Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Samanlaiset on ollu 3 talvea alla ja aion laittaa vielä neljänneksi talveksi. Hyvät on ollu!
     
  2. Anssi

    Anssi Gearhead

    Olen tästä ihan samaa mieltä! Täällä etelässä jos missä nastarenkaat ovat poikaa. Tiet ovat puolet ajasta sulina ja toisen puolen sitten jäässä, ja jäällähän kitka on kovin huono nastaan verrattuna.

    Itse siirryn alkavalla kaudella nastarenkaaseen. Tähän saakka oon vedellyt kitkoilla.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  3. M

    M Gearhead

    mä oon kanssa sitä mieltä, että etelässä nastat on ehdoton. jos on liukasta, niin se johtuu nimenomaan siitä, että vesi jäätyy tien pintaan. pohjoisessa, jossa "jää" on valkoista, tamppaantunutta lunta kitkat on valttia.

    käyttiksessä oli viime talven "eurooppa-mallin" kitkat ja niillä saa heittää vesilintua. nyt on alle tulossa nokian uus kitka. nastoihin en enää vaihda kun pääosa ajoista on kehä III:sen ulkopuolella...

    niin ja autohan vetää takapyörillä ja talvikelillä pärjää vaikka sileillä kesärenkailla, jos vaan korvien välissä asian tiedostaa.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Nastat, ikinä ei ole pelottanu niin paljon kun takavetopakulla jossa kitkafillarit ja tie jäässä, vaikka on ABS:t ja ESP:t sun muut... Etuvetokinneriä ei ole ikinä tullu kokeiltua kitkarenkailla, voi tietty olla että toimii ihan ok?
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Käyttiksissä ehdottomasti nastat. Darttiin vaihdoin tänään kitkat alle, kun ei tiedä minkä verran joutuu talvella ajelemaan.
    Samaa mieltä siinä, että eteläisessä Suomessa nastat must ja pohjoisemmassa pärjää kitkoillakin.
    Jos ajattelette ABS-jarrujen toimintaa, kitkarenkaita ja märkää jäätä vaikkapa alamäessä, ajatelkaapa pysähtyykö tuo ennenkuin naapuripitäjässä tai petäjässä ilman ankkuria? Ja jos joku ei ymmärrä, lopettakoon keskustelun tähän.... :poff:
     
  6. transport01

    transport01 3rd gear

    Kunnon nastat alla talvisin. Syynä se, että liikkeelle on päästävä joka kelillä. Kitkoillakin vamaan pärjäisi jos auton voisi jättää kotiin pahimmilla keleillä.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Nastat toki!

    Kitkoilla olen joskus joutunut junnaamaan eestaas risteyksessä tasamaalla, että on auton edes saanut liikkeelle. :eek:
    Hyvin kiillottunut jää ja vähän vettä sen päällä takaa sen, että siinä ei pidä minkään valtakunnan kitkarengas.

    Muistan myös yhden reissun kirkkonummella, kun auto jäi shellin pihaan jumiin kitkojen kanssa. Oli sopiva peilijää alla ja taivaalta tuli lunta sen verran, että jää peittyi. Nooh, eihän auto liikkunut mihinkään vaan sitä piti työntää... Mahtoivat ohikulkijat ihmetellä, kun kuskin paikalla ei ole ketään ja joku työntää autoa, jonka takapyörät lyövät tyhjää :odroll:
    Kaverin autossa nastarenkailla olis samassa paikassa ja samalla kelillä varmaan voinut kiivetä vaikka puuhun. No, lopputuloksena jätin oman kapineen huoltiksen pihaan ja jatkettiin toisella vehkeellä matkaa. Ei puhettakaan, että olisi omalla pirssillä päässyt perille asti. ...Nyt on aina nastat alla.
     
  8. jart$u

    jart$u Gearhead

    Just tuli talvi-caminoon hommattua cooperit nastoilla. Viime talven ajoin nastattomilla. kyllä niilläkin pärjää kun rauhallisesti etenee.
     
