HOT ROD -omavalmisteprojekti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 28.2.2006.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    :lol:

    Kyllä mä kuvittelin että noi kaikki tehdään joka tapauksessa! :p
    Mä voin tehdä alustasta 3D kuvat ja työkuvat jos joku tai jotkut sorvaa ja jyrsii palikat ja kyhää rungon. Koria voi sitten EW:llä rullailla kun niitähän on vähän jokaisella ja tigillä hitsaillaan saumat vai miten se ApeHangeri kirjoitti. :lol:
    Virtuaalisestihan auto on jo tehty! :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    - Jani -
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead


    Ai joo, hehe niinpäs onkin muuten. Mun pitää vieläkin vaan harjotella tätä virtuaaliroddausta... :rotfl:
    Tässä on meidän projekti:

    [​IMG]

    Lisää: http://carnut.com/photo/list/ford/_32hrm1.html
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Hyviä lainauksia MMAF:n sivuilta:

    "Pyörän eri komponentit valmistetaan tai hankitaan silmällä pitäen ainoastaan sitä, miten ne soveltuvat liikenteessä käytettäviksi."

    "...pyörän avulla voidaan myös suunnitella lakimuutosten sisältöä. Kysymys on siis paitsi omavalmisteiselle tai muunnellulle moottoripyörälle laissa asetettavista teknisistä vaatimuksista, myös näiden vaatimusten täyttymisen osoittamisesta."
     
  4. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Onko kellään tuota ruotsalaisten omavalmiste aapista, siitähän voisi saada hyvät pohjatiedot. Paljonkohan ruotsissa mahtaa olla noita omavalmisteita? Kai niilla tilastoja on noista härveleistä.
     
  5. rysty

    rysty 1st gear

  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Multa tuo opus tietysti löytyy ja siellä on ihan tarkkaan kaikki ohjeet ja mitat omavalmisteen rakentamiseen.

    tässä esimerkki:

    [​IMG]
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Pitäskös ihan ottaa ja istua persiilleen jossakin ...

    Ja miettiä kaikki valmiiksi asti, tehdä oikein ne rakenne kuvat ja suunnitelmat, ihan joka osasta, käyttäen mm, noita netistä löytyviä ...

    Eli tehtääskös vaikka jokin sortin työryhmiä tai vastaavia, joissa ekaksi suunnitellaan runko, sitten ripustukset, koppa, tekniikka, yms, ja jne, kyllä te tiedätte :lol:

    Mites noiden suunnitelmien kanssa, pitäskö noista pyytää immeisiltä oikein omaa mallia, ja laittaa ne näkysälle, olisko syytä perustaa Od:lle oma osasto Rod & Custom alle tätä varten, jonne jokainen vois laittaa omaa ehdotusta rungosta, akseloista, jarruista, jne, ja sitten äänestetään.

    Kun kaikki, suurinpiirtein nyt ainakin, olsi selvillä alkaas sitten niiden osien valmistus, vapaaehtoisella pohjalla ja tai sponssien hankinta.

    Vaiko kuinka, eikö siitä nyt -32 roadsteria kuitenkin tehdä, ja olsiko ihan mahdoton ajatus tehdä FSRA kautta kaupattavaa filmiä, ohjetta tai kirjaa samalla ... vai ???



    Yhä edelleen tämä juntti täällä, on sitä mieltä jotta tärkeintä on jotta siitä ei synny liian kallista, hienoa ja monimutkaista, kaikki kinkkeet ja osat sekä palikat pitää olla rauta-kaupasta löytyviä, helppoja ja halpoja sekä romiksen aarre-aitoista kerättyjä, ei mitään muuta, siten jotta kaiken voi tehdä jokaisessa autotallissa jota Suomen-niemeltä löytyy, näiden viideon pätkien tai ohjeiden mukaan jota samassa yhteydessä tehdään, ja periaattessa nekin pitäs olla FSRA sivuilta ilmatteeksi ladattavia, tai ihan mitättömään hintaan ... eikö !!!
     
  8. PARTNER

    PARTNER 1st gear

    Miksi ei musta coupe?

    [​IMG]
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Koska koupet on kanoille ja mattamustasta on vain pohjamaaliksi... Roadster=Rodi ja kirkkaanpunaisen ymmärtää kauempaakin rodiksi... haha takaisin aiheeseen... :odroll:
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo,
    vois kattoa kuinka moni on kiinnostunut ja istua alas keskustelemaan asiasta. Kaikki eivät viitsi osallistua keskusteluun OD:lla joten laittakaa muut mulle YV:tä jotka ovat kiinnostuneet osallistumaan projektiin niin sovitaan paikka ja päivä.

