Käyttöautoksi Stratus, Lumina tai joku muu jenkki. Hajosi jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 25.11.2010.

  1. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Joo omassa pulkassa siis jollain öljyillä naputtaa ja ainoastaan kylmänä. Öljyt vaihdettu muutaman vuoden ajan 6K:n välein joten ihan tuohon paskaisuuteen en usko.

    Mikäs tämän aiheuttaa, eikö sitä paskaa saa enää pois jos on tehnyt sitä kauemmin? Alkaa siis naputtamaan ikään kuin vanhasta muistista? :wink:

    Pahinta mökää piti mopilin rallivormula 0W-40, vai oliko 0W-50. Suositus on kyllä 5W-30 mutta kun kiireessä kävin kerran alan liikkeessä vaihdattamassa öljyt niin huoltomies sai myytyä mulle hanan kalleimmat liemet. "Tätä näihin on laitettu" :mad: Itse ne tulee vaihdettua, tämä oli ainoa poikkeus ja tais sellaiseksi jäädä.
     
  2. sectoid

    sectoid Gearhead

    Paskamainen ominaisuus tuo naputus kyllä. Kohta menen taas starttaamaan autoa ja pakkasta on riittävästi. Saa nähdä räjähtääkö mitään. Auttaisikohan ohuempi öljy yhtään? Tietenkin se sitten vuotaa tiivisteidenkin välistä herkemmin. Nykyinen on Kendall 5W30.

    Taloyhtiön parkkipaikalla ei luonnollisesti ole kaikille asukkaille vapaita tolppapaikkoja. Pitänee kysellä saisinko asiaan jotain muutosta. Edellisessä käyttiksessä on toimiva Webasto. En tiedä riittäisikö siinä tehoa tarpeeksi tohon 2.5L moottoriin, edellisen ollessa 1.6L. Konehuone on myös helvetin ahdas tuossa Stratuksessa, joten sinne ei saa koko Webastoa mahtumaankaan ihan helposti.
     
  3. turboman1

    turboman1 3rd gear

    5w-30 öljy pitäisi periaatteessa olla se paras vaihtoehto ja Vupen mainitsema 0W-30 saattaa olla liian luirua tavaraa (jokainen kone rakennetaan sunnitteluvaiheessa tietylle viskositeetille sopivaksi). Koneen kasvavan iän myötä voi myös kokeilla 10w-40 tököttiä - puolisynteettinen mikälie -öljy pelaa ainakin meidän Crysyssä ihan OK - veikkaisin, että tuo 0W-30 haihtuisi taivaalle omasta koneesta). Aavistuksen verran on joskus kuulunut naputusta talvikäynnistyksessä, mutta kesällä ei muistaakseni olleskaan. Seuraavan vaihdon yhteydessä ajattelin puhdistaa öljytilan sisäisesti ja samalla puhdistuu siis nostajan kanavat.

    Jos autolla on veivattu vaikka yli 250000 km, niin silloin alkaa tietysti mekaaninen kuluminen vaikuttamaan asiaan: yleinen tiiveys ei enää ole alkuperäisen veroista ja kalkatuksia saattaa ilmaantua myös pysyvästi.

    Tuo mainitsemani sisäinen likaantuminen nostimilla vaikuttaa siten, että ahtaiden öljykanavien likaantuminen aiheuttaa häiriötä nostimen toimintaan eli ventiilin välyksen säätö ei toimikaan heti käynnistettäessä. Yksi syy siihen on nostajan sisällä olevan männän päässä olevan takaiskuventtiilin (=kuula) minimaalinen vuotaminen epäpuhtauksien seurauksena (tällöin nostaja ei ole "kova" ja ottaa aikansa, ennenkuin se taas täyttyy öljyllä tarpeeksi toimiakseen oikein). Kuula voi myös "tyssääntyä" pitkällisten naputtelujen seurauksena eli ei sitten sen jälkeen toimi enää suunnitellusti vaan vuotaa ja kone kalkattaa sen hydaraulisen nostajan kohdalta. Tuolloin homma on mennyt jo mekaanisen vian puolelle ja siihen ei auta kuin nostajan vaihto.
     
