Ilman lokasuojia Museorekisteriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja TopiCa, 10.5.2010.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tämähän täyttää MR-ehdot mennen tullen:
    http://static.iltalehti.fi/kuvagalleria ... /14731.jpg

    Miks sitten joku rodi ei täyttäisi?

    Mikä on uustuotanto-vehje? Eikös tuo kuvan auto ole sellainen?
    Tarkoitatko replicalla esim. niitä Auburn jne. kopioita?
    Sittenhän Pakulan Auburn kusilaita-korilla ei missään nimessä täyttäisi MR-statusta...

    Mielestäni kaikki noi esimerkit täyttää ainakin harrasteauto-luokan, jota vielä ei ole olemassa, toivottavasti jatkossa on. Osa kuuluisi jopa MR-luokkaan, mielestäni.
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Tässäkin topikissa jo aikaisemmin on esitetty ja monessa muussakin keskustelussa, mitkä vaatimukset on museoajoneuvolle, mutta joillekin ei tunnu menevän jakeluun, ei ikä, ei mikä on alkuperäinen tai alkuperäistä vastaava, mutta kantaa osataan kyllä ottaa.
    Joidenkin mielestä loppuunajettu, runnottu ja mysötty, rikottu romu on alkuperäinen.
    En ota kantaa siihen mikä on "uustuotantovehje", mutta museorekisteriin vaatimuksena on tuo 30v, sen sanoo laki. Replikasta ei lainsäädännössä mainita sanallakaan, eli tänäpäivänä valmistettu "Indian Royal" on kolmenkymmenen vuoden kuluttua museoajoneuvoiässä, olkoon replika tai ei.
     
  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No on esimerkiksi harvineinen Hemi Cuda. Sitten on 6-moottorinen Barracuda. No suurella rahalla sitten rakennat jälkimmäisestä täysin alkuperäisen näköisen Hemi Cudan. Tai rakennat tavan 1300 Escortista jonkun kaad däämn Mexicorallyn voittaneen Eskortin kaikkine tarroineen ja yksityiskohtineen.
    Ensimmäinen on klooni ja toinen kanssa, tai oikeastaan ralliauton replika. What so ever.
    Näitä ei siis yleisesti ole mr-kilpiin päästetty koska jo auton rekisteriotteen tiedot ovat ristiriitaiset ellei niitäkin ole väärennetty. Surullista sinänsä, ovathan ne monesti keskivertoa paremmin tehtyjä.
    No sitten kun joku alkaa teollisesti valmistamaan uustuotantona Auburnia tai Cobra replikaa..., ovat ne 30 vuoden päästä valmistusvuoden päättymisestä mr-kelpoisia. Niissähän on omat valmistenumerot eikä ne kulje minkään jo kuopatun auton papereilla kuten omavalmisteet. Kunhan muuten ovat siinä replikatehtaan ulkoasussa :D

    Pakulan Aubbi ei todellakaan nykymitoituksella olisi mr-kelpoinen paitsi jos se vielä suomeen palaisi niin ehkä siitä syystä, että se on juuri tämä Pakulan yksilö.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    ennenkuin lopetan tämän jeesustelun niin totean, että ymmärrän hyvin tämän museorekisterikäytännön ja sen joustamattomuuden toisaalla kun toisaalla taas ei jousteta. Sen alkuperäisyyden, tehtaa disainin suojeluun se on ihan ok, mitä varten se aikoinaan luotiinkiin ohjaamaan mobilistitollot edes jotenkin säädyllisesti autojaan kunnostamaan.

    Kyllähän me toisaalta tiedämme, että sellaistakin skeidaa ja rumilukisakin on tehtailta tullut että on rikos jättää niitä muuttamatta jos on tilaisuus :)
    Kaikille muillekkin 30 vuotta täyttäneille harrasteautoille voisi olla oma järjestelmänsä, sen ei pidä olla tämä museorekisteri vaan joku rinnakkainen. Vapaampi muodoltaan ja ilman tarkastusta ja muuta kulttuurituubaa, koska kuka niitä jokaisen "omasta päästä" tehtyjä vielä rankkaamaan joihinkin alalajeihin.

    ...tämä on 30-luvun lokariton semi-rat, jäykillä akseleilla, 80-luvun leppäfarmi tekniikalla, 70-luvun vanteilla, lieskoilla ja suola-aavikko kisa numeroinnilla, kuvitteeliselta 50-luvun alulta :D
     
  5. xp

    xp Gearhead

    Paras poistaa tämä.
     
  6. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    :wc:

    Kylläpä täällä porukoilla helposti herneet nenään menee. Ei voi kun

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  7. Rasseli

    Rasseli 1st gear

    Lopettakaa jo tää turha jaarittelu, ennekuin saatte vahinkoa aikaiseksi :mad:
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vahinko tapahtui jo muutama vuosi sitten:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
    Aiemmin linkitetty AKE:n muistutus katsastajille on päivätty vähän tuon keskustelun jälkeen.
     
