Huohotus systeemi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 11.9.2023.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Usko vaan mutta uskosi on väärässä. Aika monta kertaa olen kruisaillut remmiahdetulla ali/ylipainemittari tuulilasissa kiinni. Kone toimii ihan samalla lailla kuin vapari kun kaasuläpät on vain vähän raollaan eli kruisataan rauhallisesti. Ja tuossa ajotilanteessa bov on koko ajan auki eli ahdin tuulettaa vaan konehuonetta, ei pukkaa painetta imusarjaan. Ja näin se pitää olla minun mielestä. Hulluinta on jättää bov kokonaan pois ja kuvitella että välijäähy hoitaa homman.

    Tietysti tilanne on toinen jos kone on niin huono tai huonoissa säädöissä ettei se vedä pintakaasulla ollenkaan eikä kehitä alipainetta alakierroksilla. Silloin voi olla niin ettei ilman ahtoja liiku mihinkään. Ei mulla ainakaan noin huonosti vetävää moottoria ole ollut.
     
    Muokattu: 15.9.2023
  2. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Juuri näin on GN:ssä originaalina, eli imusarjan PCV:n kautta läppäkammioon siihen vakuumirasian pilliin. Mutta mutta, eri foorumeissa on suositeltu, että jätä pois se letku oikeasta venakopasta ahtimen imupuolelle, koska se saattaa työntää öljyhuuruja välijäähyyn ja taas pitää se huuhdella: jos tarkkoja ollaan.

    Minulla on nyt siis semmonen systeemi, että tota letkua filttereineen oikeasta venakopasta ei ole enään uuteen ahtimeen, vaan kyseisen letkun pää on kiinni K&N : n filtterissä. PCV- systeemi on kuten vakiosysteemissä.

    Vasemman puolen venakopassa on korkin sijaan myös K&N: n filtteri.
    Kysymys kuuluu: tarttisko tehdä jotakin?

    Asiasta on ollut keskustelua toisessa topicissa joskus.

    Kiitokset etukäteen!
     
  3. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mulla oli just noin toteutettu, palautin letkun turbolle ja laitoin orkkiskorkin takaisin kuskinpuolelle. Kai siinä öljyä voi päästä coolerille, varsinkin kun laitteet ikääntyy ja huohottaa enemmän mutta ajetaanko näillä enää jatkuvasti lämäpohjassa?
     
  4. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitos vastauksesta!

    Mutta miksi palautit ns. huohotusjärjestelmän entiselleen, voisitko ystävällisesti kertoa?

    Toki kertyy coolerille öljyä, vaikkei kone olekaan väljä(toki kone tietty voi jossakin vaiheessa käydä rikkaalla ja ja menee bensaa öljyn mukaan ohentaen sitä jne).

    Niin, toki coolerin voi huuhdella silloin tällöin, ei iso homma. Mutta, jos nykyinen viritelmäni on kuitenkin huono, niin siihen kiitos syitä kuten tuossa edellä kyselin ja pähkäilin.

    Lisäksi vielä, ei ole uudehkossa ahtimessa enää imupuolelle liitäntää oikean puolen venakopan letkulle. Se ei toki haittaa, jos muutoksia on hyvä tehdä. Siksi näin, koska autossa on alumiiniputki suodattimelta ahtimeen, ja siihen putkeen on tarpeen mukaan helppo laittaa letkua varten sisäänmenoadapteri. Siis ei ole enää MAF:ia, joten tuo alsaputki tosiaan menee suoraan putsarilta ahtimelle, joten kaikki olisi helppoa.

    Kiitos etukäteen vastauksesta!
     
  5. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Pidempi tarina joka ei varsinaisesti kuulu tämän topicin alle kuin osaksi:

    Autossani oli iso keulavälijäähy, Vesi/metanoliruisku ja tietenkin oldskool Ta49 turbo. E85 on päivän sana ja tiesin että voin purkaa viritelmät pois, palauttaa orkkis välijäähyn ja silti nostaa ahtoja turvallisesti verrattuna entiseen, Ta49.n jätin mutta siihen voisi vaihtaa pienemmän pakopesän jotta heräisi alempaa (vakio turbiini vaihteistossa).

    Samalla konehuone siistiytyy ylimääräisistä viritelmistä vaikka museokatsastusta silmälläpitäen.

    Orkkissysteemi vs muutettu? en usko että toimivuudessa on juuri eroja normaaliajossa. Minulla on ehkä hieman enemmän alipainetta kampikammiossa kun ilma kulkee orkkisreittiä, mahdollisesti pvc:n kautta menee vähemmän öljyä mutta toisaalta taas turbon kautta enemmän? Katuajossa orkkissysteemi piisaa ja jos tahdon koittaa vartilla, voin laittaa täyttökorkin tilalle vanhan k&n mallisen suodattimen.

    Orkkissysteemi ei vuoda, koneeseen on mukava kaadella öljyä täyttöputken jatkokappaleesta.

