Huohotus systeemi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 11.9.2023.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Jees eli homman nimi sellainen että tuli poistettua huohotus letkut moottorin läpikäynnin yhteydessä ja paikallaan nyt vaan sellaiset rave mallin öljykorkit jossa suodattimet. Kone alko aika äkkiä vuotaa öljyä, eka kampuran stefasta ja vähä myöhemmin toisesta venakopasta. Näin jälkiviisaana asiaa tutkittuani tuo huohotus systeemi taitaakin olla tärkeä juttu. Onko tuo pcv valve vain normaali takaiskuventtiili, että voiko sinne laittaa millaisen vaan, vai onko niissä jotain muuta eroa ? Mulla löytyy yks öljykorkki missä on letku lähtö, meinasin laittaa sen toiseen koppaan, siitä letkua, siihen käypäsen kokoinen yhdensuuntainen takaiskuvena, sit jonkun supistajan kautta kasarin jalkaan, ilmanputsarista tuli aikoinaan hitsattuu nuo letku lähöt umpeen kun arvelin et ei niillä mitään tee ja on kliinimpi. Niinpä niin :) joten toisen öljykorkin jättäisin sit sellaisenaan. Onko ok viritys.
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Pcv valvessa on takaiskun lisäksi imusarjan alipaineen mukaan säätyvä virtaus reikä eli mitä pienempi alipaine niin reikä suurenee ja sit kun toisesta venakopasta menee ilmanputsarin sisäpuolelle letku niin nämä yhdessä vähentää öljytilan painetta eli öljyvuotoja.
    Virallista pcv valvea löytyy myös letkun välille tulevaa mallia eli voit laittaa just noin, mut käytä oikeeta pcv valvee.
     
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vähän yllättää, että vieläkin noita pcv hässäköitä poistellaan. Tälläkin foorumilla asiaa vissiin käsitelty. Ne nyt vaan alkaa useimmiten vuotaa kun pcv deletoidaan. Uusi pcv venttiili maksaa aika vähän.

    Itellä tosin vähän erilainenkin kokemus asiasta. Kohde on 61 Newport isolohkolla (noh kaikkihan ne on) jossa huohotin on tehtaalla järjestetty teräsputkella venttiilikopasta auton alustaan. Päivitin järjestelmän 62 mallisella pcv venttiilillä joka on ns. ikuinen, eli purettava ja puhdistettava x mailin välein. Seurauksena alko viedä öljyä, ei paljoa, mutta havaittavasti.

    Kaikki vaihtamani osat venttilikoppia myöten ovat peräisin 62 mallista.
     
    dbltrbl tykkää tästä.
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    hzemax tykkää tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Juuri näin. Marjakankaalta hintaluokka "takapenkin alta löytyneillä kolikoilla"
     
  6. TMK

    TMK 2nd gear

    Ok kiitos. Eli oikea pcv venttiili väliin, mites tuo toinen puoli? Jätänkö suodatin korkin vai Alanko värkkäilee systeemeitä ilmanputsariin? Korkin jos ottas kokonaan pois niin siitä vois vetää suoraan letkun putsariin, on vaan aika paksu se reikä, että varmaan jollain 25mm letkulla tulis, liekö liian isoa, ja pitääkö tuohon väliin laittaa joku suodatin ettei mee öljyä kaasariin? Tietysti paras jos pelkkä suodatin korkki riittää toiselle puolelle , mutta jos se toimii paremmin jos letku menee putsariin niin sitten yritän väsätä semmosen
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mitä sillä on väliä, että PCV:n kautta vähän menis öljyä koneeseen.? Siellä se palaa ja määrä ei voi olla niin iso, että huomais edes savuna.
    Idea siinä, että huohotuksen ilman otto on ilmanputsarissa on se, että kun huohotus kasvaa -> PCV ei saa kaikkea syötettyä kaasarin alle, muuttuu ilman oton linjassa suunta ja höyryä alkaa kulkea putsariin päin. -> Se löytää taas tiensä imuvirtaan ja palaa pois ilman että mitään öljyhöyryjä tulee ulos.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Suurempi alipaine kampikammiossa on aina parempi.
    Siksi käytetään esim. tällaisia. Tosin nämä syö jo vähän öljyä. Mutta mitä väliä?
    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu kuten Hai jo vastasi pelkkä filtteri korkkikin toimii mut siinä täytyy sit hyväksyä et sotkee vähän konehuonetta kun tihkuu öljyä, ilmanputsariinkin kun johtaa niin venakopassa tai korkissa on hyvä olla kunnon separaattori joka estää suoran öljyn kulkeutumista ilmanputsariin.
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Toiminee ihan suodatinkorkillakin. Idea lienee, ettei mene paskaa venttilikopan kautta koneeseen.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mähän oon vielä omissa autoissa parantanu systeemiä et venakopan ja ilmanputsarin välisessä putkessa on siivous haara joka imee imusarjaan niin öljyä ei oo enään yhtään eksyny ilmanputsari koteloon.
    Siivous linja toimii niin kun kaasuläppä aukasee kaasarista portted lähdön niin sillä ohjataan CP105 canister purge valvea.
     
