Kaksiosaisen kardaanin kulmat

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja rade, 11.4.2020.

  1. rade

    rade Gearhead

    Projekti auto on GMC suburban -86 ja oli alkuperäinen tekniikka 6.2 d ja th400, nyt tekniikka on 6.5 d ja 4l80e laatikko. 4l80e on noin 8cm pitempi kuin th400 joten jouduin lyhentämään kardaania. Kysymys kuuluukin että kertokaa selkokielellä mihin kulmaan laitan kardaanin, Tämä on tosiaan kaksiosainen, kannatin laakeri keskellä. Vaihteiston kannatin palkkia en ole vielä laittanut koska kulma hakusessa.
     
  2. hzemax

    hzemax Gearhead

    Vähän kouluja käyny, ko oon. Ni kaiketi ulostuloakselin pitäs olla 0- 3 astetta verrattuna kannatin"akseliin" maksimissaan. Siis akseleitten ero suuntaansa nähden pitäs olla alle 3 astetta, että kardaani toimii. Jos akselit on samansuuntaiset, ni kardaani voi olla aika paljonkin " vinkkelissä" ilman ongelmia.

    Jos sulla akselit on ns päittäin, ni en näkis ongelmaa. -x- ok -x/_ ei ok.
    Sori paska esitys.
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    0 astetta kulmat ei saa olla koska silloin ei ristinivelen laakerit pyöri, 0,5-3 astetta suositus
     
  4. Sultzi

    Sultzi 3rd gear

    Kardaanin etuputki luokkaa 0,5-1 astetta erikulmaan kuin kampiakselilinja (jotta saadaan etummaiseen ristikkoon liikettä) ja perän laippa sitten riippuen jousituksesta samaan kulmaan etuputken kanssa tai 1-2astetta alaspäin jos lehtijouset (pinjoni haluaa nousta kiihdyttäessä lehtijousilla, linkeillä ei juuri liikettä). Jos pinjonikulmaa ei saa säädeltyä niin sitten nyt vaihteiston asennuskorkeudella ja kannatinlaakerin korkeudella säätää kulmat yllämainittuihin.
     

Kerro tästä muillekin!