Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Oli ihan pakko lisätä uusi aihe.
    Jos todellakin tuo neste-/biokaasu olisi noin yksinkertaista käyttää eli siis syöttää suoraan imusarjaan, niin sehän ei tarvitsisi kuin kaasusuuttimen imusarjaan.

    Syöttöpumppu voisi olla käsiryypyn tapaan säädettävissä lähinnä starttia varten ja olla sitten käydessä tyhjäkäyntiasennossa. Varsinainen teho otettaisiin kaasun syötön säädöllä. Eli dieseliä palaisi vain tyhjäkäyntisyötön verran.

    No niin, eikun kaikki rakentamaan systeemiä omaan dieseliin...
     
  2. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    joskus ihan mielenkiinnosta kokeilin -81 Mitsu Galantiin (2.0 bensa) tuota nestekaasua suoraan ilmanottoon ja vähän se lisäsi kierroksia. Tiedä sitten mitä kävisi pelkällä kaasulla, mutta saattaisi jopa toimiakin :smile:

    edit: Menee aika paljon ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta kun katselin tuolta orkesterisi sivuilta teidän ohjelmistolistaanne, niin tuli mieleen kysyä että löytyisikö sinulta nuotteja kappaleeseen "Se jokin sinulla on"? Itsekin soitan eräässä orkesterissa harmonikkaa ja tuon biisin voisimme ottaa ohjelmistoomme, eli pystyisitkö esim. skannaamaan nuotit ja pistämään vaikka s-postilla?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tuomas k 2004-06-16 21:19 ]</font>
     
  3. hmr66

    hmr66 3rd gear

    uudemman kaasuauton kulutus ja muut kulut, onko kokemuksia
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Täällä kannattaa määritellä tarkemmin se "uudempi". Osalle uusi auto on kaikki 2000 luvulla valmistetut, osalle 2020 luvulla valmistetut. Uudempi on vielä laajempi käsite...
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vappuna hain Ruotsista 2017 V90 Bi-Fuel T5.
    Vanha Göterborgin taksi 340 tkm ajettu.
    Auto 16 900€
    Verot 2 843€

    Eli alle 20 K€ kilvissä, noin 10K€ halvempi, kuin Suomen hintataso, tosin 100tkm enemmän ajettu.
    Kilsat näkyy oikeastaan vain mittarissa, kun oli ollut kelmutettu taksina. Sisältä kuin uusi.
    Tuulilasin jouduin vaihtamaan, se oli ihan ammuttu.

    Co2:set 111g

    Matkaa ajaa parhaimmillaan 4,5kg/100km.
    Kulkua on ihan hyvin 254hv
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Valkoiset kilvet = uudempi käyttöauto
     
    Inlinee, impala67, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Noinhan se dual fuel systeemi juuri toimii "vanhemmissa" dieseleissä eli mekaanisella syöttöpumpulla.
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  8. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Audi A3 2016, tehdaskaasulaittein, tuotu Ruotsista. Ihan loistava vehje meidän käyttöön, kaasulla ajaminen noin 50 % halvempaa kilometreille kuin bensalla. Käyttövoimavero, omituisuus, noin puolet dieselin käyttövoimaverosta, olikohan noin 200 €/v. Bonuksena tuon ikäisissä iso bensatankki, noin 50 litraa, sitä ei tosin ole 1,5 vuoden aikana tarvinnut kuin jollain Lapin reissulla. Käytännössä sillä käytetään talvella Webastoa ja taitaa olla superpakkasilla jonkin aikaa aluksi bensan puolella. Sitten ihan uusissa autoissahan bensatankin koko on joku 10 l.
    Muutaman kuun välein ajetaan kaasutankki tyhjäksi ja päivä, pari bensalla, voitelee kuulemma suuttimet. Bensan vähäisestä käytöstä johtuen tankissa 98 oktaanista, kun se säilyy paremmin.
    Öljyt 15 tkm välein vaihtoon, koska kaasulla moottori käy hieman kuumempana. Muita erityiskuluja en osaa miettiä.
    Vanhemmissa autoissa kuulemma metallisia kaasusäiliöitä, joissa korroosiovaaraa ehkä joissain tapauksissa. Tuossa lienee komposiittisäiliöt.

    AHi
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän se kaasuauto olisi kätevä kun lähin kaasuasema alle 1km himasta ja duunin asemapaikan vieressä on toinen Vantaalla.
    Käytännössä yli 90% ajoista voisi ajaa pelkällä kaasulla ja kun olisi täysikokoinen bensatankki vielä, niin toimintasäde riittäisi mihin tahansa tarvitsee mennäkin....aika monta kaasuasemaa osuisi matkojenkin varrelle.
    Toisaalta tuo kaasuautoille "suotu" käyttövoimavero ja vähäiset vuotuiset ajokilometrit tekevät siitä käytännössä omalla kohtaa jokseenkin kannattamatonta :odconfused:

    Bensankin ostan pääosin duunimatkoilla yöaikaan yöhinnoilla kaikkine alennuksineen, joten sekin kaventaa saavutettua rahallista hyötyä.

