K3500:n Neliveto ei kytkeydy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Röllykkä, 25.1.2009.

  1. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Talven ensimmäiset ja pahimmat jumit, ja kuin taikaiskusta, neliveto ei sitten enää kytkeydykään päälle, kun sitä tarvitsee.
    Kyseessä k3500 silverado, vm-96.

    Mistähän vianhaun aloittelisi, onko kellään kokemusta oireista?

    Vika: Lattiassa olevasta vivusta kun vetäisee nopean tai hitaan nelivedon päälle, ei mitään tapahdu.
    Aiemmin kun nelikkoa käytteli, hetken kuluttua vivun vetäisystä neliveto kytkeytyi päälle, ilmoittaen sen nelivedon merkkivalolla siinä vivun vieressä. Nyt ei yritystäkään. Jotain eloa siitä vivusta kyllä saa laatikkoon, kun hidas nopeus kyllä toimii, mutta etupää ei vaan vedä.
    Viikko pari sitten vilkutteli muutaman kerran sitä nelikon valoa, kun kytkin päälle, mutta jäi kuitenkin palamaan.

    Tiedän, että noi napalukot vois olla yksi heikko lenkki, mutta
    miten noi sähköiset napalukot saa helpoiten testattua?
    Voisko olla niissä vika, vai mistä alkaisin tutkimaan..?

    Löytyisköhän jostakin netin syövereistä tuohon ajokkiin sähkökuvia?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihan ekaks niin siellä ei ole mitään sähköisiä napalukkoja vaan toinen vetari "katkaistaan" kun 4-veto otetaan pois.
    Vika on joko siinä ettei sähköä mene jakolootaan asti, tai jakolootan katkaisija sökö tai etualeksin actuator nimeä kantava mötikkä pimahtanut. Mittari kouraan ja auton alle könyymään.
     
  3. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    :oops: Ai eikös siellä ole lainkaan navoissa magneettikytkimiä..
    No, aina oppii..
    Kai se on könyttävä sinne kylmään ja märkään.. :cry:
    ..Vai saisko sen jotenkin korjattua täältä sisältäkäsin..

    Tapahtuuko se vetarin katkaisu sähköllä vai mekaanisesti?

    Kiitos neuvoista!
     
  4. Antti P

    Antti P Gearhead

    Siinä etuperän kyljessä se solenoidí joka kytkee etuakselin mukaan. Aikoinaan omaan subukkaan vaihdoin ku samat oireet.
     
  5. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Täytyy huomenna koittaa kömpiä alle ettimään mokkuloita.
    Oliko solenoidin vaihto epäinhimillisyyttä ja karskia kielenkäyttöä vaativa toimenpide, vai onko ihan pihalla, hangessa tehtävissä?
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  7. kane

    kane 1st gear

    Mitta siitä etuperän actuatorille tulevast piuhaliittimestä josko 12v löytyy... jäin vaan pähkäileen että mistä se nelivetomerkkivalo ohjaus tulee eli syttyykö jos actuator sökö vai tuleeko viesti jakikselta.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla ainakin etuperän katkaisija sytyttää sen etuvedon valon, mutta mulla on jakiksessa 2-napanen liitin ja uudemmissa 3??
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    kaverilla oli myös se "kosketin" sieltä jakolaatikon kyljestä toiminta kelvoton, ekans tilattiin uus "kosketin".... jostain syystä kytkentä "tanko" ei yltäny siiihen "käskyn-antavaan" kytkimeen mist lähtee johdot tonne "accumulaatorille".... ei muutakuin laatikon kyljestä se 8mm pois et saatiin se nasta osumaan sinne tankoon(onneks se kosketin oli semmosen "tapin nokasssa")ja sit kun saatiin sähkö lähtemään sinne "acculle" ni sit se ite "kissankalu" ei toiminu...

    ...se muuten on jänne kapistus, se tarvii "vasta voiman" et rupee tulee ulos :eek: kun uus accumulaatori saatiin tallille ja syötettiin sähköä, ei tullu ulos ennen kuin paino sitä"kärkeä" seinää vasten :eek: :eek:

    nooooh nyt sit 3vuotta myöhemmin sai pistää uuden accumulatorin :mad: tosin hinta oli usa power shopissa putonu puoleen siihen 3vuotta takaseen, nyt joulukuuussa hinta oli 150€.... eli "elämä on"
     
  10. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Noi kuvat helpotti paikallistamista! Kiitoksia vinkeistä!

    Koitan tänään repiä aikaa jostakin, ja könytä alle tutkimaan.

    Täytyy joo tosiaan ensin mittailla, tuleeko sinne jännitystä.
     
  11. M

    M Gearhead

    toimiiko tuo pelkästään sähköllä? mulla oli aikanaan s10 blazerissa sama vika, mutta syynä oli puhjennut alipaineletku juurikin tuosta mötikästä.
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    ne mitä minä olen nähny tommosessa dana 60-perässä(? :oops: ) on pelkästään sähkö-mokkula/kissankalu ja sit se kytkin/kosketin mikä sen valon sinne vaihdekepin tyveen sytyttää(tai uudemmissa kojetauluissa sinne mittaristoon)......

