Kevyt-kuorma-auto ja katto äärivalot?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja fudge85, 14.1.2011.

  1. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Elikkä miten se nyt on ku otetaan esim -95 silverado ja siinä tietty katolla äärivalot(keltaiset). Saako ne olla kevyt kuorma-autossa vai ei onko varmaa tietoa? Koska näkyy autoja joissa on ne ja sellaisia joissa ne on maalattu mustaksi!?!? Mikä on homman nimi? Riippuuko se vain siitä onko katsuri saanu pesää vai ei.. Entäs se että miten menee silveradossa nuo valo säännökset -97 ja siitä ylemmäs ? Onko siitä kukaan taistellu ake:n kanssa niin että tietäis? Pitääkö olla e-hyväksytty vai kelpaako dot? Puhutaan edelleen kevyt-kuorma-autoista eli henkilöauto säännöt unohdetaan.. Nuista katto äärivaloista sen verran että tutulla on totke rami ja siitä oli katsuri käskeny maalaamaan ne mustaksi!! Hieman tuntuu väärältä! Kertokaa jos joku tietää tarkemmin! :argue:
     
  2. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    Ei SAISI olla mitään keltaisia äärivaloja katolla. Perusperiaate on että, eteenpäin valkoista, sivulle keltaista ja taaksepäin punaista (poislukien vilkut, peruutusvalot yms.). jos auton leveys on 1.9 -2.1 niin äärivalot saa asentaa ja yli 2.1 nin pakolliset.

    Kevytkuormureissa tulee tuo E-valovaatimus jo 14.6.1995, eli paljon ennemmin kuin kevyen puolen 1.1.1998 alkaen. Joskus vuosia sitten on AKE myöntänyt lupia jenkkivaloille mutta nykyään ei kai enää kun niitä on saatavana alkuperäisenä ja valomuutoksia tekeviä firmojakin löytyy sieltä täältä.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ja appiukolla on '08 F-350, siihen piti laittaa hytin katolle taaksepäin punaiset äärivalot. Lankoni rakensi ne nerokkasti alkuperäisiin katon etuäärivaloihin.
     
  4. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Jos kyseessä on ne tehdasasenteiset valot, niin ne saa muistaakseni olla toimimattomana paikoillaan. Eli vaikka eivät saisi olla toiminnassa, niin ei voi vaatia poistamaan / maalailemaan alkuperäisiä valoja. Eli polttimot pois korkeintaan. Jälkiasenteiset on sitten asia erikseen.

    Mulla on omassa jälkiasenteiset keskellä oranssit ns. rekkavalot ja reunoilla valkoiset äärivalot. Niihin oransseihin mulla on toiset mustat linssit katsastusta varten, kun katsuri käski ottaa pois. Eteenpäin valkoiset ja taakse punaset äärivalot reunoilla on lailliset.
     
  5. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Ei saisi ei mutta epäilen että kuorma-autoissa erit säännöt ku niitä näkyy perkeleen paljon,, ei siinä ei se haittaa komian näköisiä ja niin pitääki!
    Mutta mites tuo siun valo homma ku on katsastettu esim excursion -02 dot valoilla ihan viime päivinä.. ja onhan noita suburbaneja ja silveradoja -98 orkkis valoilla?? Vitun suomen laki on se niin selvä ja kaikkien luettavissa.. ooo ´helvetti! menee ryssän malliin tuo meijän valolaki!!! En ymmärrä enkä hyväksy! Ja kerroppa muute mikä firma tekee -97,97,99 silveradoon e-hyväksyttyjä valoja!!! jos todella on niin hienoa! Tähän mennessä ei yhtäkään tullu vaastaan! :oops:
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kyllä ne noin menee kuten kupeevoortti sanoi. Onhan tuolla tien päällä vaikka millasia valovirityksiä, mitä sitten irrotellaan katsastukseen/avataan liittimä ja teipataan linssejä. Eilen illalla just kattelin ohjeistusta K-A:n valoista http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf

    Mut eipä noista Dodgen linsseistä ole mitään sanottu, rekisteröintikatstuksessa ne oli olleet irti ja reiät tulpattu, mä oon irrotellu ulommista lamput ku oon katsastukseen vieny.
     
  7. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    Kyllä noita valoja nykyään on helpompi löytää kun on netti apuna ja hakea voi koko euroopan alueelta.

    Noilla valomuutoksia tekevillä firmoilla tarkoitin näitä jotka asentavat autoihin vaadittavat e-valot (esim. koskenkorvalta sellainen löytyy), käyttäen esim. takana HELLAn pieniä pyöreitä jne. siis "rakentavat" ne valaisimet, eivät valmista alkuperäisiä e-hyv. umpioita.
     
  8. freeride

    freeride Gearhead

    http://www.ake.fi/pdf/ATT5-2004.pdf

    Amerikkalaisten paketti,- kuorma- ja linja-autojen valot

    Rekisteröintikatsastuksessa on hyväksytyt paketti-,kuorma- ja linja-autoja DOT-merkityillä valoilla,kun auto on otettu käyttöön 14.6.1995-31.12.1997 välisenä aikana.

    1.1.1998 käyttöönotetut autot voidaan hyväksyä dot valojen osalta määräaikaiskatsastuksessa jos ne on hyväksytty suomessa ennen 13.2.2004 ensirekisteröintiä varten suoritetussa rekisteröintikatsastuksessa.

