Holley Sniper EFI-system?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dean66, 11.7.2017.

  1. XVD

    XVD 3rd gear

    Samat korealaiset neekerit niitä tekee molemmissa maissa
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. toyopet

    toyopet Gearhead

    Sepä se ja jos polttoaineenkulutus vielä tippuisi, niin kyllähän se houkuttelisi.
    Saattaisi tuommoisessa isokulutuksisessa kaasarikoneessa kuitenkin jopa vuodessa maksaa itsensä.

    Edellyttäen, että kaikki sitten toimii kunnolla.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Olihan sellanen testi jossa vertailtiin joka suhteessa itseoppivaa ruiskua holleyn kaasariin.
    Kulutus oli ruiskulla sen verran pienempi että olis maksanu ittensä takas n. 200 000 km ajon jälkeen.
    Siinä ei myöskään huomioitu montako lambdaa ym. tuona aikana joutuu hankkimaan..

    Ehkä ne muut kriteerit on ruiskun kanssa oleellisempia kuin kulutus.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Sama Bosch 4.9 lambda on käytössä nykyään suurimmassa osassa laajakaistamittareita, Innovate, PLX jne...eli ei se lambda huono varmastikaan ole, mutta tuskin ikuinenkaan.

    Yksi asia mikä saattaa rikkoa sen sarjan mukana tulevan anturin on kun ruisku asennetaan ensimmäisen kerran kiinni ja sinne syötetään perusasetukset enempi vähempi oletuksena...ohjain luo näiden perusteella kartat joilla se käynnistää ensimmäisen kerran moottorin.
    Kone saattaa käydä aluksi huonosti, se on rikkaalla, bensaa menee mahdollisesti raakana läpikin ja lambda ei tunnetusti tykkää bensakylvystä.
    Koneen pitää kuitenkin käydä ja lämmetä n. 70*C ennen kuin itseoppiminen voi alkaa...vasta tämän jälkeen se alkaa kunnolla hakemaan niitä säätöjä.
    Jos ajatellaan vielä että kone ei jääkään käyntiin heti ekalla yrityksellä, vaan on kaikenlaista hässäkkää, johtoja irti tai väärin, kaasuvipu jumittaa tms, sytkä päin peetä jne.
    Konetta joudutaan sahailemaan ehkä moneenkin moneen kertaan käyntiin, niin bensa ehtii huuhdella lambdaa monta kertaa ennen kuin moottori on käynnissä ja toimii.

    Voisi olla hyvä hankkia jo valmiiksi toinen "aito" bosch 4.9 lambda, jonka vaihtaa heti kun auto on saatu toimimaan ja itseoppimien on hakenut säädöt ja auto ajossa...voi olla hyvinkin mahdollista että ensiasennus lambda hajoaa jonkin ajan päästä.
    Minusta sen ensimmäisen lambdan hajoaminen ei ole edes mitenkään outoa, enemmänkin odotettavissa.
     
    Muokattu: 16.5.2019
    stinnes ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Pätkä ja talviajossa eroa tulis enemmän, mutta maantiellä erot jää aika pieneksi kun ruisku on tollanen "kaasarirunkoinen" kunnon sekvenssimonipisteellä hyötyä tulis maantiellä enemmän.


    Maakaasut ennemmin itsensä maksaa takaisin vaikka sekin on vähän kuin sähköauto. Pitää ensin maksaan tuntuvasti, että voi alkaa säästämään.



    Jos kulutus +-0 ja sitten käytettävyys on sitä, että hyytyy, sammuu ja millon mitäkin ongelmaa niin???
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. Tässä on tuommoisen 4.9 lamdan datalehti.

    Wide-band Lambda sensor
    Bosch order number: 0 258 017 025

    Recomm. replacement interval 250.000 km

    Ja kun katsotaan vertailu numeroita:

    MAN 99 15408 0001
    YUCHAI MACHINERY D4300-38231L0A

    Se, että jos niitä on tarttenut vaihdella kuin sukkia, niin ei kyllä johdu siitä, että se anturi on paska. Asnnus voi olla paska. Tuskin MAN olisi käyttäisi hyotyajoneuvoissa, jos niitä joka peninkulman välein tarttis vaihtaa.
     
    mpower tykkää tästä.
  7. mpower

    mpower Gearhead

    Samaa katselin Mersun bensa-ja diesel moottorista.Vaihtovälisuositus molemmissa 250000km.
    Voitaneen siis olettaa,että kestää huomattavasti pitempäänkin.
    EDIT:Ja kun mittausalue alkaa jo alle 0.7 niin aika mustaa pitäis sillä jo lykätä.
    Lyijyllinen bensa lyhentää tietysti ikää varmaan murto-osaan normaalikäyttöön verraten,mutta nyt ei kai kyse siitä?
     
