Holley + idle air bleeds

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 5.6.2023.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Morjesta,
    Ihan suoraan en vastauksia löytänyt vanhoista topikeista. Tiedän, että konekohtaisia ovat kaikki säädöt mut kysyn silti.

    Millaisia muutoksia olette tehneet IAB suuttimmien valintoihin kun on haettu seoksia kohdilleen? Lähinnä kokoluokat kiinnostelee ,millä on päästy siedettäviin tuloksiin.

    Ostin jokusen vuotta sitten amerikan Joen preppaaman täysin uuden 750dp HP series. Olen tuota säädellyt satunnaisesti silloin kun on kiinnostellut. Toistaiseksi olen joka kerta heittänyt toisen kaasarin reikään, jotta saan pidettyä harrasteen ajossa. Aika montaa Hollikkaan oon itekkin rassaillu, mut tässä tuntuu, että kokoajan lyö pää seinää eikä etene hommat.
    Idleruuvit kun on Max vartin auki, niin saan hätäseen 12 seoksen tyhjäkäynnillä. Muutoin 10-11,5 jos vähänkään raottaa. Nyt on idlebleedit 1,9mm porattuna. Kohtaa puran taas koko hoidon ja päästelen carb cleaneria / ilmaa joka reikään. Saatan vetästä noi bleedit suoraan 2,5mm, jotta saisi edes jotain muutosta tapahtumaan.
    Sytty on punttiennakolla 37. Moottori on perus sbc 355 RPM kansilla. 10,4 rutulla Nokkana Howardsin mieto katukepukka 219 int./225 exh. Vacuumit on nyt 14,5. Alla vielä tuon kaasarin speksit.
    Ihan rajoilla tietty, onko liian ROK tää kaasari minun pakettiin muutenkin,mut luulisi tämäkin saavan säätöihin vaikka olisikin vähän isohko.
    PLX laajakaista + alipainemittari on mun työkalut säätämiseen.

    Rajummalla nokalla pääsin vähän kadullakin ajelemaan tällä kaasarilla ja ajossa onkin ihan ok. Ei oireile.
    Nyt tällä miedolla kepillä en ole edes lähtenyt tienpäälle kun pitää perusjutut saada ekas alueelle.
    Paikallaan käytellessä voi runtata ihan huoletta lämää, ei yski eikä epäröi.

    Läppien asennosta kuvat alla. Pitäs olla ihan fine nekin.





    QFT 750 squarebore (4150), 4 barrel, double pumper (mechanical secondary) carburetor professionally set up for street and strip use. This is one of my custom builds consisting of a Holley aluminum, contoured, HP style main body for maximum flow and enhanced booster signal. This carburetor is equipped with ANNULAR BOOSTERS, which are perfect for street/strip vehicles with camshafts in the 220-260 degree @ .050" lift range, or making less than 14 or so inches of vacuum at idle. Annular boosters are better at fuel atomization, which provides a wider, more usable powerband from off-idle and up.

    It will flow approximately 810 cfm, and is dyno-proven to 550 horsepower.

    - It has been assembled with high-flow .110" needle & seat assemblies, 30cc pumps, #31 squirters with pink #330 racing pump cams, non-stick bowl and block gaskets, nylon bowl screw gaskets, and vent baffle. The jetting is 72 up front with a 5.5" Hg high-flow power valve, and 80 in the rear with the power valve circuit blocked.

    -QFT polished lightweight aluminum main body with screw-in air bleeds. .070" idle and .030" high speed bleeds installed.
    - Cast aluminum metering blocks that are custom calibrated for maximum performance.
    -4 corner idle for fine tuning your idle circuit.
    -Heavy duty cast aluminum baseplate that is much stronger than a stock Holley piece.
    -Teflon coated throttle shafts, stainless steel throttle blades, and loctited button-head screws for increased flow due to decreased turbulence

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    IAB kun menee liian isoksi niin ei sitten enää piiri oikein herää tarpeeksi ajoissa, ehkä itse lähtisin kokeileen pienentään IFR (idle feed restrictor) suuttimia. Toki joutuu kohokammiot ja metering blockit irti ruuvaan eli tiivisteet tarttis olla valmiina.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun suurennat 1,9mm reijät 2.5 kokoisiksi, niin poikkipinta-ala kasvaa 70%.
    Vois vähempikin suurentaminen auttaa...
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kun Holley 800 tuplapumpun ostin, syy miksi valitsin juuri tuon mallin oli se että siinä on monista muista poiketen vain kaksi tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvia. Nyt koneessa Demon jossa neljä ruuvia, ja säätö selvästi hankalampi tehdä koska 1/8 kierroskin on liikaa kerrallaan. Nyt nippa nappa 1/2 kierrosta auki isolohkossa. Holleyssä sai sentään ruuvata kierroksen auki eikä ollut niin millintarkkaa ruuvien pyörittely. Minusta miedosti viritettyyn katumoottoriin kahden ruuvin malli on parempi. Jäin pohtimaan sitäkin miksei nytkin voisi ruuvata takaruuvit kokonaan kiinni niin eturuuveilla voisi ehkä pelata helpommin. Eikö neljän ruuvin malli olekin tarkoitettu sellaiseen jossa on mm. raju nokka eli huonot alipaineet. Silloin tyhjäkäynnin ilmamäärää voidaan lisätä myös toision läpillä ja bensaa myös.
     
