Hitsailusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BowTie81, 12.10.2009.

  1. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Aikani hitsailin Kempak 150+ valovirtamigillä, joka oli tosiaan hintansa väärtti. Maksoi joskus 300€. Söi täytelankaa, jota en tosin ikinä käyttänyt, tai kaasua. Tuli hitsattua vaikka mitä härveliä ja vekotinta, mönkkärin peräkärreistä talon betonipalkkien raudoituiksiin.

    Projektit alkoi kasvaa, niin kasvoi raudan paksuuskin. Tällöin Kempak väistyi 400A walliuksen tilalta. Eipä huonoksi voi walliustakaan haukkua, kunhan langansyötön saa joskus fiksattua, että antaa tasaisemmin.

    Nurkista löytyy myös 3in1 kone, eli plasma/Tig/puikko.
    Edellämainitun hankittaessa, jouduin päivittämään vuokrahiilipullon argoniin, Tigin vuoksi.
    Argon käy myös mig- kaasuksi. Hinta ei ole paljoa kalliimpi harrasteturailuissa. Pullon päähän paineilmaliittimen naaras-osa, ja molempiin koneisiin vastakappale, niin pullon saa pikana vaihdettua kumpaan vaan.

    Plasma ei tarvitse kun paineilmaa, jollei ala hienostelemaan.
     
  2. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    Minä ostin sen Bilteman halvimman täytelankakoneen aikoinaan enkä suosittele kellekkään. Se oli tosiaan se malli missä ei kaasulle ollut edes mahdollisuutta. Itse en sillä tosin tehnyt kuin yhden paikan tuossa kerrostalon parkkiksella ährätessä ja olisinko jonkun pakoputken. Mukavasti räpsi silmille tähtäillessä kun langassa oli jatkuva virta ja kahvan nappi oli pelkälle syötölle. Koneessa oli ruhtinaalliset kaksi asentoa virralle.

    Jos nyt en ihan pystyyn hauku, niin eräs häiskä sillä jopa ramblerin pohjanpuoleiset helman vastasiivut räknäsi kiinni, mutta minkälaisella heppauksella sitten, sitä en tiedä. Ja tuo oli tosiaan tapaus ettei mitään muuta konetta ollut saatavilla. Se on nyt kaverin porukoiden tallin nurkassa ollut ilmeisesti pari viimeistä vuotta ja kyllä sillä jonkun mutterin kuulemma hitsaa.
    Kempin pieni Migger ei ole kuin muutaman satkun paukku ja siitä en ole kuullut huonoa.
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Eilen saapui Esabin uusi pikku invertti mig Caddy 160C.

    Kokeiltiin hiilidioksidilla hitsata 0.8mm umpilankaa ja menee todella nätisti.

    Koneessa myös napaisuuden kääntö ydinjätelangalle.

    Hinta Hitsitalossa Helsingissä 750.- + alv22% = 915.- sis.kilon rullan 0.8mm umpilankaa.

    6kg hiilaripullo täynnä ja 10 vuoden leimalla 180.- sis.alv.22%


    www.hitsitalo.fi

    http://products.esab.com/fi/Templates/T ... ?id=179826
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  5. sbf

    sbf Gearhead

    Aiheeseen liittyen:Millasta lisäainelankaa tarvitaan crmo 4340 hitsaukseen?
    Turvakaarista kyse ja tig-hitsaus.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Paljon ovat käyttäneet ihan normi kirkkaan lankaa. Sitkeä ruostumaton sauma.
     
  7. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Kyllä siihen melkein kannattais käyttää sopivaa cromo lankaa,kuitenkin turvakaarista kyse,on ehkä väärä paikka oikaista...

    Soittele vaikka johonkin hitsaustarvikeliikkeeseen,eiköhän ne osaa kertoa mikä siihen parhaiten sopii.
     
  8. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    www.hitsitalo.fi Sieltä löytyy CrMo lankaa eri halkaisijoita suoraan hyllystä.
     
  9. BBC

    BBC Guest

    CROMO

    Voi käyttää sekä kirkkaan/happosen lankaa tai cromo seos lankaa.

    Ehkä kannattaa kuitenkin hitsauttaa ammattimiehellä, jos ei itsellä ole lisäaineita, hyvää TIG´ä ja putkihitsaustaustaa. Turvakaarihommat on nimensä mukaisesti Turvakäytössä.

