Kokemuksia patteri-Jenkistä, eli Tesla Model 3 käyttiksenä

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Catiska, 20.3.2020.

  1. f34

    f34 Gearhead

    Mtv sovellus ja siella teknavi jakso 2
     
  2. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Juu, tuo Teknavin juttu on tuttu. Se vastaa pitkälti omia kokemuksiani paitsi ettei (onneksi) omassa autossani sisäpaneelit natise tai pidä muutakaan ääntä epätasaisella tai kuopissa.

    Tuo ohjausavustin ei ole mikään täydellinen, mutta ovat käyttäneet sitä sellaisilla teillä missä sitä ei pitäisi käyttöohjekirjan mukaan käyttää ja omat kokemukseni ovat samat.
    Se toimii valtateillä ja moottoriteillä. Pienillä teillä se toimii kuten kertoivatkin, ei kovin miellyttävästi. Mutta isoilla teillä se tekee ajamisesta aavistuksen rennonmman, ehtii hieman enemmän katsella ympärille kun auto osaa sen perusajamisen itsekin.

    Alusta on napakka, ei nyt jäykkä kuitenkaan. Taajamassa kaipaisin aavistuksen pintaherkkyyttä mutta maantiellä alusta toimii yllättävänkin herkästi. Minulla on yleensäkin ollut sportti-alustalla olevia autoja, joten niihin verrattuna tuo Teslan alusta ei niin kovalta tunnu. Ja tuon tehoisessa autossa ei mieluust ihan lötköä alustaa soisi edes olevan.

    Melu, se on minusta ärsyttävin piirre tuossa Teslassa. Tämä mallivuosi 2020 on jo parempi sen suhteen, mutta ei todellakaan hyvä etenkään takapenkillä. Rengasmelu on melkein kaiken melun takana näillä meidän karkeilla asfalteilla.

    Mutta hyvinä puolina on todella pienet käyttökulut, upea voimalinja (ja tässä yhdeydessä voi oikeasti käyttää sanaa voima) ja hyvä varustelu jo vakiona (nelivetomallit kuten minulla).
     
    Slant Sickness ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Onkohan nämä harrasteautoja? kuten otsikko "harrasteautoilu" sivun yläreunassa kertoo.
     
    VilleTre tykkää tästä.
  4. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Harvinaisen yhdentekevää.

    Nämä patteriautokeskustelut sisältävät paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä kokemusta, joten aloittaja jatkakoot valitsemallaan tiellä!
     
    RaiRai, CTS, onoff road ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Olet Aulis varmaan käynyt kertomassa saman kaikille käyttöautoista kirjoittaville? Tämä on jopa Jenkkiauto joten mitä eroa on onko kyseessä Dodge RAM vai tällainen?
     
    CTS, rane58, tyyp360 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Nyt on reilut 4000km ja kaksi viikkoa takana. Lappiin vietiin lääkinnällisiä laitteita ja samalla tuli testattua autoa pitkällä matkalla sekä pohjoisessa. Tämä varmaan aihe mikä kiinnostaa monia, olen kuullut että Suomalaisista 95% ajaa Lappiin ja takaisin kuukausittain, kusematta porokärry vetokoukussa.

    Menomatka Sallan tukikohtaan oli 850km. Tarkoitus oli ottaa peräkärry mukaan, mutta koska selvisi ettei meille jää juuri vapaa-aikaa lomailuun niin se jäi pois matkasta. Onneksi jäi, saimme joiltakin paskaa niskaan pelkästään siksi että ehdimme yhtenä päivänä käväisemään jalkaisin Oulangan kansallispuistossa.

    Kotoa lähdimme siis akku täynnä. Vajaan 300km ajon jälkeen pysähdyimme Kuopioon, kupla otsassa pakotti siihen ja se oli muutenkin sopiva paikka ottaa lisää virtaa akkuun. Tauko kesti n. 25min kun emäntä jäi suustaan kiinni, eli akkuun lirahti tarpeettoman paljon virtaa.

    Seuraava pätkä oli lyhyt, Kajaanissa pitää ladata koska Itä-Lapissa ei vielä ole pikalatureita. Sellaisia on kyllä tässä kesän aikana tulossa, mutta ei se nyt mitään auttanut. Eli, auto laturiin ja syömään, sopivasti lounasaika klo. 13. Taas auto oli nopeampi kuin me, meillä meni se 30min. Sillä latauksella sitten ajettiin Lappiin, Sallaan mökille. Eli, kaksi stoppia auto halusi näin talvisissa olosuhteissa, mutta molemmilla kerroilla auto oli nopeampi kuin me.

