Käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 13.5.2017.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Nyt täytyy ummistaa näkimet muutamabs tunniks, että jaksaa jatkaa. Kiitos tähän astisista opetuksista, toivottavasti toi alkaa jossain vaiheessa toimia niinkuin toive on.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh en mäkään sitä kyllä pitkäaikasena ratkasuna mut kai se jotai kertoo jos se auttaa tai ei auta, vitutti jo viimesyksynä ku väänsin vähän rikkaammalle ku rupes se nykiminen vituttamaan ja silmiä kirveli aina tyhjäkäynnillä.
    On se niin vaikeeta tilata yks power valve...
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se sunkin ongelma on pintakaasulla nykiminen, niin siihen väärä korjaus on powervalve. Riippuu toki sekin kaasarista, mutta yleensä toi ajotilanne pitää hanskata ensiön pääsuuttimilla, ei powervalvella. Sit jos kevyt kiihdytys pintakaasulta lisäten alkaa rötäämään, niin sit voi katella powervalven suuntaan, luulisin.
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Oikean tyyppisillä osilla nämä yksinkertaiset koneet toimivat, kannattaa laittaa ensin perusasiat kuntoon.

    Onko moottoriin tehty jokin remontti, kansiremppa tms ?
    Vuotaako venttiilit?
    Palanut venttiili aiheuttaa nykivää käyntiä.
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Juurikin näin. Itte ihmettelin huonoa käyntiä ja suuttimesta näkyi valo läpi kun tarkasteli valoa vasten. Paineilmaa vielä varmuudeksi suuttimeen ja kaasari kasaan... Ei toiminu. No sitten kun rassasin ohuella kuparilangalla suuttimen, niin alkoi rokkaamaan. Oli suuttimessa sellaista toffeeta vähän niikun sellaista mömmöä mitä korvasta tulee.
    Vaikka suutin näytti aivan puhtaalta alussa.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Jyrkkä nokka mutta alipainetta = Power valve aukee myöhään, oon vaihtanu jo 6.5 -> 7.5 -> 8.5 ja jokakerta parantunu huomattavasti, vielä vähän tuo ongelma jos joutuu oikeesti 40 tjsp ajelee pintakaasulla eli 9.5 korjaa lopullisesti varmaan kaiken.
     
  7. El C

    El C 3rd gear

    No niin. Uusi päivä, vanhat murheet.

    Kuten tuolla ekassa viestissä totesin, nokan on joku edellinen omistaja vaihtanut ja ilmeni sekin, että kansi on "korkeapuristeinen virikansi". Orkkiksen puristukset noin 7:1, tällä kannella kerrotaan olevan 8,25:1. Nokka on Isky Racing cam (asteista ei oo tietoa), tuplajouset venttiileillä. Puristukset mitattiin viikolla, melko lailla 8 kautta linjan paitsi ykkösessä enemmän.
    Kärjet näyttää saavan kipeetä aika nopeasti, onko vika silloin konkassa?
    Konkkakin on kyllä uusi...
     
  8. T.

    T. 3rd gear

    Jos kärjet kuluu nopeaan niin konkka voi olla viallinen ja alkaa tehdä kärkiin piikkiä, tai kärkiväli on liian suuri eli ne hakkautuu pilalle. Sitten se jos puola imee virtaa reilusti niin kuluttaa, mutta olihan tuossa se etuvastus ja kokeiltu eri puolallakin niin en enää tiedä siitä. Onko se kärkiväli millainen? Vaikuttaa osaltaan käyntiin sekin.
     
  9. El C

    El C 3rd gear

    Kärkien kärkiväli on 0.4mm, pitäisi oola speksien mukainen. Kirjat sanoo jotta 0,016", siis 0,41mm.
    Palaan edelleen tähän yhteen juttuun mikä ihmetyttää.
    Virta ennen puolan etuvastusta sama kuin akun jännite, viimeksi 12,8V mutta etuvastuksen jälkeen, siis puolan + navassa noin 6V. Eikös toi ole liian vähän?
    Etuvastus on 1,6ohmia.
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Olisko mitään järkeä kokeilla etuvastuksen tilalle vaikka pitkää ohutta johtoa, jolla saisi vähän vähemmän vastusta?

