ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Huomaa ettei ole ajanut :D Itsellähän on ollut kortti saman verran kuin sinä olemassa, joten kokemuksia on kertynyt molemmista.

    Kumpikohan on muovisempi caprice vai E34?
    Kannattaa varmaan katsoa pikkasen tarkemmin saman ikäisiä molemmista leireistä. :odroll: :rotfl:
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    unohdan aina että enemmistö tänne kirjoittavista sopis oleen ikänsä puolesta mun lapsia vaikka en mielestäni ole kovin vanha minä laisin...
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Maailma muuttuu veliseni.... :wink:
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    itte kävin kuolaamassa uusia pontiak parisienneja tuopin putiikissa sarankulmassa ku kaveri hiero kauppoja 11v vanhasta vanhakoppa caprice sedanista. Autoverottomina pakuina ne tuntui olevan saavuttamattoman kalliita, samoihin aikoihin nuukuuksissani jätin ostamasta vanhan patun v100 vallun olikohan 6000mk pensselimaalipaikkailtu ja hehtaarivaihteet muuten kunnossaoleva. Ei kyllä o noista päivistä yhtään viisastunu.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin no, mun mielestäni toi mun vm. 80 Deltta muovietupaloineen, muovilokareineen, alumiinikonepelteineen, muovi-puu kojelautoineen on kyllä melko muovisukkuloita verrattuna saman vuotisiin Saabbeihin mitä mulla on ollut...Täytys päästä autoissa sinne 70-luvun alkuun, 60-luvun loppuun tai sitten 90-luvulle jollon saisi tehoakin pienellä kulutuksella...Eli pois näistä malaise era autoista, tai ainakin sinne sen malaise- aikakauden alkupuolelle jollon full size on full size. No, pari kesää olin siellä -69 vuodessa mutta konerikko tiputti mut saastekoneiden pariin.

    Puhuin normiautoilijasta=ei jenkki fani, tai mikään muukaan fani. Olen kyllä itse tollasta fleetwoodia katsellut vaikkei siinä sinällään mitään järkeä ole, mutta minä fanitankin amerikkalaisia 8)

    Mikä sitten on kunnollinen? Kunnolliset autot tuppaa olemaan niin kalliita ettei niitä osteta ekaksi eikä toiseksikaan autoksi kovin usein.

    Ei munkaan autoa ole kukaan haukkunut, tosin ei kellään muulla tollasta olekkaan joka kertoo siitä, että tämä on hyvä (tai sitten mun kaverit on kohteliaita), mutta parempiakin saa. Yksi puoltuttu tyyppi siitä jotain kitisi, mutta se on niin umpimielinen että inhoaa/kitisee kaikista muista paitsi bemareista ja sierroista...

    Kannattaa koittaa muitakin. Se avartaa kummasti. Tosin sanohan yks paikallinen FSO Pollea ajava tyyppi täällä joskus että "En tiiä kun ei ole kokemusta mistään muusta" kun siltä kysyttiin että onko sellanen avolava hyvä ajaa. Ainoa miinuspuoli tossa itsensä avartamisessa on se, että auton ostosta tulee vaikeampaa kun vaihtoehdot lisääntyy ja kaikki olisi omalla tavalla hienoja.

    Tollanen E34 on todella hyvä auto, ei paljoa jäänyt taakse W124 420 mesestä mikä on mun ajamista autoista ollut kirkkaasti kaikkein paras. Alusta voisi olla mukavampi E34 pikatiellä, mutta mutkatiellä todella hieno ajaa.

    Yksi asia mikä mua työnsi amerikkalaisten 80-luku tuotteiden suuntaan oli halvat remontit. Näin köyhänä tollaset yht'äkkiset kalliit remontit on myrkkyä. No, tuli siinä nyt kaasarinvaihtoremppaa, kieroja vetareita ja paskastikorjattua syyläriä remontoitua näin yht'äkkisenä remonttina.

