen. Siis jos kansi on suora. Dekkitasoa voi oikoa hiomalla suorasyrjällä, yleensä päistä tavaraa pois.
     
  5. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Dekkitason oikaisu varmaan edellyttää motin nostamisen keulalta? Pitää aukoa kone ensin ja katsella sitten mitä kaikkea pitää tehdä. Taitaa tallitalvi alkaa vähän aikaisemmin.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei edellytä. Pitkä suorasyrjäinen esim. alumiininen neliöpalkki (siis kotelomallinen) ja siihen sopivan karkeaa hiomanauhaa. Sitten pyyhkimään vakaalla kädellä suoraksi ja aina välillä tarkastamaan suorasyrjämitalla ja rakotulkilla suoruus.
     
  7. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Jaaa, pistetään muistiin. Illalla mittaillaan mittarilla mistä pytystä vuskaa. Aikaisemmin vuoti pahasti 5 ja 7 kohdalta. Siihen oli jo aikaisemmin vaihdettu kansipahvi, mutta eivät olleet laiskuuksissaan ottaneet jarrutehostinta pois, niin eihän pultteja oltu saatu kiristettyä läheskään tarpeeksi. Ainakin ne aukesivat todella helposti.
     
  8. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Mittailin tuossa puristuspaineet. 3 ja 5 pytyn paineet oli 7,5 muiden tasan 8 baaria. Noista kahdesta se kait vuotaa. Vai?
     
  9. karvamaha

    karvamaha 1st gear

    0.5kg heitto ei välttämättä vaikuta mihinkään.katso tulpat onko joissain vaaleammat kuin mualla.
     
  10. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Taisi siellä jossain olla, niistäkö se sitten vuotaa?
     
  11. karvamaha

    karvamaha 1st gear

    jos jossain on huomattavasti vaaleampia kuin muualla niin tässä tapauksessa ne ehkä polttaa myös jäähdytysnestettä ja siitä normaalia vaaleampi väri,joten kannet irti vaan.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En vielä tollakaan perusteella lähtis mitään isompaa tekemään. Palotilaan päässyt vesi yleensä puhdistaa, poistaa karstan. Varmin tapa selvittää vuotaako ja jos, niin mistä, on laittaa kukin mäntä vuorollaan yläkuolokohtaan puristustahdilla, tulppa veke ja paineilmaa pyttyyn. Jos pahvi vuotaa, pitäis syylarissa käydä aika porina. Se voi myös vuotaa veireiseen sylinteriin, jolloin pitäis puhaltaa viereisen tulpan reiästä. Ohivuotmittari on vaan hiton hyvä kapistus tällasissakin tapauksissa.
     
  13. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Onko sulla auto Jönssössä vai Gothamissa? Vois taas käydä ihmettelemässä. Ei kannata liian hätiköidysti ruveta purkamaan. Kahdet silmät näkee enemmän väärin ja kaksilla korvilla kuulee enemmän hälyääniä!
     
  14. HEPAC

    HEPAC 1st gear

    Voi olla tekemätön paikka ilman aukomista.

    Puristuspaineidenmittaus ei kerro mitään tuossa tilanteessa eikä kylläkään ohivuotomittauskaan -- tai kertoisi jos paine olisi luokkaa mieletön. Tulppien värikään ei kerro mitään jos vuoto kerran jäähdytysjärjestelmään päin (edellyttäen, että vuoto tosiaan niin tihru ettei jäähdytinnesteet mene palotilaan).

    Kannet pois ja plaanattavaksi ja joku mestari oikomaan dekkitaso(t). Kasaus laadukkailla, peltisilläkannentiivisteillä.
     
  15. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Joo, kattellaan, kattellaan, mutta kyllä se pikkusen pulputtaa syylariin.

    Ensi viikonloppuna auto tulee kotikonnuille.

    Kannet oli ainakin viime syksynä suorat - eikä oo keittäny välillä. En sitten tiiä...

    Kansijumppaa, jesjes!
     

Kerro tästä muillekin!