Jäitkö välille ja miksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jouni_K, 17.2.2024.

  1. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kyselen selvittääkseni mitä varaosia/tarvikkeita kannattaisi pitää autossa mukana, itellä 30v autossa mukana aina kaikkia nesteitä, työkaluja, vararengas, tunkki, lapio, lamppu, jumpstatteri, renkaanpaikkausvehkeet, lumiketjut, ja varaosat kyseisen auton heikkoihin paikkoihin. Eli jos/kun jäit autolla välille, tai meinasit jäädä, niin mikä oli syy, ja millä tilanne pelastettiin tai olisi pelastattu.

    Aloitan omista kokemuksistani:
    - renkaassa naula - renkaanpaikkausvehkeet, paikkausspray tai vararengas
    - renkaan runko repesi - vararengas
    - laturista kului hiilet loppuun - varalataussäädin uusin hiilin
    - ei startannut avaimesta - varavirtalukonpohja
    - ei lähtenyt käyntiin vaikka pyöritti (-35 pakkasta) - starttispray
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos perus rengas rikot jättää pois, niin parista Moparista on sulanu ampeeri mittarit, johdot tai lopettanut latauksen niiden takia.
    -85 Gti 8v Golperosta löysty jakopään kiristimen rullan mutteri :confused::eek::D
    Onneksi oli jakari mukana, eikun kiristin tiukalle ja mutteri takasin kiinni ja meno jatku. Onneksi noi vanhat VW 8v 1.6 ja 1.8 koneet on vapaasti pyöriviä.
    Tosin samasta hirtti takasatulat kiinni kun kävin Turussa. Rengasraudalla lievää hoitoa ja meno jatku.
     
    juko7 tykkää tästä.
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Itselläni on matka pysähtynyt tai katkennut tai ainakin aiheutunut vitutusta seuraavista syistä:
    1) sähköjen katoaminen (A-body mopar tulipellin läpivienti, yleinen vika)
    2) vaihteistoöljy päätyy syylariin tai kadulle (-96 Lincoln ja -82 Camino, öljynjäähdytin hajosi)
    3) 318 moparin jakopään muovipäällysteinen hammaspyörä hajosi
    4) rengasrikko x 2
    5) Voyager keittäminen termostaattivian takia
    6) Cadillac , katto ei noussut sateen alkaessa pumppuvian takia
    7) Voyager, jumivat jarrusatulat (monta kertaa)

    Kaikkeen on vaikea varautua, mutta sen lisäksi että auto kulkee, olisi hyvä että siihen saa katon päälle tai sateella vaikka ikkunat kiinni... aika kattava listahan tuossa alussa jo oli, sytytyspuolan lisäisin, ja sähkökaavion, yleismittarin ja jotain ohitusleikkaukseen tarvittavia sähköliittimiä ja -johtoja.
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itte oon liityny tohon autoliiittoon, ko 2500 rami on just alle painorajan, et hinataan himaan vahinkopaikalta. Kerran on näin tehty.
     
    Mikkis, kerkko ja japetalk tykkäävät tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Autoliitto tulee halvemmaks
     
    Mikkis tykkää tästä.
  6. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Minulla on ollut 30 vuotta pelastussetti peräkontissa. Siitä on ollut usein hyötyä myös muille tielläliikkujille. Tosin viimeisen 10 vuoden aikana siitä ei ole ollut paljoakaan apuja muille pulassa oleville, koska se ei sisällä datapask*n siivoamisohjelmistoja. Nykyisissä autoissani kun ei voi olla sellaisia ongelmia. Pelastussetin kirvestä olen käyttänyt kolmesti, mutten kunniakansalaisten koulutusvälineenä, vaan tielle kaatuneiden puiden vuoksi. Eräässä tapauksessa vanhempi rouva yritti estää tielle kaatuneen puun pilkkomisen, sillä sitä ei saa mennä itse tekemään. Se kuuluu pelastuslaitoksen tehtäviin. :poff: Jonoa oli sillä hetkellä noin 10-15 autoa.

