Korinvaihtoauton rekisteröinti "alkuperäisenä"???

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja F250, 9.1.2008.

  1. F250

    F250 Gearhead

    HUOM!!!! Asia ei ole henkilökohtainen!!!

    Onko kukaan rekisteröinyt kerran vaihdettua koria alkuperäisautona laillisesti? Eli jos 4D sedaniin vaihdettu 2d coupen kori ja haluttaisiin autosta oikea alkuperäinen 2d ilman valmistenumeron vaihtoa tai muuta huijausta.
    Tietysti verot menee maksuun.

    Onko tätä kukaan tehnyt tai selvitellyt?

    Esim. myynti ulkomaille ja siellä rekisteröinti korin valmistenumeron perusteella, sitten takaisin osto Suomeen.
    Korin alkuperäisten papereiden hankinta/tarve, suostuuko tulli kerran varaosana tullatun korin uuteen käsittelyyn. Millä todistat alkuperäisosien riittävän olemassaolo prosentin?

    Vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä laillisesti.
     
  3. F250

    F250 Gearhead

    ':eek:' ?? Aika jyrkästi sanottu!
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jaaha, uusia kujeita :rotfl:
     
  5. BJV-8

    BJV-8 Gearhead

    Ei laillisesti koska kanta-autosta on aikanaan maksettu autovero sekä vaihto korista vero osien muodossa,
    Tämä on asia mitä valtio ei voi uudelleen verottaa.... aika koomista näin veroparatiisissa.
    Asiaan itse tullissa kysellyt. :poff:

    Mutta jos vaihtokorista löytyisi esim. title ja tullipaprut niin jopas olisikin helppoa :soosoo: :soosoo: :soosoo:
     
  6. Tätä olen itsekin miettinyt. Jos rekisteriotteeseen ei ole merkitty korin vin koodia niin mitään muuta estettähän rekisteröinnille ei käytännössä ole. Eihän kukaan tiedä mihin papereihin se korinvaihto kori liittyyy.
     
  7. Luksu

    Luksu 2nd gear

    En tiedä miten nykyään menee kun taitaa nuo säännökset muuttua lähes päivittäin,mut -95 kun tein meseen korinvaihtoa niin siitä mistä tuli kone ja loota ei tullu mihkään merkintöjä.Ainoastaan sen "uuden koneen" numero tuli lukemaan siihen otteeseen mikä jäi siihen liikenteeseen jäävään autoon.Ja loppupelistä siihen samaan rihveliin on kai kahdesti (ainakin kerran) munkin jälkeen vaihettu kone.Pitäs tehä kaks saman laista autoa,toinen bensa ja toine riisseli,veis samalla numerolla leimalle ja olevinaan muuttas bensa riisseliks ja samana päivänä het sillä toisella uudestaan et ei se riisseli ollukaan hyvä,vaihetaan bensaks takas... Vois mennä inssiltä hermot tai luulla hulluks (eikä erehtys) :rotfl:
    Tosin sehän on petos kun menee puikolla lyömään numeroita peltiin... Eli se tyssäs het siihen,hyvä kun hokasin ettei joudu syömään paakkelssia...
     
  8. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tiedän yhden tapaksen missä tälläinen ns. "korinvaihto" on kumottu eli auto palautettu =) ennalleen ja maksettu siitä kiltisti verot ja saatu alkuperäisen auton tiedoillla ja tekniikalla kilpiin.

    Tämä kuitenkin on tapahtunut -90-luvun lopulla joten säännöt ovat voineet muuttua moneen kertaan.

    Jossain vaiheessa jos tälläisen, ei tietenkään tämän auton, prosentit oli palaneet ja tulli onnistui kyrväyttämään auton tästä epähuomiosta tuli ongelmia nin ettei mitään laitaa. Jos auton meinasi saada kilpiin, vaikkakin maksamalla verot ei homma onnistunut vaan auton piti vastata täysin uutta vastaavaa pirssiä mm päästöjen osalta ja jokainenhan tietää miten hyvin tämä onnistuu. Käytännössä katsoen autosta tuli iso kasa varaosia kertaheitolla.


    Ps: Auto oli M-B 500 SEC
     
  9. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Onkohan kukaan korinvaihtohommia tehnyt koskaan ajatellut niin kaukokatseisesti että olis kaikki alkuperäiset (vaihtokorin) paperit, dokumentit, omistajatiedot ym numerot tallella?