  9. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Perjantaina saan alle uudet Michelin kitkat omaan käyttöautoon. Kitkoilla olen ajanut jo pari talvea ja nykyiset kitkat ajoin loppuun tänä kesänä.
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    nastat talvella pääkaupunkiseudulla. Kosteaa on kostean jäätyessä tienpinnat ovat liukkaita riittävän monena talvipäivänä. Samoin raskaampi liikenne plaanaa katujen pinnan liukkaaksi.
     
  11. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Viime talven ajelin takavetoisella käyttiksellä eurooppamallin kitkoilla 15000km. Luikkaathan ne oli, mutta sain halvalla. Nyt oon ajanu niillä kesän ja pitää ainakin ensiliukkaat vielä kokea noilla. Kitkat tulee jatkossa, koska pysyin viime talven hengissä. Enkä telonut sivullisiakaan.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ehdottomasti nastat !

    Etelässä pitäisi käyttää ehdottomasti aina nastarenkaita juuri tienpintojen jäätämisen takia,kun taas pohjoisessa on enempi talvikeliä,lunta ja pakkasta jolloin kitkarengas pääsee oikeuksiinsa.

    Etelässä sillä ei tee mitään lukuunottamatta niitä täysin sulia kelejä joissa pärjää yhtä hyvin normaalilla kesärenkaallakin kun suolapaska lentää... :mad:

    Kitkarengas on myös huonompi pidoltaan juuri niillä märillä tienpinnoilla joita juuri etelässä on enempi kun pohjoisessa.

    Etelässäkin pärjätään kitkarenkailla välttävästi riittävällä varovaisuudella,tosin niin kauan kun on myös nastarenkaita,jotka rouhivat killottunutta tienpintaa jää kelillä.
    Jos kaikki ajaisivat kitkoilla olisi meno vastaavaa kun Amerikassa uutiskuvissa...tosin onhan se sellaista toisinaan tälläkin hetkellä.

    Talvikeli kun perinteisesti yllättää suomalaiset autoilijat... :rotfl:

    Raskaanliikenteen kiillottama tienpinta on kuin rasvattua ja aamuyöllä se on pahinta joskus 3 - 4 aikaan ennenkuin nastarenkaalliset pikkuautot lähtevät liikkeelle.
    Silloin se kiilto katoaa varsin nopeasti tienpinnasta...sen sijaan jos kaikki ajaisivat kitkoilla,niin tätä ei tapahtuisi ja aina olisi romua kun raatteentiellä aamuisin.

    Monetkaan eivät ajattele tätä kun puoltavat kitkoja ja nastarenkaiden kieltämistä !
     
    Ana67 tykkää tästä.
  13. jjilmarinen

    jjilmarinen 1st gear

    Rengasvalinta on pitkälti kiinni kuljettajan ajotavasta. Maltillinen kuski pärjää kitkallakin, kunhan pitää vähän kelivaraa enemmän. Itse koitin kitkaa täällä etelässä pari viikkoa ja en koskaan enää tulee koittamaan. Vanha auto ilman ajonhallintalaitteita, kooho kuljettaja ja jää on melkoisen jännittävä yhdistelmä. :soosoo:
     
  14. _vi||e_

    _vi||e_ 1st gear

    onhan niitä kitka nasta renkaita ne on parhaimmat mutta maksaakin vähän enemmän
     
  15. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Ehdottomasti nastat, ehkä ne pakkaslumella pitää hyvin mutta muuten täyttä :wc:
     
  17. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Kitkat etuvetoautoon jos ajelee pääasiassa valtateillä ja Nastarenkaat pick-upiin ja takavetoautoihin. Kokeiltiin kerran kesällä Omegalla Nokian Q lähtee aika helposti sladiin kun reunalamellit antaa periksi :rotfl: Jotta ääritilanteissa voi tulla ylläreitä kitkoilla.
     
  18. original

    original 1st gear

    alkutalvesta haaveilin kovasti nastoista mut ei noilla m+s:illä oo mitää vaikeuksia, säästääpä samalla asfalttia kesää ajatellen :lol:
     
  19. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Ruuhkasuomen sulilla teillä on varmaan kitkarengas se oikea valinta ,mutta täällä maaseudun rasvatuilla sianselillä ajettaessa täytyy olla nastat ! Siis nastat on minun jeeppini alla.
     
  20. Buddy

    Buddy 1st gear

    Nastat! OMA HENKI YLEN KALLIS. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!