Holleyn power valve

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bätmobiili, 4.9.2006.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Lopputulos olis, että uittaisit koneen tyhjäkäynnillä sillä 7,5 PV:llä.
    Eikö sais mitenkään lisää alipainetta tyhjäkäynnille? Lisää kierroksia, löysempää turbiinia?
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä se PW kannattaa pyrkiä mitottamaan alle sen tyhjäkäynnin alipaineen, muuten se dumppailee bensaa tyhjäkäynnillä epäsäännöllisesti ja tyhjäkäyntiä on huono saada säätöihin. Pienin PW on 2.5 eli laita vaikka sitten semmonen jos se sitä vaatii.

    Minkälainen kone on kyseessä kun noin huono alipaine? Nokan asteethan tuohon eniten vaikuttaa, ja sitten kaasarin ja kanavien koko suhteessa koneen tilavuuteen. Alipaineen saa kyllä yleensä paljon paremmaksi kun sytkä ja kaasari on oikeissa säädöissä.

    Mulla itsellä tossa vapari sbm418 e85 koneessa on nokassa asteita 272/276 @ .050", tunnelram, 2x750cfm ja teho 642hv. Alipaine tyhjäkäynnillä 5 in./hg ja PW:t ensiöpuolilla 3.5 in/hg .
     
  3. vahvis

    vahvis 1st gear

    Löysempi turbiini? Tarkoittaako pienempi stall vai miten? En tiedä tarkkaan mikä tuossa on mutta on kyllä aika alhainen stall nytten. Ajomukavuudenkin vuoksi olen kyllä harkinnut korkeampaa stallia, kun "kampeaa" liikkeelle vähän liikaa -> valoissa antanut aivan vähän kaasua että saa jarrulle paremman alipaineen, niin liikahtaa helposti eteenpäin vaikkei saisi. Siihen tietty auttaisi alipainepumppu tai hydraboost (mutta se ei nyt tämän ketjun ongelma ole).

    En ole tätä kaasaria (750db holley) koskaan vielä itse avannut joten en tiedä mikä PW siellä on. Se nyt olisi hyvä katsoa ihan ensimmäisenä. On muuten ihan dynossa säädelty. Sotkee/nokeaa tulppia jos ajaa liian rauhallisesti. (Kierroksilla pysyy kyllä puhtaana.) Vähän tuo tulpan sotkeminen kysymysmerkki kun pitäisi olla säädöissä. Astetta kuumemmat tulpat odottamassa asennusta.

    Kone on 80-luvun 454 jonkun verran piristettynä. Tosiaan tuo 750db ruokkii. Nokka tais olla compin xe284H. En oikein noista spekseistä ymmärrä mutta jonku esite kertoo tosta seuraavaa: "street/strip, 2800+ stall, rpm 2300-6500, 0.050 duration 240/246, tuo toinen duration 284/296" ..mitä nuo nyt sitten kaikki tarkoittavatkin.

    Ainakin nokkaa miedontamalla tiedän että saisi alipainetta paremmaksi. Onko muita ideoita?
     
  4. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mä kyllä väittäisin et jotain on vialla taikka rikki jos ei tolla kokoonpanolla oo ton enempää alipaineita.
    Ootko kattonu ettei oo imuvuotoja, esim just jarrutehostimesta kalvo rikki/vuotaa, imarin tiivisteet, kaasarin tiivisteet...
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Joo on todellakin jotain vialla, tommosella koneella pitäis olla alipaine luokkaa 10 hg/in. Säädöt tosi pahasti pielessä luultavasti. Alota ennakoista, jakaja pitäis saada semmosiin säätöihin että tyhjäkäynnillä annakko on n. 20 astetta, ja kierroksilla n. 36 astetta. Sitten tyhjäkäyntiseoksen säätö semmoseks missä käy parhaiten, hyvä lähtökohta on kaikki ruuvit yhden kierroksen auki.
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Juu ei, powervalve vaikuttaa vain pääsuutinpiiriin eli ei ole vaikutusta tyhjäkäynnillä.

    Tarkista ensin ettei tiputa bensaa boostereista tyhjäkäynnillä, sitten ennakot ja seokset kohdilleen.
    Powervalveksi sellainen joka on kiinni cruisailukierroksilla ja aukeaa sopivalla kuormituksella.
     