    AKE muistuttaa,että rekisteröintikatsastettaessa tällä hetkellä vastaavia ajoneuvoja ensi kertaa Suomeen,määräysten mukaan niissä vaaditaan E-/e hyväksytyt valot ja heijastimet alkaen ensimmäisestä käyttöönotosta alkaen 14.6.1995.

    kattomarkkerit
    http://www.ake.fi/pdf/valo-ohje.pdf

    Vetoauton tunnusvalaisimet eli ns. rekkavalot
    Vetoauton tunnusvalaisimet sallitaan autoissa, jotka on otettu käyttöön ennen
    1.10.2000. Vetoauton tunnusvalaisimet sijoitetaan symmetrisesti ja niitä
    saa olla enintään kolme kappaletta ja enintään 100 mm:n etäisyydellä toisistaan.
    Tunnusvalot suositellaan asennettavaksi tuulilasin läpinäkyvän alueen
    yläreunan yläpuolelle. Valaisimissa käytettyjen lamppujen teho saa olla enintään
    20 W ja valaisinten tulee näyttää ruskeankeltaista valoa. Kaikki ylimääräiset
    tai edellä mainitusta poikkeavalla tavalla sijoitetut valot määrätään
    poistettavaksi.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja noi rekkavalot (keltaiset keskellä) saa palaa vain kun vedetään kärriä, eikös vaan?

    Eli muuten eivät ole lailliset mutta nykyään tosiaan näkee isoissakin nupeissa kaikenlaisia valoja, täällä ajaa yks scania(?) jossa on hytin takareunoja kiertämässä kait 20 pientä punaista markkeria. Hieno ja hyvin erottuva mutta liekö laillinen?

    Suomessahan on aina ollut huono juttu jos näkyy liikenteessä tai itse näkee.
     
  10. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Suomessahan on aina ollut huono juttu jos näkyy liikenteessä tai itse näkee.[/quote]

    Näimpä! Katsastuksessa inssit laskee onnessaan jotain watteja kuorma-autojen lisävaloista ja revityttää pois jos on liikaa. Varsinkin työkseen ajaessa se valo on ihan kiva juttu... Todella vittumainen ajaa huonoilla valoilla yöt... :mad:
     
  11. paja1

    paja1 Double Gearhead

    joo kyllä suomessa saa rangaistuksen jos näkyy muille liikaa!! mulla tuli merkintä otteeseen kun sellaset ihan tavikset vanin punaiset 5w marker valot katolla ei ollukkaa katsastusmiehen mukaan hyväksytyt tieliikennekäyttöön :rotfl: pienestä on kiinni :wc:
     
  12. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Laitat laitimmaisiin valkoiset kuvut Nippelitepolta, ja keskimmäiset katkaisijan taakse, pysäytettäessä ja leimalle pois päältä. Kaikki muu olennainen tulikin tuossa aiemmin. Ei oo keskimmäiset sallittuja, mut ei taida olla synneistä suurin.
     
  13. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onhan noita äärivaloja modernin ällöttävän sinisenäkin. Kyseessä uudehko mersu.
    Eikös ole tulossa joku valomuutos kuorma-autoihin jotta valoja tulee lisää?
     
  14. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Jahas, mites sitten onko henkilö-ja pakettiautoissa, pienissä äärivaloissa e-merkintä oltava?

    E; Vai riittääkö SAE ja DOT?
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kenenkähän turvallisuutta sekin lisää, ettei enää tiedä vastaantulevasta kuorma-autosta, että sillä on perävaunu perässä? Aikaisempi lakiteksti vaati nimenomaan perävaunun vetoautoon merkkivalon ja siinä sanottiin, että tätä valoa saa käyttää ja on käytettävä perävaunua vedettäessä. Sitten asia käännettiinkin päinvastaiseksi. Simpanssitko näitä lakeja sorvaavat?
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noista rekkavaloista senverran että mulla on paripyörä chevyssä orkkis kattomarkkerit joihin oon vaihtanu kirkkaat lasit.
    Keskimmäisiin 3 oon laittanu keltaset polttimot.
    Näin on ollu palamassa monta vuotta ja katsuri ei oo huomauttanu niistä, Vaasan pilikunnussija lentävätkin yritti olla valopäänä ja jalasjärvellä kolomostiellä auton valoja ihimeteltiin toista tuntia, huomautettavaa ei kuitenkaan löytynyt
    Mulla on ylimääränen setti noita kirkkaita linssejä jouten jos joku tarvii....
     
  17. Ama83

    Ama83 1st gear

    Eikös ne silloin saa olla Urbanissa vm 95?
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Saa olla, mutta niiden pitää olla ennen k.o. määräpäivää asennetut. Niinkuin kaikki tietysti ovatkin ;)
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    :rotfl: meinaakko pistää subbeen ilmajarrut, duo-matici ja vetokidan...ja rupiat kiskoo täyspitkää?? vai asennakko vetopöyrä katoll :eek:
     
  20. marcorolla

    marcorolla 3rd gear

    Töissä olen rekkakuskien kanssa jutellut joutavia ja ei ole yksi tai kaksi kertaa kun on tullut puheeksi poliisien toiminta tienpäällä jossa ollaan pysäytetty auto ja katsottu ensin rahtikirja jossa 2-4t ylikuormaa ja siintä ei olla sanottu mitään, mutta lisävaloja on kiipeilty kopin katolle asti katsomaan referenssejä ja parkkipolttimoita otettu niistä pois sekä punaisia taka markkereite on ollut liikaa tai väärässä kohdassa tjmv

    No samahan se oli aikanaan lisäjarruvalojen kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!