Käyttöautoksi Stratus, Lumina tai joku muu jenkki. Hajosi jo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 25.11.2010.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Mistä voisi johtua kun Stratus käynnistyy noin -10 asteessa paremmin ilman esilämmitystä? Autossa on jälkiasennettu letkulämmitin.

    Eilen kun starttasin, niin käynnistyi nätisti ja kerralla. Edellispäivänä oli esilämmityksessä ja pakkasta vain muutama aste. Kolme kertaa sain sahata ennenkuin lähti tulille.

    Sotkeeko esilämmitys jotkin lämpötila-anturit? Voiko letkulämmitin olla väärin asennettu ja vesi ei siksi kierrä kunnolla?
     
  2. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kuullut muiltakin, että letkulämmiittimellä voi lähtee huonommin käyntiin. Ilmeisesti tässäkin on kyseessä se, että lämpiää moottorin lämpötila-anturin kohdalta hyvinkin, mutta kone on kuitenkin kylmä. Jotkut autot tekee samaa jopa lohkolämppärillä, jos ei lämmitä pitkään.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Vastasinkin jo toisaalle. Mutta joo kauemmin vaan lämmitystä, samaa tekee lohkolämppärillä varustetulla jos auto on narun päässä esim alle puolituntia.

    E: kirj.vir.
     
  4. impala67

    impala67 Gearhead

    johtunee siitä että jenkkiautojen lämpötila-anturit eivät oikein diggaa esilämmityksestä- eivät oikein tajua kun ulkona on kylmä ja jäähdytysneste onkin lämmintä.
    sama ilmiö. aikanaan sanoivat uutta stratusta ostettaessa että ei kannata esilämmittää kuin kunnon pakkasella em. syystä.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Toimii kyllä normaalisti kun esilämmittää sen pari tuntia.
     
  6. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, eli epäilykseni pitää paikkansa. Tarvii nyt sitten lämmittää vain hullummilla pakkasilla. Työpaikalla ei valitettavasti pysty vaikuttamaan lämmitystolpan toimintaan mitenkään. On se hemmetin typerä vuorottelusysteemi käytössä, joka tuntuu tosiaankin olevan vain haitaksi.

    Nyt pääsin sentään jo alle kympin kulutukseen. Kunhan kesä tulee niin autokin tykkää. 8)
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei ole mitenkään riippuvainen valmistusmaasta. Kaikki omistamani ruiskuautot ovat lähteneet (liian) vähäisellä lämmittyksellä huonommin kuin lämmittämättä. Olivat sitten ranskiksia, brittejä, jenkkejä tai sakuja.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mulla on vissiin ollut sitten säkää, kun on lähtenyt yleensä lämmittämällä paremmin kuin -25 asteisena.
    Anturit lienee lohkolämmittimen kannalta niin, että se huomaa lämmön vasta, kun motti on kansia myöten lämmin..

    Toisaalta jos se letkulämmitin lykkää sitä umpinaista termaria vasten haaleaa vettä ja lämmittää käytännössä vain sitä anturia, niin varmaan sekoilee ohjaus :lol:
     
  9. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Mainitsemani kulutukset ovat olleet kesäkulutuksia, renkaina 205/55/16" ja ilmastointi päällä koko ajan. Talvella ei ole tullut tarkemmin mitattua, mutta vie selvästi enemmän, koska renkaat 15" ja kylmemmät olosuhteet.

    Lämmitykseen liittyen vähän samat havainnot: liian lyhyt lämmitysaika tuntuu vaikeuttavan käynnistystä, koska anturi/tietokone tulkitsee jotenkin päin prinkkalaa veden lämpöjä ja ilmeisesti ruiskutusannos tms. ei ole "puolikylmäkäynnistykseen" sopiva. Vaihtoehtona joko kylmänä käynnistys tai sitten pitkä (n. 2.5h / 25 astetta pakkasta) lämmitys. Veikkaisin, että letkulämmitin ei ole maailman paras keksintö...