    On sitä miettinyt välillä nykyisenkin käyttiksen muuttamista kaasulle, kun tuollaisessa V70 P3 Volvossa olisi asennuspaikatkin jo valmiina mm. tankkausliittimelle, koska P3 autosta on Bi-Fuel versio olemassa.
    Kaasulaiteiston saisi asenenttua konehuoneeseen käytännössä täysin näkymättömästi (tärkeä seikka minulle :odrazz: ).
    Tavaratilaakin jäisi vielä ihan hyvin vaikka sinne tulisi kaasusäiliö poikittain...lisäksi auto olisi kuitenkin nelivetoinen sillä alkuperäistä kaasu Volvoa ei ole saanut AWD:na ja tehotkin olisivat oletettavasti tallella muutoksen jälkeenkin ja siten eri luokkaa kun orkkis Bi-Fuel:ssa :odcool:
    Mutta taas se hinta, ei vaan oikein kannata meikäläisen vähillä ajoilla tuokaan homma...ainakin käyttövoimavero ja käyttömaksu pitäisi poistaa tai vero poistaa ja käyttömaksu edes puolittaa conversio-autoilta :odconfused:
     
    Muokattu: 27.8.2021
  10. jpalvima

    jpalvima 3rd gear


    Jälkiasenteisten käyttömaksut taitaa pysyä ennallaan = bensakäyttöisen maksuina plus sitten jotain lisäveroa ( pari hunttia / vuosi) mutta tehdastekoisissa käyttömaksu on edullisempi. Äkkiseltään kulut menee siten että kaasua tuollaisessa menee 5kg/100 km a 1.40 per kilo, dieseliä hieman isommalla rahalla +isommalla verolla ja bensakäyttöisen kulut on melkein tuplaten. Miinuksena sitten tankkauusasemien verkosto ja että toisinaan tulee melko niukasti tankkiin, poikkeuksena Tuupakantien pömpeli josta tulee täysi tankki aina. Kaasufirman heppu kehui näitä P3 koppaisia, parempi kaasunjakosysteemi ja turbokone vetää niin ettei huomaa mitä se polttaa
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Vähän hintsusti löytyy tietoa Volvon kaasusysteemistä, mutta käsittääkseni se tuuppaa bensaa sekaan kun mennään läppä levällään, joten esim. T5:n 245hp löytyy tarvittaessa.
     
  12. -chgr

    -chgr 2nd gear

    Ärsyttää kyllä kaasuautojen siis tehdasvalmisteisten valikoimien niukkuus.
    Mitään citymaastureita tai muita ns parempia autoja ei kyllä oikeen oo valikoimissa.
    Perusfarmareita ja jotain pikkukippoja..
    Miksei tämä homma yhtään kasva wtf ?
     
    timopajala ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin tuuppaa nuo aftermarket CNG-sarjatkin jos/kun pelkkä kaasu ei riitä.
    Jos tuohon omaan T6:n tekisi kaasumuutoksen, niin varmasti siinäkin joutuisi syöttämään bensaa joukkoon kaasupohjassa, mutta mitä se haittaa ?
    Kaasupohjassa ajetaan kuitenkin todella harvoin ja todella lyhyitä aikoja, käytännössä varmaan 99.9% mentäisiin pelkällä kaasulla ajossa.
    Tarvitaanhan bensaa myös käynnistyksissä kun kone on kylmä.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Valmistajat ovat lopettaneet kaasuautojen kehittämisen, siitä se johtuu.
    Kansanauto konserni on käytännössä viimeinen ja sekin lopettaa lähivuosina...pian niitä ei valmista kukaan.
     
  15. -chgr

    -chgr 2nd gear

    Ihme homma kyllä. Valtion ja eliitin instanssit ajaa vaa läpi tota hinttiautoilua.. :/
     
    timopajala tykkää tästä.
  16. Väpsy

    Väpsy 3rd gear

    Toi on kyllä oikeasti aika "jännä" homma että näin on käynyt ja käy. Kuitenkin tekniikka nykyisellään on täysin käytettävissä, niin kuvittelisi sille löytyvän myös kysyntää...
     
    impala-63 ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eipä nuo yleistyneet silloinkaan, kun merkkejä oli enemmän tarjolla. Asun ja elän alueella, jossa maakaasun, biokaasun ja re85 tankkausasemia on määrissä. Juuri kaasuasemat on niitä, joissa harvoin näkee sitä ainuttakaan autoa tankkauspuuhissa. Sinisen pistoolin re85 tankkausta on vaikeampi havaita ohiajaessa, mut en kyllä muista että missään asemalla just mua edellä oleva olisi viinabensapistoolista lorotellut.

    Sähköautojen latauspisteillä melkein aina joku on piuha kiinni. Kotona lataus pitäisi laittaa, jotta meno olisi kitkatonta. Sellaisen saisi, mutta ei ole vielä(kään) ladattavaa autoa perheessämme.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  18. Ehkä kaasuautojen yleistymiselle ongelma on ja on ollut se, että kumpi oli ensin muna vai kana.
    Tankkausverkosto vai autot.

    Lopullinen isku taisi tulla kylläkin EU-byrokraateilta, joiden päätökset suosii sähköautoilua.

    Pitäiskö Dartti konvertoida kaasulle, kun tulee uusi ja mahtava mylly sinne..
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on jo bioauto e85 aineineen. Eikä ole flex, vaan pelkällä viinalla kulkee.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotakin muutui kun ei näytetä enää verrokki- vaan pelkkää kaasun kilohintaa. Hinnat bio ja maakaasulla olivat melkein samat. Aiemmin niissä oli selkeämpi ero.
     

Kerro tästä muillekin!