HOT ROD -omavalmisteprojekti!

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 28.2.2006.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Moottoripyörissähän on Euro 3 vaatimus, mikä tosiaan ei ole aivan mahdotonta saavuttaa harrastajallekin. Erityisesti jos olisi yksinkertaistettu kansallinen mittaustapa, kuten nimim. Karva ehdottaa.

    Mutta uusissa autoissa vaaditaan Euro 5. Oliko siitä puhetta, että riittäisikö moottoripyörien Euro 3 omavalmisteautoihin? Vai vaadittaisiinko autoihin "normaali" Euro 5 (ja 2014 jälkeen Euro 6).
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Karva tuossa yllä ehdottaa ihan uutta testaustapaa ja sitä uutta tapaa ei tule ennen kuin TRAFI:lla on tarve sille.

    Nykyinen tapa on se syklitesti eli kutakuinkin niin että auto otetaan halliin sisään, odotetaan yön yli että lämmöt tasaantuu. Seuraavana päivänä auto otetaan rullille ja moottoria kuormitetaan kaikilla vääntöalueilla. Kaikki pakokaasut kerätään pussiin josta ne sitten analysoidaan ja kirjoitetaan virallinen todistus..
    Näin siis pääpiirteissään ja tällä ei ole todellakaan mitään tekemistä minkään tavallisen pakokaasutestin kanssa. Vuosikatsastuksen yhteydessä otetaan pistokokeena muutama arvo joista voidaa todeta että ajoneuvon tekniikka on kunnossa ja vastaa sitä alkuperäistä päästötestiä josta nyt puhutaan eli ei sama. Lisäksi katsastuskonttori ei ole virallinen tutkimuslaitos.

    Jos tämä omavalmisteprojekti nyt lähetettäisiin viikon matkalle Eurooppaan vaikka jonkun karavaanarin trailerissa ilmaiseksi niin mitä luulette että reissulle tulee hintaa kun sitä insinöörit siellä mittailevat ja antavat päästötodistuksen joka ei alita vähäpäästöisyyttä sanotaan täysikuormalla 2500 ja 3000 kierroksen välillä? Kuka vääntää lastupäivityksen? missä sen testaa kun heidän laboratoriossa tuskin saa yötä myöten ruuvata ja säätää. Riittääkö se vai pitääkö esim nokka vaihtaa, minkälaiseen ja mistä sen saa. Kuka vaihtaa ja missä? jne. Mitä maksaa seuraava viikko siellä testauksessa ja meneekö vieläkään läpi?

    Onko tämä kaikki todellakaan sen arvoista jokaisen omavalmisteen kohdalla ja osaavatko kaikki edes viedä sen prosessin läpi? Tämä ei ole enää auton rakentelua vaan jotain ihan muuta.
    :odroll:
    - Jani -
     
  3. Eihän tossa ole järjen hiventäkään vaatia yksittäiskappaleena valmistettavalta omavalmisteelta samanlaisia testejä kuin satojatuhansia valmistettavalta sarjavalmisteelta. Se ei palvele ketään eikä mitään.
     
  4. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    Moottoripyörän testi muutamia vuosia sitten maksoi 800€ ,kyllähän se harmitti, kun ei menny läpi. säädettiin penkissä arvot kohdalleen ja uus reissu .... ei mennyt läpi, no sitten tuli onneksi uus kopterilaki, ja homma meni heittämällä läpi normaalin pakokaasutestin konttorilla,

    eli nimenomaan se, et saa testin omavalmisteella läpäistyä on jo rakettitiedettä tai sitten vaatii todellapaljon rahaa.
    suomessa Ecocat oy testaa autoja juuri tuolla menetelmällä, mutta tekee sitä tietty autoteollisuuden tarpeisiin ja yksityisellä täytyis olla pussi aika hyvin kohdallaan jotta voi seiltä ajan varata.
    saattaa olla edelleen trafin hyväksymä mittauslaitos, tai ainakin on ollut.
    ehkä Trafia on ruvennut pelottamaan ,et joku saattas siellä auton hyväksyttää ja sittemmin poistanut yhtiön listoiltaan :D
     
  5. B 50

    B 50 3rd gear

    %:jen kanssa ei ollu mitään ongelmaa. Muuten kyllä jonkinverran. Ja hanke oli kyllä Trafin tiedossa, ei pelkästään katsastuskonttorin. Oliko AKE:n % uhoomisesta mitään kirjallista ohjetta vai vaan normaali virkamiehen hätäsammakko?
    Ja aihetta sivuten tuli mieleen nämä wanna-be virkamiehet, eli pussihousu-ylipapit. Omavalmistetta ei tule saamaan ikinä Suomessa museokilpiin.
     
  6. Geebe

    Geebe Gearhead

    Mitenköhän 30 vuoden ikäisenä tulee onnistumaan?
    Vai miten lie, onko tämä omavalmiste hyväksytty museoautoksi http://fi.wikipedia.org/wiki/Korvensuu
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  8. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Tämä on asian ydin.

