Kavennettu lehtijousitus eteen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Hebster52, 20.9.2006.

  1. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Ajattelin kysellä vähän mielipiteitä etujousitus suunnitelmistani pienois Volksrodiin.

    Projektista vähän juttua pienoismalli foorumissa:
    The KidVRod

    Ajattelin silleen että käyttäisin lehtijouset yhdestä pakasta joka on lojunu tallin pohjalla XX vuotta. Koska etuakselin kokonaisleveys on 118cm niin joudun lyhentämään lehtijousiakin. Käviskö tehdä silleen että kerta kaikkiaan katkaisen alimman jousen sopivan pituiseksi ja vain käytän ylimmät lehtijouset lisänä. Auton painohan on huomattavasti pienempi kuin täysikokoisessa autossa.

    Vai voisko jopa tuon hitsatakin?

    Kuvasta näkyy vähän miten ajattelin. Punainen pilkku osoittaa mistä kohti alin jousi olis katkaistu(hitsattu?).

    [​IMG]
     
  2. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Älä lähde hitsaamaan jousilehtiä. Ei kestä. :soosoo: Käytä ne lyhyemmät lehdet ja tee/teetä uusi sopivan mittainen norra. Tai sitten lyhennä jousi päistä ja tee uudet silmukat.

    Paikaltaan muljahtava etuakseli vaarantaa terveytesi, omista ropposista on löytynyt kaksi hitsattua norraa, molemmat menivät uudelleen poikki. Toinen hajosi kun ajoin pikkiksellä suojatien korotukseen vähän reippaammin, seurauksena oli melko hätänen kaistanvaihto.
    Koko hitsisauma jäi kiinni vain toiseen latan puolikkaaseen. :mad:
     
  3. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Nojuu, tuo on totta hajoavista saumoista ym. mutta tässä ei ole kyseessä mistään "käyttöautosta" vaan juniorille rakennettu pieni kaara jonka huippunopeus on korkeintaan 25 km/h... :wink: Auton kokonaispaino n. 100-150kg josta suurin osa tulee taka akselille...

    Tottakai tuon Springperch silmukan voi teettää jollain sepän tekemänä mutta se on mielestäni jo vähän yli... Jos olis täysikokoinen Rodi tai yms. niin ei sitä tervejärkinen menis hitsaamaan.. :rotfl: :poff:

    Ja tosiaan tuo jatkos olis keskellä. Kuvan mukaan (punaiseksi merkattuna)

    Periaatteessahan noi Quarter Eliptical lehtijousituksetkin on tehty(pätkitty)..

    http://www.mkparker.com/vw/track_T_brown_frontend.jpg
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos toi sauma on tuossa kohdassa u-pulttien ja lattojen välissä ei se kyllä paljoa liiku eikä suuria voimia kohdistu. Piha-autoon varmaan toimiva ratkaisu. Sitte noissa 600 ja 850 fiiuissa on aika kapeita poikittaisia lehtijousia valmiina.
     
  5. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Hmm, toi 600/850 info oli mielenkiintoinen juttu. En tiennykään että niissä on lehtijousia.. :eek: (Ei oo koskaan ollu niiden kanssa tekemisiä..)
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onko "twin-I beam" jo tuttu? Aika mielenkiintoinen systeemi...

    http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... split+beam

    Pikkufiattien lisäksi kapea norra löytyy vanhoista brittifordeista. Sellaisesta sais jopa koko etuakseliston. On kuin kopio 30-luvun USA-Fordista, mutta pienoiskoossa. Mulla pyöri semmoinen nurkissa pitkään mutta taisin hukata sen jonnekin.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo ja 133 fiiussa kans, sehän on updeitattu 850.
     
  8. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Ok.