    Selli tykkää tästä.
  5. Selli

    Selli Gearhead


    Tossahan tuon purettuna jo valmiiksi, ettei haittaa tiivisteiden uusiminen. Mittasin nykyiset IFR:t ja 1.4mm pora meni vielä reikään eli vähintään 0.055". Nopealla googlailulla 0.031 on jo isohko. Olisko se perskule tuossa koko juurisyy,et herra Joe twiikkaas isolla pensselillä mulle sekottimen. Tää mun malli on 5925-3 block eli ei ole screw in mallinen. Ehkä totakin voisi tinata ja porata sit noilla askareluporilla pari kymppää pienemmäksi. Tai hankkia bloki jossa on vaihdettavat IFR:t
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    0.055 :confused: ...joo eiköhän eka IFR kutistaa just tohon 0.031 tienoille, siitä sitten +- tuhannes kaks suuntaansa korkeintaan.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sit jossain vaihees tulee eteen pointti et ihan sama miten niit air bleedeja suurennat ni ei vaikuta mitään. Sama ku normisuuttimissakin, tulee muiden kanavien ahtaus eteen. Suutinrungossa voi olla myös vaihdettavat suuttimet joilla tohon voi vaikuttaa, luulen ettei tossa kuitenkaan vielä sellastga mahdollisuutta ole.
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kyllä tuossa tapauksessa on liian isot ifr.t.
    Niillä air bleedeillä tehdään hienosäätö.
    Langalla voi koittaa pienentää niitä ifr.iä.
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Kiitos taas porukalle asiallisista vastauksista! Tulppasin pri ja sec puolet. Porailen aluksi .025 josta on helpompi lähtee kasvattamaan. Täytyy vielä ootella, et posti kiikuttaa uudet tiivisteet. Palaan asiaan testien merkeissä.
     
  10. Selli

    Selli Gearhead

    Ensitestit .025 kokoisilla IFR:llä. Rupesi seosruuvit tottelemaan. Aika niukasti silti niitä voi availla mut nyt oli helppo kontrolloida idleseos lähemmäs 14. Ajossa tietty siirtymässä mentiin nyt laihalle ja raskaasti. Kairaan vielä .031 kokoon ja uudet testit. (Tilasin kyllä Summitilta jo vaihto blokit jossa vaihdettavat komponentit) ja pussillisen suuttimia , niin ei tarvi jännitellä et irtooko juotostina ja tukkii kaiken.
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Elä isonna ilmareikää jos laihalle menee osakaasulla. Isommasta reiästä imee vielä enemmän ilmaa ja on vielä enemmän laihalla.
     
  12. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Sammuuko moottori jos kierrät tyhjäkäyntiseosruuvit kiini?
     
  13. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    IFR 0.031 ja IAB 0.070 vois olla hyvä lähtökohta, siitä sitten pienellä hienosäädöllä idle/cruise alue kohdalleen.
     
  14. Selli

    Selli Gearhead

    Oon parina iltana kerinnyt tätäkin raplaamaan,mutten ole tänne päivitellyt.
    ,031 /,070 kombolla saa seosruuvit tottelemaan jo. Vieläkin ihmetyttää, että joutuu ruuvit vetää maksimissaan puolikierrosta auki että pysyy liki 14 afr. Ja sitten taas tulee se siirtymäoire, että menee laihalle liikaa. jos ohjekirjan 1kierros auki , niin auto toimii ihan fine mutta idle seos on sitten lähemmäs 11AFR. Täytyy vielä testata niin että laihentaa vaan lisää kombinaatiota jotta seosruuvit saisi edes lähemmäs kierroksen aukaistua. Olettaisin, että Hollikka on suunniteltu toimivaksi niin, koska joka ikisessä oppaassa ja videossa on lähes sama ohjearvo. Paskin mäihä tässä rojektissa on se kun tilasin Summitin AED metering blogit jotta ei tarttisi tinailla ja porailla. Ja sekalaisen setin IFR suuttimia. Hmmm Oli sitten eri kierre vs QF/Holley. Eikä noita AED:lle sopivia suuttimia olekkaan ihan joka hyllyssä. Mut hei Motor Sporttia :D
     
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onko tuo nyt sitten ehdoton, että täytyy olla just kierros auki seosruuvit? 750db 4 nurkkasella seos säädöllä antaa varmasti tujusti kakkua, jos ensiöläpät lähes kiinni. Ilmaa miedohko pikkulohko ei tyhjäkäynnillä hirveitä vielä vaadi, joten kun läpät lähes kiinni, niin pienikin pyöräytys seosruuveja tekee isompaa muutosta.

    kokeile vaikka ,075 idle ilma suuttimiksi, ja vertaa minkäverran pitää pyöräyttää rikkaammalle. Ja onhan ne isommat ilmasuuttimet(idle) laidoilla, ja siirtymä/cruise pienemmät keskimmäisinä?