    Katso tuota kalustoa mitä täällä liikkuu. Tässä maassa ei pahempaa autoilijan vihollista ole kun automaattiryyppy kaasarin kanssa. Olen muutamia (ei nettiauton halvimpia) kasari b-bodyjä juuri ostettuna rempannut ja yhdessäkään ei ole toiminut automaattiryyppy, yhdessä oli rautalankakanitus, yhdessä ryyppyläppä poistettu, yhdestä puuttu koko jousi, pariin vedetty joku halvatun vaijeri....Sähköruiskullinen kone pitää aika tehokkaasti kaikki turaajat loitolla tuhoomasta noita systeemeitä, varsinkin jos koneen päällä on joku muovikate mikä täytyy vaivautua ottamaan pois ennen kun alkaa "remontoimaan ja virittämään"

    Ei, vaan noista mitä täällä myydään ei kovin moni ole siinä uudenverosessa kunnossa, vaan on vedetty jotain edeleitä säätämättä koneen päälle, tulpattu EGR-riä, tietsikkajakaja+edel yhdistelmiä. Moneenko E34 on laitettu jotain jälkiasennuskaasareita? Tai säädetty sytkä ketuilleen? Olen jokaseen 80-luku B-bodyyn mitä tähän lähipiiriin on tullut joutunut tilaamaan kauppakassillisen osia kun "on vaan ajettu" ja pahimmassa tapauksessa "revitty ahdistavat saastelaitteet pois" ja muutenkin korjattu 80-luvun sähkökaasaria jollain 50-luvun menetelmillä. Ongelmana on se, että noita amerikkalaisia vaan turataan konehuoneesta paljon enemmän mitä noita bemareita, bemareissa se turaaminen taitaa liittyä alustaan enemmänkin.

    Varmaan ne turaajat/tuhoajat on ymmärtäneet pysyä poissa noitten 90-luvun monipisteruiskujen konehuoneista, ja sellanen voisi olla turvallista ostaa ihan Suomesta :odroll:

    Noista 80-luvun vehkeistäkin saa ihan hienoja kunhan vaan hävittää ne suomiranetukset sieltä pois ja säätää kunnolla.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaikka ois minkävaan yleisen amerikkalaisen konehuone turattu vituilleen niin pienellä rahalla saa käytetyn koneen tai edelbrokilta palikat korvaamaan.


    Bmw pojat ei kaikki taida ropata pellin alla edes sen vertaa että perushuollot ois tehty.


    Mitä enemmän on autoja nähnyt ja kokenut niin musta se vaan vaikeuttaa asiaa mutta siltä kantilta että valikoima menee suppeaksi kun ei kelpaa tuo eikä tämä enää.


    Ns oikeissa ajo-ominaisuuksissa bmw on hyvä jos kaikki alustanvitunosat sattuu olemaan kunnossa. Letkeät jenkit hävii kyllä monille muillekin tuossa kriteerissä.

    Siihen mukavaan alustaan ja tunnottomaan ohjaukseen kun tottuu ja rakastuu niin ei tartte mitään alustaa millä voi ajaa mutkaan 150knh :)
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Totta. Tosin on taas se tilanne, että tarvitaan kassillinen osia että saadaan auto toimimaan joka karkottaa niitä nuoria ostajia.

    On aika yleistä kaikkien merkkien kohdalla. Paria mersua on tullut ihmeteltyä että ei hitto mitä sotkua kun on öljyt päästänyt ulos, mun cadillacissakin tuli öljyt ulos sillain epätasasesti plup...plup...plup... ja oli paksua. Öljynsuodatinkin painoi ihan hitosti verrattuna uuteen. Parissa farmarissakin ollut suodatimet siinä kunnossa ettei ihan viimeaikoina ole vaihdettu kun olen noita availlut.

    Mulla taas tulee lisää vaihtoehtoja. W126 mesekin olisi hieno, kuten myös se kehumani 420 w124, mun -69 cadillac oli tosi hyvä ja mukava, joten varmaan muutkin sen aikakauden isot autot on. E34 bemarikin on hieno ajaa, mutta ei ole mulla kanttia ostaa bemaria muuta kuin peltoautoksi. W140 koppasta mersua ja 90-luvun Fleetwood cadillaccia tai jotain roadmasteria kun pääsis koittamaan niin olis hienoa.