    Omalle kohdalle tienpäällä tulleita ongelmia:

    - Kärjet katkesi virranjakassa. -> Hinattiin kotipihaan 500 metrin päähän.

    - Renkaan runko repesi. Oli kyllä varapyörä mukana, mutta hylsyavain halkesi pyörän pultteja avatessa. Tämä tapahtui marketin parkkipaikalla ja joten lähdin kyselemään muilta rengasavainta. Aika monelta autoilijalta piti käydä kysymässä ennenkuin rengasavain löytyi :odeek:

    - Jarrusatula jäi jumiin. En ollut omalla autolla liikkeellä, eli ei ollut pelastussettiä mukana. Tien varresta löysin kiven, jollla sain satulaa liikautetua. Ajoin jarrua painamatta loppumatkan.

    - Vetoakseli katkesi. -> Hinaus kotiin. Purkuautosta toinen vetoakseli ja sekin katkesi parin kilometrin ajon jälkeen. Sitten selvittelyä mistä voi johtua? Kävi ilmi, että vetoakseli oli 1 cm liian lyhyt. Ongelma poistui, kun sahasi vanhasta vetoakselin nivelestä 1 cm siivun uuteen vetoakseliin. (Etuveto) Ilmeisesti auton kori oli muuttanut muotoa?

    - Kaasuvaijerin päässä oleva muovinen kiinnitysnippeli mureni. Pelastussetissä otin "sokeripalan", josta tein uuden nippelin. Matka jatkui. = Ei kannata ajaa 2000-luvun autolla.

    - Moottoritiellä ajaessa muovinen termostaattikotelo mureni sisältäpäin ja esti veden kierron moottorissa. En huomannut kun lämpömittari nousi tappiin. Kone leikkasi kiinni ja vasta tämän jälkeen lämpöjen varoitusvalo syttyi. Hain ojasta vettä ja aloin saunomaan kun moottori oli muuttunut kiukaaksi. Ihme kyllä moottori lähti vielä käyntiin ja sillä pystyi ajamaan 2 km kerrallan ja sitten jäähdytystauko. Pääsin perille. = ei kannata ajaa 2000-luvun autolla.

    - Laturin hiilet loppui kaukana kotoa. Hiiliä ei pysty vaihtamaan kyseiseen laturiin, eikä uutta laturia löytynyt paikkakunnalta, joten hinurilla kotiin. = Ei kannata ajaa 2000-luvun autolla.

    - Auto sekosi käsijarrukäännöksen vuoksi. Liittynee renkaiden pyörimisantureihin, jotka ei tajunneet mitä tapahtui. Korjaantui kun otti akunkengän irti. = Ei kannata ajaa 2000-luvun autolla.

    -Varashälytin meni päälle kesken ajon. Sireeni oli otettu pois jo aikasemmin, mutta kaikki 4 vikkua vilkkui valitsemillaan tahdeilla. Pelastussetistä sivuleikkurit ja katkoin kaikki johdot, mitkä liittyi varashälyttimeen. Matka jatkui. = Ei kannata ajaa 2000-luvun autolla.

    - Tämä ei tapahtunut tienpäällä, mutta läheltä piti: Olin ajellut ympäri Keski--Eurooppaa ja saavuin muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen illalla myöhään kotiin. Seuraavana aamuna auto ei käynnistynyt. Virranjakajan kannen hiili oli murentunut. Eli läheltä piti.

    Nyt tästä huomasin, että 1960-1980-luvun autoilla ei minulla ole ollut juurikaan ongelmia tienpäällä. Uudemmilla kylläkin.
     
    Muokattu: 18.2.2024
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead


    Tossapa onkin juuri net, jota vissiin autoilijalla pitäs olla hallussa.

