Kaukovalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.10.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi on se syy, miksi en niistä tykkää. Jos niitä yritetään säätää lähivalojen opilla niille lisukkeeksi, niin ne alkaa häikäistä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja jos ne on säädetty "oikein" siis sinne alas, ne on ihan yhtä tyhjän kanssa.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toki vaihtoehtona korvata kokonaan auton omat lyhkäset jollain kunnollisella 7" umpiolla. Esim. jossain ysäriautoissa valot tuskin pätkääkään huononee.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos sumarit on oikein säädetty niistä ei tule mainittavaa määrää sitä ylös nousevaa haittavalo verhoa johon osa ei muuten usko, vaan mieluummin vaikka joulupukkiin sodomisoimassa pääsiäispupua

    Joku kertoili, et oli tehny helpon rempan voyagerin valoihin siis niihin joiden umpion lasi on ~45° kulmassa ylöspäin. Kaikki muu paitti umpion heijastin/met ja lasi mattamustaksi, niin alko valoilla näkemäänkin.


    Samasta syystä teippasin lisäpitkistä yläosan lasista piiloon ja näkyvyys lisäänty mitattuna 20m ja havainnointi 50m
    Se on todella paljon pimeellä tiellä kun porotokan havaitsee 50m aikasemmin

    Scaniassa tuli vahingossa ratkaistua toi pukkasemalla kattopitkät reilusti liian ylös, jolloin niiden valokeilat ei tavannut tiehen ollenkaan, vastaan tulleet lentokoneet saatto ihmetellä et hemmettikö siellä kulkee, vastaan tulijoita ei näkynyt häiritsevän ainakaan ykskään ei vilkutellu pitkiä kuten eteenpäin lisäpitkät suunnattuna
    Ja alko näkymään hirvet ja muut elikot niin kaukaa ettei tarttennu ees jarrutella niihin kaasulta jalan nostaminen riitti
    Sumussakin pysty ajamaan paremmin, kun sammutti ajovaloista pitkät ja pelkillä katto pitkillä ajeli menemään jolloin tielle jäi pelkkä sumu jonka läpi valo suodattui
    Ja sinä syksynä sumua oli paljon ja runsaasti
     
    rane58 tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaatinee vaan maskin ym muokkausta koska alkup umpio on poistettava. Voi ne toisiin silti sopiakin.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hä? Eikä ole jos sinne alkuperäseen jättää pitkät
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä miten lähivalojen kanssa on pykälä? Eli onko lähivalo poistettu vasta kun umpio pois että ei riittäs pelkkä töpselin tai lampun irrotus?
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Sumuvalot suunnataan vaakasuoraan, ja lähivalot suunnataan putoomaan 1cm/m. Jos sumuvalot on siellä alhaalla, nii ei ne mitään häikase. Puhtaana ne pitäs pitää, niin ei tuu hajavaloo.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Mitäs, jos ne lisälähivalot olis jonkun tummennetun maskin takana? Ne lisälähivalot on vanhoissa sallitut, eli lähivalojen kahdennus. Olikohan -78, kun ne kiellettiin. Nyt ne on taas sallittu samassa valaisimessa. Saishan ne uudet valaisimet vanhaankin autoon laittaa. Olis silloin ihan lailliset, kahdennetuilla lähivaloilla
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Tänään tuli vastaan yks liian ylös suunnatuilla sumuvaloilla. Kyllä ne silloin häikäsee.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö se sillonmuutu vaan kaukovaloumpioksi jos ei lähivalo ole kytkettynä?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin jos on h4 niin ehkä.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite kysyin ei ole pitkä aika, et mites jos katkaisijalla tai laittamalla lyhkäsiin palaneet polttimot autonvaloihin ja johdottamalla työkoneen tiekäyttöön ajovaloiksi autoon hyväksytyt valot lyhkäsiksi siihen ajovalojen alle lailliselle korkeudella, niin ei ole sallittua, pitäisi auton oma umpio poistaa ja silloin oli jotain pykäliä et mikse se kelvannut ja vaikeeta vaikeeta


    Tapaus oli paku volkkari jossa ajovalot on siinä henkilöauton lasin korkeudella ja ne ei olleet enään parhaat mahdolliset
    Mitään niillä ei näe jos ne suuntaan oikein ja häikäisemättömäksi

    Siksi oli ajatus laittaa h4 lampulliset umpiot puskurille kun lisävalot siinä oli ollut, niin raudatkin oli paikallaan ja jättää auton omat pitkät "lisäpitkiksi" joille katkaisija samalla kun johdottaa ne lisäumpiot


    Muistaakseni kysyin tätä asiaa myös myötämieliseltä katsastusmieheltä jolle on tärkeempää tehdä lain mukaan, kuin ifarT;in keksimien mukaan
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pääsiskö tuota kiertääm maalaamalla orggisumpiot mustaksi jollon se ei vältisti enää olisi umpio?