  7. vahvis

    vahvis 1st gear

    Imuvuotoja en ole katsonut mutta imarin ja kaasarin tiivisteet on vaihdettu joku aika sitten ja ennen/jälkeen vaihdon samat arvot. Etsinnän voisi kyllä suorittaa siitä huolimatta vaikka epätodennäköistä mielestäni. Starttispreitä on vissiin ihmiset käyttäneet? Olisiko mitään hyvää vaihtoehtoainetta joka ei olisi noin helposti syttyvä?

    Ennakot muistaakseni 14/34 tienoilla. (Tuo mopsterin 20 kuulostaa aika paljolta minun korvaani..) Power Valven kunto/koko pitäisi myös tarkastaa. ..ehkä nyt sitten kuitenkin harkitsen sitä 7.5 in./hg kokoluokkaa.

    Mitä jos PW olisi ylisuuri/tai rikki ja olisi auki tyhjäkäynnillä. Huomaisiko sitä muuten kun kulutuksesta? Esim. juuri alipaineesta, onko mitään vaikutusta?
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Niin näinhän sitä vois äkkiseltään kuvitella. Käytäntö on kumminkin opettanut että se PW tekee outoja temppuja jos sen arvo on ylempänä kuin tyhjäkäynnin alipaine, se rupeaa "pumppaamaan" bensaa tai jotain vastaavaa. PW pitää mitoittaa niin että se aukeaa vaan kuormitustilanteessa.

    Tässä tapauksessa joka tapauksessa se vika ei ole powervalven mitoituksessa vaan koneen alipaineet on hukassa jostain muusta syystä.
     
  9. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    ruuvaa seosruuvit kiinni , jos ei sammu niin pw on todennäköisesti paskana.
    Uudemmissa hollikoissa on takaiskukuula joka estää aivastaessa powervalven tuhoutumisen mutta jos se sattuu olemaan vanhempaa olikohan 92 ja vanhemmat niin kuulaa ei ole.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitten kun muut säädöt koneessa kunnossa etkä jaksa tapella holleyn kanssa niin edeliä tilalle...
     
  11. Väne

    Väne Gearhead

    Kuvitellaanpa lisää..
    Pumppausliike on tietenkin mahdollista jos alipaineet sattuu vaihtelemaan just sopivalla alueella, mutta pystyykö powervalve pumppaamaan bensaa?
    Ei sen tilavuus ainakaan kiinnimennessä pienene ja aukeamisvaiheessa on helpompi reitti takaisin kohokammioon..
    Ja mihin se pumppaa bensaa? rikastuuko tyhjäkäyntipiiri vai ruikkiiko boostereista?

    Samaa mieltä ettei tuo vika johdu powervalvesta.

    Tai käy pääsuutinpiirillä..
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vääränkokoinen ja rikki oleva power valve ovat kaksi aivan eri tavalla vaikuttavaa asiaa.

    Vaikka PW on väärän kokoinen niin se ei vaikuta tyhjäkäyntiin jos kone käy tyhjää pelkästään tyhjäkäyntipiirin kautta, niinkuin pitäisikin. Jos jostain syystä bensaa tulee jo pääpiirinkin kautta, niin sitten on eri juttu.

    Jos taas PW:n kalvo on rikki tai sen tiiviste vuotaa, niin silloin kone imee ylimääräistä bensaa koko ajan ja seokset rikastuu reippaasti.


    Paljonko tyhjäkäynnin alipaineet on silloin kun kone käy vapaalla eikä vaihde ole kytkettynä? Ilmeisesti ne tippuu aika paljon vaihteen kytkeydyttyä, kun kerroit turbiininkin olevan niin tiukka että pyrkii kovasti ryömimään.

