Jarrunestekö kiehui?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja heh heh©, 12.5.2021.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kävi tänään näin: Totesin että käsijarruvaijeri jumittaa, jarru jää päälle, rumpujarru. Vaijeria heiluttaessa se laukesi. ruiskutin ruosteenirroitusainetta ja wd40 vaijerin kohtaan joka oli vaurioitunut. Aattelin että voin ajaa Motonettiin joka on noin 15km päässä, hakemaan uuden vaijerin. Pari kilometriä ennen Motonettiä hävisi jarrut, ei ihan kokonaan mutta poljin painui pohjaan ja pumppaamalla sai hieman jarrutuntumaa. Motonetin pihassa totesin, että takavanne oli erittäin kuuma, siis vaijeri oli jymähtänyt aineista huolimatta tai niiden takia.
    Siis arvon raati, voiko olla että käytännössä jarruneste voi kiehahtaa jarrusylinterissä em. tilanteessa noin että jarrut katoaa? Tuota jumia ei ajossa havainnut, vain siitä että vanne oli kuuma.
    Mitään vuotoja en havainnut, täytyy vielä huomenna tarkastaa paremmin.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jarrunesteen kiehahtamispiste on riippuvainen sen vesipitoisuudesta. Oliko sulla kuinka vanhat nesteet?
     
    heh heh© tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jarrunesteen vaihto kuuluu huoltokohteisiin. Välillä oli pikkuisen parempi aika, kun laitteissa oli silikoninestettä (Dot 5), joka ei kerää vettä itseensä. Dot 3, dot 4 ja dot 5,1 on periaatteessa samaa sukua, keskenään sekoittuvia ja kaikissa on sama ominaisuus kerätä vettä ja alentaa kiehumispistettä.

    En ole viitsinyt kokeilla. Ihan just vaihdoin perheen uusimpaan (2016) autoon nesteet ja varsinkin takapiiristä tuli to-del-la likaisen näköistä ainetta. Levyjarrut.

    Omituista, että kaikki jarrut menevät. ABS aikakauden jarrut luulisi kaikissa vehkeissä olevan useammassa piirissä, eikä jarrujen pitäisi kerralla kokonaan mennä. Olisko sulla vesinesteen lisäksi muutakin vikaa siellä?
     
    heh heh© tykkää tästä.
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    kyllä, on jarrut kadonnut kun säädin takarumpujen kengät liian lähelle, ei ajon aikana huomannut ja muutenkin rullasi kevyesti, mutta muutaman kilometrin jälkeen meni risteyksessä poljin pohjaan. Rummut tulikuumat, kenkien uudelleen säätö ja kovaa ajoa samoilla nesteillä.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    On mullakin joskus joissain käyttöautoissa ajettu kässärijumilla rummut tulikuumiksi, mutta ei ikinä jarrut kadonneet.
    Tytön citroen c4, jossa abs:t. Tuli takajarrun sylinteristä nesteet pihalle, mutta sain ajettua 200km päästä kotiin. Jarruttaessa kampesi sivuun, joten ilmeisesti toinen piiri jarrutti.
     
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Topiikkia selatessa tuli mieleen jos tarpeeksi iäkäs auto niin voisko löytyä sekä abs yhteensopivia kuin sopimattomia jarru sylinterejä.
    Eikös tässä abs systeemissä ole jokin pulssi?
     
  7. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Aamulla viimeks katos jarrut 70 luvun Volvosta mutka tietä ajaessa, toinen takasatula hieman satunnaisesti laahaa. Sytytti kojelaudassa jarrun merkkivalon ja poljin painui löysästi pohjaan. Hetken ajelin hissukseen niin kaikki palautui taas normaaliks eli vikavalo hävis ja poljin muuttui normaaliks. Vanhat nesteet tuolla yhdellä remppaamattomalla nurkalla, muut käyty läpi ja nesteet niihin uusiutuneet.
     
    heh heh© tykkää tästä.
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Volvon jakoventtiilissä taisi olla tämä merkkivalo anturi joka kannatti irrottaa jarru remppaa tehdessä ettei vioittunut.
     
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ei ole. Siitä on ihan omakohtaista kokemustakin 90-luvun alun autosta. Jotenkin aivan erikoinen ajatus, että tehtäisiin kaksipiirijarrut, joiden kaksipiiriominaisuus ei sitten enää toimi, kun siinä on lukkiutumattomat jarrut. Sinänsä se ABS-yksikkö ei puutu toimintaan mitenkään ennen kuin joku pyörä lukkiutuu ja toisaalta jos ABS-yksikkö lakkaa toimimasta, niin jarrut toimivat ihan kuin mitään ABS:ää ei olisikaan.