    Ja sit paremmat lyhkäset ja pitkät ja lisäpitkat nokalle?
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siinä vois olla ideaa jos vaan laki sallii.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Peittäminen ei ole kelvannut herraties aikoihin

    Muistelisin et datsuni jäi seisomaan 10vuotta sitten leiman kuivuttua. Kunnes lähti paaliin tänä vuonna ja oli viimesiä vuosia kun sai valot poistaa käytöstä peittämällä
    Piuhat irti ja sininen teippi päälle, niin tehdas tuplatut ajovalot oli poistettu

    Transitissa oli sumarin lasi halki ja pomppasi kun oli lampun korvakkeet paikallaan ja johdot valoraudan päällä. Korvakkeet pois ja johdot puskurin sisälle


    Kuormavolvossa piti poistaa umpiot ja peittää lampun reiät, kun vasemmalla oli sumari ja oikeella keltanen lähivalo (ruottista)
    Pirun näppärä valokuvio kylläkin

    Siinäkään ei riittänyt, että sulake pois ja pelliluukut popniiteillä lamppujen päälle

    Toisin sit jos aurapuskurin laittaa silloin saa olla aurausvalot, mutten tiedä niiden käyttörajoituksia ja saako henkilöautoon ees auraa katsastettuakaan
    Toisaalta kuka kieltää silläkään puskemasta pihaa auki, joillain on jääradan auraamiseen etuvetoisiin laitettu aura keulaan ja hyvin puskee piikkipyörillä, käyttiksessä mönkijän piikki ketjut päälle ja pihaa puhtaaksi



    Mutta jos lähtee maalailun tielle, niin eikö se ole jo sama ottaa orkkisvalot kaikkineen pois, ja sopiva pelti tukkimaan konehuoneeseen vapaa kulku ja siihen aukkoon sitten se haluttu umpio vaikka pyöree 5" ja sen viereen talmu vilkuksi
    Sopivasti askartelemalla tulee todella nättejä asennuksia, kuten joissain harvoissa ram;eissa on ollut
     
    KajS tykkää tästä.
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Tässä valomeiningissä mua huolestuttaa eniten tuo rajaviranomaisten puuttuminen valoihin. Mun pitää oikeesti ruveta bongailemaan merivartiostoa Särkänsalmen sillalta tai niitä Super-Pumia. Mitä jos ne jahtaa mun valokytkentöjä matkalla saaristosta Turkuun.

    Mutta oikeesti aiheeseen. Miksi on valomääräykset? Tässä maassa kun joskus on oikeesti pimeetä, tarvitaan valoa. Ruåzalaiset osaa, siellä saa valaista tietä. Hienoo nähdä sellaisia autoja koiralenkillä, jotka räppää päälle niin paljon valoo, että mäyräkin herää talviunesta kolostaan.

    Kannatan valoa, en pimeyttä. Keskiaika meni jo.
     
    jar, palontie, rane58 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Menee varmaan samaa järjettömyyteen, kun suomessa ei saa vararengas olla vanissa oikeessa takaovessa
    Jonkun päättäjän eukko ei ollut vasemmalla kaistalla nähnyt, että se viereisellä kaistalla oleva vani tahtoo kääntyä oikealle. Joten vararenga oikeassa ovessa kiellettiin ja se piti siirtää vasempaan oveen ikkunalle :odroll:

    Samaa kastiin menee kielto jarruista traktorin perävaunussa vedoten liikenneturvallisuuteen
    Järjellä ajatellen ehkä kuitenkin ois parempi et sen 60lukusen harmaan verkun perässä kun saa kiskoa monta tonnia kärryä siinä kärryssä ois jarrut eikä ne verkun omat jarrut jotka on tarkoitettu vaan pitämään paikallaan sitä tonnin painosta traktoria
    Belkussa muuten on tehtaan kilpi jarruitta 4000kg itsenäisillä jarruilla 4000kg yhdessä toimivilla jarruilla 20´000kg
    Ihan vaan 16 tonnia lisää kärryyn massaa kun siinä on polkimesta ohjattavat jarrut

    Eiku niijjoo nehän oli liikenteelle vaaralliset joten laki menee tehtaan asetuksen ohi ja 18 tonnia saa olla massaa niillä 4000kg pysäyttävillä jarruilla


    Niijja norjassa belkuissa on edessä levyjarru, suomessa se kuulemma on kielletty. Traktorista tulee vaarallinen liikenteessä jos siinä on jarrut myös etuakselilla


    NatGeolta tuli ohjelmaa norjalaisista hinurikuskeista, siinä näki välillä miksi siellä pitää olla kunnolla valoa, ne tiet on just niin kauheita kun voi kuvitella jossain vuonon kyljessä kulkevan kärry polun olevan
    Reunassa on 40cm korkee kaide ja pudotusta kymmeniä metrejä. Nykyään enää ei kait ole niitä pelkkä tolppa 10m välein "kaiteita"
    Siellä on pakko nähdä se tyhjyys

    Mut suomessa et saa nähdä tai ees näkyäkkään
    Esim. oikeasti hyvät kahdennetut lyhkäset ei häikäse vastaan tulijaa, mutta kuljettaja näkee paljon paremmin. Vaan sehän ei ajokortittomalle liikenneministerille :odroll: passaa alkuunkaan, kun hän ei jaksa polkea sitä helkamaansa duuniin jos on kaksi dynamopolttimoa pyörässä
     
    jarona tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Valo on vähän kuin teho, harvoin sitä on liikaa :D
     
    palontie tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Mikä tuo kielto traktorin kärryn jarruista on?
     

Kerro tästä muillekin!