    Noi Britti ford aksilot saattaa kumminkin jo olla aika vaikeet löytää ihan joka kylässä? Ja taitaa olla liian leveetkin? Maksimi leveys on 120cm tähän projektiin... :D

    Fiiun jousipakkakin saattaa olla liian levee, joten joudun ehkä kumminkin niitä vähän fiksaamaan... :wink:
     
  9. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Mitäs jos et hitsais ollenkaan, vaan niputtaisit läpipulteilla pantojen välistä?
     
  10. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No multa ainakin löytyy jousineen ja V-tukineen sellainen ja vielä kääntyvillä olkatapeilla oleva pienen Brittifordin etuakselisto. Raideleveys ei heitä kovin kauas siitä 120cm:stä. Tosin 80e:n hinta voi olla piha-autoon liikaa, mut kunhan kerroin. Ainakin saa autenttista 30-luvun tatsia, jos sellasta haluaa. 8)
     
  11. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Hmm.. Onko toi suoraa mallia? Voisitko mitata akselin kokonais leveyden? Onnistuiskohan tuon akselin kavennus?? :eek: :lol: Maksimi leveys kun olis toi 120cm...

    Ainakin näyttäis Fiiun jousipakka ehkä löytyä ensi viikonloppuna.
     
  12. terroristo

    terroristo 1st gear

    Jokkis ukot on pidentäny noita fiiun norria tyyliin -> keskeltä poikki,sopivaa lattaa pätkä väliin ja hitsaten nippuun.
    On kuulemma kestäny koska ne saumat jää kiinnityspantojen väliin eikä se jousi siitä keskeltä paljon joustele. :wink:
    Paa poikki vaan ja hitsaten nippuun.
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ukon -37 plymouthista meni takaa norra poikki joskus ja ihmettelin etta mistas tommonen nyt saadaan, niin ukko sano etta senhan voi kylla hitsuuttaa. Hiukan epailin juttua mutta sano etta toinen puoli katkes yli 20v sitten ja hyvin ainakin viela kestanyt. :odroll: Ja tostahan on jo 10v aikaa :rotfl:
    Kaipa se hiukan riippuu sepasta ja aineista etta kestaako ne vai ei.
     
  14. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No samalla lailla se on kaareva, kuin ameriikanserkkunsakin. Raideleveys (tehtaan ilmoittama) 1219 mm, joten vajaa 20mm joutuu kaventaa. 8)
     
  15. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Toi kyllä kannattais oikeastaan harkita oikeesti! 8)
     
  16. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Tähän heti jatkoksi:

    Onnistuukohan toi brittiakselia kaventaa keskeltä katkaisemalla ja hitsaamalla?

    Onko noi takorautaa vai valurautaa?

    Droppaus ainakin onnistuu "suht helpolla" :wink: Ellei paljon tarvis lyhentää ehkä droppauksen yhteydessä vois säätää kapeammaksi?
     
  17. Leafhill

    Leafhill Gearhead

    Takoa taitaa olla. Jos tehdas ilmoittaa raideväliksi 1219mm (kirjoitti pulisong) ja tavoite on alle 1200mm, niin droppaamalla akseli kaventuu "helposti" tuon 10-15mm per puoli.

    Tässä ohje droppaamiseen.
     
  18. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Jep, sitä minä tuolla droppaamisella ajelinkin takaa.

    HAMB:in ohjeet on tuttuja. :D

    Pyöriny siellä jo pitemmän ajan lukijanakin.. :wink: Jopa pitemmin kuin täällä..
     
  19. boomboom

    boomboom Gearhead

    Iha vaan lisätietona että ainakin b kadetissa on myös poikittainen etulehti, luultavasti siten myös a mallin kadetissa joka on niin kapee että joudut varmaan levittään jousipakkaa mieluummin kuin kaventaa!
     
  20. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Joo, joku tuttava mainitsi myös siitä.. Mistähän semmoista Ooppelin jousia sitten vois alkaa etsiä?

    No, katellaan ekaks mitä Puli-Songilla on tarjolla.. :D
     

Kerro tästä muillekin!