Jarrunestekö kiehui?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja heh heh©, 12.5.2021.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kävi tänään näin: Totesin että käsijarruvaijeri jumittaa, jarru jää päälle, rumpujarru. Vaijeria heiluttaessa se laukesi. ruiskutin ruosteenirroitusainetta ja wd40 vaijerin kohtaan joka oli vaurioitunut. Aattelin että voin ajaa Motonettiin joka on noin 15km päässä, hakemaan uuden vaijerin. Pari kilometriä ennen Motonettiä hävisi jarrut, ei ihan kokonaan mutta poljin painui pohjaan ja pumppaamalla sai hieman jarrutuntumaa. Motonetin pihassa totesin, että takavanne oli erittäin kuuma, siis vaijeri oli jymähtänyt aineista huolimatta tai niiden takia.
    Siis arvon raati, voiko olla että käytännössä jarruneste voi kiehahtaa jarrusylinterissä em. tilanteessa noin että jarrut katoaa? Tuota jumia ei ajossa havainnut, vain siitä että vanne oli kuuma.
    Mitään vuotoja en havainnut, täytyy vielä huomenna tarkastaa paremmin.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jarrunesteen kiehahtamispiste on riippuvainen sen vesipitoisuudesta. Oliko sulla kuinka vanhat nesteet?
     
    heh heh© tykkää tästä.
  3. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    No tuota, vanha auto, vanhat nesteet, en minä vesistä mitään tiedä. Mutta lähinnä kiinnostaa onko yleensäkään mahdollista että kyseisestä jumista aiheutuva lämpö pystyy kiehauttamaan nesteen ja nimenomaan rumpujarrussa. Näitä jarrujumeja on ollut elämäni aikana paljonkin, mutta koskaan ei ole moista sattunut.
    Joten kiinnostaa kokemusperäinen tieto onko jollain tapahtunut samaa.
    ABSsäkin tässä vehkeessä on joten joka kulmasta hävisi jarrut.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jarrunesteen vaihto kuuluu huoltokohteisiin. Välillä oli pikkuisen parempi aika, kun laitteissa oli silikoninestettä (Dot 5), joka ei kerää vettä itseensä. Dot 3, dot 4 ja dot 5,1 on periaatteessa samaa sukua, keskenään sekoittuvia ja kaikissa on sama ominaisuus kerätä vettä ja alentaa kiehumispistettä.

    En ole viitsinyt kokeilla. Ihan just vaihdoin perheen uusimpaan (2016) autoon nesteet ja varsinkin takapiiristä tuli to-del-la likaisen näköistä ainetta. Levyjarrut.

    Omituista, että kaikki jarrut menevät. ABS aikakauden jarrut luulisi kaikissa vehkeissä olevan useammassa piirissä, eikä jarrujen pitäisi kerralla kokonaan mennä. Olisko sulla vesinesteen lisäksi muutakin vikaa siellä?
     
    heh heh© tykkää tästä.
  5. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Sulta tulee tuota hyvää dataa ihan kiitettävästi, mutta ei nyt jaksa tuota nippelitietoa kun se ei ole vastaus varsinaiseen kysymykseen. DOT4:ää on.

    Niin oli mullakin luulo ABSsästä kunnes katsastuksessa katsuri sai poljettua Neonista takajarruputken poikki. Sen jälkeen ei yksikään pyörä jarruttanut. Puomilla hinattiin pois. Pari katsuria siinä selosti mulle että ABS käyttäytyy juuri näin. Sen jälkeen olen kironnut ABSsät alimpaan helvettiin.
    En sitten tiedä onko kaikki ABSsät tuommoisia, mutta näiden katsurien mukaan olisi.

    Siis jos näin todellakin on, kuten olen nyt kaksi kertaa todennut, niin kovasti on menty takapakkia jarrujen turvallisuudessa. Pitäkää käsijarru kunnossa!!!

    Lisään tähän vielä että olin kiitollinen tuolle katsurille joka polki jarruputken poikki.
    Ruostunut putki joka olisi voinut ratketa vauhdissa ja pahassa paikassa, Neoni kun vielä oli automaattilaatikolla.
     
    Muokattu: 13.5.2021
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    kyllä, on jarrut kadonnut kun säädin takarumpujen kengät liian lähelle, ei ajon aikana huomannut ja muutenkin rullasi kevyesti, mutta muutaman kilometrin jälkeen meni risteyksessä poljin pohjaan. Rummut tulikuumat, kenkien uudelleen säätö ja kovaa ajoa samoilla nesteillä.
     
  7. f34

    f34 Gearhead

    On mullakin joskus joissain käyttöautoissa ajettu kässärijumilla rummut tulikuumiksi, mutta ei ikinä jarrut kadonneet.
    Tytön citroen c4, jossa abs:t. Tuli takajarrun sylinteristä nesteet pihalle, mutta sain ajettua 200km päästä kotiin. Jarruttaessa kampesi sivuun, joten ilmeisesti toinen piiri jarrutti.
     
  8. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Okei! Hyvä tietää!
     
