Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Saa varmasti (multa edes kysytty) mutta tuntuu monesti jäävän ottamatta. Museoautojakin vedetään halvalla liikennevakuutuksella ilman kaskoja ja sama onnistuu myös vaikkei museoauto oliskaan....
     
  2. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Itse olen sitä mieltä (ja useimmat harrastajaystävistäni), että nuo käyttöautot voivat olla hyvin ulkona. Eihän niitä juuri pestäkään kuin Jouluna ja Juhannuksena. Sen lisäksi ne vehkeet vaihdetaan joka tapauksessa 2-3 vuoden välein, joten siinä välissä ei ruoste niitä paljon ennätä lisää raiskamaan. Itse en kyllä harrastevehkeitä sateessa tai hangessa seisota.

    Mitä tulee tuohon tallin vuokraamiseen ja sieltä käsin harrastamiseen, olen samaa mieltä kanssasi, että jos halu ja polte on tarpeeksi kova niin kyllähän tuon vaivan voi nähdä. Monet veneilijäthän toimivat juuri näin (harva lähtee omasta rannasta). Ymmärrän kuitenkin sen, että nykypäivän työelämä on erilaista, päivät venyy helposti 12+ tuntisiksi, jonka lisäksi pitäisi huolehtia perheestä, vaimosta, liikunnasta ja ihan perusarjen pyörittämisestä. Harvalla on enää vapaa-aikaa niin kuin vanhoina hyvinä aikoina kun tehtiin töitä 8h päivässä ja työmatkoja ei tehneet kuin tehtaan johtajat ja poliitikot. Kyllä valitettavasti vaikka harrastaminen kuinka kiinnostaisi ja polttelisi,niin realiteetit tulevat vastaan. Jos sitä autoa ei siihen omaan talliin saa niin se yhtälö ei vain enää toimi. Tosiasia on se, että vaikka omat autot tallissani ovatkin, niin hyvin vähän niillä nykyään ehtii ajamaan.
     
    Muokattu: 26.10.2019
    Pertti K tykkää tästä.
  3. litres

    litres 2nd gear

    Luin aloitus viestin........prkle.......ukot tulee vanhoiks , sille ei voi mitään...
    kakarat tuunaa nipponeita ja bemuja...mutta mitäs sitten 2030 kun ollaan
    hiilineutraali valtio??? hevosien drag race kisat jne jne
     
  4. hantta

    hantta Gearhead

    No, en nyt sentään pitänyt Monacoa kerrostalon pihassa talvella, mutta väittäisin, että -66 Monacoon ei saa uusia takalyhtyjä kahdessa viikossa eikä kuukaudessa ;)
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    laita sellaset peräkärryvalot
     
    Gary Grand, hantta ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

  7. hantta

    hantta Gearhead

    Kuulin, ettei ysikuukkaan saa takavaloja?
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

  9. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    reproo 57 chevyjä tehdään.. kai ne monacotkin tulisi joskus uustuotantoon jos kysyntää olisi tarpeeksi. epäilen ettei ole eikä tuu..

    mutta joku dynacorn chevy olis kivan ruosteeton lähtökohta. tosin suomen lait ei sitäkään hyväksy.
     
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Niin, jos -69 Chargeria saisi uutena kaupasta kohtuuhintaan, luultavasti sellaista enää sitten haluaisikaan, varsinkin jos niitä olisi tuossa katoksessa jo viisi kpl. ;)
     
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    lisää siis kotimaisuusastetta talmu peräkärry valoista. #isämmaa

    ps: tykkään elää vaarallisesti:odcool:
     
  12. pantera

    pantera Gearhead

    Ajetaan mäskimoottoreilla kolomenkilon ahtopaineilla jne jne jne
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Duunissa yks heppu tulee Tampereelta stadiin kesät talvet täyssähköautolla. Näyttää toimivan ihan hyvin. Semmoinen Tesla, en nyt muista tarkkaa mallia, siinä tuntuu olevan sitä paukkua aika hyvin. Akut kestävät ihan hienosti tuon matkan. Lataa himassa yön yli, lataa stadissa parkkihallissa.