    Kone oli siis säädetty dynossa, mutta normaali ajossa kun konetila on suljettu niin kaasarin, imusarjan ja imuilman lämpötilat voi olla aika paljon kuumemmat ja seokset sitä myötä rikkaammalla.
    Kun kattelet PW:n niin ehkä samalla pääsuuttimiakin vois pienentää, ja vilkaise toisiopuolelle myös niin voi pähkäillä tasapainossa olevat suutinratkaisut.
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Ei se liian iso PW varmaan haittaa tyhjäkäyntiä normaali moottoreissa, ehkä niitä ongelmia tulee vain extriimi tapauksissa. Toi mun kone on just tämmönen erittäin hankala tapaus saada käymään tyhjäkäyntiä, iso nokka, tunnelram, suht reippaat kaasarit ja E85 on aika vaikea yhdistelmä, ja tyhjäkäyntikierrokset on siellä 1500-2000 paikkeilla. Nyt jos PW on suunnilleen saman arvonen kuin alipaine, joka vielä tommosessa moottorissa tekee melkosta sahausliikettä, niin se saa PW kalvon hakkaamaan edestakasin, ja se yhdistettynä korkeisiin tyhjäkäyntikierroksiin niin boosterit rupeaa räkimään. Näin muistelisin että kävi mulla kun oli 4.5 PW:t, ja että olis rauhottunut kun laitoin 3.5:set
     
  14. vahvis

    vahvis 1st gear

    Seosruuvit ruuvattu kiinni ja kone sammuu kuten kuuluu. Toiselta puolen kun sai kiinni niin pikkuhiljaa alkoi käydä huonosti ja sammui aika pian kun toistakin puolta alko sulkea. PW siis ehjä. Ei myöskään tyhjäkäynnillä ruuttaile suuttimista ollenkaan. Hiukan kun antaa kaasua niin tiputtelee lisää bensaa ja enemmän kaasua niin ruikkii kunnolla.

    Tyhjäkäynnillä, vaihde vapaalla alipaine n. 6 in./hg. Ehkä hiukan päälle. Vaihde kytkettynä laskee sitten sinne 2-3 asti (en huomannut katsoa mihin kierrokset laskee). Kokeilin eri kierroksilla vapaalla, niin 1200 tuntuu olevan se kohta jonka alle alipaine huononee huomattavasti. Tuossa 1200 alipaine siis vielä n. 10 tai vähän ylikin. Ja tyhjäkäynti on aseteltu 800 rpm.

    ..ainiin, sellainen outous että kuumalla koneella ajon jälkeen tyhjäkäynti nousee n. 1000 rpm tienoille siitä kylmänä asetetusta 800 rpm:stä. Voisiko tuosta mitään päätellä, ehkä kuumana horii jostain enemmän ilmaa?

    Tulppien mustumista hiukan seurailin, niin alustavasti tuntuu että tummenevat jos käyttää ylivaihdetta, jolloin kierrokset laskee 1600-1800 rpm maantieajossa vauhdista riippuen. (Niin autossa siis th700, jos vaikuttaa mitenkään alipaineisiin vs. th350/400?). Kun ajaa enemmän kolmosella ja kierrokset 2400-2700 niin näkee selvästi että alkavat puhdistua. Seoksia säätämällä tuon saisi kohdalleen mutta ajattelin tosiaan niitä kuumempia tulppia kokeilla kun on jo hankittuna. Seoksia en itse mielellään säätelisi, koska sille pitäisi varata erikseen aika jostain.

    Imuvuotoja en vielä kerennyt tutkailla. Kuinka helposti se starttisprei syttyy, miten sitä uskaltaa kuuman koneen lähellä ruiskia? Olisiko jotain ei-niin-syttyvää vaihtoehtoa? Mitenkäs ihan kukkienkastelupullosta jos vettä sumuttelee?
     
    Muokattu: 19.4.2016
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mittasitko sytkän?
    Kierrä ennakkoa lisää ja kato miten käy alipaineiden.
    20 astetta on jyrkemmällä nokalla ihan normi lukema.

    Hollikassa ei saa paljookaan kiertää läppiä auki siitä tyhjänkäyntiruuvista. Se avaa siirtymäpiirin ja rikastaa taas turhan takia tyhjänkäyntiä.

    Meinaan jos oot korjannu myöhäsen sytkän nuutumista tyhjänkäyntiruuvista.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lisäksi tuolla nokalla luvataan "rough idle", joten ei ole aivan paras matalakierros-kruisailuun...

