Käyntihäikkää Matussa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Caideman, 25.11.2010.

  1. Caideman

    Caideman 1st gear

    Ehkä tää nyt ei ole aivan oikea paikka kysellä, mutta kirjoitusten perusteella vois jopa tietoa löytyä porukasta... 8)

    Elikkäs emännällä on tuollainen Mazda 626(GE) 1,8 16V '92 ja siihen on ilmaantunut kettumainen käyntihäiriö.
    Yskii, pätkii ja nypyttää ainakin lämpimänä. Ilmeisesti myös käyntiinlähtö on ollut hankalaa.

    Sen verran yritin saada aikaan, että vaihdoin tulpat, puhdistin tulpanjohdot ja kannen tulppakanavat ja vaihdoin vk-tiivisteen. Oli vanha korppuuntunut ja ajanut öljyä tulpanreikiin.
    Samalla availin virranjakajan ja viilailin pyörijän ja kannen nastat puhtaiksi.(ei ollut uusia osia käsillä lauantai-iltapäivällä)

    Alipaineviidakosta en löytänyt vuotoja tai rikkinäisiä letkuja. Auto toimikin pari päivää hyvin, mutta sama kipu ilmaantui taas eilen.

    Itsellä kun noista mazdoista ei ole juuri minkäänlaisia kokemuksia. Olisko joku lämpöanturi mahdollinen? Outoa vaan, että toimi tuon mun operaation jälkeen hetken ja sit alkaa uudelleen yskiä...

    Oliskos kenelläkään apuja tähän? Olisin kovin kiitollinen, jos saatais se matolaatikko toimimaan... Ja emäntäkin olis paremmalla tuulella. :wink:
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

    Ettei ois tulpanjohdoissa tai alipaineletkuisa vika?Oot kerta niitä hiplannu ja sen myötä toimi..?
     
  3. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Imusarjan tiiviste?vuotasko sieltä sivuilmaa.
     
  4. Caideman

    Caideman 1st gear

    Alipaineletkut hypistelin läpi varovasti ja jarrucleaneria käyttäen. Tulpanjohdot kävin läpi ennen ja jälkeen remontin, ei läpilyöntejä, eikä väännellessä pätkimistä... Tosin vaihtaisin mielelläni uudet johdot ihan varmuuden välttämiseksi.

    Imusarjantiivistettä en huomannut testata. Tarvinnee sekin katsoa... Vaikeuttaa vaan tuota korjaamista, kun emäntä asuu 40km päässä ja työajat on vähän erilaiset mitä mulla. :-?
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Käykös pienillä kierroksilla suurinpiirtein normaalisti???

    Jos käy niin bensapulaa... Suodatin,pumppu,tankissa paskaa. EI ois eka 626 jossa em viat 8)
     
  6. Caideman

    Caideman 1st gear

    Sammuu ajossa, kun painaa kytkimen pohjaan... Tää on nyt uusin tieto.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Veikkaisin kans imasusarjan tiivistettä. eijjoo eka maxalaatikoissa...
     
  8. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Itse lähtisin hakemaan vikaa sytytyksen ohjausmodulista joka aiheuttaa juurikin kaikenlaista pätkimistä ja sammuilemista ajossa. Aika moneen mazdaan tullut vaihdettua ko. osa ja maksaa n. 40-50 euroa. Helppo vaihtaa kun ottaa virranjakajan kannen ja pyörijän irti ja avaa muutaman mutterin...ja se lämmönjohdin rasva kannattaa muistaa levittää niin ei tarvi muutaman tkm:n jälkeen vaihtaa uudestaan :eek:
     
  9. Caideman

    Caideman 1st gear

    Joo siis mullahan oli se moduli jo mukana, mut oli väärä tyyppi. Hain sen 38€ maksavan kikkareen kaupasta ja olisin vaihtanut sen joka tapauksessa, mut sit jakajaa purkaessa totesin autossa olevan se kalliimpi(143€) malli. :mad:

    Tyydyin sit puhdistamaan jakajan sisuskalut ja kannen/pyörijän nastat. Täytyy yrittää sunnuntaina suihkutella bräkleeniä imusarjan tiivisteelle... Tosin toivon, että uusi venakopantiiviste ei ole vuotanut, sillä eipä tietenkään ollut käsillä mitään liimaa/aputatinaa, kun sen asentelin. :odroll:
     
  10. Caideman

    Caideman 1st gear

    Joo eli tarkennusta tuohon vikaan(itse kun en sitä ole todistanut)... Auto toimii hyvin, kunnes lämpenee. Lämpimällä koneella alkaa sammuilu ja nykiminen.

