Klassikko Pontiac GTO´t Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja pontiacgto, 4.2.2005.

  1. Jamu

    Jamu 1st gear

    Mä kanssa lisäsin tuohon vielä yhden -67 sinisen ja -66 liilan (?) jotka ainenkin viime vuoden lopulla olivat liikenteessä ja tietääkseni pysyneet Suomessa.
    Tuo Tempest/GTO on yksi huomioitava kun noita näkee ja sitten että kuinka moni inssi tutkii että on 242.... Siinähän se on "tilin paikka" kun saa jossain välissä otteeseen GTO:n mallimerkiksi.

    Tuo listassa oleva 67 on ilmiselvästi 66 malli eli korjaisin luvut -66 4 kpl ja -67 6 kpl

    Saataisiinko perjantaina Heurekalle mahdollisimman moni kolmanteen ruotuun rinnakkain ?
     
  2. ata

    ata Gearhead

    Tossa on vain liikennekäytöstä 31.5. olleet. Jos on ollut seisonnassa eli liikennekäytöstä poistossa, niin silloin ei ole mukana tuossa trafin julkaisemassa datassa. Sama jos ei ole kilvissä. Samaten jos autossa ei ole GTO merkintää tai siksi tulkittavissa olevaa tuossa otteen tekstissä, voihan auto olla aitokin GTO mutta papereissa Le Mans, Tempest tai Ventura vuosimallista riippuen kun joinain vuosinahan GTO on ollut optiopaketti eikä varsinainen itsenäinen malli. Mutta tuolloin pitäisi tietää juuri se yksilö. Tässäkin listalla on mukana yksi itselleni tuttu auto, jossa ei otteen tekstissä ole ollenkaan GTO merkintää, vaikka auto GTO onkin. Vastaavia on varmaan muitakin. Ja sitten kloonit päälle.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Ja nuo vuodet tässä listassa eivät ole siis vuosimallia, vaan käyttöönottovuosia. 66-mallinen auto on voitu ihan hyvin ottaa käyttöön vasta vuoden 67 puolella ns. ylivuotisena. Voi tuo auton vuosimalli heittää kumpaan vain suuntaan käyttöönottovuodesta. Mallimerkinnässä on joissain vissiin vuosimalli merkittynä myös. Ja ne autot joista puuttuu erikseen merkitty ensirekisteröiti Suomessa -päiväys, ovat alkuperäisiä suomiautoja.
     
  4. camino72

    camino72 3rd gear

    Niitä Tempestejä ja Le Manseja ei kannata alkaa muuttamaan GTO´ksi.

    Täältä nimittäin saa tilattua VIN-numeron perusteella kopion autosi tehdastilauslomakkeesta optioineen.

    http://www.phs-online.com/services.htm
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Suomi-auto OAN-09 (1970) taitaa puuttua listalta. Seissyt Keminmaalla tallissa 1980 -luvun puolivälistä saakka.

    Alkujaan metalli beige tai kulta, sittemmin punainen candy ajan tyyliin.
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Joo, tossa listalla on vain kilvissä ja liikennekäytössä sillä hetkellä (31.5.2014) olleet. Seisovia autoja ei tossa listalla ole, niitä on varmasti useampiakin.
     
  7. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kiitoksia ATAlle vaivannäöstä ! Listalta puuttuvia on ainakin oma parempia aikoja tallissa odotteleva ´69 coupe, samoin tällä suunnalla huilaa/on työn alla ´66 coupe,´68-avo ja ´69 avo. Yllättävän paljon on huilaavia muitakin jos vertaa sivulla 3 olevaan 9:än vuoden (!) takaiseen raapustukseeni.
    Hyvin on ´67 vuosimallia tullut maahan sen jälkeen, monta on toki tapahtumissa näkynytkin. ´70-avo on kyllä itselleni ihan uusi tapaus, kuvan näkisin mieluusti. Muutama muukin on semmoinen etten ihan heti yhdistä yksilöä kuten Loimaan ´68-avo. Ihmeen vähän on 2004-2006 malleja tullut maahan, liekö syynä verotuksemme. Jenkkilässä on tainnut jo hyvien yksilöiden hinnan lasku pysähtyä eli luulisi useampikin maahan mahtuvan.

    Olisi kyllä hienoa jos joku saisi aikaiseksi vastaavan kaltaisen rekisterin kuin Moppe miehillä on B/E-bodyista.
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Noita uusikorisia on kyllä maassa enemmänkin, mutta vain 4 kilvissä ja liikenteessä. Syynä tosiaan verottaja, joka haluaa n. 9500 euroa kahden alumiinilevyn myöntämisestä auton päihin kiinnitettäviksi. Hintataso on USA:ssa pudonnut jo sen verran, että siellä puhuvat "FPFQ"-ilmiöstä, eli "falling prices, fallig quality" eli kun autoja saa halvemmalla niin kaikenmaailman viritelmiä rupeaa näkymään... hyvät maksavat toki sielläkin vielä vähän enemmän.

    Tuo Suomeen rekisteröintipäivä on tuossa aika mielenkiintoinen sarake omasta mielestä, siitä voi vähän päätellä sitä milloin auto on tuotu ja ilmestynyt Suomen liikenteeseen. 68:t ovat tosiaan jääneet harvinaisiksi, itse melkein ostin sellaisen USA:sta tuossa keväällä, mutta se yksilö osoittautui vähän liian haasteelliseksi itselleni, vaikka ihan nätti olikin päälle päin.

    Sen 70 avon kuva olisi tässä:
    https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0356_o.jpg
    (jos kuva näkyy, lainasin kaverin facebook-seinältä)
    Kuvassa kullanvärinen (tuolla rekisteritiedoissa taulukossa "keltainen") 70 GTO avo The Judge, omistaja eräs erittäin tunnettu nyt vissiin ex-jääkiekkoilija, joka pelasi numerolla 8 mm. Anaheimin joukkueessa.