  4. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Aina, kun ostaa käytetyn auton kannattais kysyä myyjältä mitä öljyä se o n käyttäny ja pysyä siinä samassa sitten itekkin. Nythän saattaa olla niin, että siinä on käytetty esim. tuota 10 w 40 kamaa ehkä jo vuosia ja sitten, kun sinne heitetään ohuemmat ja "pesevät" täyssynteettiset niin naputtamaanhan ne nostajat alkaa ihan vailla epäilystä, kun lähtee paskat koneesta liikkeelle ja tukkii ne nostajat.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Saakos tätänykyä edes mitään muuta kuin "peseviä" öljyjä mistään? Pätee ehkä rapakon takaa roudattuihin 30+ v ikäisiin avaamattomiin motteihin, mutta tuskin näihin nyky- ja/tai suomiautoihin.
     
  6. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Ostin ite tuon cutlassin loppukesästä ja kyselin myyjältä käytetyn öljyn juuri remontoituun koneeseen, jolla ajettu silloin vajaa kymppi rempan jälkeen. Ja olihan se kiven alla mutta samaa hankin, eli 10w40 moniasteöljy. Ei taida häävisti moinen mottia huuhdella. Tuohon, kun olis nakannu täyssynteettiset niin mahtas ilosesti nostajat rapista :soosoo:

    "nyky/suomiautot" jos puhutaan kuitenkin n. 15 v vanhasta jenkistä (tai muusta!!kulkineesta) niin kyllä sinne on öljyt ehditty vaihdella 10-15 kertaa, omistajat on vaihtuneet muutamaan otteeseen jne, eli ei ole kirkossa kuulutettua, että valmistajan suosittamissa öljyissä on aina pysytty. Ei kai se nyt niin iso homma ole tiedustella myyjältä tuota, ellei jopa huoltokirjasta asia selviä?
     
  7. sectoid

    sectoid Gearhead

    Venttiilinnostajat vaan jatkavat rapinaansa kylmänä. Kyselin parista eri huollosta mielipiteitä asiaan.

    Niistä moottorinpesun tekemisistä liikkuu erilaista juttua. Toiset sanoo että toimii ja toiset eivät usko niihin ollenkaan.

    Nakutus ei kuulemma ole vaarallista, mutta häiritsevää toki. Tarvii yrittää vaan pitää pää kylmänä ja kokeilla sitä käsittelyä jossain vaiheessa.

    Huoltokirjaan on merkitty 5W30 luokituksella olevia öljyjä, joskin eri merkkisiä.
     
  8. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Sopivasti kulunut motti saattaa hiljentyä paksummalla öljyllä. Syökö se tuota nykyöljyä?
     
  9. sectoid

    sectoid Gearhead

    Uudet öljyt ovat olleet vasta viikon verran koneessa, joten en ole vielä ehtinyt ajamaan paljoa. Kone piti rapinaa myös edellisellä öljyllä, se oli Teboilin 5W30. Nykyinen on huollon suosittelemaa Kendall 5W30.

    Jos nyt kuitenkin vaihdatan venttiilinnostajat, niin voiko käydä niin että uudetkin nostajat menevät piloille muualta irtoavan lian takia?
     
  10. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Tuskin sentään jos sitä ilmeisesti aina on kuitenkin noilla oikeilla öljyillä käytetty. Voihan se tosiaan olla, että niillä nostajilla on vaan tunnit täynnä. Jos ne vaihdat niin kannattanee jatkaa samoilla öljyillä, kuin ennenkin.
     
  11. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Jos Stratus on suomi-auto, niin en usko että koneesta itsestään lähtee mitään suurempaa epäpuhtautta liikenteeseen, joka pilaisi uudet hydrauliset nostajat.