    Amerikassa on iät ja ajat myyty sähkökonversiosarjoja klassikoihin. Jos sit tulee joku ukaasi että myös vanhoihin autoihin katsotaan toi polttomoottoritekniikka tulleen tiensä päähän, sit vaan sähköä kehiin, tohon vuoteen 2040 on sentään parikymmentä vuotta aikaa mikä tarkoittais mullakin että olisin sit seitsemänkymmentävuotias.

    Käytännössähän noi kaavaillut polttomoottorikiellot tulevat vesittyneeksi, jos teknologia ja kustannustaso ei siihen mennessä saavuta realistisia tasoja. Enkä jaksa ihan heti uskoa siihenkään, että rajoitukset koskisivat edelleenkin todella marginaalista sektoria, eli harrasteautoilua.

    Jotain signaaleja on kuitenkin tullut esimerkiksi teollisuuden puolelta, lähinnä niin että toi perinteinen polttomoottori on kuitenkin aika edukas konstruktio, ja ehkä sit ratkaisevampaa on se polttoaine mitä käytetään ja miten sitä käytetään. Ehkä noi hybridit tulee arkipäiväksi vähän vehkeessä kuin vehkeessä, ja sit vaikka ilmansaasteiden kannalta hankaliin paikkoihin kuten kaupunkikeskustoihin mennään vain sillä sähköllä.

    Ei tää mikään maailmanloppu ole, päinvastoin. Jos ja kun tosta aftermarket - sektorikin pääsee kunnolla vauhtiin, niin aika moni sellainen vehje mikä on nykyisillä polttoainehinnoilla ihan toivoton, saa ikään kuin uutta elinkaarta.

    Se et jos sijoittaa akustoon, ohjaukseen ja sähkömoottoriin hilloa ei eroa mitenkään siitä, että kiikuttaa lohkon koneistamoon ja selaa Summitin luettelon resuiseksi. Toki säästöt polttoaineessa tulis sitten vasta niin pitkän ajokertymän jälkeen, että tokkopa nää museovehkeet oikein kunnolla sellaista enää kestääkään.

    Ajaahan ne sähködragia maailmalla, ei se mikään mörkö ole.
     
    Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  14. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Puit aika hyvin sanoiksi sen, mitä ajattelin. EU:n alueella on harrastajien keskuudessa aika suuria huolia leviävistä fossiilista polttoainetta käyttävien autojen käyttökielloista. Samoiten USA:ssa on jo useampi kaupunki pistämässä alueitaan käyttökieltoon polttomoottoreilta. Sitä pidän "positiivisena" seikkana, sillä se tarkoittaa aftermarket -teollisuuden heräämistä. Jo nyt on nähty ensimmäisiä "bolt on" -sähkömoottoripaketteja V8-moottoreiden tilalle. Pitää mennä sitten niillä, pääasia on, että se vanha rauta liikkuu, oli sen liikkeelle paneva voima sitten sähkö taikka etanoli.

    Akkupakettien hinnat tippuvat varmasti. Siitä pitää huolen niiden äärimmäisen kovat kehityspaineet.
     
    Muokattu: 27.10.2019
  15. Cortina71

    Cortina71 2nd gear

    Mutta kyllä ne äänet on kuitenkin jenkkiautoissa osa niiden harrastamista ja fiilistä minkä ne luovat. Jos sähköistetään niin kyllä se fiilis ainakin itseltä katoaa. Itse uskon kuitenkin ainakin museoautojen jatkossakin saavan kulkea ihan bensalla. Harrastajia on kuitenkin melkoisen paljon maailmalla eli vaikutusvaltaakin harrastajilla on. Lisäksi monissa maissa tuon vanhan kultturin vaaliminen on paljon Suomea edellä (ver esim Malmin lentoasema). Tuo sähköistäminen kuulostaa samalta, kuin Mona Lisalle maalattaisiin nyt jälkikäteen kännykkä/läppäri käteen..
     
    isoatlas tykkää tästä.
  16. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Saa kai ne museoautot bensalla liikkua, mutta kuka sitä myy? Bensan myyminen pelkästään museoautohin on todella huono bisnes, kaikkine lupineen, että kyllä ne bensiiniä kauppaavat asemat katoaa parin vuoden sisään, kun bensa on julistettu käyttökieltoon ns. "normaaleissa autoissa".

