Huoltohistoria OBDn kautta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TopiCa, 15.6.2012.

  1. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Onko tietoa löytyykö Jenkki huoltohistoria Suomessa suomalaisella koneella katsottuna OBDn kautta vaikka uuden karheassa Mustangissa?
    Siellä sen saa kun ajaa diilerile missä vaan.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nyt sä Topi kyllä juksaat. Ei se öljynvaihto taida siellä auton tietsikassa olla tallessa. Carfaxin kautta saat kyllä paljon tietoa, mut se ei vaadi OBD-yhteyttä...
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Kylläpä se on nykyaikaa, että on Auton ohjainlaitteessa sähköinen huoltokirja, jonka voi obd pistokkeen kautta lukea ja täyttää, paperinen huoltokirja alkaa jäämään historiaan
    Kysymykseen en tiedä vastausta, joitakin euroautoja on tullut vastaan, jotka pitävät huoltomuistiota itse huoltovalon kuittauksien perusteella
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo en epäile ollenkaan, ja jossen ole aivan tullut juksatuksi, niin jossain Bemareissa on jopa tallennusalueita, jonne tietsikka tallettaa dataa johon edes merkkihuolto ei pääse käsiksi.

    Mut jossain 2005 ja wanhemmissa GM:n jenkeissä en ole moiseen törmännyt. Toki eihän se sitä tarkoita, etteikö niissä sitä olisi. :)

    Ai niin, lienee siinä OBD2-pistokkeessa tilaa niille valmistajakohtaisille virityksille?
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Oikeasti ei tiedä pirukaan, mitä kaikkea nuo vehkeet nykyään tallentaa! EI taatusti puoltakaan datasta ole edes diilereiden tiedossa, tiiä, vaikka kuvaa salaa kaikki nenänkaivelut ym...
     
  6. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kyllä siellä on paljon tietoa alkaen 1996.
    Ja öljynvaihdot ym kuitataan OBD-2 kautta, jopa palaneen polttimon vaihto!
    Se, kuinka datan saa ulos on mulle hebreaa... ja käykö EU koneet en tiedä.
    Jenkeissä voi ajaa diilerille ja ostaa huoltohistorian ainakin uudemmista. Download'aavat OBD-2 kautta.
    Sun autossa on pahempaa/parempaa; OnStar systeemi joka säilöö jokaisen huirjastelun aakkeella laakkeella; huippunopeuden, kiihtyvyydet joka suuntaan, GPS arvot, kellon ajat jne
    Kaikki valmiina Kyllöselle, senkun alkaa laskuttaa ajetuista km'sta. :lol:
    PS. GM kuskit ovat Jenkeissä muita uskollisimpia sen jälkeen kun vaimot oppi purkamaan boxista ukon ajelut...
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuossa menee ehkä termit sekaisin. OBD (1/2/x) on standardi, jenkkilästä lähtöisin, Wikipedia varmaan tietää detaljit parhaiten.

    Toisaalta sen tutun OBD-liittimen kautta (käsittääkseni) voi jokainen valmistaja tehdä omia liityntöjään ja protokollia ja luku/kirjoituksia ja niin edespäin, kunhan ei sotke standardiin kuuluvia asiota.

    Tavallisella OBD-lukijalla voi lukea OBD-standardin mukaiset asiat, mut harvemmin jos koskaan valmistajakohtaisia asioita.

    Veikkaisin, että GM:n autoissa tarvitsee Tech2:n tai sit vielä jotain spesiaalimpaa. Fordista en tiedä tuon taivaallista.
     

Kerro tästä muillekin!