    Vähän ärsytää ajelijat, jotka ajelee 10 kmh alle rajotuksen 80 knh rajotuksella
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alinopeudella ajelu säästää tuulilaseja. Se tulee siitä, että ohittajat, jotka kuitenkin ohittavat, jossen mene sakkonopeuksiin, palaa kaistalleni ”ihan eteen” ja jäävät siihen roiskuttamaan kuraa, kiviä ja irtoilevia nastoja paitsi, jos ajan alinopeutta.

    Koita kestää. Mä eteen tuota aina silloin kun saan eteeni jonkun joka ei sitten enää pidäkään kiirettä, kun meni minusta ohi. Vauhti alas ja kas taas on välimatkaa.

    Kuuntelin nuoremman väen keskustelua lasivakuutuksen tarpeellisuudesta.

    ”Joo se on ollut tarpeellinen. Mullakin menee lasi vaihtoon joka toinen vuosi”.

    Ei mulla vaan mene. En muista, milloin olisi viimeksi mennyt.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Monacon varapyörään kiinnitin isolohkon startin ja laturin, kuljetin mukana 9 vuotta, mutten koskaan tarvinnut.
     
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Ei pitäisi kehuskella... mulla ei oo autoissa "mitään" mukana. Kovemmilla pakkaskeleillä otan eväskassiin pipon ja hanskat niin ei yläkäyttökotelon voiteluaineena toimiva virtsa jäädy ihan heti. Rangessa ei ole enää edes vararengasta kun takakontissa on kaasusäiliö.

    Pidemmille reissuille otan jotain ihan peruskamaa mukaan. Jotku pihdit, pari ruuvaria ja muutama koko pikkuhylsyjä ja räikkä niille. Vettä ja ehkä moottoriöljyä jos on. Rangessa saatan reissulla kuljettaa mukana testerisysteemiä jolla saa esim. ilmavieterit resetoitua jos käy joku error. Nippusiteitä, ja rulla teräslankaa + varmistuspihdit joilla nätti letittää lankaa.

    Aikoinaan mulla oli koko korjaamo mukana, vaikka omiin autoihin ei juuri ole tarvinnut tien päällä koskea. Tien päälle ei ole vielä jääty kuin kerran, Range hyytyi takavuosina kustannuspaikan pihaan kun laturi hajosi jo töihin tullessa -> sähköt loppuivat lopulta siihen kun olin lähdössä himaan. Tälle oli lääkkeenä uusi laturi kun meni kenttäkäämi oikariin.
    Frouvan Volvo on jättänyt sen yhden kerran välille, automaatti pimahti. Pääakseli katkesi motarilla täydestä laulusta, äänimerkkien kera. Tätä ei olisi motarin pientareella korjattu, ja oli täysin odottamaton tapahtuma kun mitään oireita ei ollut ennenkuin laulu loppui.
    Yhden kerran on ko. Volvosta mennyt kumi kerrasta puhki, joku metallikouru meni frouvan työmatkalla gumista läpi, kerrasta romuksi kun tyhjenee motarilla kesänopeuksista.

    Panostan noiden autonromujen kunnon aktiiviseen seurantaan, ja asiallisilla renkailla ajeluun. Ihan huonosti ei ole mennyt kun -97 ja -99 kotteroilla on kelattu yhteensä 630tkm 2006->, ja yhdellä -98 Rellulla 100tkm siihen päälle.
    Uudehkoja autojahan noi on täällä vaikuttavan arvoisan raadin mittapuussa mutta tien päällä noilla on viihdytty ilman sääliä.

    Ei tule pidettyä mitään kummoista mukana edes tossa -73 Rover-kesäkiesissä. Perustoimiva kampe.

    Jaggen vakuutukseen kuuluu hinauspalvelu, tämähän on kans semmoinen peli ettei sille tien päällä juuri tee mitään kun mihinkään ei mahdu/yletä. Saa ainakin pois tien sivusta.
     
    Muokattu: 18.2.2024
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kerran mureni Caminon bensaletku niin että vuoti ihan kymenä monesta kohtaa, mutta onneksi huomasin ajoissa ja liemi riitti huoltoasemalle ja siitä kotiin. Eli lisättäköön auton "ensiapusettiin" myös bensaletku.
     
