kestomagneettistartti ei sammu eikä välillä konekaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja saresks, 21.9.2015.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    RobbMc permanent magnet -startti, toiminut ok pari kesää, starttailtu n. 2000km.
    Startin kyljessä oleva solkku heittää pinionirattaan ulos ja sen pitäisi palutua solkun kytkeytyessä irti solkun palautusjousen voimalla(?). Valmistajan mukaan on normaalia että ratas jää starttikehälle jos kone ei käynnisty. Kyseessä ei siis ole bendix -tyyppinen laitos.

    Kytkentä: Akku takakontissa. Ford -tyyppinen starttirele loksun päällä, samasta isonastasta lähtee akulle ja startille paksut kaapelit. Toisesta isonastasta lähtee s-kaapeli startin solkulle. Startin mukana tullut diodi kytketty HEI-jakajan plussan ja starttireleen I-nastan väliin.

    No, alkoi jumittamaan startti päälle eikä sammu vaikka irroittaa startille menevän s-piuhan. Ison kaapelin kun irroittaa niin vasta sammuu. Tämän lisäksi pari kertaa tehnyt että ei sammu startti eikä konekaan vaikka irroittaa akun kaapelin. Piti vielä irrottaa HEI-jakajan plussa. Kiirettä piti :)

    Startin kaapelit eikä kytkennät ole ulkoisesti oikarissa. Loksun päällä oleva starttirele ei jumita. Startti ei rääkäise eikä zingahtele, päittäisvälykset tarkistettu vetolevyyn nähden.

    Vaihtoehtoina startin solenoidin palaminen siten, että ei irroita? Voisiko johtua kaukana olevasta akusta johtuen laskeneesta jännitteestä pyörityksen aikana jolloin virta kasvaa?? En ole sähkömies..

    Tai väärä backslash startin rattaan ja starttikehän välillä, vaikka ei meteliä pidäkään?

    Muuta?
     
  2. Väne

    Väne Gearhead

    Oisko startin vapaakytkin jumissa tai pusla kulunut että ratas kallistuu ja jumittaa starttikehälle? tai sitten solenoidin kärjet palaa kiinni.

    Ja startistahan tulee generaattori jos se pyörii koneen mukana, eli vaikka irrotat akulta tulevan kaapelin, sytytys saa virtaa startilta, solenoidin kärkien pitää tietenkin olla kiinni tuossakin tapauksessa.. Eli kärjet palaa tai solenoidissa ei ole tyhjää liikettä että kärjet pääsis irti myös silloin kun ratas jää starttikehälle.

    Miksi ford rele on kytketty noin?
    Jos haluat säästää startin omaa solenoidia niin kytke ford rele starttikaapelin väliin niinkuin se on tarkoitettu, jos solenoidi on tarpeeksi nopea niin voit kytkeä releeltä tulevan ison kaapelin suoraan moottoriin ja vedät siitä hyppyjohdon solenoidin herätenapaan.
    Näin kytkettynä startti ei voi syöttää virtaa autoon päin kun ford rele katkaisee yhteyden, eikä solenoidin kärjetkään kulu.
    Jos solenoidi ei liiku tarpeeksi nopeasti ja pyörivä ratas karahtaa starttikehän kylkeen niin siirrät vain piuhat solenoidin toiseen napaan.
     

Kerro tästä muillekin!