    En nyt tietysti voi olla satavarma, jos ranskalaiset ovat onnistuneet ottamaan käyttöön sellaisen ABS-jutun, joka hävittää paineet molemmista piireistä silloin kun toinen piiri hukkaa paineet, mutta suuresti ihmettelisin ja hämmästyisin, jos tosiaan noin olisi.
     
    heh heh© ja musta pässi tykkäävät tästä.
  10. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Kyllä ne paineet näis euro kinnereissä hukkuu.
    Jarruneste säiliö kun monella yksi osainen niin kuiviinhan se vuotaa ku vuoto linjaan tulee.
    Eikä edes propo venaa linjassa.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä ne kai kohta liki 50 vuotta on ollu 2-piirisiä ne jarrut. Volvolla ja ehkä muilla pitempäänkin. Siellä on väliseinä siellä säiliössä. 60-luvulla oli 1-piirisiä monessa vielä.
     
  12. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Kyllä 2 piirisiä juu mutta kaikki neste samas purkis ilman väliseinää.
    Tutustupa noihin euro ja japsi ritsoihin.

    en minäkään sitä uskonu ennenku kolleegan nissunista katos mehut.
     
  13. Väpsy

    Väpsy 3rd gear

    Samalla tapaahan se kaksipiirisylkkä toimii abseilla tai ilman, ei sieltä löydy "oikeita" jarruja enää jos toinen piiri laskee mehut/paineet pihalle. Ei tarvitse kuin olla yhden sylkän/satulan linjassa hiukan ilmaa, niin ei sieltä oikeen jarruja löydy mistään pyörästä ilman pumppausta, vaikka periaatteessa kolmessa (tai vähintään kahdessa) pitäisi olla ihan normaalit jarrut koko ajan.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    -97 ratuksessa puhkes jarruputki takaa, ja kyllä se säiliö tyhjeni lähes pohjia myöten kun kotiin ajelin. Snadisti toimi jarru kun poljin oli liki pohjassa.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tosiaan, nyt kun mietin niin noissa vanhemmissahan kai tais olla joissain sama säiliö molemmille piireille. Eli siihen kaatui sitten sen 2-piirisen jarrujärjestelmän turvallisuus. Joissain on muuten sama säiliö myös nestekytkimelle eli aina paranee. Ekaks hävii kaikki jarrut ja siinä meni sitten se kytkinkin. No saahan sen pysähtyyn ku ajaa seinään.

    -96 dodgessa on valurautasäiliö erillisillä puolilla.
     
    heh heh© tykkää tästä.
  16. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    -08 datsuni vanha
    Mulle uusinta hitekkia
     
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jaha, mä nyt en ole väittänyt, ettei ole Neonissa jotain tapahtunut, vaan vastasin kysymykseen, että onko kaikissa ABS-varustelluissa autoissa niin, että putken katkeaminen vie kaikki jarrut. Ja niin ei ole, ja se ei ole mutua vaan kokemusperäinen juttu.

    Joku muu on kyllä jo kauan sitten määritellyt, että mikä on jarrujen kaksipiirisyys, ei se ole mun homma. Mutta se tarkoittaa sitä, että jarrut on jaettu kahteen piiriin niin, että jos nesteet yhdestä piiristä katoavat, niin toisen piirin nesteet vielä jäävät ja sen toisen piirin jarrutkin toimivat. Eihän ne jarrut tietysti samalla poljintuntumalla jne. enää siinä vaiheessa toimi.

    Miten se sitten näkyy käytännössä siinä mainitsemassani 90-luvun alun (eurooppalaisessa) autossa, niin kun takajarruputki menee poikki niin sieltä tulee takapiirin nesteet pihalle. Takajarrut eivät toimi, ABS ei siis yritä tehdä takajarruille mitään, koska ne eivät lukkiudu. Poljin menee jarruttaessa syvemmälle, etujarrut kuitenkin toimivat. Jos painaa niin lujasti, että etujarrut yrittävät mennä lukkoon, niin ABS toimii niiden osalta ihan normaalisti. Nestesäililössä takapiirin osio on tyhjä tietysti ja sitä ei muuten päällepäin näe mitenkään. Siellä on joku väliseinäsysteemi, jota ei pysty ulkopuolelta havaitsemaan ja toimii nimenomaan niin, että kun etuakselin piirissä on neste tallella, niin näyttää koko purkki olevan täynnä, kun katsoo sivusta tai katsoo täyttöaukosta. Tämäkään ei ole mutua vaan ihan tieto. Sitten kun jarruja ilmataan, niin säiliö on syytä täyttää aika tiheästi ja tosi täyteen. Jos siinä hommassa sen täyttää liian matalalle, niin neste ei mene väliseinästä yli ja täytetty neste jää vain etupiirin puolelle, jolloin homman jatkuessa lopulta takapiirin osio säiliöstä tyhjenee.

    Siitä en nyt sitten ole varma, että miten se kytkinneste on siellä, onko sillekin oma osionsa säiliössä vai ei. Ainakaan se takajarrujen hajoaminen ei vaikuttanut kytkimen toimintaan. Saattaa olla etujarrujen kanssa samassa osiossa, ei enää muista, vaikka sen kytkimen nesteletkun aikanaan olen vaihtanutkin.
     
    heh heh© tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!