    Lainaus nettilaki.com sivulta

    Suhteellisuusperiaate hallintotoiminnan kohtuullistajana

    Viranomaisten harkintavaltaa ohjaaviin oikeusperiaatteisiin kuuluu myös suhteellisuusperiaate. Tämän periaatteen keskeisenä sisältönä on, että viranomaisen toimien on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Toisin sanoen viranomaisen toimen on oltava asianmukainen, tarpeellinen ja oikein mitoitettu sen tavoitteen kannalta, johon kysymyksessä olevalla toimella pyritään. Käytännössä suhteellisuusperiaate edellyttää, että viranomainen mitoittaa toimintansa alimmalle sellaiselle tasolle, jolla saadaan aikaan tarvittava vaikutus.

    Euro 3-6 todistus yksittäiskappaleena rakennetun harrasteauton vähäpäästöisyydestä on enemmän kuin ylimitoitettu vaatimus. Ei muuta kuin yksi hyvin tehty asiallinen omavalmiste valmiiksi. Katsastuskonttorille rekisteröintiin. Jos ja kun homma tyssää, asianomistaja haastaa Trafin/valtion oikeuteen.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olivat vain kovasti sitä mieltä enkä lähtenyt sitä kyseenalaistamaan.
    Kunhan kurnuttivat...

    - Jani -
     
  10. B 50

    B 50 3rd gear

    Ei mitenkään. Vaikka on 30 vuoden ikävaatimus täynnä. Ei käy. Kuten ei piilofarmarit ja korinvaihdotkaan.
     
  11. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    Kyllä piilofarkun museolappuihin saa. Tai ainakin kaveri sai useempi vuosi sitten..
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Niinku HKL:n bussin matkailuautoksi muutettuna. Hyvin on muuten luistanu aiheesta.
     
  13. B 50

    B 50 3rd gear

    Yleensä lipee jo kolmannen sivun jälkeen, joten ei voi olettaa täydellistä aiheessa pitäytymistä enää sivulla 52. Ok, korjataan kurssia.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

  15. Steve McQueen

    Steve McQueen 2nd gear

    Väri päälle ja konttorille! Tuohonhan oli jo sponssimaalit ym. luvattuna.
    Laitteen voisi "teknisesti hyväksyttää" ja sitten aloittaa sen
    pään seinään hakkaamisen, valitusten rustaamisen, ym. byrokratian kanssa
    painimisen ja kansanedustajien kyysäämisen. Ei onnistu "keskeneräisellä",
    siistillä ja hienolla on paremmat mahikset saada positiivista nostetta
    hankkeelle. Potentiaaliahan tässä kyllä on!
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo näin on mutta kuten aiemminkin kirjoitin niin se rekisteröintitaistelu ei ole enää mun hommaa vaan välitän kapulan FHRA:lle. Ajatus oli että väri saataisiin päälle jo tänä vuonna mutta taas menee tämäkin viikko flunssaa potiessa...

    - Jani -
     
  17. Steve McQueen

    Steve McQueen 2nd gear

    Ehtisiköhän tämä hienona ja kiiltävänä American Car Show:hun?

    Ilmoita sinne, "pieni kiire on hyvä motivaattori"... Joku maalaamo
    voisi saada krediittiä näyttelyssä? Ja kaikki kynnelle kykenevät
    purkamaan ja kasaamaan, Luppe painaa vaparit (vaikka 5-10kpl)
    talkoolaisille, jne...? Nyt kevyt loppurykäisy ja auto voi siirtyä
    suoraan näyttelystä sinne Fyyran haltuun.

    Lehdistöäkin varmaan kiinnostaa että tällaisia ei saa laillisesti Suomessa kilpiin? ACS on hyvä paikka promotoida, edellisestä kerrasta on jo tovi vierähtänyt.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Siinä on luukkujen ja tuulilasin osalta vielä sen verran lasikuituhommia ettei sitä kannata hutaista liian nopeasti kasaan. Maalattu tekniikalla varustettu alusta voisi olla hyvä tavoite joko ACS:ään tai viimeistään X-tremeen. Luppe on kyllä muinakin vuosina järjestänyt liput ja paikan eli ei liene ongelma. Mulla on sen verran työtä ja rahaa kiinni että en aio päästää projektia käsistäni ennen kuin olen itse siihen valmis joten sitä on turha hoputtaa ainakaan tänä vuonna. Täytyykin kysellä Hersti:n pajasta että onko maalaustarjous vielä voimassa...

    Tammer Dieselille isot kiitokset moottorin remppaamisesta...
    :D
    - Jani -
     
  19. nyholku2

    nyholku2 1st gear

    Kohta tulee vuosi täyteen viimeisestä päivityksestä, missähän tämän kanssa mennään...
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuossahan se katoksessa seisoo...
    Rahat on taas niin loppu että huomio menee ihan muihin kuin harrastehommiin...
    :(
    t. Jani
     

Kerro tästä muillekin!