Kauhava. LSK Businesspark ja muutakin.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja enzo, 28.3.2018.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Itä-Pasila on kyllä betoniviidakko, mutta siitä on vain muutama sata metriä messuille. Jos olet junan viimeisissä vaunuissa niin vielä vähemmän....
    Mielellään tuonne lakeuksille lähtisi, mutta on se niin vitun kaukana täältä sivistyksen kehdosta:rolleyes::rolleyes::rolleyes:[/QUOTE]


    Helsinkiläisten pitää sitten rakentaa oma rata sinne Helsinkiin jotta voivat kiihdytellä sivistyneesti kehdossaan.
     
  2. ET1121

    ET1121 3rd gear

  3. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 1st gear

    Hieno juttu...

    Toivottavasti on voimassa myös ensi vuonna (nyt ehdin jo tekemään sen ratkaisun, että tulen autolla sinne ja asustelen vähän matkan päässä halvemmin) ... Menen mieluusti junalla, sillä silloin voisin nauttia virvokkeita ja en tarvitsisi ajaa päivittäin edestakaisin radalle...

    Tämä on yksi niistä Kauhavan paremmista fasiliteeteista joita arvostan.
     
    Muokattu: 26.6.2019
    z 900 tykkää tästä.
  4. z 900

    z 900 3rd gear

    Hieno homma tuo kuljetus!!!!!
    Tervetuloa Pohojanmaalle!
     
    RamiEspoosta ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  5. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Notta hivutetaanko siellä sakilla etelän veteliä vaan uskaltaako sinne lakeuksille tulla
     
    z 900 tykkää tästä.
  6. z 900

    z 900 3rd gear

    Uskaltaa tänne tulla :)
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  7. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 1st gear

    Onko kellään tietoa milloin se uusi asfaltti vedetään?

    Ainakaan sitä ei ole vielä tehty...

    Katso: motopark.lundahl.info

    Toivottavasti saadaan tehtyä ajoissa, että ei tule samaa ongelmaa mitä oli aikoinaan Alastarolla kun se uusi asfaltti pistettiin stripille.

    Olen meinaan aikeissa mennä myös sinne katsomaan (kerran vuodessa pitää käydä myös Motoparkissa) kun toi perinteinen avauskisan livenä katsominen jäi tänä vuonna tekemättä.
     
  8. homer

    homer Gearhead

    Uusi pinta tuskin ainakaan vähentäisi osallistujien määrää Motoparkissa. Tosin kai siinä hetki menee ennenkuin kunnon pito pintaan saadaan. Huomasin tuossa äsken että mökiltähän on matkaa radalle vain vajaat 100 kilometriä.
     
    RamiEspoosta tykkää tästä.
  9. z 900

    z 900 3rd gear

    Erilainen romuliike ihan kauhavan juna-aseman lähellä n:100m
    Antiikkia ja aarteita kauhava. Tämä kuuluu otsikon osioon muutakin! Taitaa tuolla sisätiloissa olla 59 2d ht cadillac?
    Ainakin oli viime käynnillä.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
  10. z 900

    z 900 3rd gear

    [​IMG]
    Mitäs tuolta peilistä näkyy?
    [​IMG] [​IMG]
    Tuossahan se 59 siipi näkyy
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. poikelin

    poikelin Gearhead

    La lippu + a katsomopaikka kaupan. Tarjoo jotai yvllä
     
  12. Araldite73

    Araldite73 2nd gear


    Myytkö katsomopaikkaa erikseen?
     
  13. Pannu H-D

    Pannu H-D 3rd gear

  14. Pannu H-D

    Pannu H-D 3rd gear

    Alla koko juttu kopsattuna tämän päivän Ilkka lehden verkkopalvelusta.