    Koska kyseessä on aika pienen budjetin kyhäelmä niin eiköhän päätökset ole kiinni enemmän lahjoituksista kuin valinnoista. Esim äänestys: laitetaanko projektiin Volvon perä, Jaguarin perä vai Corveten perä?
    Siihen 75% vastaajista äänestää Corveten perää! :eek:

    Se korimalli kannattaa päättä sitten siellä kokoontumisessa ja koska FSRA:sta ei ole virallisesti vaivauduttu edes osallistumaan tähän keskusteluun vaikka jokainen heistä kyllä lukee tätä niin mä ainakin käsitän asian niin että heitä ei vain kiinnosta koko asia. :( Mä ainakin keskittyisin aluksi tuohon Platun tarjoukseen.

    No liian kallista siitä ei voi tulla jos siihen ei sijoita liikaa käteistä rahaa. Jos jokainen sijoittaa siihen vain työpanoksen niin laatuhan on tekijästä ja tekijän laiskuudesta kiinni. Rautakaupasta tavara pitää ostaa rahalla mutta aika monella on nykyään sorvi tai jyrsin käytössä jolloin jopa monimutkaiset osat ovat käsien ulottuvilla. Tarvitaan vain riittävät työpiirustukset joita minä taas teen työkseni eli senkään ei pitäisi olla ongelma.

    Jos mä nyt sitten otan järjestääkseni sen kokoontumisen niin laittakaa YV:nä mulle sähköpostiosoitteenne kaikki te jotka haluatte osallistua ja antaa panoksenne projektiin. Istutaan alas ja katsotaan mihin se johtaa vai johtaako mihinkään. :p

    • OD:n porukka projektissa mukana:
      - Chevy53
      - Janiluo
      - Karva
      - Phantom
      - Afterburner
      - Platu
      - Joni
      - JanneK
      - Jäpälä (?)
      -?
    - Jani -
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Täytyypä lukea koko tää keskustelu läpi, mutta äkkiseltään sanen voisin olla mukana kunhan aika vaan riittää.
    Palaan asiaan.
     
  12. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kyllä mä olen mielelläni mukana tukemassa kaikkea mikä edistää harrastusta ja harrastusmahdollisuuksia Suomessa ja Overdrive.fi ja sen huomioarvo ja resurssit on toki käytettävissä tällaisiin hankkeisiin.

    Ongelmana on vaan se aika eli tämän sivuston toimintaedellytyksien turvaaminen on vienyt viime aikoina kaiken liikenevän ajan. Kuitenkin olen mielelläni mukana avustamassa mutta minkäänlaista vetovastuuta on mun turha kiireiden keskellä ottaa. Miten lie Eyetechin laita, mieshän on muutenkin rodi- ja kustomrakenteluun vihkiytynyt?

    Overdrive.fi:n kautta projektille saataisiin varmasti näkyvyyttä ja onhan tietysti foorumin runsaslukuinen kävijäjoukko omanlaisensa "näyttö" asian kiinnostavuudesta tuonne päättäjien suuntaan.

    Tiedotuspuolella voisin itsekin koettaa avustaa parhaani mukaan kun kaikenlaista lehdistötiedotetta tulee muutenkin töiden merkeissä väännettyä. Siis Overdrive.fi:n ja Primer Magazinen lisäksihän projektista ja sen etenemisestä olisi hyvä tiedottaa tehokkaasti myös valtamediaan, etua harrastukselle, etua projektin sponsoreille. Tiedotus- ja pr-tsydeemit on tärkeitä, mutta yleensä ne aina näissä alan tapahtumissa ja muissa hankkeissa unohdetaan.

    Jos projektille loisi oman nettipäiväkirjan tänne Overdrivelle ja nettipäiväkirjan ohessa tuotaisiin sitten projektin sponsoreita esille, täällähän käy TNS:n mittauksen mukaan jopa 23 000 eri kävijää viikossa niin se olisi ainakin heti plussaa sponsorien etsimiselle ja toki projektia seurattaisiin myös Primerissä? On kai tässä ihan ideaa? Jos vaan OD:n apu kelpaa, niin sitä tarjotaan.

    Sellainen selkeä vetovastuun omaava vetäjä tai tiimi kuitenkin olisi kai tarpeen jotta homma pysyy hanskassa. Alkuun pitäisi miettiä sitten sekin mitä valmiille autolle tapahtuu ja miten sitä hyödynnetään asioiden ajamisessa. Hyvin suunniteltu, puoliksi tehty.