    Sellainenkin tuli mieleen, että voiko väärinkytketty laturi aiheuttaa tän ongelman?
    Autossa on ACDelcon laturi (tyyppiä en tiedä) jossa 3 liitäntää.
    Virta, ja kaksi Abicon näköistä urosta kyljessä joissa merkinnät 1 ja 2.
    Toiseen nastaan tulee lenkki virtanastasta, toiseen kaikaeti siis heräte. Kumpi kumpaan?

    Laturi lataa kyllä.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    On se vieläkin liian vähän. Mulla ois tossa etuvastus ylimääräne mikä antaa sen 9V mut tuskin korjaa sun ongelmaa jos ei suoralla virrallakaan toimi.
    Konkat yleensö on mallia toimii tai ei toimi, tai ei omalle kohalle oo vielä sattunu muuta kun että ne pimenee aina kerrasta.
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vaihda uudet kärjet, kondensaattori ja puola niin alkaa pelittää.
     
  13. El C

    El C 3rd gear

    Kaikki noi vaihdettu viimeksi eilen, ei korjaantunut.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Puhdistitko uusista kärjistä varastorasvan pois? Se myös pilaa uudet kärjet nopeasti.
     
  15. El C

    El C 3rd gear

    Kaikki noi vaihdettu viimeksi eilen, ei korjaantunut.
    Jos mä nyt kuitenkin kysyn, niin miksi pitää olla ja missä johdossa?
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    Pesin Bräkleenillä ja kuivasin puhtaalla puuvillalla.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Kävitkö koeajamassa etuvastus ohitettuna? Paikallaan kaasutellessa nykimistä vaikea havaita.
     
  18. El C

    El C 3rd gear

    En tässä välissä mutta kyllä käynnin epätasaisuuden kuulee ja näkee paikallaankin.
    Kuuntelin saamiani vihjeitä ja päätin ottaa kaasarin irti ja puhdistaa niin hyvin kuin osaan.
    Katsotaan auttaako yhtään.

    Ropasin puolaa/vastusta ja nyt jostakin suyystä etuvastuksen takana jännite nousi hieman, nyt näyttää n. 7.5V.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Palaan tähän asiaan vielä.
    Tarkoitat siis luultavasti laturin numero 1 nastaan tulevaa johtoa, jonka toisessa päässä on latauksen merkkivalo?
    Nyt siinä ei oo mitään. Aiheuttaako tämä puute nyt jotain häiriöitä vaikkapa lataukseen? Luultavasti.
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ei kun tarkotin että sytytysvirran johtoa, mikä tulee virtalukolta, niin sen irrallaan mittaa paljonko voltteja, että näkee onko se vastusjohto. Tosiaan irrallaan kun mittaa niin näyttää 12v, mutta kun siihen laittaa esim lampun palamaan sen päähän, niin sitten se näyttää sen jotain alle 10 volttia. Tätä en tiedä, mutta viimekesänä tämän huomasin omista vehkeistä että se vastus vasta "toimii" kun sen perässä on jokin virtaa kuluttava laite. Sama tietysti jos kytket sen suoraan puolaan ohi olemassa olevan etuvastuksen ja mittaat jännitteen puolalta kärjet kiinni/auki onko eroja.
    Ps.En kyllä hirveesti sähköstä ymmärrä, mut jotain kuitenki, mut silti aika hankala näillä taidoilla saada ajatuksia kirjaimiks...
    Pss.Kaasari varmasti kondiksessa ja bensapinta kohillaan, tai ei ainakaan liian matala, saattas voida olla korkeempikin, kunhan ei tulvi. Onkos sitä jo sanottu että nypyttäessä vetää ryyppyä päälle josko sitten rauhottuis, sikälimikäli käsiryyppy löytyy?
     

Kerro tästä muillekin!