    Tämä on täysin totta. Mun rauhallisella ajotyylillä nuo "oikeat ajo-ominaisuudet" on ihan turhia, etenkin suomen nopeusrajotuksilla. Mulla ei ole yhdestäkään autosta ikinä loppunut ajo-ominaisuudet kesken eikä mulla ei ole kiire pois mun mukavasta autosta että sen vuoksi tarttis kaahata:D
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toisaalta hyvä jos ostajat tippuu pois kun ois vähän laittoa. Siinä kun helposti auto pahoinpidellään tai lähtee paaliin tai muuhun ralliin jos ei osaaminen riitä.

    Kaveripiirissäkin on niitä ainasia jauhajia "haluisin henkin, mutta" ja sitten niitä joilla jenkki on. Ja näin tulee olemaan.


    Vaikka hinnat vähän ailahteleekin niin ei jenkin hankinta rahasta jää kiinni tai jis jää niin sitten ei ole autoon varaa muutenkaan.


    Jos taas ei leppäjeeppi tai muu "paska" kelpaa ja pitäs suoraan saada se challenger niin siinähän sitten ollaan ilman. On kanssa käyty kaikenmoista vehjettä läpi ja paska sulanut käsiin. Nyt olen tyytyväinen cadillacin omistaja vaikkei se mikään kallis tai ihmeen erikoinen auto oo mutta mun unelma sen aikaa kun oon autoja räplännyt.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo ja hinnat laskee. Ellei taas nouse se perisuomalainen "mieluummin pistän paaliin kun myyn halvalla"- menttaliteetti esiin. En muista mitä vanhaa autoa oltiin ostamassa kun omistaja sanoi että jollei me sitä osteta, vie sen paaliin. Pyynti oli jotain 700 euron luokkaa, ja lupauduttiin 200 euroa siittä maksamaan. Sano että mieluummin paaliin kun myy noin halvalla kellekkään. Sanottiin ettei romu- ukko maksa edes satasta tosta autosta. Ei sitten tullut kauppoja kun kyrpiinnyttiin koko hermanniin ja auto löytyi romuttamon pihalta mistä sitä ei tietenkään voinut ostaa kun oli myyjä vaatinut romutustodistuksen siittä...Toivottavasti nyt oli tyytyväinen 30 euronsa kanssa mitä se siittä kuulemma sai...

    Ja sitten on ne, jotka kuvittelee että kaikki amerikkalaiset maksaa vieläkin ihan sikana. Multakin on kysytty ihan tosissaan muutaman kerran että saako tollasia nykyään alle kymppitonnin lainkaan. Ovat ihan ihmeissään kun sanoin että noin 2500 omastani maksoin.


    Itse katsoin aikanaan kun Cadillaccia ostin että mihin riittää rahkeet ja mikä olisi "paras" mitä rahalla saa. Cadillacit näytti hinta-laatusuhteeltaan GM:mältä parhaiksi. KAtsoin -69 hyväksi kun ei ole vielä turvapuskureita (jälleenmyyntiarvo nousee ehkä jos sillä nyt enää on vaikutusta), muskelikone ja oli ihan asiallinen rungostaan ja maaliakin vielä oli päällä, joskin oli muutunut vähän kirjavaksi ja auto oli lähellä. Kone ja vaihteisto toimi hienosti ja kauppa syntyi.

    Samoin tein kun tarttin paremman käyttiksen tässä vähän aikaa sitten kun alkoi edellinen olemaan loppu. KAtoin mitä saan rahalla X, käytännössä Deltta, Capricet, Farmarit, Aspenit ja huonot Valiantit/Dartit oli vaihtoehtoina. Farmaria en halunnut joten se tippui pois. Valiantit/DArtit oli liian huonoja muuten vaan ja manuaalivaihteisia, ja Deltasta ajattelin saavani enemmän autoa samalla rahalla mitä Aspenista+ sain rungollisen auton jota on helpompi hitsata kun en ole mikään superhyvä hitsaaja. Yhtä paskaa sedan Capricea kävin kattomassa mutta jäi myyjälle. Oli todella paska joka tavalla. Lähipitäjässä oli Deltta joka oli hyvä ja se sitten tuli itelle.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Nää perkeleet kun osaa vaatimalla vaatia sitä romutustodistusta