    Käytätkö juurikaasua vai ilman?

    Aulis

    ps. tuossa kevään näyttelyissä kun katseli muutaman kotitekoisen kilpa-auton putkihitsauksia niin karvat nousi pystyyn. Ei muuten mutta joku niillä aina ajaa ja joskus niitä myydään vielä ulkopuolisillekin,...
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Ilman juurikaasua tarkoitus vetää.Lähinnä aattelin hommata tarvikkeet valmiiksi ja sitten pätevän hitsarin.
     
  11. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Juurikaasua!
     
  12. poison67z

    poison67z 1st gear

  13. pällinkutka

    pällinkutka 1st gear

    joo tosta kaasupilleillä hitsaamisesta että mikäs siinä jos haluu autosa polttaa :(
     
  14. v 100

    v 100 1st gear

    No ei kai se hitsattava paikka sen kuumemmaksi tuu kaasulla ku
    sähkölläkään hitsates, mä luulen että huolimattomuudesta
    ne autot palaa hitsattiin ihan sitte millä vaan.
     
  15. TPA

    TPA 1st gear

    Niimpä.. Jos isoiso isukkinne on vielä hapessa ,niin kysykääpä millä silloin noita liimailtiin.. silloin on ollut todellisia polttimen käsittelijöitä-kun ei muutakaan ollut,pysyi kädentaidot kohdillaan.
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ei pidä paikkaansa.Kaasulla hitsattaessa leviää paljon enemmän lämpöä hitsattavan kappaleen ympäristöön kuin tigillä hitsattaessa.
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    Onpa tullut kaasulla eräskin pohja hitsattua ja eräskin suojankaari vaihdettua, eikä oo yhtään kiesiä tuhkaksi muuttunut! Hidastahan se on, mutta jälki on nättiä ja kestävää... ei sitä ennää nykyään viitti, vaa ennen ei ollut vaihtoehtoja...
     
  18. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    joo,ei sitä autoa tartte kaasulla tehdessä polttaa poroksi,mutta se ei poista sitä tosiasiaa,että menetelmät ovat kehittyneet ja kaasupillistä tulee enemmän lämpöä niin kappaleeseen kuin sen ympäristöönkin.Palovaara on tigissä jok.tap.pienempi.
     
  19. v 100

    v 100 1st gear

    No tiärä ny tuata sitte pillin pitelijästä se kiinni on,
    aatella jos tigin polttimen kans häärii samanlaanen
    pocahontas ku jossain mainoksessa taannoin että vedettiin
    plasmapoltinta pitkin rodin vastamaalattua kylkeä.
    No mainoshan se vaan oli, mutta luulis sitä kaikenmoisia
    hitsausmestari spedejä olevan vähä joka kyläs.
    Oon ittekki saanu valakiaa aikaaseksi pelekästänsä
    ensimmäisestä hepistä mutta oli vähä muitaki aineita
    mukana ku suojakaasuja.
     
  20. estonian

    estonian 1st gear

    Minä ostin ekaksi koneeksi tuon vanhemman mallin MinarcMigin ja siihen oman pullon. Kokemusta ei juurikaan ole aikaisemmin hitsaamisesta ollut, mutta tuo laite on innostanut ja pitänyt mielenkiintoa yllä opetella koko ajan. Minulle sitä suosittelivat henkilöt, jotka tekevät jatkuvasti ammatikseen keikkahommia ja ohutpeltitöitä ja sanoivat että sillä ei ole vanhan maailman valovirtavehkeiden kanssa mitään tekoa. Eri maailman vehje.
    Tuolla on tälläinen aloittelija kokenut onnistumisen iloa ja tehnyt vaikeissakin paikoissa melko hyvää jälkeä 8)
    Investointi oli kohtuullisen suuri satunnaiskäyttäjälle, mutta toisaalta ajattelin, että uusi on uusi ja merkkituotteeseen saa varaosia ja on sitten ittestä kiinni minkä kuntonen se laite on.. En myöskään halunnut vuokrapulloa tällä käyttömäärällä.
    Olen ollut tyytyväinen laitteeseen, ainut mitä en ole oppinut tyystin on langansyöttörullien oikea paine, välillä kun on tuo letku monella mutkalla pahassa paikkaa, saattaa se runtasta :x
     

Kerro tästä muillekin!