    Mutta ennenkuin lähtisin vaihtamaan itse nostajia, niin tekisin tuon moottorin sisäisen puhdistuksen. Se ei ole koneelle mitenkään vaarallista (kun ei ole töhkeröinen, jenkeissä mineraaliöljyillä ajettu mutapannu...) vaan putsailee kaikki kanavat.

    Itse puhdistuksessa perusneuvona voisi sanoa, että n. puolen tunnin käyttö nopeutetulla joutokäynnillä (1700-2000 1/min) puhdistusaine vanhan öljyn joukossa riittänee. Käyttö vain paikallaan eli ei ajoa silloin, koska tuote pääasiallisesti ohentaa jo olemassaolevan öljyn viskositeettia (joka ainakin Fortessa kompensoidaan viskositeetti-indeksin parantaja -lisäaineella). Ja jos joku vielä osaa sanoa täällä, että pitääkö 41TE-laatikkoa pitää P:llä vai N:llä ettei se kärvähdä, niin ohjehan olisi melkein täydellinen...

    Sitten se uusi öljynputsari ja kokeile vaikka synteettistä/semisynteettistä 10W-40 -öljyä 5W-30:n sijaan ennenkuin alat vaihtelemaan mitään nostajia.

    Jos puhdistuksen jälkeen ja paksummilla öljyillä vielä naputtelee, niin ne nostajat on sitten iän myötä kuluneet eli kansanomaisesti ajateltuna kysymyksessä on lievä mekaaninen vika. Mitään paniikkia vaihtoon ei kuitenkaan ole, jos se naputus lakkaa koneen lämmetessä. On nääs varmaan tässä 2.5 kutosen koneessa viikonlopun "Puuha-Pete -keikka", joka ei liene ihan sieltä nopeimmasta päästä.

    Entisessä elämässä on noita moottorin puhdistuksia tullut esiteltyä korjaamoille varmaan parisataa kertaa Tecalemitin Forten tuotteilla eli jonkinmoista kokemusta on tuostakin hommasta takana... :D . Mitään taikuuttahan tuo ei ole, vaan yksinkertaisesti liuotellaan moottorin sisään pikkuhiljaa kertyneet epäpuhtaudet pois kemiallisesti. Ja mekaanisia vikojahan ei tuo puhdistus korjaa, joten sinällään puhdistusta voidaan käyttää osoittamaan myös se kuluneisuus/mekaaninen vika, ilman koneen avausta juuri sillä hetkellä.

    Polttoainejärjestelmäkin eli lähinnä suihkusuuttimet olisi hyvä putsata lakkamaisista jäänteistä ruiskuille tarkoitetulla "Fuel System Cleaner" - tyyppisellä liemellä. Helpoimmin se tapahtuu, kun laittaa tuotteen tankkiin tankkauksen yhteydessä. Välttämättä tankkia ei kannata tankata täyteen, vaan ajella hiukan "vahvemmalla seoksella" eli vaikka neljännestankillisella. Kunkin valmistajan ohjetta määristä suhteessa bensaan on kuitenkin hyvä noudattaa. Näitä tuotteita löytyy vähän joka autotarvikeliikkeestä, mutta tuo öljytilaan tarkoitettu Forten Motor Flush on lähinnä ammattikäyttötuote korjaamoille. Saattaa sitä jostakin löytää (käytä hakua täällä sanalla Forte, niin jostain löytyy keskustelu ko. aineen puitteissa) ihan mukaankin ostettavaksi. Jos ei löydy, niin Valvoline yms. tunnetut merkit voivat toimia ihan kohtuuhyvin. Älä eksy kuitenkaan niihin tuotteisiin, jossa luvataan moottoriremontti ja kuu taivaalta käden käänteessä...(Motor Up yms.) eli pinnoittavat tai muuten ihmeitä tekevät aineet voi unohtaa...