    Ja kyllä se kateellista lämmittää vielä seuraavana joulunakin kun tietää, ettei kukaan muu saa siitä mitään hyötyä :odroll:
     
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Nuo romutustodistukset pitäisi olla vaan sellanen muodollisuus tuossa pelleilyssä...Eli vaikka olis tehty minkälainen romutustodistus tahansa,niin siltikin olisi harrastajilla mahdollisuus siitä romusta saada osia omakseen/osia omiin projekteihinsa. Ei sen edellisen omistajan tarvitse tietää hepanvittua siitä,että mihin se häneltä haettu auto loppujen lopuksi menee. PS:Minun kauttani ei lähde yhtään ainutta autoa romumiehen mukaan koskaan,koska vihaan täysin koko järjestelmää :mad:
     
  12. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Jotkut luulevat, ettei autoa saa pois kilvistä ilman romutustodistusta.

    Hyvin on mennyt propaganda perille.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestäni auton ostaja saa tehdä autolla mitä huvittaa. Sen saa myydä kokonaisena, siittä saa myydä osia tai laittaa paaliin kun kaikki osat on myyty, tai kunnostaa uudelleen liikenteeseen. Toi romutustodistus on vähän sama asia kuin se, että myisin jollekkin auton ja käskisin sen kirjottaa todistuksen ettei tule ikinä myymään sitä eteenpäin...

    En itsekkään vie romutettavaksi autoa, mieluummin Tojotat olen myynyt Afrikan vientiin ja "hylsyt" runkonumero poistettuna ja kilvet irti romuraudaksi. Voi tota runkonumeroa käyttää jatkossa jos täytyy todistaa että missä autossa on ollut kone X, tai jos haluaa paperittomaan auton laittaa leimaan.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mun mielestäni auton ostaja saa tehdä autolla mitä huvittaa. Sen saa myydä kokonaisena, siittä saa myydä osia tai laittaa paaliin kun kaikki osat on myyty, tai kunnostaa uudelleen liikenteeseen. Toi romutustodistus on vähän sama asia kuin se, että myisin jollekkin auton ja käskisin sen kirjottaa todistuksen ettei tule ikinä myymään sitä eteenpäin...
    [/quote]


    Tossahan se tulikin kuin se älyllisesti menee, mut välillä menee paaliin sellaista autoa joka ajamalla tuodaan stenalle ja kouralla kasaan kuivausta odottamaan, myyjä vielä katsoo vieressä et se varmasti sinne kasaan menee.
    Kiitokset saa toimistosta ja hinta pyynti ennen viimeistä käsittelyä on ollut loppuun asti 3x todellisen arvon

    Joku kertoili, et oli auton tuoja piiiiitkään jaksanut odotella kunnes kyllästy lähemmäs tuntia se oli odottanut.
    Sitä en jaksa muistaa miksi tää kertoja oli siellä ollut palloilemassa vai oliko peräti kuormaa odottamassa ollut

    Samaa on muutama romurikin sanonut, tuttu sano jopa ettei saanut ottaa autoa hinurin kyytiin vaan kouralla piti kuukauden päästä hakea :odroll:
    Auto tosin oli paaliin mennyt heti kun kone kuski ruokikselta oli kerennyt
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mulla on ongelmia trafin kanssa kun ei ole romutustodistusta jo yli 10 vuotta sitten romutetusta autosta. Keravan konttorilta hukkui kilvet kun ne sinne palautettiin. Trafilta juoksi maksut. Nyt vasta sain ne katki useiden auton romuttaneen henkilön todistuksella useiden todistajien allekirjoituksella. Trafi epäili että auton runkoa käytetään muussa autossa. Vihdoin sain päätöksen trafilta että auto romutettu yli 10 vuotta sitten. Silloin ei ollut edes vielä romutustodistusta. Rahaa ei kuulunut niin soitin mikä kestää? Niillä ei mun tilinumeroa. Sanoin sama miltä ne on maksettu. Ei riittänyt, se piti lähettää niille. Rahat tuli, mutta palauttavat vain viideltä viimeiseltä vuodelta. Keravan konttoria vastaan nostettu syyte ajat vuosia sitten. Mitään ei ole kuulunut. Tän takia haluan romutustodistuksen. Tosin vika auto minkä romu-ukko haki olin poistanu rekisteristä silti luovari romu-ukolta, eli vaikka se auto joskus tulis liikenteeseen, rästiin jääneet maksut ei tule mulle. Tuon noi todistuskiihkoilijat haluavat varmistaa?
     