    Sinun vehkeessä ei vaikuta kun ajat mapin varassa mutta omassa kaikki koneeseen menevä ilma kulkee nyt mitattuna Maffin kautta kuten alkujaan.

    Vaihdoin turbon sisäänmenobellin myös alkuperäiseksi jossa huohotusliitäntä, sitä koneistin isommaksi koska turbon sisäänmeno on jonkinverran isompi kuin orkkisturbossa, siihen jäi vielä pieni kynnys joten häviän ehkä 3hp
     
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Kiitos vastauksesta!

    Eipä nuo venttiilikoppiin laitetut filtterit puhalla öljyhuuruja sillä tavalla, että kopat sotkeentuisivat. Mutta mutta, ehkä voisin kuitenkin laitella orggissysteemin takaisin hengityksen osalta. Jo senkin vuoksi, että kyseiset filtterit ovat varmaankin vaihtokunnossa. Tuo MAP/Maf- juttu on sitten eri asia, se vaatii sitten suurempaa tekemistä.
    Laitan yv:tä, koska tämä meni hiukan sivuun kyseisestä topicista, kuten indikoit.

    Kiitokset!
     
  7. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ajoin pakoputki Tiittaselle viime kesänä. Olin tehnyt valmiiksi oksat pakoputkia varten. Tarkoitus siis hitsata tollaset oksat putkiin, joista letkut venakoppiin. Tiittanen joka hitsannut pakoputkia yli 40 vuotta oli sitä mieltä että kun pakoputkessa on reikä niin oli siinä oksa myötäsuuntaan tai ei, niin pakokaasun paine painaa aina pakokaasua ainoastaan pois pakoputkesta. Eli oksalla ei imua sinne saa. Tämähän on heppo todeta itsekin kun pakoputkessa on reikä niin koskaan sinne reikään ei imua ole, ainoastaan ulospäin paine.
    Nuo ilmeisesti takaiskut noissa kuvan oksissa eivät myöskään imua pakoputkeen päin saa tietenkään ajoiksi. Näin ollen heitin oksat takaloosteriin ja niitä ei laitettu. Haluaisin nähdä toimiiko tämä systeemi jollakin? Ja ihan sormella koettaa kuten muutakin tullut joskus koetettua, onko imua vai ei :)
     
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tuossa aiemmin jo todettiin ettei PCV venttiiliä ollut käytössä 60 luvun alulla vielä Jenkkiautoissakaan, vaan putki öljytilasta ulos auton alle.
    Vuosiko ne enemmän öljyä tiivisteistä? Tai vuotavatko edelleen? Ei minun mielestäni.
    Tottakai tuo alipaine on hyvä olla senkin vuoksi. Moni perustelee PCV:tä sillä että öljyt pysyy puhtaampana. Jos Jenkillä ajetaan huom. kesäkelillä ilman kondensiota 5000 kilsaa mineraaliöljyillä, niin tuskimpa ne sen vuoksi vielä likaantuvat.
    Plus tuo että kierrättää moottoriin jo kerran palaneita saastehöyryjä uudelleen?
    Toki ilmasto kiittää hieman tuosta kierrätyksestä.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on 883/1200/turbossa kytketty kansista lähtevät huohotusletkut suuntaisventtiilien kautta tyhjään sliparin kuoreen. Ne on siinä tilanahtauden vuoksi kohtisuoraan. Tässä sovelluksessa kampikammion painevaihtelu tekee sen eron, millä ”check valve” aukeaa. Noissa, missä on aie imeä tasaisesta kampikammion paineesta, tuo pillin asento on tärkeä, kuten sekin, että sitä syöttävää putkea menee sinne pakoputken sisälle. Se tekee jättöpuolelle imua, koska siinä kapeimmassa paikassa kaasun nopeus joutuu kirimään vauhtia.

    Ja noi toimii vain ”avoimessa putkessa”. Ei siis äänenvaimenninta tai pitkää putkea tuon ejektorin jättöpuolelle.

    Tenu-Darttiin on tulossa pumppu imemään kampikammion alipaineeseen, mutta mihin se tuotos purkautuu, on vielä auki. Testailen.
     
  10. Tässä on sama periaate:

     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Venturi-imuja käytetään ihan ammattivehkeissäkin. Ei ole kaksinen hyötysuhde paineilmalla tai -vedellä, mutta laite on halpa!
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tiittanen nyt on ennenkin kumonnut fysiikanlakeja. Jos pakoputken vuoto on aina vain yksisuuntainen, niin miksi vuoto aiheuttaa päästömittauksessa kohonneen happiarvon?
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onhan toi PCV tullu Cadillaciin jo 1950 ja Chevrolettiin 1957
     
  14. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    noi pakosarjoihin tulevat toimii jos ei oo putkistoa perässä eli pelkät pakosarjat
     

Kerro tästä muillekin!