    KAUHAVA

    Kauhavalainen Eija Partanen asuu kilometrin päässä lentokentältä. Kiihdytyskisoista lähtevä ääni häiritsee häntä. Varsinkin viime viikonlopun kiihdytyskilpailut saivat Partasen ärsyyntymään. Kisassa oli mukana kovaäänisiä nitrolla kulkevia kiihdytysautoja, joiden äänenvoimakkuus voi olla vierestä mitattuna jopa 150 desibeliä.

    Partanen on omien sanojensa mukaan "kentän kersa". Hän on asunut lentosotakoululla useaan otteeseen ja tottunut lentokoneen ääniin.

    – Melu on erilainen kuin Hawkeissa. Ääni tulee yhtäkkiä ja kovaa, hyvä että ei jalat lähde alta. Lentokoneen ääneen tottui ja esikoiseni pystyi nukkumaan ulkona rattaissa. Nyt lastenlapsien nukuttaminen ei kiihdytyskisojen aikaan ulkona onnistu.

    Partanen sanoo, että kiihdytyskisoista uutisointi on ollut yksipuolista eikä kisojen haittavaikutuksista ole puhuttu tarpeeksi.

    – Kauhavalle ei tarvita kiihdytyskisoja. Viime viikonloppuna melu oli aikamoinen.

    Hän kuvaa kiihdytysautojen meteliä ärsyttäväksi. Pihassa puhelun puhuminen ei onnistunut, kun taustalla käytiin kiihdytyskisoja.

    – Vaikka ääni kestääkin vain hetken, siihen ei pysty mitenkään valmistautumaan. Meillä ei ole mökkiä mihin paeta melua. Olisi kiva viettää vapaita kesäviikonloppuja ilman häiriöitä, Partanen huokaa.

    Mika Marjamäki LSK Business Parkista kertoo, että nämä kovimman meluluokan ajoneuvot ajavat radalla kerran vuodessa.

    Marjamäki on nimetty radan ympäristöasioiden vastuuhenkilöksi. Ympäristöluvan noudattamista valvoo Kauhavan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen.

    Kauhavan moottoriurheilurata sai kaupungilta ympäristöluvan 1. elokuuta 2018.

    Ympäristöluvassa on annettu määräys seurata toiminnan meluvaikutusta jatkuvalla mittauksella vähintään kahdessa pisteessä eniten melulle altistuvien asuinkiinteistöjen piha-alueilla.

    – Melumittari mittaa milloin ja minkä verran ääntä on. Mittarissa on näyttö, josta lukemia käydään satunnaisesti pistotarkastustyyppisesti katsomassa.

    Lisäksi mittari tallentaa datan, jota voidaan tarkastella jälkeenpäin. Nämä raportit välitetään eteenpäin kaupungin ympäristötoimelle.

    Luvut eivät Marjamäen mukaan ole ainakaan tässä vaiheessa julkisia, sillä ne halutaan ensin tarkastaa muun muassa vertailemalla tuloksia kisatapahtuman kulkuun.

    – Meillä on esimerkiksi kiihdytyskisoista koko ajalta videotallenne, johon liitämme mukaan meludatan ja siten pystymme katsomaan, onko kaikki mittarin tallentama ääni peräisin kiihdytysradalta, vai onko esimerkiksi ohiajava auto tai mopo aiheuttanut ääntä. Ääntähän tulee muualtakin kuin kiihdytysradalta, Marjamäki huomauttaa.

    Ympäristölupaa varten melua on selvitetty tietokonemallien avulla. Tulosten mukaan rataa voidaan käyttää erilaisten ajoneuvojen toimintaan ylittämättä yleisiä melutason ohjearvoja lähimpien asuinrakennusten alueella. Melumallin moottoriradan toiminnasta on laatinut Ramboll Finland Oy. Mallin mukaan korkeimman meluluokan tapahtumissa 55–60 desibelin melualueella sijaitsee noin 50 asuinrakennusta ja 60–65 desibelin melualueella noin 15. Kolmen alemman meluluokan ajotapahtumissa 55 desibelin melualueella ei Rambollin mallin mukaan ole yhtään asuinrakennusta.

