isolohko a-bodyyn

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja juhhi, 20.11.2006.

  1. juhhi

    juhhi Gearhead

    Kiinnostais tietää millä perusteella esim Duster on saatu katsastettua isolohkolla?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vaikkapa sillä perusteella, että isoin dusteriin saatu motti on vuosimallista riippuen ollut joko 340 tai 360 pikkulohko. Kun pykälien mukaan saa vaihtaa 25% suurempaan ja 20%tehokkaampaan kuin suurin vertailumoottori, niin 340 = 425, 360 = 450 jakun samaan mallisarjaan, eli A-koriseen on vuosina '67-'69 saanut myös 383 kuutiotuumaista isolohkoa, pitäisi sen perusteella vielä 478 cu in mootorikin olla muutoskatsastettavissa, mikäli auton alusta ja voimansiirto vastaavat tuota vertailumoottorimallia. Eli ei mitään ongelmaa, kun pienin moparin isolohko on tilavuudeltaan 350 cu in.
     
  3. juhhi

    juhhi Gearhead

    Meneekö tänäpäivänä läpi?
    Tuolla perusteella voisi vaikka Monzaan laittaa isolohkon. (350+25%=437,5) Onko kukaan katsastanut tommosta?
    Sivuaa hiukan topicia mutta liittyy tähän, eli miten tulkitaan D-ryhmän sääntöä Duster 440:llä. Säännöissä lukee että korin ja moottorin oltava samaa mallisarjaa. Eihän a-koppasta ole saanut tuolla motilla...
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Monzaa ei ole tarjottu käsittääkseni kun 305 motilla. Silti, sekin menee mikäli akselipainot riittää, eiks leetukassakin oo joku 366 trukki-isolohko? Dusterissa ei oo mitään ongelmaa leimata. D-luokassa moottorista sanotaan, että pitää olla saman valmistajan, sekä samaa tyyppiä jota on ollut tarjolla ko. koneeseen. Eli V8. jonkun käsityksen mukaan toi samavalmisteen vaatimuskin olis muuttumassa, ellei muuttunut jo. Rajat noissa lakaa muutenkin olemaan vähän häilyväisiä yrityskauppojen myötä. Muistaakseni viime kesänä ainakin C:ssä ajoi rambler letukan pikkulohkolla.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Ompa hyvinkin letukassa ollut 366-isolohkoa!
     
  6. juhhi

    juhhi Gearhead

    Kyllä Monzaan on saanut vuonna -75 125 heppanen 350
     
  7. juhhi

    juhhi Gearhead

    Niin että edellä kuvatun perusteella voisi vaikka pikku Vegaan istuttaa Chevyn isolohko ja ajaa sillä D-ryhmässä. Ja vielä katsastaa se.
    Onhan Monza ja Vega samaa mallisarjaa...
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ennenkuin vetää kauheen pitkälle meneviä johtopäätöksiä noista säännöistä, kannattaa keskustella kisakatsastusmiesten kanssa asioista. Ei ne pure, ja voi säästyä paljolta turhalta työltä. Kyllä mun mielestäni Vega on kasikoneisena C-kelponen auto, niin miksei myös D-kelponen.l
     

Kerro tästä muillekin!