    Alle kympin pakkasilla ei ongelmia tunnin lämmityksellä. Yli kahdenkympin pakkasilla pidin lämpimässä tallissa yöt ja lähti kuin palmun alta... :D
     
  10. sectoid

    sectoid Gearhead

    Huomasin vähän aikaa sitten, että auto tiputtelee vaihteistoöljyä jostain. Lumessa näkyy punaisia jälkiä jos auto käy paikallaan jonkin aikaa. Tarkistin öljyn tason mittatikusta ja oli sitä warm viivan yläpuolella. Siinä vaiheessa autolla oli ajettu vajaan tunnin verran.

    Laatikkoöljyt vaihdettiin suodattimen kera reilu kuukausi sitten. Olisiko joku tiiviste tai letku alkanut vuotamaan? Voiko käynnisteleminen paukkupakkasilla rikkoa jotain ja siksi on alkanut vuotamaan? Tarvii varmaan soitella huoltoon taas huomenna. :(
     
  11. impala67

    impala67 Gearhead

    ei syytä paniikkiin, laatikkoöljy tulee pienimmästä mahdollisesta raosta, joten pelkkä laatikon öljypohjan löysä pultti riittää aiheuttamaan tiputtelua. tai sitten laatikon lauhdutinputkien kiinnitys tai letkut itsessään.
    kannattaa tottakai seurata tilannetta eli öljytasoa...
     
  12. sectoid

    sectoid Gearhead

    Joo, pitää huomenna kysellä jos ehtisivät huollossa sen verran ottaa autoa nosturille. Pitänee varmaan ostaa varmuuden vuoksi laatikkoöljypurkki autoon. Tarvitseeko olla täysin samaa merkkiä ja tyyppiä vai riittääkö, että on samat laatuluokitukset täyttävää öljyä?
     
  13. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Veikkaisin vuotokohdaksi laatikon öljypohjan tiivistettä. itsekin totesin, että kinnityspulttien kohdalta vähän tihkuu laatikkoöljyä eli muutamia tippoja päivässä. Tihkuminen alkoi kun kadun pinnan ja pihan aurauskynnys kasvoi sen verran suureksi, että laatikon öljypohja otti pihaan ajettaessa kiinni muutaman kerran. korkkitiiviste ei ilmeisesti tykännyt tästä...

    Availin kosteat pultinpaikat, kuivasin ko. paikat ja tuikkasin tiivistesilikonia pultin kantojen alle. Samalla kaikkien pulttien kevyt kiristys varmuuden vuoksi.

    Jos laatikon pohjaa pääsee kurkkaamaan, niin siitä sen melkein näkee, että tuleeko tiivisteen välistä vai pulttien kannoista tai muualta. Ei varmastikaan mitään vaarallista, mutta tilannetta kannattaa kuitenkin seurata tikusta, jollei pääse kiristelemään öljypohjaa. Muutama tippa on lähinnä kosmeettinen haitta, eikä käytännössä näy öljytikussa ollenkaan. Katsastuksessa eivät hyväksy noita pieniäkään vuotoja, joten kannattaa tsekata ennen leimalle menoa tarkemmin vuotokohta ja fixata se kuntoon sekä tehdä Stratukselle alapesu..


    Kotikonstein öljypohjaan pääsee tunkin kanssa vasemman etupyörän poisottamalla ja mahdollisesti yhden muovisen suojan etupuolelta irrottamalla (muista varmistaa tunkin pysyminen vaikka autopukilla tai renkaalla kotelon alla) . Nosturilla on homma monta kertaa mukavempaa - ja nopeampaa...
     
  14. impala67

    impala67 Gearhead

    tärkeintä on että se on VARMASTI atf+4(tai kolme riippuen mikä on oikea -en muista tarvitsiko stratus nelosta...)
    mopar etuvedot on yliherkkiä laatikkoöljyn laadusta.
     
  15. sectoid

    sectoid Gearhead

    Nyt on laatikon öljypohja kiristetty. Ei tiputtanut öljyä sen jälkeen vaikka kävi paikallaan varmaan puoli tuntia. Toivottavasti ei ala tiputtelemaan nyt ihan heti uudelleen.

    Pohja oli onneksi muuten suhteellisen terveen näköinen. Moottoriöljyä kyllä oli jonkin verran vuotanut ja edessä oleva tuulenohjain saanut osumaa. Lisäksi pakoputken takimmainen pönttö oli haljennut sauman kohdalta. Se selittää suhteellisen kovan pörinän tyhjäkäynnillä. No, sen saa ehkä vielä paikattua.