  16. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Kun auto on jo mennyt paaliin, aina löytyy itkijämummot ilmoittamaan, että se joku-niminen mies olisi tuollaista aihiota tarvinnut. Mutta se joku-niminen mies ei koskaan ole itse aktiivinen ja ilmoittaudu ennen H-hetkeä.

    Toisaalta taas syy, miksi se joku-niminen mies ei ilmoittaudu on usein siinä, että epärealistisesta hintapyynnistä pidetään kiinni vielä romutuspäivän pikkutunneille asti.

    Olen minäkin kansivikaisesta autosta tarjonnut 1200, mikä oli mielestäni hyvä hinta. Myyjä ilmoitti että alle 2500 ei lähde ja korjaa kohta itse kannen ja hinta sen jälkeen 5000. Annoin olla.

    Lähes puoli vuotta myöhemmin myyjä melko nöyränä otti yhteyttä ja kertoi, että 800 eurolla lähtee. Siihen vastasin, että auto löytyi jo, olisi kannattanut olla enempi pelisilmää silloin kun oli se hetki.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toikin on monesti sellainen, et jos ennakko ilmoiusta tulee niin se on viimehetken niin, et huomenna aamusta klo8 tulee romukoura hakemaan.
    Ja yleisin on se, et paaliin meni viimeisin uppaus ilmosta ollut kuukausia sitten ja hintana vielä se tonni koneettomasta mädästä pitkäkatosta


    Kukaan ei ilmoita oikeen mitään niin, et pari viikkoa seisoo vielä ensimmäinen hakija saa.


    Sama oli se aspeni tien varressa, myynti ilmossa ehjän hinta ja seuraava ilmoitus oli, et paaliin menee huomenna.
    eniten tympäsee, et oisin saanut kaverin sitä hakemaan kun vielä seuraavalla viikolla oli myynti ilmoitus, et käyvä slantti 200 voi koe ajaa :odroll: ja viikko sen jälkeen hais hesasta työmaaparakin :(

    Jos ois ollut mahdollista viikko säilöä sitä niin nyt ajelisin opelin sijaan pyllykynällä luu´lkona


    ja illat kyynärpää ideaali siteessä mobilatin kanssa.
     
  18. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Faktat kuntoon. Cadillac CTS on taka- tai nelivetoinen v6 tai v8 koneinen riippuen onko gen 1,2 vai 3.
    Cadillac BLS pohjautuu Saab 9-3 malliin.
    Cadillac ATS taka- tai nelivetoinen r4 tai v6 koneinen.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niinpä onkin, ulkomuistista noita muistelin ja väärin meni.

    Silti ei se muuta asiaa mihinkään suuntaan. CTS ja muut on naurettavan kokosia verrattuna vaikka niihin 90- luvun Fleetwoodeihin tai niihin paljon parjattuihin 80- luvun broughameihin joissa on vielä amerikan tuntua. Takaveto on tietty plussaa.
     
  20. JnZm

    JnZm Gearhead

    Pakko kai se oli siirtyä lähemmäs eurooppalaista/japanilaista linjaa jo jenkeissäkin kun kilpailemaan tuli Bemarit, Mersut ja Lexukset. Johan 80-luvulla nähtiin se huippusuosittu Cimarron, kun yritettiin tehdä taloudellisempaa autoa samoilla kaavoilla kuin ennenkin. Niissä idän/lännen tuulahduksissa tais tulla mukana vähän crumple zonea ja muuta vahviketta jotka syö sisätiloja mutta toisaalta pysyy Joe vähän paremmin hengessä mukana jos (kun?) kolisee. Ulkomittoja ei kannata lyödä hevosen kokoisiksi koska kulutus nousee, öljy ei ole niin edullista enää kuin 70-luvun alussa ja California Emissions sun muut ilmastonmuutossäädökset ajaa vähän ahtaammalle noiden koneiden kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!