    Olisiko tässä hyvä kokoontua ihmettelemään asiaa vaikkapa jommassa kummassa näyttelyssä. Overdrive.fi:n osastolla kahvia ja hyvällä tuurilla pullaakin? :D
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Aloituspalaveriin voin ilmanmuuta osallistua jos se vain sopii aikatauluun.
    Vetovastuuta en äkkiseltään uskalla luvata, mutta se pitää sitten tarkemmin katsoa kunhan päästäisiin jonkinnäköiseen todelliseen tavoiteasetteluun ja asioita pistettäisiin hieman paperille. Siis jonkinlainen suunnitelma aikatauluineen ja eri osa-alueiden vastaajista pitäisi kirjata ylös.
    Eli näkisin niin, että kakkua pilkottaisiin osa-alueisiin jolla jokaisella olisi oma vetäjä. Ehkäpä sitten yksi joka hoitaisi näiden palikoiden koordinointia (?)

    Näyttelyiden yhteyteen tuota tapaamista on varmaan turha sovittaa, tämä on semmonen tapaaminen mikä ottaa kokopäivän aikaa. Ja silti olisi parempi, että ensimmäisessä tapaamisessa ei laadittaisi kuin karkeat raamit asiasta.


    Näkisin niin, että asialla ei ole tolkuton kiire, jos aletaan hommaa puuhaan, tehdään se myös kunnolla, koska silloin sen hyöty maksimoidaan.


    Ja tietenkin projekti kiinnostaa myös Eyeball Productsia, näen tämän mainospuolen ihan positiivisena asiana. Mitäs jos sen kopan tekis alumiinista...... (tuo kuitukori ajatus ei oikein iskenyt....), mutta tää ei tarkota sitä, että minä tekisin koko korin
     
  14. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minä olisin enempi kuitupulkan puolella , koskapa tuollaiselle on jo kotimainen valmistaja , ja on enempi niinkuin kaikkien toteutettavissa. Kehittyneemmäthän voi sitten tehdä omansa vaikka umpiraudasta.

    Minä voin pistää tuohon rungon/alustaosien puhallukset ja maalaukset, jos toi lähtee käyntiin.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin, projektihan on kaksi vaiheinen:
    1) Rakentaa ajoneuvo joka on mahdollisimman yksinkertainen ja jossa omavalmisteaste/kotimaisuusaste on mahdollisimman suuri.
    2) Näkyä tapahtumissa ja saada päättäjät ymmärtämään tarve rakentelusääntöjen korjaamiseksi.

    Koska tätä keskustelua ei olisi edes käyty tässä mittakaavassa ilman keskustelupalstaa lienee oikeutettua että ajoneuvo valmistuttuaan olisi OD:n omaisuutta tai ainakin OD:n näyttely käytössä. Siksi olisi myös hyvä että valvojilla olisi sormensa pelissä projektin alusta asti. Vai mitä mieltä muut ovat?

    Mä olen kanssa kuitukoria vastaan koska en usko että päättäjät näkevät pintaa syvemmälle. Kuvittelevat vielä että helppoahan se on rakentaa kun on valmis kori...:(
    Sitäpaitsi jos kori olisi peltiä niin sitä olisi tulevilla lakipykälillä vaikeampi erottaa alkuperäisestä. (Esim Lasikuitukori on aina varustettava turvakaarin tai jotain muuta yhtä typerää)
    Olisiko kori mustaa peltiä vai alumiiniä... sitä ehtii spekuloida myöhemminkin.
    Ja kun moni täällä OD:lla on EW:llä jo rullaillut niin mikä olisi tätä parempi tilaisuus harjoitella porukalla vähän lisää.


    • OD:n porukka projektissa mukana:
      - Chevy53
      - Janiluo
      - Karva
      - Phantom
      - Afterburner
      - Platu
      - Joni
      - JanneK
      - Jäpälä
      - Heikki
      - Eyetech

    - Jani -
     
  16. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Overdriven virallisena edustajana toki kiitokset kunniasta, mutta jos tätä keskustelupalstaa ei olisi, niin olisi varmasti joku toinen keskustelupalsta. OD on vaan nyt sattunut oikeaan saumaan.

    Minä olen sitä mieltä, että jos ajoneuvo rakennetaan sponsorivaroin ja vapaaehtoistyöllä, niin virallisen näyttelykierroksen ja jälkeen projektin sponsorit voisivat käyttää autoa omissa promotilaisuuksissaan ja lopulta kun jokainen mukana ollut sponsori olisi saanut esitellä autoa, se voitaisiin myydä tai huutokaupata ja siitä saatavat rahat sijoitettaisiin johonkin harrastusta edistävään yleishyödylliseen tarkoitukseen. Esimerkiksi summasta riippuen voitaisiin esim. perustaa stipendirahasto harrasteautoilun ja etenkin rakentelun edistämiseen, josta voisi jakaa pienen osan joka vuosi stipendinä lupaaville nuorille rakentelijoille tai muulla tavoin harrasteautoilijoiden asiaa edistäneille tahoille.
     
