Ilmajousituksen ohjausjärjestelmät - kokemuksia ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja coupe, 3.1.2012.

  1. coupe

    coupe Gearhead

    Ilmajousituksen ohjaukseen olisi tarjolla ainakin nämä kolme systeemiä mutta mikä niistä olisi paras :

    http://www.ridetech.com/store/ridepro-e ... ystem.html

    http://www.dakotadigital.com/index.cfm/ ... prd501.htm

    http://www.accuairsuspension.com/produc ... _tpad.html

    Periaatteessahan kaikki ajavat saman asian mutta päällepäinhän näistä on mahdoton sanoa miten fiksusti hoitavat hommansa: sehän on eniten kiinni siitä miten miten hyvin ohjaus on osattu koodata ja kestävätkö komponentit käytössä.

    Mitä paketteja olette hommailleet ja minkälaisia kokemuksia ollut ?
     
  2. Tein täysin mekaanisen systeemin hydrauliikkaliikkeestä saatavilla on/off ja kolmitie venttiileillä , ihan sen takia että toimiivat ilman sähköjäkin ja hintakin jäi edulliseksi.

    Yksi painemittari josta näkee haluttaessa yksittäisten pussien paineen tai painesäiliön paineen.

    Yksi kolmitieventtiili jolla hoidetaan nosto/lasku ja neljä yksitieventiiliä joilla valitaan halutut nurkat , jokaista voi säätää erikeen yhtaikaa tai miten vaan.

    En oikeen ymmärrä miksi kaikki pitää tehdä liian monimukaseks / sähköjen perään?

    Keep it simple :)
     
  3. mercakungen

    mercakungen Gearhead

     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No tietenkin prassailun takia, hipaiset vain valikkoa ja bsuuuuh, auto on siinä asennossa johon sen halusit ja kaikki kaverit katsoo kateellisena, pään päällä ajatus kupla "on se kova jätkä" :)
    saat mökkitie- ja tonttiasennot käden käänteessä. Mekaaniset systeemit näyttää sen jälkeen lähinnä 1. maailmansodan aikaisen zeppeliinin säätimiltä :D
     
  5. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Mie nyt tavallansa haen just tuota "keep it simple" -ajatusta sen automaattisäädön kanssa, ei tarvia mitään mittareita tahi muita koppiin. Pelkästään tulee nappi, että haluanko autoa ylös vai alas, takakontissa saa sitten olla kapula millä voi hallita kulmat erikseen, jos siltä sattuu joskus tuntumaan. :wink:

    Ja tietenkin, autonhan pitää tippua lattiaan kun ovet laitetaan lukkoon! :rotfl:

    Edit: Enpä tietenkään muistanut palauttaa tuotteen merkkiä mieleeni tallilla käydessä...josko tuon huomenna :odroll:
     
  6. coupe

    coupe Gearhead

    Näitä ohjauksia voi tosiaan toteuttaa monella tavalla. Eri systeemit eri tarpeisiin ja paha mennä sanomaan että joku olisi toista huonompi/parempi. Itsekin haen tuota yksinkertaisuutta ja omasta mielestä nuo aloitusviestini linkkien värkit ovat yksinkertainen ratkaisu jos rakennetun vehkeen ajokorkeus on vähän hakusessa ja korkeuden säätötarpeita olisi muutenkin (matalalla vehkeellä hidasteiden yli tms). Ja ei kai siinäkään mitään vikaa jos haluaa lyödä reen tonttiin kun kone sammuuu - viritelläänhän me kaikenlaista muutakin hullua näihin romuihin 8)

    Mutta alkuperäiseen kysymykseen liittyen:

    Toi Ridetech on sen verran iso tekijä että voisi olettaa heidän vehkeiden olevan ihan soivia pelejä. Harmittaa vain miten ovat hinnoitelleet laitteensa. Jos haluat korkeuden mittaukseen (height control) perustuvan systeemin joudut ostamaan potikat erikseen ja se tuntuu pahasti loppusummassa. Ja ohjauskapula ei ehkä ole kaikkein sopivin vanhaan autoon ulkonäöllisesti.

    Dakotan ohjauspaneeli (kromattu, soikea) istuisi ulkonäöllisesti parhaiten vanhaan autoon ja olisi siksi ehkä houkuttelevin mutta mistään en ole löytänyt kommentteja miten värkki muuten suoriutuu hommastaan.

    Accuairia tunnutaan kehuvan joka paikassa niin täällä kuin jenkeissäkin. Eli juttujen perusteella olisi ilmeisesti paras. Ohjaukapula vain on vähän turhan hifin näköinen vanhan auton kojelaudassa...

