Kartio vai levylukko 8,2" perään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Substitute, 19.1.2012.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko taka-akselin kestävyyden suhteen eroa että onko levy- vai kartiolukko. Kysessä on 8,2" Buick akseli vuodelta 65, eli siinä ei ole vielä niitä sisäisiä vahvistuksia niinkuin 68-72 8,2"on (pinionin ja poskilaakerin mitoitus).
    Amerikanpalstoille suosittelevat Eatonin kitkalukkoa nimenomaan tuohon perään, mutta Auburnin kartiolukko on saatavissa edullisemmin.
    Pohdin että onko sillä lukon kytkeytymisvoimalla eroa akselin kestävyyteen? olen ymmärtänyt että kartiolukko kytkeytyy terävämmin kuin kitkalukko ja voisi väännellä sikäli akselia voimakkaammin.
    Vai onko tämä turhaa pohdintaa?

    Perään tulee Moserin vetarit c-sokkaeliminaattoreilla koska Buickin pyöränlaakereihin sopivia vahvistettuja vetareita ei ole saatavissa, etenkään tuohon kapeampaan vanhempaan akseliin.
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    Mä laitoin Malibuun Eatonin helix gear-lukon. On hyvä.
    "Eaton Detroit Truetrac differentials use a patented design of parallel-axis planetary helix gears to provide a quiet, automatic splitting of torque. They perform like an open differential under normal driving conditions, automatically transferring torque to the wheel with better traction when ground conditions warrant."
    Viime keväänä asentelin ja koko kesän sudittelin ilman pienintäkään lukon lipsumista. Aina ottaa molemmilla tassuilla..
    Näähän on tietty makuasioita, mutta en laittas muuta.
    Levylukkohan sisältää kuluvia osia ja kartiolukoista ei o mitään kokemuksia.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Eikö edes Yukonilta löydy?

    Mulla on omassani samanlainen perä(B.O.P) ja mietin myös lukon hankkimista siihen ja vaihtoehtoina on juurikin tuo Eatonin tekele,kun toisessa autossa siitä on erittäin hyvät kokemukset,aivan kuten miragellakin tuntuu olevan!
    Slikseillä kerran saatiin tuo lukko luistamaan,kun burniksessa toinen puoli ajautui kuivalle eikä kuski sitä huomannut!

    Mut mulla ois vaihtoehtona omaani myös spool et onko kukaan törmännyt sellaseen et mistä mahtais löytyä?
    Ite en ole oikein hyvä hakemaan tuolta sivustoilta :oops:
     
  4. mirage

    mirage 3rd gear

    Helix lukko ei periaatteessa voi luistaa. Tai sit se on rikki. Jos burniksessa (tai muuten) toinen pyörä on pitävällä ja toinen ei niin pitävällä pinnalla, niin helix siirtää vetoa (vääntöä) sinne, missä on parempi pito. Eli periaatteessa se tekee koko ajan tämmöstä "työtä". Se alkaa sit sutimaan se pyörä ja vääntöä siirtyy sille toiselle pyörälle(teoriassa, käytännössä sitä ei huomaa). Joka sitten alkaa sutimaan sekin. Sen jälkeen se helixlukko ei paljo enää tunne mitään pitoeroja, kun molemmat pyörät sutii (riittävästi). Esim. lumella helix vetää todella hyvin tiettyyn rajaan asti, jolloin siis molemmat pyörät alkaa zuddaa. Ns. normilukolla alkaa sutii ensin se pyörä, jolla on huonompi pito>>>pidon menetys sillä paremminpitävällä on miltei itsestäänselvyys.

    Maasturissahan tultais aika kivasti toimeen, jos ois helixit kaikissa tasauspyörästöissä>>>aina vääntö sinne, missä on paras pito.
     
  5. Stukaz

    Stukaz 1st gear

    helix

    Ymmärsinkö nyt oikein että tuo helix on siis torsen tyyppinen tasauspyörästö? Torsenhan ohjaa voiman juurikin noin.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo minun pohdinta oli lähinnä siihen liittyvää että miten paljon ne erilaiset lukot vääntelee akselin kuoria kytkeytyessään isolla voimalla ja tekee sitä kautta tuhoa jos sille päälle sattuu.

    Ne Moserin vetarit on jo hankittu ja nuo Chevy-tyyppiset oli vakiomallisina saatavissa. Ihan sellainenkin vinkki vielä, että Buickin perässä on akseleissa ja tasauspyörästössä korkeampiprofiilinen rihloitus kuin Chevyn perässä. Eli nuo Moserin Chevy vetarit eivät mene Buickin omaan tasauspyörästöön vaikka rihlamäärä täsmää. Mutta korjaan asian hommaamalla Chevy-mallisen lukkomurikan, siihen saa Buicikin välityksen kiinni kun poraa lautaspyörän reikiä isommiksi.
     
  7. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    Re: helix

    Tuohan on nimenomaan torsen-lukko.

    Viime syksyn viimeisinä hommina asensin ko. lukon shoeboxiin ja muutaman koevetäisyn perusteella ottaa hienosti kiinni ja toimii muutenkin jouheasti. Tätä on moni kehunut hyväksi ajoautoon ja ensi kesä näyttää kuinka käy.
     

Kerro tästä muillekin!