    Sallassa laitoin auton lämmitystolppaan lataukseen. Siinä se sitten sai latautua kun lepäsimme ja laiskottelimme.

    Tavarat piti kuitenkin viedä perille Kittilän Pohjois-osiin. Se lenkki oli 660km josta puolet pieniä, lumisia teitä. Paluumatkalla teimme Kittilässä välilatauksen samalla kun söimme. Tarvittava latausaika oli 30min. (laturi ei ollut kovin nopea, kuten eteläisemmän Suomen laturit).

    Paluumatka Etelään sujui kuten menomatkakin. Lataus Kajaanissa ja toinen tujaus Kuopiossa. Kesäkelillä olisi varmaan mahdollista tehdä trippi yhdellä latauksella, mutta talvi vaatii veronsa.

    Mitä se sitten maksoi polttoaineina? Kokonaiskilsat n. 2700km. Lataukset (myös kotilataus) maksoi 68,50. Pikalataukset ovat kalliita vs kotilataus. 100 km kohti kulut oli siis n. 2,53 Eur. Pelkällä kotilatauksella 100km kustantaisi 1,5 Eur.
     
    studio57, Stang_81, Harri S ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. f34

    f34 Gearhead

    Halpaa kyytiä.
    Toivottavasti ei satu samaan aikaan montaa lataajaa kerrallaan.
    Sen verran vähän vielä sähköautoja liikenteessä.
     
  8. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Vielä ei edes pääkaupunkiseudun hiihtolomien aikaan ollut ruuhkaa superlatureilla (niitä käytetään maantieajossa). Mutta kuulin Väreen toimitusjohtajan haastattelun, tuplaavat pikalaturien määrän Suomessa tämän vuoden aikana koska sähköautokantakin tuplaantuu.

    No, tuo sähkönkulutus on käsitelty ja se ei juuri tuosta muuksi muutu. Itse auto ja sen ajettavuus.

    Auton ajettavuus on vaikea määäritellä niin että siitä saisi oikeinlaisen mielikuvan. Sen huomaa Tesla-foorumeillakin, ne ketkä ovat siirtyneet tietyistä edullisemmista merkeistä, ylistävät auton ajettavuutta maasta taivaaseen, ja melkein kaikkea muutakin autossa. Ketkä ovat siirtyneet samasta hintaluokasta tai kalliimmasta, eivät ole aivan haltioissaa kaikesta. Eli, osalle asiat on loistavasti, joillakin on parran pärinää...

    Alusta on sporttisen tuntuinen mutta turhan pintakova pienissä nypyissä. Esim. Audin vastaava alusta on pintaherkempi. Perusluonne on hieman yliohjaava.
    Ohjaus nopea ja tarkka, mutta keskialueella aavistuksen tahmea ja jää aivan hitusen kaartamaan. Suurin osa ei kuulemma huomaa tuota, mutta näin se vain on. Tuon huomaa lähinnä maantiellä jolloin ajetaan pienin ohjausliikkein. Siellä tulee kyllä yleensä pidettyä automaattiohjausta päällä jolloin asialla ei ole niin väliä. Tuon kanssa siis pärjää. Auto on suuntavakaa myös uraisella tiellä.

    Pienemmillä mutkaisilla asfalttiteillä tuolla on mukava ajaa. Auto tuntuu todella ketterältä ja kääntyy mutkiin hanakasti. Painopiste on todella alhaalla ja auto ei kallistele nimeksikään. Wattipolkimen vaste on upea. Juuri se teho mitä polkimelta pyydät, on välittömästi ja tarkasti käytettävissä joka hetki. Ei vaihteen vaihtoa ja kierrosten nousua.
    Sama fiilis kuin ajaisi tehokkaalla urheiluautolla jatkuvasti pienellä vaihteella, aina valmiina syöksähtämään seuraavaan mutkaan... Tuo urheiluautovertaus siis tehon suhteen. Istuimissa on vain vaikea pysyä, sivuttaistuki on sellaista Caprice Classikin luokkaa...