    Mä en ole äänifetisisti, voin ajaa sähköistetylläkin jenkkiautolla, jos vaihtoehtona on olla ajamatta ollenkaan.

    Ja mitä vaikutusvaltaa harrastajilla muka on? :rotfl: Sekalainen keskenään riitelevä jengi.
     
  17. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Muutin käyttikseni syksyllä etanolille , en siksi että olisin viherpiipertäjä mutta kun viritys softan mukana tuli mahdollisuus etanolinkin käyttöön ja persaukisena trafilta saatu 200e myös houkutti ;). Ihmetellyt vaan etanolin saatavuutta Lahdenkin kokoisessa kaupungissa jossa vaan kaksi asemaa josta saa sitä . ( Ja autonihan on Saab 9-5 joka ei vaadi muita muutos askareita kuin softan)......Eikä tullut joulukorttiakaan Tuunperin Reetalta vaikka nyt ei ilmasto tuhoudukkaan ...
     
  18. Cortina71

    Cortina71 2nd gear

    Totta tuo, että bensikset ehkä katoavat, mutta se on vain nykyinen jakelujärjestelmä. Motonet esim myy tälläkin hetkellä pienkonebensiiniä, eli myynti siirtyisi sen kaltaisiin paikkoihin, mahdollisesti myytäisiin netin kautta tms. Toimitettaisiin kotiin tynnyreissä tms. Ei mikään ongelma mielestäni. Kyllä joku aina bisneksen haistaa.. Jos sitä bensaa vaan tuotetaan vielä jossain.. Vaikea uskoa, että ainakaan jenkit luopuisivat noin vain tuottoisasta bisneksestä. Hinta voi tietysti muuttua radikaalisti.

    Kuten sanoin omasta mielestä äänet kuuluvat autoon olennaisena osana eli itse olen sitten äänifetistikin.

    Vaikutusvallan osalta ajattelin siis lähinnä maailmanlaajuisesti, muutoksen tuulet kun tulevat sieltä päin tänne. Suomessa, nyt saadaan aina riita aikaiseksi kaikesta, kai se on se kateus aina pohjalla valitettavasti..
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Meni taas tämä Pessimistien Piiperryspalsta sille raiteelle, että pakko laittaa lähes sama postaus tänne kuin Kauhavan ketjuun.

    Los Cemissä on kesäisin lähes joka keskiviikko kiihotukset. Kalusto 90% muuta kuin Yenkkiautoa ja kuskit lähinnä 1970 -/1980-/1990 -luvulla syntyneitä. Kellolaitteet ostettu ihan Yhdysvalloista, matka 1/8 mile ja paikkana pätkä vanhaa E4 -tietä joka jäi jouten kun saatiin ihan moottoritien pätkä tänne jaaraan. Pari ukkoa tonkin suoran hinkkaajista ajoi tänä kesänä North -listaa ja toinen tais sen voittaakin. Ja hintakin kiihotusillalle on sopiva. Taitaa olla nykyään 20 euroa / kuski, mutta hinta kyllä sisältää grillimakkaran ja pillimehun.

    Menkäähän Mukit ja muut ihasteleen sähkömoottoreita Tekniikan Maailman chättiin. Meno alkaa olla kuin ölkykriisin aikaan 1973.
     
  20. Muki

    Muki Gearhead

    No mutta PPRCuda, mikäs nyt ahdistaa noin?
     

Kerro tästä muillekin!