Kastuneet sytytystulpat? Käyttökelposia vai ei?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 21.5.2011.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mites on arvon raati.

    Lueskelin nettiä niin törmäsin aiheeseen jossa joku väitti että bensasta kastuneet sytytystulpat eivät välttämättä toimi enään niinkuin kuuluisi? Vaan saattaisi toimia keskimäärin 80-100% niinkuin kuuluukin esim: paineilma kuivauksen jälkeen? Tai sitten ovat menneet kokonaan pimeäksi.

    1 Jos tulppa menee liiallisen seoksen takia kokonaan pimeäksi, niin tapahtuuko tämä silloin kun tulppa on kuuma, koska bensa jäähdyttää tulpan liika nopeesti ja tämän takia rikkoontuu?

    2. Vai voiko esim kylmäkäynnistyksessä kastunut tulppa viottua jotenkin liiallisen seoksen takia? Mitenkä ilmenee, vaikka auto tuntuisi toimivanmoitteitta kuivauksen jälkeen.

    Itse olen noita kuivaillut jonkun verran kylmäkäynnistyksien jälkeen, ja tuntuu toimivan? Vai olisiko suotavaa vaihtaa uusi sarja sen jälkeen kun auto lähtenyt käyntiin kuivauksen jälkeen?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Perstuntumalla kun veikkaan niin mitäs sitä tulpan keski tai sivuelektrodia kiinnostaa joku liiallinen bensa? Metallia ne on ja se bensa tuskin saa mitään vahinkoa aikaan.

    Varmaan käytetyt tulpat ottaa siipeensä, jos on jotain murtumaa elektrodeissa ja sit tulee bensaakin sinne väliin sotkemaan niin ei toimi enään.
    Tuskin uusien kanssa ongelmaa.


    Joku tulpista tietävä vois avautua ja kertoa miksi tulpat kuolevat??
     
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Sentakiahan moottori ei kastuneilla tulpilla lähde käyntiin, kun kipinä ei hyppääkkään kärkivälissä, vaan sitä kastunutta posliinin pintaa pitkin. Nyt kun se sähkö kulkee siinä posliinin pintaa nuollen, niin siihen pintaan syntyy hiilivana, joka johtaa sähköä. Palaahan se hiilivana tietty ainakin osittain sitten pois, kun tulppa pääsee seuraavan kerran käyntilämpötilaansa. Mutta jos/kun siihen jotain jää, niin se saattaa aiheuttaa helpomman läpilyönnin jatkossa.
     
  4. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Eli palaako se bensa siihen "posliiniin" kiinni vaikka tulppa olisi kylmä? Vai ainoastaan kuumana?

    Mites sitten jos sytytystulppa ei kastu ihan märäksi, vaan mosa käy paksulla seoksella, ja nokee mustaksi tulpan. Niin voiko se kipinä hyppiä silti väärästä paikasta maahan kun tulpassa tasanen karsta kerros?
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    prätkässä putos yhden kaasarin uimuri kohokammion pohjalle ja bensaa meni raakana koneesta läpi. sen sylinterin tulppa kuoli lopullisesti. vielä parin viikon kuivattelun jälkeen kipinä meni pitkin keskielektrodin eristettä pitkin maihin. satunnaisesti löi heikkoa kipinää elektrodien välissä.
    En sitten tiedä voiko ainoastaan rikas seos tehdä samaa...
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mulla meni viimeviikolla 1 tulppa pimeex 8pytystä startatessa. Noh laitoin vähä käytetyn tilalle et pääsen pikkusen testaan (60km). Eilen sitten vaihoin 8x uudet tilalle, 2 tulppaa oli mustasta märkänä/kostena 8pytty mukaanlukien, vaikka moottori tuntu toimivan moitteitta. (tulpat kastuneet 3kertaa ainakin startatessa, ja ajettu 3tkm) nyt uusilla tulpilla ajettu n:70-100km ja katoin ne 2 pyttyä joissa oli aikasemmin ollut kosteat tulpat. Nyt ihan kuivat, ja toki pikkusen mustat kun seokset vielä säätövaiheessa.

