Itken verta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 16.7.2003.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sitten vaan go for it, ettet myöhemmin kadu. Pyydä Heleniltä tarjous. Sano terveisiä minulta.
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    Onhan se liki 30% (29%?) kaikilta autoilta, joita ei ole ehditty vielä taulukoida... ja taulukoitu on vissiin puolen tusinan automerkin kaikki mallit oliko sitten 5 vuoden ajalta. Moniko ennen vuotta '58 valmistettu auto löytyy taulukosta? Eikö niistä silloin mene Tullin 'tulkinnan' mukaan 29% autoveroa? :wink:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Eikö niistä silloin mene Tullin 'tulkinnan' mukaan 29% autoveroa?"

    Joo menee, mutta se prosentti lasketaan Suomessa jo olevan kauppahinnasta :smile:.

    Ja tämähän homman helpoksi tekee..
     
  4. lesabre

    lesabre 1st gear

    ei ennen maahantuotujen jenkkiautojen kohdalle tulli on ns.kusessa,sillä tiedän kokemuksesta ettei sieltä löydy ammattitaitoa vanhempien(ai aina uudempienkaan)jenkkien hinnoittelussa,vaan tulli käyttää tälläöin yksityisiä,"puolueettomia"(miten voi olla puolueeton kun työnantaja=tulli maksaa palkan=)arvioitsijoita.
     
  5. lesabre

    lesabre 1st gear

    Jokatapauksessa ulkomailta tuotuna auton hankkiminen kannattanee aina=välillä säästöt on isoja välillä vähän pienempiä,mutta säästöä tulee aina.Sen verran tässä maassa kauppiaat vetää välistä, esimerkkinä nyt vaikka uuden Sevillen(STS) hinta,joka on muistaakseni vieläkin yli 115 tuhatta e(metro-auton tuomana), kun jenkeissä uusi vastaava maksaa 45 000 e, eli periaatteessa maksamalla 100 prossasenkin autoveron +1500 e rahtia kuluttaja voittaisinoin 25 000 euroa! Toisaalta saksassakin /ruotsissa on hyvät jenkkiautomarkkinat.Mikäli vanhempaa jenkkiä haet,niin suosittelen Ruotsia.toisekseen, Suomi on auton kannalta maailman huonoin paikka olla,mikä johtuu paitsi armottomista sääoloista myös tuhottomasta suolan käytöstä. Kaliforniasta ostetussa 30 vuotiaassa autossa pohja on tod.näköisesti samassa kunnossa kun Suomesessa 3-vuotiaassa yksilössä.onhan tossa muitakin juttuja mitä vois listata,mutta itse haluan vielä todeta,että olen tuonut ulkomailta 3 jenkkiä(joista yhden jenkeistä)ja kokemukset on olleet pelkästään positiivisia,vaikka jokaista autoa olen mennyt paikanpäälle katsomaan,niin aina on kaikkine kuluineenkin jääty reippaasti plussalle Suomen hintoihin nähden
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Lähetin tulliin sähköpostikyselyn, että kuinka paljon veroa tulee, jos ostan 1939 mallin Packard ruumisauton, jonka kustannuksiksi tulee 3500 euroa tahi dollaria.
     
  7. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Jessus, jos se tohon hintaan tulee satamaan niin älä enää mieti!
    Ei sitä autoveroo mee yhtään 57 ja vanhemmista. Eikä tosta pitäis mennä tulliakaan kun se on 50 tai vanhempi.
    Jos saat sen hommattua, nii heitä kuvaa nettiin, on varmaan aikas erikoisen näköinen kapistus.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos ne vastaa sulle,ni vastaus on että eivät osaa sanoa.tämä 99,9 prosenttisella varmuudella
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    ...ja jos osaavatkin, niin sanovat samaan hengenvetoon, että tämä ei sitten sido heitä.
    Mutta tuonikäisestä ei tosiaan mene paljoa.
    Osta pois.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest


    Mä kerran vuonna 97 jutskasin ja reksiteröidyin Amsterdamin auto RAI:ssa GM:n osastolla euroopan USA GM syslinkeihin.. Lähettelivät mulle kotiin broshyyrit uudesta Corvetesta ja kyselyt koeajohaluista yms. Tossa toissavuonna lipsahti STS:n euroopanmarkkinaesitteet postista (samalla tipahtivat myös Tahoe ja Camaro plötjyt) ja kas kehveliä sen olis voinut noukkia Rüsselsheimista taxfree-hintaan 48 000 € .. Siis täysin eurohyväksytyn version.

