Hihnajakopää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 454SS, 30.10.2003.

  1. 454SS

    454SS 3rd gear

    Mikä on se hyöty joka saavutetaan hihnajakopäällä? Voimansäästö? Nokan ajoitettavuuden helppous? Vai mikä?
     
  2. mg

    mg Gearhead

    kampuran värinät ei välity suoraan nokalle.
    nokan +-10 asteen säätö. mutta siihenkin littyy muutama pikkuseikka...

    hmm.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Valmistaminen on pirunpaljon halvempaa.. Se sen hihnan etu on..
     
  4. 454SS

    454SS 3rd gear

    Tällä palstalla kun puhutaan pääasiassa jenkkikoneista, niin oletin kaikkien ymmärtävän, että tarkoitin kasikoneen jakopään muuttamista hihnakäyttöiseksi.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Nokan ajoituksen muuttaminen ja nokan vaihtaminen on suht helppoa. Hihna ei juuri veny, eli on tarkka, ja noista värinöistäkin joku on tiennyt sanoa. Lisäksi se vie vähemmän tehoa kuin vaikkapa ratas jakopää, ja on äänetön. Kunnon single idler ratasjakopäähän verrattuna hinajakopää on n. 1.5 kertaa kalliimpi, dual idler "tusina" ratasjakopäitä saa huomattavasti halvemmallakin. Nekin ajaa venymättä asiansa ketjuun verrattuna monin kertaisesti paremmin.
     
  6. 454SS

    454SS 3rd gear

    Missä vaiheessa kannattaa ruveta miettimään jakopään muuttamista ei ketjukäyttöiseksi?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siinä vaiheessa kun alkaa kyllästyä ketjujen venymisaan. Noi on vähän sellasia "luxory items"eja joita ilmankin tulee varsin pitkälti toimeen. Vaikka etenkin noilla hihnajakopäillä ja single idler jakopäillä on yleensä erikätevää muuttaa nokan ajoitusta, niin kuinkahan moni sitä kuitenkaan käytännössä tekee? En ainakaan minä ole tehnyt kertaakaan.
     
  8. 454SS

    454SS 3rd gear

    Dynotuksessa toi hihnajakopää olisi kätevä, kun sais helposti muutettua nokan ajoitusta ja siten etittyä sitä kaivattua voimaa. Toisaalta alkaa säätöjä olla muutenkin sen verran reilusti, että tulis taas vaan lisää hommaa. Miten nopeesti noi ketjut sitten venyy?
     
  9. mg

    mg Gearhead

    kuinkakohan paljon hepoja tulee lisää hihnajakopään laiton jälkeen 10?
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Heppoja tulee ehkä muutama, ei kymmentä. Mä vaihdoin ekaks ratasjakopäähän kun kyllästyin siihen, että ketju oli aina löysä kun jakokopan otti auki. Kokeilin siinä halpoja ja kalliita ketjuja, eikä tilanne muuttunut. Sitten vaihdoin Pete Jacksonin dual idleriin joka pelas sellanen reilu viis vuotta ennen kun alko hyppimään. Toisessa koneessa on ollut myös Milodonin fixed idler jakopää joka pelaa vieläkin moitteitta, siinä on myö helppo muuttaa nokan ajotusta joskaan ei aivan yhtä helppo kun hihnalla. Lisäks nokan perusajoitus on vähän haastavampaa kun mitään ajoitusmerkkejä ei ole. Pari vuotta sitten hommasin sitten hihnan ihan sen takia, että sai koneen mekaanisia ääniä hiljennettyä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on myös jesel autos ja ajoituksen vaihto kestää pari minsaa.luxury item? kyllä,mutta ylivoimainen noihin ketjuihin ja rattaisiin verrattuna.ainut huono puoli hinta esim jegs 840 taalaa!!!
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    Mitäs huonoja puolia ootte todennut ratasjakopäässä olevan?
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ääni. En oo muuta huomannut. Toisten mielestä se voi olla hyväkin puoli.

    Toinen on se, että kaikissa malleissa nokan ajoituksen muuttaminen ei ole sen helpompaa kuin ketjullakaan. Aika useissa noissa "paremmissa" (fixed idler tai hihna)jakopäissä tulee oma koppa ja sydeemit mukana. Se tarkoittaa usein sitä, että romut kuten vesipumppu siirtyy ulommaksi ja on helposti käyttöhihnojen linjaussessioita tiedossa.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead


    Kait se on kallis hinta ja se meteli ne ainoat käytännön haitat. Tosin mä vaan tykkään kun se silleen mukavasti vinkuu(pete jackson noisy)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla rikko pete jackson kaks kertaa ekan pukin runkolakerin ennenku uskoin ja vaihdoin ketjuun.sit ei enää hajonnu kesäs.voi olla että jakopää oli väärin asennettu,mikä sinänsä on aika vaikeeta.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    tartteko normaaliautossa kauheesti tohon ajotukseen koskea ? eiks sen yleensä anneta olla kun kerran on passattu. vai onks tää nyt sitä amerikkaisten tuningia että vaihdetaan ketjut vege ja eget vaihtaa omistaa ja mylly ei tuu sen kummemmaks ?
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei tartte, en minäkään oo muuttanut omassani kertaakaan. Ei se tarve tollaseen tuu ihan heti vastaaan, monet racevehkeetkin toimii tyytyväisenä ketjulla. Mutta, mulla ne ketjut venyi aika äkkiä enemmän kuin tuntu mukavalta, joten katsoin aiheelliseks vaihtaa.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    JOS siinä motissa oli runkolaakerilinjaa koneistettu raskaalla kädellä, eli kampura ja nokka lähempänä toisiaan kuin vakio, ja siten välys ratasjakopään rattailla liian pieni. Ja paikkojen lämmetessä sit rattaat on mahdollisesti ruvennu puskemaan kampuraa alaspäin ja rikkonu runkolaakeripukin?

    Ketju toimii samassa tilanteessa hienosti, paitsi on heti uutenakin jo löysä. Eipä sitten niin harmita kun se käytössä venyy! :smile:
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    ...tai valmistevika. Rupeshan meilläkin Jussilla kulumisen takia se P&J hyppimään omituisesti. Mutta kyllä sen huomas enneku runkopukit alko sinkoilee.
     

Kerro tästä muillekin!