    Talvella liukkaalla perä on hieman eläväinen. Auto pyrkii olemaan takavetoinen koska peräpään moottori on parempi hyötysuhteeltaan. Se aiheuttaa liukkaissa mutkissa joskus pientä liikettä. Sama toistuu kun löysää kaasun ja käyttää maksimilataustehoa/moottorijarrutusta. Luistonesto ottaa ne kyllä kiinni nopeasti, mutta kyllä ne huomaa. Itseäni ei haittaa mutta joku saattaa säikähtää.

    Talven polanteet on autolle muutenkin myrkkyä. Lähinnä pintakovan alustan vuoksi. Kori tärisee (ei rämise tai nitise) jäykän jousituksen ja matalaprofiilisten renkaiden varassa. Tämä aiheuttaa meteliä mutta myös yllättävän suuren kulutuksen lisän. Korin liike/tärinä ei synny tyhjästä vaan akuistahan siihen energia otetaan välillisesti.
     
    beefeater, isalmela, mcmies ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jes, kiitoksia kokemuksista. Tosi mielenkiintosta lukea kiihkotonta raporttia plussineen ja miinuksineen.
     
    studio57, beefeater, Catiska ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska 3rd gear

    No, otetaan vähän kiihkoisempi lähestyminen asiaan... Mikä minua viehättää patteriautossa??

    Ajan paljon (aikaisempina vuosina on kilsoja tullut noin 75 000 per vuosi, nyt corona hieman hillitsee) joten auton on oltava taloudellinen ajaa ja pitää. Patteriauto on todella, todella halpa ajaa koska "polttoainekulut" ovat hyvin pienet, huoltokuluja ei juurikaan ole ja verotuskin on kevyttä. Lisäksi arvon alenema on näissä todella pientä eikä pelkästään Suomessa vaan yhtä laitta EU:n alueella kuin Jenkeissäkin.

    Mutta, olen aina pitänyt tehokkaista autoista. Tähän asti persus ei ole kestänyt ajaa jollain 500hv autolla noita kilometrimääriä. Ei uudella eikä vanhalla. Lisäksi paljon ajavana arvostan hyviä varusteita autossani, sekin on aiheuttanut pääomakuluja.
    Nyt patteriauton myöden minulla on viimeinkin varaa ajaa autolla missä nuo kaikki yhdistyy ja kulut ovat kuitenkin matalat.

    No, seuraavaksi käsittelen varmaan kokemuksiani auton hallinta- ja viihdejärjestelmistä. Sitten palataan taas maan pinnalle...
     
    f34 ja atobee tykkäävät tästä.
  11. DslCat

    DslCat Gearhead

    Mielenkiintoista tämä kulupuoli.. superhalpaa :D
    ..josta kannattaa olla aika vaiti..
    Veroton km-korvaus (2020) 0.43€/km, jossa verottaja laskenut muuttuviin kustannuksiin (0,18€/km). Tähän sisältyy mm. polttoaine, laskennallisesti bensa 7-8l/100km (n 0.12€/km).

    Nyt, jos se valmisteveroton liikenne-energia hankintahinnaltaan onkin vain 0.015 - 0.0253€/km. Siitähän syntyy verottamatonta ansiota 50tkm/v työajoilla; 4 735 - 5 250 € vuositulo (siis bensa- ja sähkökilometrien erotus), jos muilta osin kiint/muut.kustannukset ovat samat.
    Ei varmaan verottajan tarkoitus, mutta ihan laillista kun ei sitä ole kielletty :p
     
    xarper tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Gearhead

    Nyt kun valtio joutuu ottamaan lisää velkaa koronan takia parikolme miljardia, niin autoilijoilta kerätään veroina takaisinmaksua varten.
    Koronasta kun selvitty, niin virkamiehet kääntää joka kiven ja kyllä hoksaa tuonkin.
     
  13. Harri S

    Harri S Gearhead

    Toistaiseksi etätöissä, niin ei ole oikeutettu km korvaukseen...
    Verovähennykseen sisältyy vakuutukset arvonalenemat, huollot yms. ei pelkkä sähkö.
    Polttoaineiden hintoihin tulee taatusti loppukesästä roima veronkorotus, koska aika on nyt siihen otollinen (hinta on historiallisen alhaalla), joten sellainen 40 senttiä till per bensalitra menee kevyesti.
    Tai se satelliittipaikannus kaikille, jos sähkikset pääsee noihin talkoisiin mukaan.
    Mutta meneepähän rahuli hyvään tarkoitukseen. Pysykää terveinä.
     
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Etätöissä on se hyvä puoli, voi olla kännissäkin töissä.:D
     
    Harri S tykkää tästä.
  15. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Omia kokemuksiani uhkailin kirjoittaa Teslan hallintalaitteista sekä viihdepuolen kapineista.