    Siis tehdastekoisia alkuperäisiä avoja ym coupejahan nuo vaihtokorit on joihin on vain vaihdettu akselistoja, tekniikkoja ym osia niinkuin yleensä tuon ikäisiin.. :wink:

    ..niin että jos nyt menis leimaamaan autolle puhtaasti uuden identiteetin, siis tullin ym kautta? Ikäänkuin että ensimmäistä kertaa rekisteriin suomessa. Tajuskohan nyt kukaan mitä yritin selostaa?! :oops:
     
  10. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    korinvaihto

    Ainakin mä sain muistin mukaan alkuperäsen saksalaisen rekisterikirjan takas kun josjus tein golfista cabrion korinvaihdolla. Mutta ne kyllä konttrilla tuhos sen korin alkuperäisen korinumeron totaalisesti.
     
  11. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tuosta runkonumero-jutusta. Ohje oli katsastajilla meistää se numero niin että se on vielä luettavissa, eli todennettavissa mahdollisten hämminkien sattuessa. Jossain konttoreilla kopauttivat vaakaviivat kahden ensimmäisen ja viimeisen merkin päälle ja homma sillä selvä.

    Jossain on oltu sitten ahkerampia tämän asian suhteen.

    Paperit (tuontikorin rekisteriotteen) sai kylläkin aina pois kun olivat ne lukeneet ja kopiot ottaneet arkistointiaan varten.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jos noin, niin -tämähän on täysin laitonta - ajatusharjoitushan tämä - on hukata korinvaihtoauton , jos se on rungollinen jenkki (GM yleisimmin) sen suomirungon kaikki historia ja ponnistaa sen vaihtokorin vin-koodin kautta.. Mutta silloin tarvitset paperit (ulkomaan) siihen koriin.. Siis se runkoon meistetty numero on ihan Suomen keksintöä - muualla mennään koriin niitatulla vinillä. Sama tietysti itsekantavakorillisissa Mopareissa ja Hopissa.. Se meistaus korissa on se virallinen. Ei niitattu lätkä , kuten muissa maissa..

    Ihan laittomasti sen auton, jos paperit siihen koriin - ulkomaalaiset sellaiset saa jostain , voi yrittää tuoda "ensikertaa" Suomeen.. Silloin tietysti pitää maksaa maahantuontiverot .. Tähän , jos olisi moinen verorikollinen, joka ei oikeasti tee rikosta ainakaan mielestäni ja maksaa uudestaan tuontiverot autosta, joka on jo Suomessa toisella identiteetillä rekisterissä, eli omasta halustaan lisää rahaa valtion kassaan (mutta laitontahan tuo on), vaaditaan bulvaani (joka myös on laiton) , joka kirjoittaa sinulle myyntikuitin ulkomailla ko. autosta, tai (vieläkin laittomanpaa)kotimainen taho , joka kirjoittaa sinulle kuitin ko. autosta, joka on tuotu Suomeen rekisteröimättä.. joskus..

    Nuo ovat valeoikeustoimia , joista voi saada ihan rikoslain mukaisen rangaistuksen.. Jos jää kiinni. Eli en suosita. Tulee ihan rikosreisterimerkintä pahimmillaan - tosin jos tavoite ei ole veronkierto.. eli laittoman hyödyn hankkiminen niin aika epätodennäköisesti? Mutta en suosita mitään..


    Eli jos sulla on paperit siihen koriin, niin ehkä auton "uudelleen tuominen" niillä onnistuu . Laitonta se on kuin mikä, vaikka maksat verot uudelleen.
    Sellainen on maamme laki ja systeemi. Välillä älytön , vaikka halukas ei haluaisi rikkoa lakia ja maksaa kaikki verot vaikka uudestaan.

    Silti harkitse onko se sen arvoista. Siis se on rikos paragrafien mukaan, vaikka maalaisjärjellä se ei niin olisi..

    Jos kyse on jostain korinvaihto-Cudasta ja sinulla on korin paperit. Myy se ulkomaille niillä korin papruilla ilman kilpiä tai mainintaa sen koskaan olleen kilvissä Suomessa. Se ei ole rikollista. Varsinkin kun kerrot, että auto ei ole matching numbers , sen kori, loota , apurunko yms on vaihdettu.. Ongelmaksi sulle tulee vain pari rekisterikilpiä käytöstäpoistossa, ilman autoa jota romuttaa laillisesti..

    T. pari hyvää piilofarkkua omistava, joka ei niistä henkilöautoja saa maksamatta +12 000 € kappale veroa. Siis vaikka ulkomailta tuotavista vastaavista veroa menisi muutama satanen. Ei sentimentaalinen myisi farkkunsa ulkomaille ja ostaisi vastaavat ulkomailta tilalle.. Älytöntä..