    Radan ympäristöluvasta on tehty valitus Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituksen on allekirjoittanut kymmenkunta henkilöä. He epäilevät, että Rambollin malli ei sovellu lentokentän tasaiseen maastoon. He vaativat muun muassa, että myös lääkärin on arvioitava melumittaustulosten terveysvaikutuksia. He ovat myös huolissaan siitä, riittävätkö kaupungin resurssit luvan valvontaan.

    Marjamäki vakuuttaa, että moottoriradan valvonta on ympäristöluvan määräysten mukaista ja kaupungin resurssit valvontaan riittävät. Marjamäen mukaan kaupungin ympäristöviranomainen on ollut ainakin osassa tapahtumia fyysisesti paikalla.

    – Mielestäni valvonnan puolesta mitään heikkouksia ei ole.

    Kauhavan kaupungilta kerrotaan kaikkien ympäristötoimen työntekijöiden olevan lomalla. Toimitus ei tavoittanut heitä kommentoimaan asiaa.



     
  15. Pannu H-D

    Pannu H-D 3rd gear

    Jatkuu...

    KAUHAVA

    Nimellä kommentointia pelätään


    Miksi vastustat kiihdytysajoja, kun kerrankin Kauhavalla tapahtuu? Tällaisia kommentteja Eija Partanen on saanut kritisoidessaan meluhaittoja.

    – Hyvä, että Kauhavalla tapahtuu. Onhan meille tulossa suunnistuskilpailut ja Herättäjäjuhlat lentokentän alueelle. Kuitenkaan kiihdytysajot eivät ole sitä mitä sinne haluan. Tuovatko kisat edes työpaikkoja?

    Partanen ehdottaa ongelman ratkaisemiseksi muun muassa meluvalleja. Hän toivoo myös vuoropuhelua alueen asukkaiden ja lentokenttäaluetta pyörittävän LSK Business Parkin kanssa. Mahdollisuus kiinteiden meluvallien perustamiseen rata-alueelle on LSK Business Parkin mukaan rajoitettua lentokenttätoiminnan vuoksi.

    Useat Ilkan haastattelemat kauhavalaiset eivät uskalla puhua omilla nimillään moottoriurheilukeskuksen melusta. Haastatellut pelkäävät kriittisten kommenttien haittaavan heidän töitään ja esimerkiksi lupa-asioiden hoitamista kaupungin kanssa.

    – Eriävät mielipiteet otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. Sama ilmiö toistui myös vastaanottokeskuksen kohdalla. Mielestäni asiat riitelevät, eivät ihmiset, Partanen sanoo todeten samalla, että haastattelun antaminen tuonee myös hänelle vihaisia kommentteja.

    Verkkokyselyyn vastanneet pääosin tyytyväisiä kisoihin


    Toimituksen verkkokyselyyn vastanneet kauhavalaiset suhtautuvat moottoriurheilukeskukseen sekä kiihdytyskisoihin pääasiassa hyvin. Useat vastanneet uskovat kisojen tuovan taantuvaan Kauhavan kaupunkiin elinvoimaa.

    Kyselyyn vastannut varavaltuutettu Jarmo Kujanpää (kesk.) asuu kolmen kilometrin päässä lentokentältä eikä koe melua ongelmaksi.

    – Ääni tulee päiväsaikaan lyhyissä pyrähdyksissä. Muutaman kerran kesässä olevat kisat eivät vaikuta negatiivisesti minuun. Tapahtumat tuovat rahaa, näkyvyyttä ja virkistystä alueelle, Kujanpää kertoo.

    Meluhaitoista valittajiin Kujanpää suhtautuu tyynesti.

    – Suomi on Pohjoismainen valtio, jossa saa valittaa asiasta kuin asiasta. Tuntuu kuitenkin siltä, että jos joku yrittää jotain, niin heti ollaan valittamassa. Emme ole Euroopan keskiössä, täällä on tekemistä, että päästään esille.