    Kyllä autossa pitää olla modernia tekniikkaa mutta ei se päällepäin saa näkyä ! :wink:
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on automaatti ja manuaali säädöt
    Digi mittari paineille jossa 5 anturia.
    Automaattista tasonsäätöö hoitaa nelos sarjan scaanian hytintasosäätoventtiili
    Mittarihärdelli jossa nappulat mankuille löyty iibeista viidelläkympillä ja kaaniantasonsäätovenat paikalliselta kaanialta , olivatkohan n 70e
    Langaton 4-kanava kaukosääto mankkujen releille, ipei hongkongista alta 20€
     
  8. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Päädyin automatiikkaan koska haluan kiesin ajokorkeuteen yhdestä napista. Tällöin pyöränkulmat ovat kohdallaan. Ohjauskapulan ulkonäöllä ei tapauksessani ole merkitystä, koska aion piilottaa sen ( en osaa kuvitella ainuttakaan näiden kolmen valmistajan kapulaa Continental MK II:sen kojelautaan).
    Toinen syy piilottamiseen on se, että jousituksen korkeus ei saa olla muutettavissa ajon aikana. En tiedä, onko tähän tullut muutoksia. Konttorikohtaisia erojakin varmasti on.

    Jokainen valmista ja tietysti kehuu omaa tuotettaan ja jenkkien kyseessä ollessa mollataan kilpailijoita.
     

  9. Perkele kun saiskin jostain Zeppelinin säätimet! Semmoset laittaisin heti :rotfl:
     
  10. coupe

    coupe Gearhead

    Joku kenellä noita em värkkejä on voisi varmaan kommentoida suostuvatko ne muuttamaan korkeutta auton liikkuessa. Ainakaan ne eivät ominpäin säätele kesken ajon. Accuair tekee säädöt auton ollessa paikalla silloin kun asento poikkeaa toleransseista yli 5sec ajan. Jos ajossa poikkeama halutusta asennosta kestää yli 45sec tulee myös korjaus. Monessa systeemissä on kai tuo aloituskorjaus ja ajon aikana ei sitten säädellä mitään.

    Sitä en tosiaan tiedä suostuuko noi vehkeet tekemään radikaalimpia ylös/alas liikkeitä nappien painalluksista kun auto liikkuu.

    Mutta edelleen: kenellä jotain noita yllä listattuja värkkejä on niin kertokaa ovatko pelittäneet kuten odotitte vai onko ollut auto vinossa, haamusahaamisia korkeudessa tai jotain muuta epämääräisyyttä mitä ette odottaneet....? Vai toimivatko kaikki kuin naapurin Buick ?
     
  11. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    No niin saatana,

    Muistelin tuossa, että mie utelin itse täällä samaista asiaa joskus aiemmin ja osuin oikeaan, tämä keskustelu löytyy täältä.

    Ja se ohjaus johon itse päädyin on Universal Air Suspensionin sivuilta AccuAirin tuotos.

    Tähän omaan tilaukseen päädyin sen takia, ettei tässä sarjassa ole muuta kuin tuo yksi ylös-alas katkaisija, jonka pystyn jemittämään melkein mihin vaan :) Saattohan tuohon ratkasuun olla muitakin syitä, ei vaan tuu enää mieleen! :wink:
     
  12. coupe

    coupe Gearhead

    Mites toi Accuairin värkki on toiminut ? Tasaako kuormanvaihtelut nätisti ja löytyykö uusi asento ilman suurempia edestakas sahaamisia?
    Ja menikö miten kivuttomasti noiden akseleiden korkeusantureiden asennus ja kalibrointi ?
     
  13. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Tuohon kysymykseen pystyn toivottavasti vastaamaan kesällä kattavasti..tällä hetkellä siis vielä hilut hyllyssä, kuukauden päästä pitäisi alkaa olla enemmän "sillä suunnalla" :lol:
     
  14. coupe

    coupe Gearhead

  15. hanekki

    hanekki 3rd gear


    Jos haluaa pitää todella yksinkertaisena ja toimintavarmana niin on olemassa tämmöinen vaihtoehto,tuohon lisäksi tietysti tarvii mittarin tai mittarit

    http://bagriders.com/modlab/products/MA ... E-KIT.html
     
  16. studio57

    studio57 Gearhead


    ittellä on tuollainen dakota digital ja ilman pitään ohjainta en ilmajousitusta tekisi ollenkaan.. = tuo ainakin on pelannut toivotulla tavalla.
     
  17. coupe

    coupe Gearhead

    Hyvä kuulla ! Pelaako toi Dakota samalla tavalla kuin näissä YouTube videoissa ollut Accuair :

    http://www.youtube.com/watch?v=rErgS5Tv ... re=related

    http://www.youtube.com/watch?v=9GUJNh7f ... re=related

    Lähinnä kiinnostaa millaisilla viiveillä säätö tapahtuu, säätääkö paikalla ja/tai ajaessa, meneekö korkeuden säätö nätisti vai hakkaako mankkuventtiilit kuin tikka kelomäntyä ?
     
  18. studio57

    studio57 Gearhead

    korkeuden muutos nopeudenkin voi säätää ja pystyy tallentamaan korkeus asetukset haluamaksi, mulla on vielä mekaaniset tunnistimet eli ottaa huomioon paineen lisäksi korkeustunnistuksen.. toimii erittäin hienosti, tosin uskon että nuot muutkin toimii ihan yhtä hyvin, näyttö on mielestäni asiallisin noissa uusissa ritech ohjaimissa.. sen valkkaisin ainakin muskeliautoon rodiin tai customiin sopii hienosti tää dakota.
     

Kerro tästä muillekin!