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ikinä ollut mukana muuta kuin varapyörä ja sen vaihtoon työkalut. Niitäkään en ole kertaakaan tarvinnut 42 vuoden aikana. Kerran tyhjeni rengas työmaan pihalla, käytin saman tien paikattavana ja takaisin alle. Pari kertaa on hinurilla tultu kotiin ja niitä vikoja ei olisi tien päällä korjattu millään varautumisella. Kerran soitettu kaveri antamaan apuvirtaa, kerran kiilattu tien varresta löytyneellä palikalla toisen kiinnityspultin katkaisseen 6.2D:n startti paikalleen. 2000-luvun käyttöautoissa ei muistaakseni ole ajo keskeytynyt vikaan.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kerran hyytyi diesel-hiluxi tielle. Ei ollut edes talvi mutta putsari tukossa.

    Kerran hajosi rengas ja joku oli vienyt tunkin ja rengasavaimen auton perästä, kun ei ollut löytänyt omiaan. Se joku tuli sitten tunkin ja rengasavaimen kanssa pelastamaan tien päältä.
     
  14. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    - Abs-anturi
    - Ylävesiletku
    - Ensiasennusrenkaaseen (runflat) painunut rauta (pääsi kyllä huoltsikalle joka oli silloin vielä palveleva). Vararengastahan tuossa ei ole.

    Työkalupakissa on vasaraa, rengasavainta ym., öljyä, jäähdytinnestettä, starttiboosteri (josta oli kylläkin apua yhdelle työkaverille) ja jotain sälää. Mitäpä niillä tosin tommoselle teini-ikäiselle pystyy tekemään.

    Lisäksi pipoa, hanskaa, kumpparit ym. päällepantavaa. Pari huopaa.
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Autoliiton jäsenkortti. Työkalupakki, jossa yleisiä työkaluja. Sniperin varaosia, öljyjä joskus pidemmällä reissulla. Johtoa kieppi, nippusiteitä ja teippiä.

    -J-
     
  16. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Kaksi kertaa tullut jäätyä tien päälle ja kerran omaan pihaan. Tien päälle tuli jäätyä voimansiirto murheiden takia, ensimmäisellä kerralla vetari meni poikki Alastaron radalla, toisella kerralla kardaani poiki 5km kotoa. Pihaan jäämisen syynä Lucas-sähköt. Jaa, neljäskin kerta oli, autosta oli varastettu pyörät yön aikana. Tämä siis vuodesta 1987 tähän päivään. Yhden Harrikan joutui kaverin pihassa lataamaan täyteen kun lataussäädin oksenti. Pystyi juuri ja juuri ajamaan kotiin.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Vähillä minäkin olen selvinnyt; 318 dartista räjähti se vesiletkun pätkä pumpun ja imusarjan välistä täyskaasukiihdytyksessä. Höyryt kun pölähti pellin alta niin käytin kaasun ylhäällä ja takaisin pohjaan; kun kerta oli vedot tallella niin tajusin ettei mitään vakavaa. Chevellestä meni kuukauden käytössä olleesta bfg renkaasta runko, vaihto onnistui omalla puskuritunkilla. 64 impalasta meni kerran laturin hihna. Mukana yleensä kulki vaan perustyökalut tuumaisina ja nesteitä, tosin katkoja kärkiä kuskasin alkuun mukana niissä mihin olin pertroxisin vaihtanut. Mutta nekin jäi kyydistä kun ei tarvinnut... siinäpä reilun 30 vuoden saldoa, luotettavia vehkeitä.
     