    Soittelin $$kuvat simmuissa tulliin omat pikku tuontibisnekset mielessä, mutta silloin verot olisi laskettu Metron ilmoittamasta hinnasta, ei todellisesta CIF- hinnasta Saksasta Suomeen..

    Nyt homman pitäisi skulata. Eli jos Tahoe tai STS kiinnostaa, niin eikun tilaus Rüsselsheimiin ja noutamaan.. Hintaa tulee
    48 000€ + verot.. Auto on sama kuin metronkin, EU-plöjyt löytyy ja säästyy pitkä penni..
     
  11. lesabre

    lesabre 1st gear

    Juuri näin.
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Vastaus tuli: Ei kerrota.
    :smile:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    sanamuoto oli yllättävänkin tyly,mutta sanoma pääpiirteissään se mitä veikkasinkin:)
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Oho. Automaattivastaus oli odotettua tylympi joo, mutta tuli käsin vastattu perässä:

    "Hei
    Jos se on historiallisesti merkittävä yksilö se voidaan saada museo
    tai antiikkiautokeräilijöiden lausunnolla tullitta. Muuten tulli on
    3500+rahti = jotain
    esin.3500+3000= 6500 x10% (tullin osuus) =650 3500+3000+650=7150x 22%
    (alv) = 1573 siis tullaus olis 1573+650 = 2223 euroa.
    Autoveroa ei mene kun sitä autoverolaki tuli vasta vuonna 1958.
    ystävällisin terveisin
    paula löytönen"

    Eli tässä faktaa. Ameriikasta tuodusta vanhasta autosta maksetaan tulli ja alv.
    Tämä lopettanee tämän tarinan.
    Kiitos tullin täti.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä täyttää antiikkiautokeräilijän vaatimukset?, mikä lasketaan antiikkiautoksi?
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kaikki joukolla tuomaan alle 1958 vuosimallin autoja Suomeen!! :grin:
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    No, tosta ALV ja EU:n ulkopuolelta tulevista tulli maksuista on muuten sitten euroopassa eri näkemyksiä ja käytäntöjä ...

    Esim olikos se nyt Hollanti ja Belgia jonne rahdattuna tollanen kontti auto on ALV ja vastaavasta verosta vapaa, tullikin on täten pienempi kun se on kuulemma kiinteä autoille eli joku 100 - 300 euroa / kärry, siinäkin on joku kikka jotta jos se ei kulje omin avuin saa auton tuoda varaosina ja niistä mänee sitten vielä pienempi tulli...

    Eli noille ruottin poikasille tulee nitä purku ja kokonaisia kärryjä juuri Hollannin kautta, ruottin puolella kun on samanlaiset tulli ja alv käytännöt kuin täällä, nämä sitten kiertää ja säästää tuhansia, tosin niitä autoja sitten tulee sinne kymmeniä, se porukka pitää sitä purkaamoa etelässä, ja hoitavat kuulemma pientä korvausta vastaan kaikki lelut jenkkilästä ruottiin josta ne vois sitten hakea toisesta eu maasta ja kuitti tietty jotta tämä on ostettu ruotsin puolelta eli jää noita ongelmia lisää pois, se kun tuntuu vaikuttavan ...

    :-o :-o :-o
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Satuin juuri eilen ostamaan uusimman ruotsalaislehden irtonumeron ja täytyy ihmetellä sitä 50-luvun lopun purkuun tuotujen autojen määrää, joka Ruotsissa on! Usealla firmalla oli värikuvailmoitukset toinen toistaan hienommista purkuautoista.

    Luulisi ettei kannattaisi kaikkia purkaa, mutta kai projektiautoja on siellä niin runsaasti, että niille osillekin sitten löytyy markkinoita.
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä oon ihan saletti, että noita 30-luvun lopun autoja on suomessakin metsät ja ladot väärällään. Kukaan ei vaan voi kertoa niistä kellekkään, kun joku vois tehdä semmoisesta vaikka auton, ja oikeen ajaa sillä.
    Grr.

    Mitähän tommosen rahtikustannukset ameriikasta vois olla? tonni? 2? 4? 6?
     
  20. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Niinkuin siis mistä? Meinaan ensimmäinen kysymys on että missäpäin valtoja auto noin niinkuin suurinpiirtein on?
    Jollein se oo rannikolla, niin siirtäminen sisämaasta rantaan saattaa tulla hintoihinsa.
    Konttirahti vois olla Floridasta n.1200€ ja Californian puolelta n.1300-1500€!
     

Kerro tästä muillekin!