  9. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Tääkin ko. auto on sitikka, mutta vanha 1999 Xsara, Oisko sitten uudemmissa paranneltu ABS.
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Topiikkia selatessa tuli mieleen jos tarpeeksi iäkäs auto niin voisko löytyä sekä abs yhteensopivia kuin sopimattomia jarru sylinterejä.
    Eikös tässä abs systeemissä ole jokin pulssi?
     
  11. Sierra

    Sierra Gearhead

    Aamulla viimeks katos jarrut 70 luvun Volvosta mutka tietä ajaessa, toinen takasatula hieman satunnaisesti laahaa. Sytytti kojelaudassa jarrun merkkivalon ja poljin painui löysästi pohjaan. Hetken ajelin hissukseen niin kaikki palautui taas normaaliks eli vikavalo hävis ja poljin muuttui normaaliks. Vanhat nesteet tuolla yhdellä remppaamattomalla nurkalla, muut käyty läpi ja nesteet niihin uusiutuneet.
     
    heh heh© tykkää tästä.
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Volvon jakoventtiilissä taisi olla tämä merkkivalo anturi joka kannatti irrottaa jarru remppaa tehdessä ettei vioittunut.
     
  13. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    En mää näistä paljo tiedä, mutta kyllähän se pulssi tulee joka pyörästä ja se pulssi ohjailee ABS-yksikköä josta lähtee oma putki joka pyörään. Mun mielestä sillä jarrusylinterillä ei ole periaatteessa paljonkaan tekemistä koko ABS-systeemiin, paitsi että saattaa olla mitoituksessa eroja, mutta kuten sanoin en tiedä. Mielenkiintoisia ovat nämä.

    Mulla menossa nyt se kässärivaijerin vaihto, mutta piti tulla välillä huilaamaan :p
     
    Muokattu: 13.5.2021
  14. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ei ole. Siitä on ihan omakohtaista kokemustakin 90-luvun alun autosta. Jotenkin aivan erikoinen ajatus, että tehtäisiin kaksipiirijarrut, joiden kaksipiiriominaisuus ei sitten enää toimi, kun siinä on lukkiutumattomat jarrut. Sinänsä se ABS-yksikkö ei puutu toimintaan mitenkään ennen kuin joku pyörä lukkiutuu ja toisaalta jos ABS-yksikkö lakkaa toimimasta, niin jarrut toimivat ihan kuin mitään ABS:ää ei olisikaan.

    En nyt tietysti voi olla satavarma, jos ranskalaiset ovat onnistuneet ottamaan käyttöön sellaisen ABS-jutun, joka hävittää paineet molemmista piireistä silloin kun toinen piiri hukkaa paineet, mutta suuresti ihmettelisin ja hämmästyisin, jos tosiaan noin olisi.
     
    heh heh© ja musta pässi tykkäävät tästä.
  15. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Kyllä ne paineet näis euro kinnereissä hukkuu.
    Jarruneste säiliö kun monella yksi osainen niin kuiviinhan se vuotaa ku vuoto linjaan tulee.
    Eikä edes propo venaa linjassa.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä ne kai kohta liki 50 vuotta on ollu 2-piirisiä ne jarrut. Volvolla ja ehkä muilla pitempäänkin. Siellä on väliseinä siellä säiliössä. 60-luvulla oli 1-piirisiä monessa vielä.
     
  17. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Kyllä 2 piirisiä juu mutta kaikki neste samas purkis ilman väliseinää.
    Tutustupa noihin euro ja japsi ritsoihin.

    en minäkään sitä uskonu ennenku kolleegan nissunista katos mehut.
     
  18. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    No mä olen satavarnma että näin kävi Neonissa ja se ei ole ranskalainen!
    Jotenkin aivan erikoinen ajatus että näin ei voisi olla, mutta niin se vain on, kaksipiiri ominaisuus nyt vain ei toimi ainakaan kaikissa ABSsissä. ABS ei puutu toimintaan ei, mutta kun se koko linjaston rakenne on semmoinen että kaksipiiriominaisuus ei toteudu. No helvetti sentään, miksi sitten mulla ei toinen jarrupiiri toiminut??? Luotan enemmän katsureitten kertomaan kuin mutujuttuihin: piste.
    Niin ja miten määrittelet kaksikaksipiirisyyden ABSssä???
     
  19. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    Samalla tapaahan se kaksipiirisylkkä toimii abseilla tai ilman, ei sieltä löydy "oikeita" jarruja enää jos toinen piiri laskee mehut/paineet pihalle. Ei tarvitse kuin olla yhden sylkän/satulan linjassa hiukan ilmaa, niin ei sieltä oikeen jarruja löydy mistään pyörästä ilman pumppausta, vaikka periaatteessa kolmessa (tai vähintään kahdessa) pitäisi olla ihan normaalit jarrut koko ajan.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    -97 ratuksessa puhkes jarruputki takaa, ja kyllä se säiliö tyhjeni lähes pohjia myöten kun kotiin ajelin. Snadisti toimi jarru kun poljin oli liki pohjassa.
     

Kerro tästä muillekin!