  17. lake ender

    lake ender Gearhead

    Mukana ollaan, jossei muuta niin hengessä. Rakennustaidot nyt on mitä on, eli niillä ei paljon kehuta. OD:llä olen valvojana ja FSRA:n kuvioihinkin menossa mukaan. Mikäli vaan jollain lailla pystyn auttamaan ja osallistumaan ,niin koitetaan.
     
  18. JouniK

    JouniK Gearhead

    Otan osaa.. projektiin. Jos tekemistä vielä jää :lol: Olisko kokoontuminen ACS:n aikaan, kun kuitenkin taitaa tulla siellä piipahdettua?

    Jouni
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Sori, nyt puuttuu pisteet taas, mutta pakko silti vastata.... Tuo huutokauppa tms. on hyva idea. Uudesta Kolmekakkosesta saa vahintaan 20 tuhatta valmiina vaikka siina olis Volvon pera. Jos ei kotimarkkinoilla niin laittaa vaikka ebayhin! Siina mielessa tommoseen projektiin uskaltaa ottaa vaikka lainaa... Nakisin myos etta "OD:n omaisuus" voisi toimia. Jos ei Spinneri tms. innostu... No joo, ei siita sen enempaa. Paitsi viela yksi ajatus ilmaan: Tassa olisi ihan OK kohde vaikka yksittaiselle rahoittajalle (firmalle?); Paitsi jo mainittu mainoshyoty, niin myos sitten mahdollisesta myynnista joskus saatava voittotuotto.... No ajatuksia vain...

    Mutta sitten tama korijuttu. Mun mielesta sen pitaa olla lasikuitua! :oops:
    - suomalainen valmistaja olemassa
    - halpa
    - helppo saatavuus kuten Japala totesi
    - yksi mahdollinen sponsori lisaa
    - edistaa alaa jossa suomessa on osaamista ja loisi suuremmassa mittakaavassa toteutuessaan uutta tuotantoa ja vientia jopa ulkomaille, talla hetkella markkinat kotimaisissa kuitukoreissa on noin 0
    - ei mahdollista toteuttaa nykyisella lainsaadannolla Suomessa (kunnolla)
    - toimii hyvin esimerkkina nykyaikaisesta rodirakentamisesta
    - tukikehikko sisalla on pelkkaa plussaa esiteltaessa valmista autoa eri ryhmille
    - "helppo"

    Lisaa hyotyja loytyy helposti, toki tietysti muillekin materiaaleille, mutta mun mielesta kuitu olis tassa tapauksessa "se juttu". Mun mielesta kuitukorin kayton naennaisesta helppoudesta ei ole haittaa, ehka jopa painvastoin. Saattaisi vaikka lisata "tavallisen harrastajan" kiinnostusta aloittaa oma rodiprojekti. Nythan siina on melkoinen kynnys!

    Tietysti jos joku haluaa lahtea kilpailemaan Brookvillen ja Reprosteelin kanssa ja tekee kopan pellista niin ihan varmasti loytyy markkinoita sellaiseenkin myohemmin. En vaan usko etta toimii ihan taysin taman projektin kohdalla (aika, raha, vaiva, valineet, jopa taidot, kaikki). Olishan tassa tietysti siihenkin tarkoitukseen oiva prototyyppi... Jos joku sellaisen vaantaa niin en vastaan pista, pain vastoin. Jos ei tule muotopuolta (1. tarkein asia) ja jos hinta pysyy kohtuullisena (2. tarkein asia) niin parille 32:n peltikorille olis heti kayttoa!

    Ai niin! Jos joku kanssaharrastajista ei sita viela tieda, niin taman vuoden alusta on ollut mahdollisuus tilata oma "1800-hotrod" eli suomeksi "postimyyntirodi" suoraan Speedwaymotorsilta, peltikorinen 32 Roadster tietysti! http://www.speedway32.com/ Tuoreessa luettelossaan mainostavat, etta tama on ensimmainen kerta milloinkaan kun valmiin peltikorisen rodin voi tilata vauhtikaupasta osanumerolla. Tayttaa kuilun omavalmisteen ja isolla rahalla teetetyn rodin valissa. Heraa kysymys: Miten rekisteriin Suomessa? Mutta se nyt ei taida kuulua tahan keskusteluun.
     
  20. PARTNER

    PARTNER 1st gear

    Käyhän se ROADSTER
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!