    Emännän "isäpuoli" oli katsellut autoa ja sanonut että termari on rikki. Tosin itse kun tuota laittelin viikko sitten, niin termari toimi hyvin ja samaten sähköflekti. Lämmöt olivat normaalit, ainoastaan jäähdyttäjä vuotaa.
    Olivat nyt sit lisänneet nestettä ja tämä herra oli "tuominnut" termarin ja sanonut ettei neste kierrä. Kaveri ei kylläkään tunnu olevan mikään penaalin terävin kynä autojen kanssa... :odroll:

    Noissahan täytyy järjestelmä ilmata vaikkapa lämppärinkennon letkuista, jos vesi pääsee vähiin. Ei se neste muuten kierrä! :D

    Mutta mutta, voisko olla se ehdottamani lämpöanturi? Tosiaankin niin kauan kun kone on vajaalämpöinen, toimii hyvin.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei ois se imarintiiviste??? Kylmänä saa ryyppyä ja toimii ,kuumana käy sitten laihalla ku ei saakkaan ryyppyä... Tahi se sytytysmoduli.

    Jos neste ei kierrä ni kai se keittäs?? Ei tätä arvuuttanu tää "monttööri" :rotfl:
     
  12. Caideman

    Caideman 1st gear

    Kokeilen huomenna sitä imarintiivistettä.

    Kuten sanoin, tää "monttööri" ei tosiaan ole sieltä välkyimmästä päästä... :lol: Kaveri ajelee jollain hydraulivikaisella sitruunalla, jossa on nastat edessä ja kitkat takana(tai jotain siihen suuntaan).

    Oli se sentään osannut tulpat vaihtaa siihen matuun, kun oli löytänyt öljyä sieltä reijistä. Mut meinas varata joltain einarin autotallinyrkkipajalta ajan vk-tiivisteen vaihtoa varten.
    Mä sanoin, ettei sen takia kannata. Tiiviste maksoi 11€ ja vaihdoin sen itse ulkona pakkasessa melko sukkelaan! 8)
     
  13. jake74

    jake74 1st gear

    mä oon kans kuulut että termari on syy pää käyntihäiriöihin. ei asiakas uskonot vaikka 2 ukkoa väitti että se ei vaikuta. no lopuksi se oli pakko kokeila että vaikuttaako se ja samalailla se päkytti menemää uudella termarilla sillä mazdallansa :lol:
     
  14. Caideman

    Caideman 1st gear

    :rotfl:

    Korjasin muuten tuon automallin tuonne ekaan viestiin... se on siis GE, eikä GD, kuten aiemmin virheellisesti mainitsin.
     
  15. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Ilmamassamittari menee suhteellisen usein aiheuttaen juurikin noi viat mitä oot luetellu
     
  16. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

    Edelleen suosittelisin vaihtamaan sen sytytysmodulin ja jos auto kerta on GE koppainen 1.8 koneella niin omien kokemusten peruusteella ei pitäsi olla kuin yksi vaihtoehto noissa moduleissa ja motonetissä näyttää maksavan 45.50 euroa. Tuo moduli kiusaa juurikin niin että kylmänä voi toimia toisinaan hyvinkin mutta lämmitessään auto sammuu kesken ajon ja lähtee taas käyntiin ja hetken päästä sammuu taas. Ja kannattaa myös tarkastaa imusarjasta ettei ole ampunut sitä kumituttia pois koska silloin ei ainakaan käy tyhjäkäynnillä...tuo tulppa on siinä apukuskin puolella.
     
  17. Caideman

    Caideman 1st gear

    Siinä se just onkin, kun se sytkämoduli on se u-mallinen, jota moponetti ei tunne. Eikä Porissa ole tuota edes varastossa, että olis voinut varmistaa asian.

    Toisessa varaosaliikkeessä oli kuvat tietojärjestelmässä. Otin alkuun sen halvemman, mutta se oli väärä ja liikkeen kuvan perusteella se autossa oleva olis juurikin se kalliimpi.
     
  18. WTF

    WTF Gearhead

    ...ja pienikin ilmavuoto sen jälkeen aiheuttaa omituisia oireita.
     

Kerro tästä muillekin!