    Muokattu: 16.5.2019
  8. xarper

    xarper Gearhead

    E85 ja sen oletettavasti tuoma vesi/kosteus putkissa myös tuhoo lambdan kyllä aika vauhilla, varsinki jos epäihanteellinen asennus putken kylessä/alapuolella eikä ylhäällä viistossa taaksepäin niinkun pitäis.

    Huono sijanti varmaan noi lambdat tappaa eikä mikään muu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tuossa aikaisemmin Pontiac GTO:n omistaja kirjoitteli että vienyt 10,5 litraa sadalla sniperin kanssa.
    Kuulostaa varsin kohtuulliselta vrs ennen remonttia kaasarilla +18 litraa sadalla.

    Tuo pidentynyt toimintasäde on kyllä elämää helpottava asia, itse tykkään että jos on janoinen auto niin on sitten edes iso tankki.

    Muistoissa vielä varsin kirkkaana ne muutamat kerrat kun jollain ränttätänttä laitteella loppunut huomaamatta bensa kesken ajelujen. Rasittavaa olla tankkaamassa vähän väliä jos on oikeasti tienpäällä.
     
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    No siinähän oli kone väljä ym jne jos oikein ymmärsin.


    Paras vertailu olisi toimiva ja oikein säädetty kaasarikone ja sitten sniper siihen suoraan tilalle.
     
    J.J. ja xarper tykkäävät tästä.
  11. J.J.

    J.J. Gearhead


    Totta, niinhän siinä oli.
    Veikkaan kyllä että vaikea olisi saada kaasari herkisteltyä niin tarkalle että ihan noin vähällä pääsee. Jos sillä nyt kenelle mitään väliä on.

    Kait joku näitä on testaillut enemmänkin, varmaan juttua löytyy kun vaan viitsisi Ameriikan foorumeita plärätä.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Muakin kyllä kiinnostais kovasti tommonen oikeesti säädettyä kaasarivehe vrt kaikkien ylistämään TBI tyyliseen ruiskuun.
    Mä kun en oo ton kaasarin kaa oikee törmänny niihin kylmäkäynnistysongelmiinkaan mitä väitetään, talvella ryypyn kanssa lähtee viinallakin aina tulille laakista, kesällä ei tartte edes ryyppyä ja voi lähtee ajamaan samantien.
    Jos joku väittää et bensalla muka tarvii ryyppyä kesällä tjsp ni on siinä autossa jotai vikaa sillo.

    Lähellä oltiin ainaskin ku pääsin johonkin 16l/100km viinalla 340llä, siinäki ois varmasti ollu parannettavaa järkevällä modernilla nokalla, siinä oli PP280H.
    16€/100km on jo aika vähän kaasarilla ja ikivanhalla työntötankomoottorilla.
     
    Camino'79 ja J.J. tykkäävät tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    noi joittenkin kohtaamat kylmäkäynnistys ongelmat on muaki ihmetyttäny. Jotain vikaa niissä kaasareissa tai autoissa täytyy olla. Ei mulla ehjissä laitteissa ole ollut mitään ton kaltasia ongelmia, rikkinäisissä on ollut ja on edelleen.

    Ainakaan jollain ehjällä GM TBIllä ei ole mitään etua verrattuna kaasariin kulutuksessa.

    Mut toki se ei ole holleyn tekemä, se ei ole itseoppiva, se on vanha yms. nyt kaikki on toisin.
     
    xarper ja Karpov tykkäävät tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    siinä taisi olla männärenkaita poikki muutamasta sylinteristä yms. vastaavaa ettei maailman paras vertailu.
     
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    onko?


    Joo vani vei kaasaroituna maantiellä saman kuin tbillä. Nurkka-ajossa en mitannut eroa enkä talvella.


    Yks pointti on sitten se, että esim tbi kone ei kaasarin veroisesti lämpeä tyhjäkäynnillä tai ajossa kun kylmällä koneella lähdetään. Eli kaasari ryypyn kanssa ehkä rososempi kulutuksen suhteen, mutta kun se lämpeää nopeammin niin ei tule kylmiä kilometrejä niin paljoa. Tämäkin voi mennä siis aika +-0
     
  16. 3964

    3964 2nd gear

     
  17. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Tota.... Sama kulutus, sama kone, toinen lämpiää toinen ei? Joku ei natsaa.
     
  18. Karpov

    Karpov Gearhead

    Olihan puhetta, että tbi koneen ennakot niin pienet + vesi tais hiukan erilailla kiertää.
     
  19. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Hidastaako kaasari niin paljon paloa, samoilla kansilla?
     
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Pähkinä: jos on kaksi samanlaista konetta, toisessa on tyhjäkäynnillä ennakko 0 ja toisessa 12. Kumpi lämpeää tyhjäkäynnillä samassa olosuhteessa nopeammin?
     

Kerro tästä muillekin!