    Laillisesti en saa uusituoda noita maksaen nykyverot, koska.. en ymmärrä miksi.. Tämä on kekkosslovakia.
     
  13. human62

    human62 1st gear

    Mulla on korinvaihto Impala -66 tein vaihdon itse vuonna -86 ja paperit löytyy sekä auto on edelleen käytössäni ja omistuksessani.
    Tosin jos arvosta puhutaan se on minulle arvokkaampi korinvaihtona kuin muutoin, se on pala Suomen autoverohistoriaa 8)
     
  14. ´71 formula

    ´71 formula 1st gear

    Itse kans pari vuotta sitten kyselin tätä samaa asiaa AKE:sta, kyseessä on korinvaihto-auto, jonka vaihtokoriin löytyy tittle, edelliset omistajatiedot USA:sta ja alkuperäinen runkonumero. AKE:ssa sanottiin, ettei olisi mitään (aika korkea virkamies) estettä ,etteikö korin rekisteröinti suomeen onnistuisi, kunhan rekisteröitävästä korissa on alkuperäisiä osia tallella yli 50%. Tiedä häntä?
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vai tarviiks kierrättää Tallinnan kautta? Tiedän kyllä tapauksen jossa auton identiteetti on muutettu "oikeaksi" papereihin. Muutes tehtiin tän kaltasen keskutelun perusteella; "jos mä lähden tällä vehkeellä ulkomaille, niin papereissa lukee '63 belvedere 4 D sedan, ja auto on ilmiselvästi '70 avo 'cuda, mitä tullimiehet tykkää?"
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Ettet vipottaja nyt vaan tarkoita niitä -88? ja vanhempia korinvaihtoja, joissa vaihdettiin mallimerkintä korin mukaiseksi?
    Ei niissä silti mikään identiteetti muuttunut, koska niihin jäi kanta-auton valmistenumero.
     
  17. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tuota ei ehkä kannattaisi tällä sivustolla tunnustaa. Tuntuu olevan aika yksimielistä porukka siitä, että just veronkiertomesenleikkaajien takia monet rakentelusäännöt meni huonompaan suuntaan. :argue:
     
  18. 4.3125

    4.3125 1st gear

    Nää on just näitä veronkierto mersunpaskoja,minkä takia vanhojen autojen harrastajat joutui prosenttikuseen,f'*ck off :wc: :wc: :wc:
     
  19. 4.3125

    4.3125 1st gear

    ihanaa.osaavissa käsissä saadaan hopeasta romurautaa.
     
  20. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Täh 4252425 vai mikä numerohässäkä nyt oli,miten se jos vaihtaa bensan diiseliks tai päin vastoin vaikuttaa harrastajaan tai laittaa sen kuseen???? Samat säännöthän ne on ollu jo paljon aikasemminkin.Ja on noita vanhoja linttoja "harrastajatkin" muutellu bensasta dieseliks ja toisin päin.Mullahan ei siitä josta se tekniikka otettiin tullu mitään tietoja mihinkään,eikä ollu edes se liippi rekisterissä... Laitto vaan sen uuden koneen numeron ylös, ja kuulema siks et jos se motti ois ollu varastettu tai se leuhu varstetaan, niin saa pilkkoja ja osina myyjä kiinni kun on tehty ilmoitus ja ne numerot on tallessa.Ja jos siihen vaihdetaan takas joskus myöhemmin alkuperäinen kone (siis sellainen millä se on uutena myyty),niin sehän palauttaa sen takas alkuperäiseksi "harrastajan" toimesta.Eikä mulla ole mitään sitä vastaan et joka osanumero laitettas ylös ja jos kampe pöllitään ja joku sellaisen osia myy,niin kusee saa mun puolesta joutua.
    Eli en ymmärtäny pointtia et harrastajat joutunu kusee??? :-?

    Lisäys:vai eikö bensa vehjettä saa dieselöidä? Vai tarkoittaako sitä et motista tulee kampi ulos niin sen paikalle ei saa laittaa kuin samanlaisen motin tilalle? No mä tein bensasta dieselin just rikon takia ja siitä tuli kuulema ns.korinvaihto insin mielestä kun löi prosentit otteeseen,sen numeron lisäks... No onneks ei tartte moiseen tuskin ikinä ryhtyä,mut jos toi logiikka oli toi niin silloin ei pitäis hyväksyä koneen isontamistakaan.Mun oma mielipide on se et noita saksanpaskoja on joku joskus tehny niin et vaihtaa vaan sen numeronosan pommista toiseen ja myy eteenpäin hyvin pidettynä..?
     

Kerro tästä muillekin!