Kosteutta tankissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jmann, 22.3.2007.

  1. Jmann

    Jmann 1st gear

    Mitäpä kannattaa tehdä jos talviseisonnan aikana on jäänyt kosteutta bensatankkiin? Auto käy tyhjäkäynnillä suht hyvin mutta ajettaessa vääntö on kadoksissa, kun kaasua painaa niin kone paukuttelee. pienellä kaasulla toimii normaalisti. onko vaarallista vai voiko vaan tankata ja ajella kunnes lähtee toimimaan? vai pittääkö tehdä jotain muuta?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    tuskin on tankin kosteudesta kyse, polttoaine voi olla mennyt vanhaksi tai sit on jotain sytytyshäikkää koneessa tai jotain...
     
  3. Jmann

    Jmann 1st gear

    Polttoaine on suurimmaksi osaksi pari kk vanhaa max. Syksyllä ennen seisontaan jättöä vaihdoin tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyörijän.. noiden vaihtamisen jälkeen en päässyt koittamaan ajamista kylläkään, tyhjäkäynnillä ottaa kierroksia normaalisti. kone on -69 vette pikkulohko
     
  4. Jmann

    Jmann 1st gear

    nimittäin syksyllä oli semmosta meininkiä että jos pisti kostealla ilmalla käyntiin niin ei pysynyt tyhjäkäynnillä kierrokset, lähti tukehtumaan ilman kaasua.. ja vääntö sillonkin oli kadoksissa. noiden sytkä osien vaihdosta huolimatta tekee edelleen samaa jos pistää käyntiin kostealla pitämättä sähköissä eka muutamaa tuntia. Ja vie aivan järkyttävän paljon bensaa jos pitää käynnissä sillon kun se ei käy tasasesti
     
  5. Jmann

    Jmann 1st gear

    tuli tässä nyt vielä mieleen että tosiaan viime syksynä taisin kerran koittaa sytytyksen osien vaihdon jälkeen ja silloinkin kiihdytyksessä auto alkoi yskimään/paukkumaan.. olisiko nyt kuitenkin voinut käydä niin että sytytys-ennakko on seonnut kun vaihdoin virranjakajan pyörijän? olin siinä uskossa että sytytysennakon ei pitäisi muuttua jos pyörijän vaihtaa.. mutta jos nyt kuitenkin on käynyt näin niin millä oikein saan ennakon takaisin kohdilleen? ei ole minkäänlaisia erikoistyökaluja.. ja pakko päästä viikonloppuna ajamaan kun hyvää keliäkin kerran luvattu.. :D
     
  6. KALE

    KALE Gearhead

    Ihan hyvin sattuu kohilleen korvakuulollakin löysäät vain jakajaa,
    käännät vähän kerrallaan ja kaasuttelet toisella kädellä vivuista.
    Kun tuntuu ottavan hyvin kiekkoja kiristät vain jakajan sitten siihen,
    ja eikun koeajolle. Jos paukuttaa vielä tutki onko virranjakajassa jouset kuoliintunu tai peräti irti. Ja jos ei niin sitten vois neulaventtiiliä jumia
    silloin kylläkin pitäis näkyä polttoaine vuotoa ulospäinkin. Onhan kaikki
    kunnolla kiinni imupuolella? ettei saa vierasta ilmaa! Muita syitä ei nyt
    aamutuimaan keksi :D
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    Tuliko vaihdettua myös virranjakajan kansi, ettei vain olis halki tai hapettunut, jos ilman kosteus vaikuttaa toimintaan, niin jonkinlaista läpilyöntiä/kosketushäiriötä ekkana lähtisin hakemaan, voi olla jopa siellä matalajännitejohtojen puolellla.

    Niin ja onhan nyt ihan varmasti joka tulpanjohto oikeassa paikassa, joskus käynyt itellä niin että useankin tarkastuksen jälkeen sit onkin ollut pari johtoa ristissä, kun on mielestään ihan varma että ne on oikein niin se tarkastus saattaa mennä turhan epätarkaksi.
     
  8. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Ei kai ole käynyt taas kerran niin,että sulle myytiin vastusjohdot ja vastustulpat ja nyt ei jaksa enää orkkispuola ?? /-sytkälaitteet työntää kunnon virtaa läpi suurien vastusmäärien takia.Ja tästä syystä pyrkii virta karkaamaan kosteus ym. syistä sieltä läpi mistä helpoiten pääsee,ei siis jaksa enää sytyttää kunnolla tulpissa.
     
  9. Jmann

    Jmann 1st gear

    Okei siis joo virranjakajan kannen vaihdoin myös. Tuo paukuttelu tulee tosiaan vasta kiihdyttäessä, tyhjäkäynnillä käy mielestäni samalla lailla kuin kävi silloin kun auto viimeksi toimi kunnolla.

    Tulpanjohdot on oikeissa kohdissa sen tarkastin n. 10x.. tosin voisinhan senkin vielä katsoa uusiksi :D noista vastusjohdosta/tulpista niin.. en tiedä? ihan perus kamaa ne minun käsittääkseni on u.s. partsilta tilattu.

    ja kertokaas nyt vielä tyhmälle että kun sytytystä säädetään niin käännetäänkö koko virranjakajan runkoa löysäämällä joku mutteri sieltä alhaalta vai mitä?
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Jmann : vastusjohdosta/tulpista niin.. en tiedä? ihan perus kamaa ne minun käsittääkseni on u.s. partsilta tilattu.