    Nämäkin kotterot voisivat olla melkein ikuisia, kun joku muistaisi vaihtaa öljyt ja putsarit (myös laatikosta) säännöllisesti ja pätkäajossa puolittaa vaihtovälin sekä vaihdella myös jarrunesteet ja jäähdytysnesteet ajallaan.

    On se vaan hurjan paljon helpompaa vaihtaa öljyä+putsaria kuin nostimia... :eek:
     
  12. sectoid

    sectoid Gearhead

    Suomi-auto on tämä yksilö. Ton puhdistuksen voisi tehdä samalla kun öljyt vaihdetaan seuraavan kerran. Tulisi sit ainakin putsattua kone vaikka ei naputukseen auttaisikaan. Harmittaa kun en älynnyt sitä silloin kun öljyt vaihdettiin viimeksi. No, tyhmyydestä sakotetaan.
     
  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tänään kävi sitten vanhanaikaiset. Auto ei jaksanut käynnistyä omin voimin tossa aamupäivällä. Sain onneksi apuvirtaa nopeasti. Työpaikan parkkihallissa oli todella pelottavaa käynnistellä kun kone pyöri vain juuri ja juuri. Lähti onneksi vielä nipin napin käyntiin.

    Parkkihallin lämppäritolpastakaan ei tunnu olevan paljoa apua. Niissä on jokin vuorottelusysteemi, jonka vuoksi moottori ei lämpene riittävästi.

    Kantapään kautta tämäkin asia taas näköjään piti opetella, vaikka minua täälläkin kehoitettiin tarkistamaan akun kunto. Sinänsä tuo akun huono kunto pääsi yllättämään koska pienemmillä pakkasilla pyöritti konetta vielä suht hyvin.

    Huomenna pitäisi mennä ostamaan jostain uusi akku. Mistäköhän mahtaisi saada suoraan hyllystä? Stratukseen ei varmaan ihan perusmalli sovi.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Joo pakkasessa näkyy akun todellinen kunto. Autokeskus mainosti ~kuukausi sitten Exiden akkua Stratukseen asennettuna muistaakseni hinta oli 97€. (Sivunapamalli)
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Virtasen moottorista hain omaani.
     
  16. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, käyn siellä kyselemässä. Mahtavatko asentaa sen akun siellä myös? Mulla ei ole mitään työkaluja tällä hetkellä saatavilla.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Toi Autokeskuksen akku asennuksineen- tarjous olikin voimassa vain 11.2 asti. Jos sivunapa-akkua etsit niin tulet huomaamaan että se olisi ollut aika hyväkin tarjous.
     
  18. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, kalliita tuntuvat olevan. Motonetissä olis tämmönen. Laadusta ei mitään käsitystä.

    Akku 62Ah/480A P242xL175xK190mm +-
    Stratus 62Ah/480A Sznajder [1995-2001]
    64.90 €

    Euroglobe merkkistä akkua tarjosivat Us-Centerissä 103€ hintaan. Mahtaako olla kannattava sijoitus?

    Huomasin myös että se akun suojamuovi puuttuu kokonaan. Mistä kannattaisi kysellä semmosta? Purkuautoista?
     
  19. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Purkuautosta, multakin saattaa löytyä (auto hangen alla).
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Äkkiseltään kummastuttaa (vaikka itekin ollaan pers'aukisia :poff: ) että onks tommonen joku 100€ niin kova kustannus jos siihen hintaan saa ihka uuden hyvän akun, etenkään jos autoa on tarkoitus pitääkin jatkossa itellä mahdollisesti vaikka muutamankin vuoden ajan?
    Käyttiksessä sen merkitys toimintamukavuuteen on kuitenkin iso ja jokapäiväinen juttu ja silleenhän se tahtoo olla akuissakin että oikein halvalla saa kyllä vaan sellasen mitä se hintakin kertoo :wink:
     

Kerro tästä muillekin!