holley 600cfm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fe427, 23.1.2004.

  1. fe427

    fe427 Gearhead

    eli olis tollanen holley vakumi kaasari ja ajattelin rakentaa mekaniseksi, siis mekaniset toisioläpät. Et voiko näin tehdä vai tuleeko ongelmia, ei minun mielästäni olis ongelmia jos vaan tukkii vakumi reijän ja laittaa läpät toimimaan mekanisesti. Ja sit vielä että mikä ero on ton kuussatasen malleissa 4160 ja 4150?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasen muutoksen hyöty taitaa olla - merkkinen, koska toisiopuoli aukeaa vasta silloin kun ensiöpuolta menee ilmaa riittävästi läpi. Jos kaikki lävet aukeaa pikkukiekoilla heti seljälleen ilman lisäbensaa joka tuplapumpuista löytyy niin se kyllä tumppaa aika helpolla.
    Jos toisiopuolen haluaa nopeammin avautuvaksi niin alipainekalvohässäkästä voi ottaa sen hidastuskuulan pois.
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo pienellä vaivalla siitä ei kunnollista saa. Eli pitäisi muuttaa tuplapumpuksi.
    Mutta vakuumiin kannattaisi kokeilla vaihdella kiihdytyspumpun nokkia ja -suuttimia sekä toisiokurkkujen jousia.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    4160 ja 4150 ero on juuri siinä, että 4150 sarja on "tuplapumppu" takasuutinrungolla, 4160 "vakuumi" yleensä takasuutinlevyllä ja aina ilman toisiopuolen kiihdytyspumppua. Eli helpoiten teet 600;sta tuplapumpun myymällä sen ja ostamalla tuplapumpun tilalle. Holleysta on kyllä satavissa hyviä kirjoja joissa tuollaisetkin muutostyöt opastetaan, mutta tarvitset siihen kuitenkin sen verran palikkaa, että saattaa täällä tulla kalliimmaksi kuin uuden osto. Ellei sulla sitten ole läjäpäin aihiokaasreita joista voi osia hyödyntää. Hyvin säädetyllä vacuumilla ja tuplapumpulla ei normaaliautossa juuri kellolla mitattavaa suorituskykyeroa ole, vacuumi on toiminnaltaan pehmeempi ja siksi tuplapumppuinen tuntuu terävämmältä, mutta kelloilla ei juuri eroa saa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    jo,usko poikia.osta tuplapumppu koska tommonen viritelmä tulee kalliiksi eikä silti toimi yhtä hyvin ku oikee tuplapumppu.650 cfm on lähin tuplapumppu koko,luulisin.p.j
     
  6. Öhman

    Öhman 1st gear

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Voit tehdä näin ja ongelmia tulee taatusti....
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä löytyy kuussatastakin, 0-4776. Tuplapumppu on huomattavasti tarkempi säädöistä ja oikeesta koosta/ turbiineista/välityksistä kun vakuumi. Matala turbiini, harva välitys ja iso tuplapumppu = saman kokoisella vakuumilla mennään ohi ovet rytisten.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos toisiopuoli aukeaa liian aikaisin, pienenee pääsuutinventureille kohdistuva virtaus/alipaine liikaa ja ventureista ei jakseta imeä polttoaine/ilmaseosta tarpeeksi ja kone kyykähtää... imu ei vielä pienillä kierroksilla vaan riitä. Tällöin kiihdytyspumpun sekä idle- ja transition kanavien reservi loppuu kesken. Näiden tehtävä on täyttää se hetki joka menee kierrosten noustessa kun ensiöpuolen kaasuläppä aukeaa ja imu ei vielä riitä pääsuutinventureille.

    Eli vakuumilukon tehtävä on estää että toisiopuoli ei aukea liian aikaisin (ja pienennä ensiöpuolen imua). Tämä antaa enemmän voimaa kierrosten noustessa kun seos pysyy riittävän rikkaana. Jos toisioläppä aukeaa liian aikaisin, menee laihalle pienillä (nousevilla) kierroksilla ja kyykähtää. Tämä on korjattu tuplapumpulla molempien puolien kiihdytyspumpulla. Itse kuvittelisin että virikoneiden isoilla kuutiotuumilla tuplapumpusta olisi hyötyä, mutta ei kai muutoin.
    PauliP
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    kaima hallittee ton paikallisen venturin alapuolella olevan alipaineen hyvin.p.j
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ja toi tekee sen, että jos toi transitio kestää kauan, kuten pitkävälitteisessä matalastallisessa ja isokaasarisessa vehkeessä helposti käy, niin ei mitkään kiihsytyspumput tue sitä tarpeeksi.
     
  11. fe427

    fe427 Gearhead

    Jees, kiitos tiedoista, kai sitä kannatais sit heti vaan ostaa tuplapumppu, aattelin vaan koska toi kaasari irtos 20€ kaverilta ni ajttelin et vois kokeilla, auto tulee sinänsä manualivaihteistolla ni kannatais ostaa mekanisella toisiopuolella oleva tuplapumppu.
     

Kerro tästä muillekin!