    Jos se muuten tuntuu hyvälle niin ehkä sitä nokkaa ei kuitenkaan ekana kannata mennä vaihtamaan, vaan kokeilee vaikka tuolla pariinkin otteeseen ehdotetulla tyhjäkäyntisytkän lisäämisellä.
    Varsinkin jos sulla matalapuristeinen kone niin saattais tehdä hyvää, mutta tarviisko sit täyttä ennakkoo jo rajoittaa jos dynossa todettu tuo hyväks.

    Onks jakajassa alipainesäädin, sen kun nakkais imusarjan alipaineeseen suoraan niin olis helppo testata eikä tarttis sytkään muuten koskeekkaan?
     
  17. vahvis

    vahvis 1st gear

    En vielä mitannut ennakkoa. Toistaiseksi puuttuu ajoituslamppu mutta on hankinnassa kun vaan ehtii tutkailemaan vaihtoehtoja..
    Tuo 800 rpm tyhjäkäynti johtuu siitä että ihan kylmänä asetin läpät sellaseen minimiasentoon jossa ne ei kanita kaasarin runkoon kiinni. ..sattui sitten vaan tuohon 800 rpm, jonka olen muutenkin havainnut hyväksi. Ei hytkytä autoa liikaa tyhjäkäynnillä eikä kuulosta vielä liian korkealta.


    En ole mitannut myöskään puristuksia. Juuri tänään katselin kaupan hyllyllä mittaria mutta jätin vielä sinne. Oletettavasti on suht matalapuristeinen kuitenkin. Ja on alipainesäädin mutta tulpattuna tällähetkellä ja olen olettanut että alhaisen alipaineen takia. "Kuluttaako" se liikaa alipainetta jos otan sen alipainesäädön käyttöön vai onko sille joku muu hyvä syy miksi noita tulpataan/lukitaan? ..mutta jep, imusarjaan kytkemällä saisi kyllä testailtua.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Alipainesäädin ei kuluta alipainetta, paitsi jos sen kalvo on rikki.
    Normaalikäytössä alipainesäädin voi vähentää kulutusta ja joissain tapauksissa parantaa kaasuun vastaavuutta tai pudottaa lämpöjäkin, mutta jos se aiheuttaa nakutusta tai ontumista tasakaasulla ajettaessa niin sitä on syytä ainakin rajoittaa tai jopa poistaa käytöstä. Tapauskohtaisia juttuja.
    Kun mennään vain kaasu pohjassa niin sillä ei tee mitään.

    Moneen katuajelulaitteeseen olen rajoittanut sekä alipaine- että keskipakosäätimen ennakkoa, ja saanut näin sopivat ennakot joka tilanteeseen.
     
  19. vahvis

    vahvis 1st gear

    Tyhjäkäyntiennakkoa testattu n. 20-25, jolloin alipaine parani hieman. Silti vaihde silmässä vain n. 4 joka on jo kuitenkin lähes tuplat lähtötilanteeseen. Ilman vaihdetta 6-7. Imuvuotoja ei ole löytynyt. Kaasuläpät on niin kiinni kuin ne saa ilman että jumii runkoon kiinni ja huomasinkin että kaikkiin kaasuläppiin on porattu reiät tyhjäkäynnin parantamiseksi. Voiko nuo reiät olla syy miksi alipaine noin alhainen? En mitannut mutta ehkä jotain 1-2mm halkaisijaltaan ne.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oletko kattonu miten toisiopuolen läpät on säädetty, niiden tyhjäkäynnin säätöruuvi on pelkääjän puolella näkymättömissä alapuolella. Säätö onnistuu kuitenkin kaasaria irrottamatta pienellä meisselikärjellä.
    Olisko ne ruuvattu turhan isolleen, ellei, niin vois olla syytä tukkia toisioläppien reijät.

    Sinällään pienet reijät läpissä ei alipainetta huononna, ne takaa että kone käy tyhjää tyhjäkäyntipiirin kautta vähän härskimmässäkin kokoonpanossa.

    Uskaltaiskohan jo epäillä vähän sun alipainemittarin tarkkuutta, jos auto toimii kuitenkin suht hyvin?
     

Kerro tästä muillekin!