    ....tommosta alipaineletku-mokkulaa en olekaan nähny :eek:
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Monella valmistajalla on alipainetoiminen etuakselin kytkentä, mm. Chevy S-10 ja Dodge Ram. Kuvassa Dodgen versio aiheesta.

    [​IMG]

    Ei tuo Chevyn etuakseli ole Dana 60. GM:n 8.25", 8-pulttisislla navoilla olevissa 9.25". Eikös se vahapatruuna malli korvattu ihan sähkömoottorilla joskus 90-luvun puolenvälin tienoilla? Mulla oli -89 vuotisessa se vahapatruuna, ja oli muuten hidas pakkasella. Paska systeemi. Jollain valmistajalla oli joku vuosi sitten palikka millä sai sen etupään kiinteäksi, ts se aktuaattori korvattiin tapilla mikä piti vetarin puolikkaat kytkettynä toisiinsa.
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    ahaa... tuo on kuin suoraaan toyotan tai mitsun"ohjain"

    ....kaverin cevy on 97 ja siin on toi wahapaukku! ja yhden 2000 mallin exra-capin tiedän mis on toi sama....ja rikki(tars varmaan kattoo sekin joku päivä!!

    oiskos se sit ollu dana 40??? ja siin samas crow-capisssä takana oli dana 60.....niin se tais olla!!!!
     
  15. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    No, nyt on sitten käyty viimein mittailemassa. Eipä ainakaan ihan hukkaan mennyt, kun löytyi jäähdytinnestevuotokin samalla..

    Mutta.. Kun mittailin siitä aktivaattorin liittimestä (varmuuden vuoksi myös siitä viereisestäkin, niin ei näkynyt kun 0v.
    Neliveto hitaalla, neliveto nopealla, ja ajelin myös autoa mittausten välillä, jos sillä vaik olis jotakin vaikutusta johonkin, ei siltikään jännitettä liittimissä.

    Ohmit aktivaattorista näytti 0,01, joten jotain siellä ainakin on kotona. Mutta missä jännite..?

    Huomasin myös, että vehje ei hitaalla nelikolla vaihda enää ykköseltä isommalle.. :eek:

    Jos jollakulla on antaa jatko-ohjeita, niin olisin kiitollinen!

    Tossa liittimet mistä mittailin jännitystä:

    [​IMG]
     
  16. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Jaa, tuossahan olikin seuraava vinkki ihan valmiina.. :D
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Öötota onko sulla sulakerasiassa 4WD sulake ja jos on niin onko ehjä?? Jos on niin ota jakotoosasta etujortaanin yläpuolelta se 3-napainen liitin irti ja mittaa tuleeko siihen 12V jännää!
     
  18. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Ei kyllä löydy sulakeboxista 4wd sulaketta..
    Ja kaikki muut sulakkeet vaikuttaa ehjältä.
    Jollei tossa sitten ole jossain muuallakin sulakeboxia, kun konehuoneessa..?

    Jakolaatikosta ruuvailin irti sellaisen anturin, jossa oli kolmen johdon liitin.
    Kun ruuvasin sen irti, sielä toisessa päässä anturia oli sellanen kuula, jota painamalla yhdistyi reunimmaiset nastat liittimestä.
    Tämä anturi sijaitsi justiin siinä, mihin menee 2wd-4wd valintavipu.

    Mutta, oliko kyseessä juuri se anturi, joka antaa sähkön actuaattorille?
    Ja mikä tuota kuulaa painaa sielä jakolaatikossa? Siellä ei nimittäin näkynyt mitään, mikä voisi sitä kuulaa liikuttaa sisäänpäin..
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    jos se "kosketin" oli jakolaatikon kyljessä kuljettajan puolella(kuula osoittaa taaksepäin/sisään laatikoon ja töpsöli eteenpäin/kulkusuuntaan ) niin on se se mikä sen sähkön sinne actuaatorille(kissan kalullle) antaa!! siin koskettimes mikä siin kaverin-crow capissä oli niin siinon mun mielest vaan kaks johtoa/nastaa!! mut voin yhtähyvin muistaa väärin!

    ...kyl siel pitäis sen neliveto kepin tanko näkyä kun kattoo sinne koskettimen reikään ja toinen "jannu" siirtelee sitä keppiä ees--taas :-?

    juur toi koskettimen kuula ei yltäny siinä kaveroin autossa (jostain kumman syystä?) siihen nelivedon valitsin keppin, jolloin ei myöskään menny veto päälle?? jolloin otettiin rälläällä siitä"tatista" mis se kosketin/kuula on kierretty jenkoille pois niin paljon et rupes yltää :D
     
  20. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    No kyllä se sit sama kytkin on, ja voihan se olla, että joku tanko siellä sitä paineleekin, täytyy lumituiskun laannuttua mennä taas urheileen sinne alle.

    Vitsi, kun jostakin löytyis sähköinen wiring diagrammi tuolle actuaattorille, ja tolle kuulapääkytkimelle.
    Kun nyt vaikuttais siltä, että siihen liittimelle ei tule sähköä..
    Kytkin toimii niin, että sitä painettaessa yhdistää kaksi reunimmaista nastaa keskenään, ja keskimmäisen yhdistää maahan.

    Ilmastoinnin sulake ilmeisesti antaa sähköt noille 4wd härpäkkeille, mutta se, ja kaikki muut sulakkeet on ehjiä.
     

Kerro tästä muillekin!