    Itse epäilen että kastuneet tulpat ei toimi välttämättä halutulla tavalla. Tuskimpa muuten tommonen kosteusongelma poistuu itsestään asentamalla identtiset uudet tulpat tilalle.
     
  7. Smokie

    Smokie 1st gear

    Mä oon kuivannut kosaanilla kastuneita tulppia. Tulpat viilapenkkiin kiinni ja kuumentaa niin kauan että maaelektrodi hehkuu punaisena, sitten paineilmaa perään. Sinkitys tietty vähän kyrvähtää.. Ilmakuivaus / putsausspray yms ei toimi kunnolla.
     
  8. tb60

    tb60 3rd gear

    Noissa 3-syl 2 tahti Kawasakeissa pimenee tulppia tämän tämän. No, se on enimmäkseen ominaisuus. Olen pimeät tulpat puhallellut lasikuulakaapissa ja pessyt jarrukliinerillä purut pois. Toimivat taas kuin uudet. Eli pääsee taas muutaman sata kilsaa.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite kanssa tota kosanihommaa tuli harrastettau ku vippi liian rikkaiden sosten takia söi tulppia kuin leipää. Toimi, nyt toista kesää samat "kuumennetut" tulpat käytössä.
     
  10. Smokie

    Smokie 1st gear

    Mulle tuli tutuksi kun oli 99 Baas joka lorotti öljyä pytyt puolilleen, normi startti rituaali oli pyörittää hetki, kuumentaa tulpat ja sitten rock änd roul :poff:
     
  11. idiot

    idiot Gearhead

    boshilaiset ei kestäny ainakaan 'rikastaseosta'
    ts. tulvivaa kaasaria :lol: ..lähtee käyntii moisilla
    mutteivat kestäneet kierrosta.. ampu putkeen

    tallin perältä vanhat ei kastuneet tulpat kii ja taas mentii,
    kun oli jumiutunut neulaventtiili korjailtu 8)
     
  12. kma68

    kma68 Gearhead

    Seossuhde, öljylaatu, tms. syyt vaikuttavat yleensä kaksitahtisissa tulppien kestoon.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jostain syystä tuntuu olevan kyllä laitteestakin kiinni että pimeneekö vai ei. Tyypillisisesti vakiovehkeitä saa uittaa vaikka kuinka ja mitään ongelmaa ei esiinny. Korkeempipuristeisissa laitteissa monesti riittää joku pikku häiriö bensan annostelussa ja tulppa on vainaa.

    Kyllä joskus koitin kosanilla lämmittää kun ihan samanlaista tulppaa ollut just käsillä laittaa tilalle mutta ei auttanut, taisin siis arkailla lämmityksen määrässä?
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sylinteripaineet vaikuttaa ratakisevasti sytytysjärjestelmän vaatimuksiin.
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Sellanen pistehiekkapuhallusvehjes toimii kans eheytyshommaan vallan mainiosti, kuivattelu tai lämmittely ei tunnu 100% auttavan. Ne hiekan / lasikuulan tms jämät kannattaa putsailla sitten pois kohtuu huolella...

    Ja siis kyllä, kastuminen tai pahasti nokeutuminen tuntuu syövän parhaan tehon tulpista, tiettyjen turbovehkeiden kanssa tuon on hyvin huomannut kun sytkäjärjestelmän teho on muutenkin siinä kintaalla...
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu tuttua kun oli RD 350 ostin sittä Iridium-tulpat ja siihen loppu ongelmat :rotfl: Muuttu laakin peliks eikä menny tukkoonkaan pienillä kierroksilla enää 8)
     
  17. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Olen talvisin liotellut käytettyjä tulppia yön yli etikkatilkassa, sen verran että elektrodit peittyy. Pinttyneet karstat liukenee pois ja elektrodit puhdistuu metallille ja tulpat on toimineet aika pitkiä ajomääriä.
     

Kerro tästä muillekin!