    Perusasiat on siellä missä ennenkin vaikka kuskin paikka näyttää futuristiselta. Ei muita painikkeita kuin pakolliset eli hätävilkku ja hätäkeskusnappi. Eli, kaikki on siinä keskusnäytössä.

    Nopeusmittarin osalta homma toimii oikeastaan paremmin kuin perinteisen mittariston osalta. Katsetta ei tarvitse siirtää sen enempää kuin ennenkään, mutta nyt voin säätää ratin korkeuden välittämättä mittaristonäkymästä. Muutenkin näyttö on hyvälaatuinen, terävä, tarkka ja vasteeltaan todella nopea. Automaattinen kirkkauden säätö toimii hyvin.

    Etukäteen pelkäsin valikoissa kahlaamista. Suuri näyttö tekee sen että kerralla voidaan esittää paljon asiaa jolloin syviä valikkorakenteita ei tarvita. Oikeastaan käytännössä homma menee niin että klikkaat haluttua toimintoryhmää ja sen takaa avautuu kaikki säädöt suurelle näytölle.

    Huonolla tiellä homma ei tietenkään mene näin kätevästi. Kuopissa kun yrität tökkiä ruudulle, osuu sormi monesti väärään paikkaan ellei sormille ota tukea näytön kehyksestä. Eli, molemmissa asioissa on puolensa. Perinteisesssä ja tässä.

    Navigaattori on tässä autossa loistava, jos asut Etelä-Suomessa. Käyttö on nopeaa, suuri näyttö kertoo ympäristöstä paljon ja navi myös hoitaa toimintasäteeseen liittyvät laskelmat hyvin. Mutta, ko navi ei tunne asfaltin ja soran eroa. Eli, esim. Lapissa kun ajelee vaikkapa Salla - Levi väliä, yrittää tuo kapine väkisinkin ajattaa puolet matkasta sorateitä, varoittamatta asiasta...

    Muut viihdeominaisuudet ovat hyvät. Äänentoisto on hyvä, melko vastaava kuin esim. Audin Bang&Olufsen järjestelmä. Autossa on sisäänrakennettuna spotify, Tunein, Netflix, Youtube, läjä pelejä ja kirsikkana kakkuun Karaoke (juu, toimii ajon aikana) Nopea LTE nettiyhteys on auton puolesta tarjolla.

    Auto on myös ladattu vakiovarusteisena kasalla turvaominaisuuksia. Yhdeksän kameraa ympäri auton, kaksitoista 8m etäisyyteen kantavaa tutkaa ja yksi jonka kantama on n. 250m.

    Nuo kyttää kaikkea auton ympärillä tapahtuvaa ja pyrkii estämään onnettomuuksia toisten ajoneuvojen kanssa kuin myös jalankulkijoiden ja eläinten. Ja homma toimiikin, ainakin joskus. Joskus se on kyllä vähän hermoheikko ja tekee pienen nopeudenpudotuksen aivan turhaankin. Minullakin auto säikähti ojan penkalla olevaan uhkaavan näköistä rekan renkaan pintaa...

    Autopilot, sitä käytän pääväylillä. Siellä se toimii ja hoitaa ajamisen ihan kelvollisesti, itse ehdin katsella hieman enemmän ympäristöä ja tien pientareida, josko sieltä hyökkää jokin rengas kimppuun... Pienemmillä teillä sitä ei viitsi käyttää. Meno on paikoin kuin olisi juuri kortin saaneen kyydissä... Ja eipä tuon auto kyvyillä mitään korttia saisikaan, ei tunne liikennemerkeistä kuin Stop-merkin ja sen lisäksi liikennevalot.

    Kaukana ollaan itseajavasta autosta...
     
    isalmela, Harri S, mcmies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Pieni lisäys kun luin tuota toista keskustelua sähköautoista. Ei tätä tarvitse ladata joka päivä kuten joskus kuulee väitettävän. Itseasiassa en eilenkään laittanut autoa lataukseen vaikkei se tuossa tallissani montaa sekunttia ota aikaa.
    Nyt kun korona aikoina ajan lähinnä mökille ja takaisin, eli vajaat 100km päivässä, riittää jos kerran pari viikossa autosta poistuessa nappaa telineestä latauspistokkeen ja tyrkkää sen paikoilleen. Latausluukkukin aukeaa automaattisesti, eli ei ole kovinkaan suuri operaatio. Talvella toki laitan piuhan aina kiinni, saa tehtyä esilämmityksen ilman akkujen käyttöä.