  9. Rasseli

    Rasseli 1st gear

    Joo, tätä just tarkoitin :mad:
    Joten ei pöyhitä tätä asiaa uudelleen esille, vaan ammu ja hautaa ja vaikene :rotfl:
     
  10. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Oho... onpas teillä omahyväinen asenne!? Sen sijaan että auttaisitte myös muita olette kuin rantapalstan omistajat; "Minä kun sain oman muut painukoot helvettiin!"
    Suomeen taitaa tulla sama Rodi ja Historiikki Eliitti kuin Ruotsiin heidän lain muutoksen jälkeen. Vain max 30kpl per malli saa olla koko maassa (koskee uustuontia ja jo maassa olevia) verovapaasti "Veteran Bil" rekisterissä ja halvassa vakuutuksessa.
    Heillä on myös hauska laki; "Auton taytyy olla 100%sti alkuperäinen". Seuraava lain kohta; "Rod Hod'n täytyy olla kuten se on alunperin rakennettu." :D
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Omahyvästä ja omahyvästä. Tota volkkaria ku netissä hehkutettii ja sen joku aken mies bongas ni siitä lähtien katsastus konttoreille tuli käsky että yhtäkään autoa ei saa päästää ilman loksuja leimasta läpi. Paitsi ne jotka kerkes muutoskatsastaa auton lokarittomaks ennen tota.
     
  12. Rasseli

    Rasseli 1st gear

    Sehän vasta omahyväistä on, että täällä typerillä kirjoituksilla sössitään toisten jutut.
    Sanan-/kirjoittelunvapaus on hieno asia, mutta kun näitä keskusteluja lukee muutkin tahot kuin harrastajat. (ennen tätä 2007 kuplaelvistelyä homma oli hyväksyttyä / eli ei kiellettyä).

    Ne retro-/virtuaali roddarit jotka täällä kommentoivat jokaista keskustelua tuhansia viestejä kirjoitellen, voisivat mennä klikkaamaan hiirellä kohdasta MYYDÄÄN AMERIKKALAISET ja alkaa oikeesti harrastamaan.
    Tai sitten jatkavat saivartelua vaikka siellä deittipalstalla, sielläkin tosin voi tulla vahinkoja, mutta toisentyyppisiä :pinup: (ei ollut hymiöissä paksuna olevan tytön kuvaa)
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    ^^/^ 100% komppi
     
  14. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Komppi täältäkin!
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mun mielestä tän Rod&Kustom-alueen voisi kokonaan poistaa tältä palstalta koska täällä ei ole mitään järkevää keskusteltavaa, rakentavat keskustelut on kielletty ettei katsastusmiehet saa tietää ja sitä paitsi ne jotka jotain oikeasti rakentaa ovat tallissa rakentamassa eikä niillä ole aikaa lukea tai kirjoittaa tänne.
    FSRA:lla on tuolla hyvää rodikeskustelua sitä kaipaaville:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=81711
    :wc:
    - Jani -
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    ^ joutuu taas kompata
     
  17. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eiks se o sitten sama lopettaa koko od? Ettei vaan kellekään tuu paha mieli.

    Tai toinen tapa on lopettaa od:n lukeminen, jos kovasti ahdistaa?
    Siis niin paljon että oikeat hc-harrastajat ("ylipapit", kuten K.L.B sen hyvin ilmaisee mobilistien kohdalla) katsoo asioikseen päättää sen mistä täällä saa keskustella? (Hymiö)
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Kamppi täältä.
    Eikös erään isolohko rodiin väännön jälkeen Ake tarkastanut vanhojen tuontiautojen moottorinhyväksyntä perusteita? Että osataan sitä vihtaan kusta ilman od:takin. Ja kun mä olen klikannut auki osion myydään amerikkalaiset, ostanu tontille taas yhden kasan paskaa lisää ja alkanu OIKEASTI harrastamaan, keneltä voin anoa lupaa kysyä od:lla sinänsä asiallisen kysymyksen mr-katsastuksen suhteesta lokareihin jotka joku on onnistunut katsastamaan pois ja joku ei? Ei se mitään että systeemi on diktatuurimaisen mielivaltainen mätä paska, mutta tulee virtuaalipelle meiltä OIKEILTA harrastajilta kyselemään autoista autoaiheisella keskustelupalstalla. Foii fiiddu. :rotfl:
     
  19. Rasseli

    Rasseli 1st gear

    Eikös niitä kysymyksiä voisi esittää suoraan niille, jotka niistä asioista oikeasti tietävät ?
    Eli MR-katsastuksia/tarkastuksia tekevät henkilöt osaavat varmaan auttaa enemmän kuin täällä olevat "asiantuntijat".
    www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm

    Jokainen tietty kirjoittaa mitä haluaa, mutta on hyvä muistaa miten se muiden elämään/toimintaan vaikuttaa (tuskinpa kaikki kirjoittelijatkaan on loppujenlopuksi olleet kovin tyytyväisiä saavutuksistaan ?).
    Ajattelemattomalla kirjoittelulla saadaan helposti mitätöityä toisten vuosia kestänyt lobbaaminen ja yhteistyö viranomaisten kanssa.
    Eikö olisi helpompi kaikille harrastajille, jos on tulkinnoissa olemassa "harmaata aluetta" (ei kiellettyä=sallittua), kuin jos asiat ovat pelkästään mustavalkoista (=selvästi kielletty).
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olen samaa mieltä mutta kun ajattelevia ihmisiä Suomessa on niin vähän.
    Suomalainen virkamies tai harrastaja uskoo joko asian puolesta tai asiaa vastaan koska silloin ei tarvitse itse ajatella. Jos siinä välissä on harmaata aluetta niin mistä se tietää mihin uskoa vai pitäisikö sen ruveta ajattelemaan itse vaikka ajattelusta ei ole mitään kokemusta?
    :eek:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!