    Sotilaana lentosotakoululla työskennellyt Kujanpää kuvaa Hawkin ääniä pitkäkestoisemmaksi ja korkeammaksi kuin kiihdytysautojen.

    Kauhavalla asuville osoitettuun verkkokyselyyn vastasi parin tunnin aikana reilusti yli sata ihmistä. Tuija Lauttamus kertoo kyselyssä viikonlopun kisojen vaikuttaneen hänen elämäänsä.

    – Työpaikassani oli kiirettä ja se on hyvä. Meteli kuuluu kylälle, mutta se ei häiritse. Enemmän häiritsee nuorison katuralli.

    Useampi vastaaja vertasi lentokoneiden ja kiihdytysautojen äänten eroa. Moni piti Hawkien ääntä pahempana. Ne saattoivat lentää myös öisin.

    – Suuresti ihmettelen miten muutama kisaviikonloppu vuodessa voi joitakin harmittaa, kun ennen lentoliikenteen tuottamat äänet olivat jatkuvia, pohtii kauhavalainen Merja Virtakangas.

    Järjestäjälle ei kielteisiä yhteydenottoja, ely-keskukselle kaksi


    Mika Marjamäelle ei ole tänä kesänä tullut yhtään kielteistä yhteydenottoa radan toiminnasta.

    – Sen perusteella luulen, että ihmiset ovat vähitellen huomanneet, että tapahtumia on harvakseltaan ja meteli hyvin lyhytkestoista.

    Kiihdytysareenan toimintasuunnitelman mukaan ympäristöluvan vaatimia tapahtumia on tällä kaudella viisi. Näiden lisäksi on pienempiä, tapahtumakohtaisilla luvilla ajettavia tapahtumia kuten esimerkiksi kuorma-autojen kiihdytyskilpailut. Ympäristöluvan mukaan toiminta radalla on sallittu 1.5–30.9 viikon jokaisena päivänä. Ajotoiminta radalla on kielletty helatorstaina, helluntaina sekä juhannusaattona ja -päivänä. Lisäksi radan on oltava suljettu vähintään yhtenä viikonloppuna kesäkuussa, heinäkuussa ja elokuussa. Yhtenä päivänä vuodessa toiminta-aikaa voidaan pidentää kello 24 saakka.

    Marjamäki huomauttaa, että käytännössä radalla ei ajeta likimainkaan joka päivä, vaan pääasiassa tapahtumaviikonloppuina.

    Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksen ylitarkastaja Päivi Karttusen kuluneen vuoden aikana ely-keskukselle on tullut yhteensä kaksi yleisöilmoitusta moottoriradan toiminnasta, yksi toukokuussa ja yksi heinäkuussa. Molemmissa ilmoittaja ilmaisee huolensa sadevesien mukana Vääräjokeen päätyvistä haitta-aineista.

    Ympäristöluvan mukaan valumavedet johdetaan öljynerotuskaivojen kautta Vääräjokeen, mutta ilmoittaja epäilee, ettei kaivoja ole vielä asennettu.

    Marjamäen mukaan öljynerotuskaivojen asentamiselle ole perusteita, eikä lentokentälle soveltuvia erottimia ole edes olemassa.

    – Sen kokoluokan erottimia ei olekaan, jotka kykenisivät suodattamaan jätevedet tai öljyt koko lentokentän alueelta.

    Marjamäki huomauttaa, että öljy on kilpailussa suurin vaaranaiheuttaja, joka torjutaan välittömästi.

    – Jos radalla tai varikolla on tippakin öljyä tai vettä, ne aiheuttavat välittömästi kovat putsaustoimenpiteet.

    Marjamäen mukaan on kuitenkin varauduttu siihen, että jos jokin vuoto sattuisi, pystytään sadevesiverkosto tukkimaan siten, ettei aineita päädy Vääräjokeen.