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Jonkinlainen työkaluarsenaali on aina mukana ja jotain varaosiakin.Tulee ajeltua ympäri vuoden noilla vanhemmilla härveleillä ja yllättävän paljon tulee kilometrejä mittariin vuodessa.Aika vähillä remonteilla on menty vuodesta -85,kun ajokortin sain.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ifin pikkukaskossa on bonuksiin vaikuttamaton hinausvakuutus. Sen kustannuksella on tuotu/viety kotiin mm rengasrikkoinen Ford pickup, momentinmuuntimen pultit aukiravistanut Dart, kaasuläppäakselinsa katki saanut 883/1200/turbo ja Bilteman akkuun sotkeutuneen omistajan ansiosta muuten terve Street Bob. Motskareista on tullut enempikin ajoa. Vappuna hajonnut vietiin ensin hinausliikkeen suojaan ja sieltä arkena pajalle. Kaasuläppävikainen vietiin ”korjaamolle”, eli mun harrastetilaan parin kuntarajan yli. Iffistä ei just kysellä noiden perään, mut rikki nää aina on olleet siirrettäessä.

    Ittekin on tullut haettua Darttia milloin mistäkin mm venttiilien jumiuduttua ohjureihin kaasu pohjassa, nokka-akselin rattaan petettyä milloin jakopäästä, milloin jakajan&öljypumpun kohdalta. Berlingolla vedettiin Dart Hyvinkäältä Vilppulaan. 1,4 jaksoi parhaimmillaan 140 km/h Dart köyden päässä.

    Pisin rikkonaisella kotiinajo mulle on ilman hinauksia oli Sveitsistä viispyttyisellä slantilla. Yksi tulpanjohto piti poistaa ajon edellä keittovaivan takia. Mut se on vielä pätkäajoa verrattuna siihen, kun siskon mies tuli Electralla Reggio Calabriasta Vantaalle laatikolla, jossa oli 2. ja 4. vaihteet ajokunnossa. Myös pakki puuttui. Me kyllä tehtiin etäremonttia siellä etelässä, mä lähettelin osia ja ohjeita sunne, muttei se mennyt ihan jiiriin. Oli mekatsulle eka automaatti ikinä. Laitettiin TI-hallissa uusi laatikko heti kun tulivat kotia.
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Käyttikset on yleensä palvellut hyvin. Sen katkenneen Hiivatin kampuran ohella, myös yhden Lapin reissun loppupäässä Diesel Mitsun pakoventtiili "väsyi" Järvenpään kohdalla ja kyseli männältä neuvoa mihin suuntaan pitäisi poistua pois tieltä. No siitä selvittiin hinurilla ja uudella kannella. Ton harrasteen kontissa on ollut melkein aina valikoitu pikkupakki ja nykyisin vararengaskin tunkkeineen, vaikka en oo varma onko siitä apua, ei taida ainakaan etujarrujen päälle enää sopia, taakse kylläkin mahtuu.
    Onhan noita muutamaan kertaan tarvittu, mutta himaan asti ei oo ikinä tarvinnut hinaamalla tulla, jos ei 80-luvun alun kisareissuja mukaan lasketa, niihin toki jo lähdettiinkin lavalla.
    Kerran Ruotsin puolella petti TH350n sisäänmeno akseli. Laatikon kampesin alas yhden "Stugan pihalla" vanhojen ratapöllien päällä. Kun vika selvisi, nostin laatikon konttiin kyytiin ja sit mentiin narun päässä Vaasan-laivalle. Vaasasta kahdella puhelin soitolla apu paikalle ja seuraavana päivänä lomareissu jatkui lainalaatikon avulla. Sitä ennen sattui pakovenan studi katkeamaan Seinäjoella. Oltiin siellä kisaa katsomassa. Yhdeltä paikalliselta mikälie kannen ostin parilla kympillä ja omilla työkaluilla sen vaihdoin hotellin parkkiksella. Kotiin tultiin "rauhallisesti cruisaten", kun kansissa oli aika paljon eroa. Muita on tullut autettua noilla "raudoilla" vielä useammin ja kyllä ne saa edelleen matkustaa mukana seuraavat 45 vuotta:););)
    t. AM
     

Kerro tästä muillekin!