    Hai ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  12. rötväri81

    rötväri81 3rd gear

    Lainataas tätä mikä olis viritettyyn moparin pikkulohkoon sopiva pcv. Nyt rämisee tyhjäkäynnillä. Alipaine vissiin niin alanen että sulkee aukoo tota vakio pcv ja pitää sellase räminää. Kokeiltu 2 vakiolla sama juttu. Oisko joku muun konees pcv joka saattas toimia. Vacuumit tais olla luokka 13 inhg.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Venakopan ja ilmanputsarin väliin voi laittaa myös keruusäiliön, että se kerää öljyn yms sinne. Muistaa vaan tyhjentää sen välillä.
     
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kiinteä malli vois toimia paremmin, ja ehkä pieni keruusäiliö letkun väliin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tämä ei vissiin toimi täysin pakoputkien kanssa.
    Ainakin jos ameriikan foorumeihin on uskominen.:eek:
     
    68corvette tykkää tästä.
  16. rötväri81

    rötväri81 3rd gear

    Joo keruu säiliön olen hommannutkin jo. Mites hyvin tollanen kiinteä malli toimii. että poistaako tarpeeksi höyryt ja paineet koneesta. Ja onko toi ihan yleis malia vai jostain tietystä autosta/koneesta.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Aika yleinen luulo ja virhe johon törmää jatkuvasti tässä keskustelussa on se että sanotaan PCV venttiiliä takaiskuksi. Ei se ole takaisku vaan KURISTIN. Kun alipaine on suuri eli tyhjäkäynnillä ja pienellä kaasulla, pcv kuristaa ilman menoa imusarjaan päin. Kun lämä lyödään lattiaan, alipaine katoaa lähes kokonaan ja silloin pcv ei kurista mutta kampikammion ylipaine puskee tavaraa sen läpi imusarjaan. Virtaus on aina samaan suuntaan pcv venttiilissä, niin miksi se olisi takaisku.

    Sen sijaan letkussa joka menee putsarista venakoppaan, virtaus on molempiin suuntiin. Suurella alipaineella eli pienellä kaasun avauksella virtaus on putsarista venakoppaan, mutta lämä lattiassa virtaus kääntyy venakopasta kaasariin.

    Mutta kun asennetaan ahdin, silloin tarvitaan takaisku. Esim. Prochargerin viisaat insenjöörit käskee poistamaan pcv venttiilin ja vetämään letkut venakopista tai kampikammiosta putsariin. Perseestä, koska alkuperäinen tuuletus menetetään. Niinpä itse tein niin että vedin molemmista venakopista paksun letkun kumpikin omaan Moroson huohotuspönttöön ja jätin PCV:n paikalleen ja pistin takaiskun pcv:n kanssa sarjaan. Näin tehtynä tuuletus toimii kuten vakiona mutta kun lämä lyödään lattiaan, ahdin ei puske painetta pcv:n kautta kampikammioon. Eikä öljyä ja moskaa mene imusarjaan täyskaasulla vaan Moroson pönttöön.

    Kun kysyin Prochargerin insinööreiltä miksi ahtimen voimansiirto/ öljytilassa ei ole huohotinta, sanoivat ettei tarvitse koska öljytila on niin pieni. Haistakaa p...a. Öljytila kuumenee tulikuumaksi ja paine nousee, se on selvä ja vuotoja voi tulla. Niinpä poistin ahtimen öljyntäyttötulpan ja sen tilalle letku ja letkun päähän huohotin perämurikasta.
     
    Muokattu: 13.9.2023
  18. 383

    383 Gearhead

    Ei toimi jos on äänenvaimentajat kiinni imee öljyn putkistoon
     
    Herje tykkää tästä.
  19. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Chevy / GMC käyttänyt 2003:

    "Fixed Orifice" PCV Valve Part Numbers:
    GM OEM 12572717
    ACDelco CV4000C
    NOVO 2377
    FRAM FV410
    BWD PCV484
    Wells PCV371
    Airtex 6P1241
    CarQuest 76-2698
    MicroGard PCV2377 ( 99¢ at O'Reilly Auto Parts)
    NAPA/Echlin 2-9485
    AutoZone/Duralast PCV1009DL
    Standard Motor Products V372
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

Kerro tästä muillekin!