    Ely-keskus on kehottanut Kauhavan ympäristönsuojeluviranomaista ryhtymään valvontatoimiin ja varmistamaan, että LSK Business Park noudattaa ympäristölupapäätöstä. Ely kehottaa ympäristönsuojeluviranomaista tarkistamaan, ettei esimerkiksi öljyhiilivetyjä ole päässyt sadevesien mukana vesistöön ja pyytää toimittamaan tarkkailutulokset viipymättä.

    Marjamäki kertoo, että sadevesinäyte on otettu viimeksi ennen kauden alkua ja vertailunäyte otetaan seuraavien sateiden jälkeen.

    Ely-keskukselle ilmoituksen tehneen mukaan lupamääräyksen mukaista suunnitelmaa tulevan kauden kilpailuista ja harjoituksista ei ole tehty huhtikuun loppuun mennessä, eikä niistä ole tiedotettu asukkaille. LSK Business Parkin nettisivuilla toimintasuunnitelma vuodelle 2019 on julkaistu 24. toukokuuta, mutta Marjamäen mukaan tapahtumien päivämäärät on julkaistu määräaikaan eli huhtikuun loppuun mennessä muun muassa paikallislehdessä.

    Marjamäki kertoo, että esimerkiksi paikallislehdessä ilmoitettu ajotapahtuma 29.–31. toukokuuta oli inhimillinen virhe, eikä radalla todellisuudessa aiottu ajaa helatorstaina, joka on yksi ympäristöluvassa kielletyistä ajopäivistä.

    Ilmoittaja huomauttaa myös alueen roskaantumisesta kisojen aikana. Marjamäen mukaan edellisen tapahtuman jälkeisiä sotkuja siivotaan edelleen, mutta hän pitää tilannetta aivan normaalina ison yleisötapahtuman aiheuttamana sotkuna. Marjamäen mukaan yleisöä muistutettiin kuulutuksilla koko tapahtuman ajan toimittamaan roskat roskakoreihin erityisesti siksi, että ne voivat olla vaaraksi ajoradalle päätyessään.

    Fakta: Kuinka kovaa ääntä kiihdytysauto pitää?


    - Lehtien havina 10–30 desibeliä (dB)

    - Liikenne 70–85 dB

    - Konsertti 90–100 dB

    - Kipukynnys 125–dB

    - Suihkukone 130–135 dB

    - Top fuel-kiihdytysautot 150 dB

    - Kauhavalla saa järjestää kovaäänisimpien kiihdytysautojen kisoja 1–2 kertaa vuodessa. SM-tason kiihdytyskilpailuja voi järjestää 1–4 kertaa 12 päivän aikana ja testauspäiviä saa toiminta-aikana (1.5-30.9.) olla 50 päivänä. (Lähteet: Kuuloliitto, ESPN, radan ympäristölupapäätös)

    Marjut Kriikku, Juho Korpela
     
    Pertti K tykkää tästä.
  16. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Valittajia löytyy aina. Jos paikalla on onnistuttu lentämään 24/7 yli 80 vuotta niin eiköhän siellä pystytä kiihdyttelemäänkin muutaman kerran vuodessa.

    Kummastakohan tulee loppupeleissä enemmän ympäristöhaittoja.
     
  17. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Kapuloita rattaisiin laittava kukkahattutäti.
     
    jariha, Araldite73 ja Pannu H-D tykkäävät tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kävin eilenillalla tepastelemassa Motoparkin uudella asfaltilla!
     
    RamiEspoosta, Source, masanteri ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 1st gear

    Miltä se vaikutti?
     
  20. timant

    timant 2nd gear

    jos nämä olisi ensi vuonna mukana niin olisi tutumpia ääniä? :D

    Mitäs jos lähialueen asukkaille tarjottaisiin kisaviikonlopuiksi ilmaispääsy kiihdytysajojen katsomoon niin olisiko vähemmän näitä soraääniä?
     

Kerro tästä muillekin!