    Tuollaisen auton arvo on muuten TODELLA paljon tuolla maailmallakin... yli sadan tuhannen dollarin auto.

    Kyllä näitä autoja on sen verran vähän tässä maassa, että ei pitäisi olla vaikeaa olla jokainenkin yksilö tiedossa ja jossain omassa harrastajien rekisterissä.
     
  9. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Sehän oli siis tuo "Teukka Salaman" auto joka taitaa itse asiassa olla ´71 mallinen. Jos on aito Tuomari niin 357 Judgea tehtiin 1971, ja vain 17 avoa !!! Eli hintalappu taitaisi olla liki tuplatenkin... Keulasta oli kuva V-8 Magazinessa 2/04, muuten ei ole julkisuudessa pahemmin näkynyt eikä ollut lehdissäkään.
     
  10. ata

    ata Gearhead

    Joo, 71 mallinen, mutta 70 käyttöönotettu. Ja tuo listan 70 käyttöönotettu. Ainakin trafin datassa se on Judgena. Ja tosiaan, tarkistin Hagertystä, 71 avo Judgen arvo tänä päivänä on keskimäärin 275230 dollaria... Ykköskuntoisena yli 400000 dollaria... Ja voi tuo Teemun auto olla aika hyvä. Kakkoskunnossakin 335 tuhatta taalaa... Neloskuntoluokan autokin olisi yli 200 tuhannen taalan arvoinen, ja sellainen tuo ei missään nimessä ole.
     
  11. ata

    ata Gearhead

    (Tuollaisen aidon Judgen hinnalla saisi saman Hagertyn arvion mukaan n. 10 tavallista 71 GTO:ta... Keskiarvoinen arvo 32890 "tavalliselle" 71 GTO avolle. On siinä aika arvokkaat teipit kyljissä... :) )
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Turussa vaikuttaa/vaikutti 69 avo Judge klooni mr kilvillä myös. Olen ottanut itsestäänselvyydeksi ettei laitteesta luovu mutta voin olla väärässäkin. Harrastuksemme tosin suurimmalta osin on kääntynyt japsipyöriin, koska niissä on orkkisosia eikä Made in Taiwan kuten usa laitteiss pyöräluvusta riippumatta. Tänään illalla olen Saaristo Fight Nightissa joten voi olla että siellä bongaan kaksi 66sta jotka korttelia kiertelee. Atalla varmaan nää kaikki tiedossa ja hyvä niin.
     
  13. ata

    ata Gearhead

    Nyt sunnuntaina 31.8.2014 Urheiluautoilijat Vanajanlinnassa-tapahtumassa meillä oli oma rivistö Pontiac GTO:n 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Nopeahkolla varoitusajalla paikalle saatiin jopa 7 Pontiac GTO:ta, vuosimalleiltaan 1964-2005 väliltä. Eniten tietenkin 1969-mallisia, kun niitä onkin eniten muutenkin Suomessa. Autot: 1964, 1967, 3x1969 avoautot ja 2004 ja 2005. Jos tätä olisi suunnitellut vähän pidemmältä, niin enemmänkin olisi varmaan autoja riviin saanut, tosin ei siihen riviin olisi kyllä juuri enempää tällä kertaa tässä tapahtumasa mahtunutkaan.
    Kuvia: http://ata1.kuvat.fi/kuvat/2014/Urheilu ... 1964-2014/
     
  14. 383

    383 Gearhead

  15. camino72

    camino72 3rd gear

    Vaasassa oli punainen 1965 GTO tripowerilla ja manuaalilla (jos oikein muistan)? Tämä taisi olla SS-65 2d coupe´n veljellä 1980-luvun alussa. Kumi paloi hyvin asvaltilla Huutoniemellä ja kaksi viivaa jäi varmaan sadan metrin matkalle.

    Olen itse ajanut valkoista 1966 GTO tripower manuaalia, joka on todennäköisesti vieläkin Pohjanmaalla sekä ata´n listalla mainittua valkoista 1966 GTO´ta Mustasaaresta. Tämä on muuttoauto Ruotsista muistaakseni 1970-luvun lopulta.

    Sorry viittaus oli väärään autoon.
     
    Muokattu: 17.4.2016
  16. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Muistit oikein ton -65 kohtalon ja auto oli jäähallissakin silloin näytillä ja ton -66 mustasaaren GTO.n omistaa vieläkin sama omistaja (Mia), joka sai sen isältänsä 18v synttärilahjaks ja oon muutaman kerran kysynyt ostaa....
     
  17. camino72

    camino72 3rd gear

    No nyt löytyi sitten kuvakin WHRA:n vuoden 1984 näyttelystä:

    http://whra.pictures.fi/kuvat/WHRA+Hot+Rod+Show/1984+WHRA+Hot+Rod+Show/84HRS_20130903_0014.jpg
     
    MadMike tykkää tästä.
  18. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Harkitsen ostamista? Löytyisikö talleista ylimääräistä 1967 GTO:ta? Ei tarvii olla aito ja hyvä projekti myös mahdollinen. Jarmo p. 0408297171
    Ostettu Usasta 1967 avo lemas.. saattaa muuttua GTO:ksi?
     
    Muokattu: 17.7.2019
  19. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Jos olisi jollain tarjolla gto konepelti ja uudenveroista gto 1967 trimmiosaa, takavalot yms.. voi tarjota. Jarmo 0408297171
     
  20. buick60

    buick60 Gearhead

    Mulla tallissa -64 gto ainakin otteen mukaan,tullut -90 luvun taitteessa ja jäänyt seisomaan ehkä -95
     

Kerro tästä muillekin!