    Sieltä kyllä saa joskus ihan mitä vaan,siis voivat myydä molemmat setit vastuksellisina,jos et osaa itse mainita ko.laitteen specsejä,eli juuri kuten aiemmin mainitsin,jos sulla siis vakio sytkäkamat laitteessa,eikä esim.mitään "tehoversio" pakettia (et toki ole tarkentanut yhtään kokoonpanoasi,joka vois hiukan auttaa vian selvityksessä),niin alkaa olee virrankulku vaikeuksia siinä tapauksessa.
     
  11. Jmann

    Jmann 1st gear

    Tottapuhuen en tiedä sytkästä tarkemmin mitään. Kone on siis 350cid -69 corvetesta joka on tällä hetkellä -77 nova concoursin nokalla. Näihin oli ilmeisesti aikoinaan tehty sekä kärjellistä että kärjetöntä sytytystä, mutta tässä on ainakin minun asiantuntemuksella nähtynä kärjellinen :D Tulpanjohdot jotka koneessa oli aikasemmin oli niitä paksumpia versioita en nyt muista mikä millimetrimäärä mutta kumminkin niitä vähän paksumpia. Ne oli täysin rispaantuneet päistä ja tilalle tuli nyt johdot jotka ovat sitä hieman ohuempaa mallia.. tämänhän ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa moisia ongelmia?
     
  12. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Se on nimeomaan nähty ja todettu useinkin,että jos laittaa hiili-/tai oliko niitä jotain muitakin kuitupiuhoja eli "häiriövastuspiuhat" ja niitten kanssa vastustulpat,niin ongelmia on esiintynyt vakiotehoisilla sytkykamoilla,ei vaan yksinkertaisesti sytkäsysteemi jaksa työntää enää kunnon kipinää tulppaan.
     
  13. Jmann

    Jmann 1st gear

    Jaa eipä ole kyllä mitään hajua onko tuommoiset :D
     
  14. Jmann

    Jmann 1st gear

    Kuva kertoo enemmän kuin..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. KALE

    KALE Gearhead

    ja kertokaas nyt vielä tyhmälle että kun sytytystä säädetään niin käännetäänkö koko virranjakajan runkoa löysäämällä joku mutteri sieltä alhaalta vai mitä?[/quote]

    Jep. Siellä on ruuvi jota löysätään pikkaisen, vain sen verran että
    liikkuu.
     
  16. Jmann

    Jmann 1st gear

    Siis tosiaan alunperin vika jonka takia noita sytkä osia lähdin vaihtamaan oli se, että varsinkin kostealla (syksyllä jatkuvasti) teki semmosta että ei meinannu ollenkaa pysyä käynnissä pienillä kierroksilla, ajamaan pysty jotenkuten mutta paikoillaan täyty pitää kaasua kokoajan ja se oli kyllä semmosta sähläystä yrittää ajaa kuopion läpi ruuhkassa kun oli toi vika että oikein pahaa tekee :D ja sillon kun se tekee tota niin se tiputtaa bensaa kaasarista molemmilta sivuilta, tulee lätäkkö siihen moottorin päälle.

    mutta tosiaan äsken kävin koittamassa taas, kiihdyttämisestä ei tuu yhtään mitään paukkuu ja nykii vaan. Ja nyt kun pysähdyin ja tarkastin niin ei tiputa bensaa ja tyhjäkäynti on ihan ok. pitäis ehkä koittaa vähän käännellä tota jakajaa mutta pelottaa että pahennan asioita vaan entisestään :D
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    Merkkaa se aloituskohta niin voit tarvittaessa kääntää takas siihen, siis viiva jakajan kylkeen ja lohkoon samaan kohtaan niin saat ainakin siihen takas
     
  18. Piru

    Piru 1st gear

    Jos se vika oli ennestään ja ei muuttunut mikskään noilla sytkäpuolen huolloilla,niin oliskohan vika sitten kummiskin bensapuolella.pätkiikö kaasarilla vai pakoputkessa?vaiko molemmissa päissä autoa?
    onko tankin ja kaasarin välillä mitään suodatinta?
    Jos ei niin tuossa kaasarilla pitäis olla sihti tuossa tuloliitännässä,kannattaa puhdistaa se alkuun.
    En lähtis pyöritteleen jakajaa ensimmäiseks jos ei oo hajua ajoitus hommista.
     
  19. pontiac gp

    pontiac gp 1st gear

    noh...

    laita tenttua tankkiin niin mahdollinen kosteus/vettä bensan seassa ongelma on pois pelistä..onhan alipaine letkut paikoillaan tulpan johtojen ym.vaihdon
    jäljiltä..sytkä ennakko ei kyllä muutu jos pyörijän vaihtaa..jos jakaja on vähänkään kiinni..
    mutu tuntuma on että ennakko ei muutu kiihdyttäessä eli mahdollinen alipaine vuoto tai muuten jakaja jumissa..crc:n 556:sta jakajaan ja vähän silmämääräistä tarkastelua jakajan suuntaan niin uskoisin vian löytyvän..
    onneksi on vanha sytkä systeemi..onnea vian etsintään..
     
  20. Jmann

    Jmann 1st gear

    Re: noh...

    Tenttua eli siis spriitä? ostin nesteeltä tämmösen missä on etanolia n.90% ja metanolia alle 10%. Myyjä ei osannu sanoa asiasta yhtään mitään :D Tankissa on n. 50l bensaa, hulautanko tämän koko 1l pullon sinne sekaan?

    Ja sitten noista alipaineletkuista niin mitä letkuja tarkalleenottaen tarkoitat? Kyllä kaikki silmämääräisesti on paikoillaan ja en ole irroittanut mitään jonka käyttötarkoitusta en tiedä mutta en nyt kyllä pysy perässä että mistä letkuista on kyse :p
     

Kerro tästä muillekin!