    Mulla on nyt kokeilla miedossa olds 350 koneessa, 204'/214' ja 0.45"/0.472" josta penkitettiin konetehoa 305hv ja 511nm quick fuelin 680HR series vacuumi 4 corner idle säädöillä. Vakioilla ,070 idle suuttimilla kierros auki joka nurkkaa, niin afr jotain 11,8. Siitä vaan kiinni päin viis minuuttia per ruuvi, ja lukemaan mitä plx näyttää, kunnes näyttää sitä mitä halutaan. Tuo 4 nurkka säätö on herkkä laji ainakin näin vakiohkoon koneeseen. Lopussa tuo 5 minuuttia per ruuvi oli jo itellä liikaa, semmonen pieni kääntö että just liikahti, sain seokset hienosäädettyä hyväksi.

    Jos jätät johonki 14 päälle/lähemmäs 15, niin varaudu että helteellä kuuma kone tunnin seisottua käy huonosti, ainakin mulla kävi. Afr oli 16-17 välillä, ja tasottui takaisin vasta kun kuuma höyrystynyt/kiehuva bensa vaihtui viileämpään. Jätin itelle idle seoksen matalaan 13 pintaan, manuaalin kanssa on kytkimen luistatus mielekkäämpää kun vähän vääntöä tyhjäkäynnillä paremmin + että kuumastartin jälkeen ei polta punaisia ledejä ja käy tasaisemmin.
     
    Muokattu: 29.6.2023
    Selli tykkää tästä.
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    juu ne seosruuvien kierros suositukset on hyvä alku jolla saa uuden kaasarin toimimaan lähes kaikissa koneissa suoraan paketista.
    Toi joka kulman tyhjäkäyntipiiri reakoi herkästi, vartti kierros joka kulmasta vaikuttaa todella paljon.
    Motti oikeesti kuumaksi ja sitten vasta seosmittarin mukaan sääteleen, ja tosiaankin minuutti kerrallaan niitä ruuveja kääntelee.
     
    Selli tykkää tästä.
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Selli tykkää tästä.
  18. Selli

    Selli Gearhead

    Aika moneen kertaan sitä saa kaasarin purkaa, että on alueella.
    Nyt sain vihdoin sen offidle/ pintalaihuuden pois. 0.029IFR ja AirBleedit 69. High bleedit 29. Cruisessa pysyy 14 -15 afr eikä nyi. Mut seuraavaksi pitää keskittyä tuohon rikastamiseen. Pienikin mäki, niin rikastaa kerrasta 12,5-12,8. Primaryt on 76 ja PW 10,5. Mut lähellä siis ollaan kohtalaista. Toisioita piti kans suurentaa aikapaljon ,että rikasti tarpeeksi WOT ajossa.

    Viimeisin 400km ajo Holleyllä 15,4l/100 täysin sukkasillaan ajettuna 1900rpm matkakiekat. Verokkikaasarilla 10,5l/100km sama matka ja sama reitti. Ajokauden lopussa saattaa Hollikka olla jopa hyväksyttävissä täyspäiväiseksi :D
     
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tehdäänpä uusi päivitys viime kesäiseen topicciin.

    Tuli talvella päivitettyä kaasariksi Brawler 650db. Siihen oon hakenut säätöjä alkukesän, ja nyt ne olis aikalailla kohdillaan.

    Selkeästi tämä on tehtaalla kalibroitu ~+350hv koneisiin, ja on todella paksulla 300hv 350ci koneeseen.

    Vakiona siis suuttimet 70 ja 74. PW6.5 ja air bleedit 31 ja 71 ja tästä siis lähdettiin hakeen laihennusta. Yli 2000rpm cruise seokset, AFR korkeita 11 lukemia, ja idle-2000 alue vain vähän yli 12,vaikka tyhjäkäynti seokset sääti 14afr.

    Useita air bleed suuttimien ja pääsuutinten vaihtojen ja kokeilujen jälkeen ollaan nyt tilanteessa, että toimii hyvin.

    Nyt pääsuuttimet 65, toisiot vakiot 74. Idle air bleedit 58 ja high speed 52. Power valve 10.5. Tyhjäkäynnillä AFR 13. Idle-2000 väli vaihtelee kierrosluvun mukaan 14-15.5 yli 2000rpm cruise seokset 14,5-15. Täyskaasulla 12.6 ja vetää niin hyvin kuin 300hv kone voi vetää.

    Tässäpä siis yksi suuntaa antava ohje säätöihin, jos vaikkapa olisi jollekulle hyötyä:odcool:
     
    Selli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!