Ilmastoinnin kompura sahaa päälle/pois

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja wili, 8.5.2003.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Eli nyt ilmeni tällainen vika. Kytkeytyy päälle noin kymmeneksi sekunniksi ja sitten pois. Hetken päästä uudelleen. Ja ilmastointi ei siis ole päällä kun tekee näin. Mielenkiintoista...
     
  2. Titu

    Titu 1st gear

    Joissakin malleissa se kuuluu kuvaan. Jos puhallus on tuulilasille niin,ilmastointi napsuu päälle ja pois. Poistaa kuulemma kosteutta/huurua lasilta?
     
  3. wili

    wili 3rd gear

    Oliskohan näin. Puhallus oli kyllä tuulilasiasennossa kun eilen pyöritin vehettä öljynvaihdon jäljiltä. Silloin kiinitin huomiota tuohon päälle/poispäältä menoon. Kun ei tossa aiemmassa vanissa ollu ilmastointia on nämä vielä vähän vieraita vehkeitä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Wili 2003-05-08 08:51 ]</font>
     
  4. SV-1

    SV-1 1st gear

    Sen kuuluukin kytkeytyä päälle silloin kun puhallus on defrost (tuulilasille) asennossa. Se, jos kompressori jaksottaa liian tiuhaan kielii järjestelmän alhaisesta paineesta eli täyttö on edessä.
     
  5. wili

    wili 3rd gear

    Taas oppi jotain uutta. Ehdin jo säikähtää että paljonko tämäkin korjaus maksaa. Mikähän mahtaa sitten olla liian tiuha väli? Nyt tuo oli 10s päällä ja 15 poissa ?
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Laita puhallus täysille ja suuntaa ilma kojelaudan suuttimista kabiiniin. Sulje sivuräppänät ja anna puhaltaa pelkästä keskiräppänästä.
    Työnnä keskiräppänän sisään lämpömittari (vaikka digimittarin anturi) noin 10 - 15 cm syvyyteen ja mittaa lämpötila.
    Jos suuttimesta tulee 7 asteista (+/- 2 astetta) ilmaa, niin kaikki kunnossa.

    Se, että ilmastoinnin kompura pätkii tiuhaan johtuu ennemminkin ylitäytöstä kuin kylmäaineen vähyydestä.
    Jos autoon on jossain vaiheessa vaihdettu kylmäaine ja sen kuuluis olla R12, niin tilalla voi hyvinkin olla korvaava miksaus, koska R12 ei enää käytetä. Korvaavaa kuuluu laittaa 15% vähemmän kuin R12 ja sitä ei kaikki ilmastointeja laittavat tiedä.

    Katkominen on normaalia, mutta ei tietystikään liaan kanssa.
     
  7. wili

    wili 3rd gear

    Kiitos !!!
     
  8. A.N

    A.N Gearhead

    kirjottelin tästä jo lisälaite osastolla kun en huomannu että täällä olikin jo suht saman lainen topikki. ilmastointi naksuu vähän väliä ja välillä pitää taukoa. eli noin sekunnin välein päälle/pois tätä kestää noin 5 sekuntia, sitte pitempi tauko sama uudestaan. mutta kylmää sieltä silti tulee. otin sitten sähkö piuhan irti, niin naksuminen loppu. onko siitä jotain haittaa jos ajelee piuha irti? sitä tarkotan että meneekö kompura rikki.
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Minkä piuhan irrotit?
    Jos irrotit kompuran piuhan, niin ei se voi toimia.
    Ja sitä piuhaa joka katkoo, ei saa missään nimessä poistaa.
    En nyt tiedä mistä autosta on kyse. Termarilla varustetussa autossa virta kompuralle tulee termarilta. Termostaatti tarkkailee järjestelmää ja pitää lämmöt oikeina.
    Jos termostaatti ohitetaan on vaarana, että tulee ylipainetta ja jossain posahtaa. Ja yleensä se on heikoin paikka joka posahtaa ja se on käytännössä kompuran päätystefa. Sit tulee kallista.
    Sen kuuluu pätkiä ja sillä hyvä. Tarkastetaan vaan, että suuttimista tulee oikea lämpötila. Jos tulee, niin kaikki ok. Ja jos alle, niin kylmäainetta järjestelmässä liikaa.
    Ei siinä ilmastoinnissa ole Yhtään turhaa osaa tai piuhaa.
    Jos kompura vaan aina painaa, niin jäätäähän se jossain vaiheessa ja sit paukkuu.
    Onhan muistettava, että toimivassakin järjestelmässä on painepuolella yli 20 bar paine.
     
  10. A.N

    A.N Gearhead

    siihen johtoon vielä, ilmastointi ei toiminut sen jälkeen kun sen irrotin. ehkä epäselvästi sen ilmaisin. ainakin siinä hihnapyörän keskellä oleva "juttu" ei enää pyörinyt mukana.

    auto Dodge Ramcharger -82. ennen kompuran naksuminen oli paljon rauhallisempaa, siis 1 tai 2 kertaa minuutissa kun puhallus oli ohjattu tuulilasille. nyt se naksuu kerran sekunnissa noin 5-10 sekunnin ajan, sitten on muutama kymmenen sekuntia taukoa. ja tätä tapahtuu oli puhallus mihin tahansa/oli ilmastointi päällä tai ei. että piuha takas kiinni ennen kun lähtee ajelemaan, vaikka naksuu niin pirusti?
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Piha kiinni vaan, koska se piuha ohjaa sit' kompuraa ja ilmastointi ei pelaa ilman että se on kytkettynä. Siis, koska se antaa komputan magneettikytkimelle virran ja sit vasta kun magneettikytkin on vetäneenä kompura pyörii.
    Niin kauan kun naksuu, ei vahinkoa voi tulla.
    Tee mittaus kuten yllä kerroin. Sit tiedät missä mennään.
     

Kerro tästä muillekin!