    Vielä tarvii hankkia se sisälokari akun suojaksi jostain. Muutamasta paikasta olen kysynyt. Vastausta odotellaan vielä. Aika huonosti niitä tuntuu olevan saatavilla.
     
  16. sectoid

    sectoid Gearhead

    Yllätyksiä paljastui taas hieman lisää. Apukuskin puoleinen takajarru alkoi laahaamaan ihan kunnolla. Vanne oli polttavan kuuma kun sitä kokeilin. Nyt auto on korjaamon pihalla. Sen verran korjaaja ehti autoa tutkimaan, että ilmeisesti jarrumäntä jää jumittamaan. Autossa on levyjarrut takanakin.

    Kyselin varaosaliikkeistä ja todennäköisesti joudun ostamaan koko vaihtosatulan kilkkeineen. Pelkkiä korjaussarjoja tai mäntiä ei ilmeisesti ole saatavilla.

    Riittääkö että jarruosat vaihdetaan pelkästään vialliselta puolelta vai pitääkö vaihtaa toiseltakin puolelta? Toisinsanoen saako jarrut vielä tasapainoon? No, korjaaja tietää paremmin kunhan ehtii jarruja tutkimaan.

    Vielä on työtä että uskaltaa katsastukseen ajaa. Onneksi budjettia on vielä hiukan jäljellä. Pakoputken takimmainen pönttö oli kalliimpi mitä osasin odottaa.
     
  17. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Jos toinen puoli toimii normaalisti,nii miksi sitä vaihtamaan? Jos on kyse pelekästä satulasta siis. Pakko kysyä aivan eri asiana että mitäs öljyä -89 Lebarooni manuaali laatikkohon vois laittaa?
     
  18. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Tuossa edullisia osia Stratuksen / Neonin laatikkoon - jos nyt joku joskus niitä tarvitsee...

    http://www.transmissionpartsusa.com/A60 ... s/8417.htm

    Nopeustunnistimet eivät ainakaan ole hinnankiroissa ja tulevat varmaankin kirjekuoressa nopeasti ja näppärästi... :D
     
  19. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kävi tuon ostamani Stratuksen kanssa niin surkeasti että laatikko hajosi. Jokin neulalaakeri ilmeisesti pettänyt.

    Soitin Huittisiin korjaamolle ja korjaaja epäili tuollaista vikaa. Tarjosi käytettyä laatikkoa 800€ hintaan. Tuohon päälle vielä asennukset. Tähän vuosimalliin ei ilmeisesti sovi kuin tietyn ikäiset laatikot.

    Korjaus avaimet käteen periaatteella on ainakin 2000€. Tämä ylittää auton arvon, joten ei taida kannattaa.

    Kivaa oli niin kauan kun sitä kesti. Vituttaa. :mad:
     
  20. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuo pitänee paikkansa hyvin pitkälle! Tuossa omassa Neonissa on ilmeisesti väärät öölit tai sitten on joskus lisätty väärää laatua, en tiedä millaisista määristä toi alkaa jo sekoamaan? Lievästi vaihdelaatikkovammaisena sen ostin mutta oireet ilmenee vain kylmänä tai sitten kun vedättää kovempaa.
    Kyllä tolla pääsee eteenpäin ja asian kanssa pärjää siihen asti kunnes on aikaa ja mahdollisuuksia vaihtaa öljyt ja suodattimen. Kakkosauton virkaa kun toimittaa niin asialla ei oo ollu niin hoppua. Toivottavasti nuo väärät ölpät eivät aiheuta mitään muita vaurioita laatikkoon..?
    Nettiautosta löytyy toisinaan erittäin edullisesti tuollaisia 'laatikkovikaisia' etuvetomopareita joissa turbiini täristää tai kylmänä ei vaihda isommalle. Selkeesti väärät öljyt että jos sillä saa 'vian' korjattua niin saa melko paljon autoa pienellä rahalla! ;)

    Esim: http://www.nettiauto.com/chrysler/neon/3874198
     

Kerro tästä muillekin!