    Joku lupaili Nobel-palkintoakin jos 600 - 800km ajon latauksen saisi suositettua 15min aikaan. Jos ymmärtää eron bensan ja patterin välillä, niin tietää että tämä on tätä päivää jo nyt.

    Bensa-asemia harvalla on kotona. Eli, lähtiessä tankissa on välillä paljon, välillä vähän ajoainetta. Sähköautolla lähden aina täydellä tankilla, asema kun on omassa tallissani.

    Jos ajan 600km, pysähdyn joka tapauksessa kahville ja kuselle kerran. Siinä ajassa autoni latautuu jo liikaakin. Tarvitsisin vain 7 min latausta jos ajan kuten normaalisti, eli rajoitus plus 5km/h. Nopeimmilla latureilla tuo tarvittava lisäsähkö 800km ajoa varten hoituu sekin varttitunnissa. Perillä auto sitten latautuu taas täyteen ja paluumatka voi alkaa...
     
    Harri S tykkää tästä.
  17. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Oletan tämän tarkoittavan, että akku on lähtiessä täynnä ja jossain 400 km:n kohdalla ladataan 15 min? Lataako se Tesla oikeasti 400 km toimintasädettä 15 minuutissa?
     
    Harri S tykkää tästä.
  18. BHBS

    BHBS 2nd gear

    Toki perinteisessäkin tekniikassa on miljoona vikamahdollisuutta, joita ei voi mitenkään ennustaa ja ne sattuu aina kun juuri ei tarvisi...Mutta tietoinen ajatus siitä että pääsisi lähes tyhjällä akulla mökille korpeen, mutta tuleekin välitön tarve lähtee takaisin töihin, sairaalaan yms. mutta akku typötyhjä..., tuntuu varsin ikävältä.
    Ex-duunipaikassa kävi vanhempi sähkö-golffi huollossa, asiakas pääsi juuri akulla huoltoon, jossa se piti ladata että hän pääsi kotiin. Joskus latauspiste parkkisella oli varattu kun huolto valmistui, mutta asiakas mahtoi olla pitkämielistä sorttia.
     
  19. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Ei, ei lataa käytännössä. Teoriassa jos superlaturille tullaan suht tyhjällä akulla, 400km latautuu vajaassa 14min latauksessa.
    Käytännössä tuossa varttitunnissa saadaan vain 260km ajoa varten sähköä. Ja vauhti hidastuu, eli 400km vaatii jo hitusen yli 30 minuuttia.

    Mutta, minulla melkein kaikilla työmatkoilla (siis jos ajan noin pitkästi ja palaverit siihen päälle) joudun yöpymään ennen paluumatkaa. Ja yöpymisen aikana hotellissa saan taas akun täyteen (yleensä ilmaiseksi) joten minulla ei ole tarvetta ottaa noin pitkää matkaa varten sähköä.

    Minun tyypillinen työmatka on n. 300km suuntaansa. Perillä palaveri tms. Yöpyminen ja paluu. En siis tarvitse välilatauksia ollenkaan.
    Joskus reissu on pidempi. Esim. 700km suuntaansa. Silloin ajopäivä on jo täysi työpäivä, eli taktiikkani on syödä lounas jossain ja samalla auto latautuu (yleensä liikaakin) ja taas yöpymisen yhteydessä akku tulee täyteen majapaikassa. Paluun arvaatkin.

    On tuossa puuhaa hitusen enemmän kuin dieselissä. Toisaalta niitä reissuja milloin tuo teettää ylinmääräistä puuhaa on kuukaudessa vain pari. Jos lasken säästön, saan niistä parista kerrasta ja jokusesta menetetystä minuutista 500 - 600 Eur puhtaana käteen korvausta. Ja toki palkkakin juoksee odotusaikanani. Odottaisitko itse jos sinulle maksettaisiin touhutonni odotustunnista? Ja kuitenkin nauttisit 500hv tehoisesta autosta 150hv dieselin sijaan, samalla ostohinnalla.
     
    simeoni ja Roc tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    "(yleensä liikaakin)" vilahtelee teksteissäsi useamman kerran, tarkoittaako tämä sitä, että sähkö "reissun päällä" ladatessa on kalliimpaa, kuin kotona?
     

Kerro tästä muillekin!