Eikä siitä ihan kauhean pitkä matka ole siihen seuraavaan liittymään, jossa voi joko kääntyä sinne roution suuntaan tai kääntyä takaisin.
Elämme muutoksen aikaa. Ennen kärryt olivat tientukkona ja nyt voimakkaat perhefarmarit kiskovat muulia miten kuten haluavat. Se kevytkärry näyttää noissa ohituksen nopeissa kaistanvaihdoissa tekevän laajemman kaaren kuin vetävä auto. Ja se on hyvä vastaantulijan osata ennakoida. Sattuu, jos osuu siihen kärryn lokasuojaan motskarilla.
Muutama päivä sitten tuli heitettyä reilu 900km. reissu traileri ja auto perässä. Useita vaarallisenkin näköisiä ohituksia oli matkalla. Esim. joku yritti niistää mun etupuskurin takaisin kaistalle palatessaan. Oli ilmeisesti nopeampi ohittaja takana, jonka takia yritti mahdollisimman nopeasti takaisin mun eteen. Täytyy sanoa, että vähän säikähdin. Myöhään ohittelijoita oli useita. Huomasin sen, niin laskin nopeutta hieman, että kerkiävät paremmin.
Ennakointi taisi tulla tieliikennelakiinkin. Sillä saadaan jaettua onnettomuustilanteessa syyllisyys syyttömillekin.
Kai toikin on vähän kakspiippunen juttu. En tiedä, mitä nyt tarkoitat, mutta itse olen huomannut, että nykyään ihmiset ei vaan osaa ajaa ennakoiden. Esim. ruuhkassa täällä pk-seudulla se ennakointi olisi aika tärkeää.
Tämän lyhytkatseisuuden näkee tosi useasti paikoissa, joissa on tietyö ja merkit päättyvästä kaistasta. Osa porukasta alkaa heti hakea paikkaa jatkuvista kaistoista. Muutama ajaa liki päättyvän loppuun älytäkseen, ettei siitä pääse pidemmälle. Liikennemerkit ei niin ku mahdu katseeseen. Joku viikko kaksi sitten oli uutinen pienestä punaisesta autosta Espoossa, joka ajelee miten sun sattuu kaistoilla horjahdellen. Mä näin sen myös. Vanhempi ukko oli ratissa känny toisessa kädessä ja sehän sen selitti. Ehkä noista känny kädessä ajamisista pitäisi ottaa kortti kerrasta pois.
Idea oli joku semmonen, että pitää huomioida se, että toinen ei huomaa sua ja ajaa kolmion takaa sun eteen. Mitä se sitten tarkoittaa? Vissiin pitää ruveta päätiellä himmailemaan vauhtia alas, jos sivutiellä on liikennettä.
Tarkoitan lähinnä sitä että 100 % vedenpitävä juttu voidaan slaavilaiseen tyyliin hämärtää ja syyllisyyttä siirtää toiselle osapuolelle vetoamalla toisen osapuolen ennakointi"velvollisuuteen".
No juu, eihän toi oikein ole. Kai sitä vaan ajetaan esim. Venäjän suuntaan, eli kojelautakamera on pakko olla, jos meinaat syyttömyytesi todistaa.
Tuli mieleen n. 20 vuotta sitten tapahtunut juttu. Olin ohittamassa firman vanhalla Hiacella hitaammin ajavaa alamäessä. Tämä lisäsikin vauhtia. Notkon pohjalla vauhtia oli 140kmh. (80 alue). Ylämäkeen tullessa oli jo vastaan tulijoita. Oli koko ajan mun takakulman kohdalla. Eli ei halunnut päästää mua takaisin kaistalle. Oli uudmpi henkilöauto. Hän oli kuitenkin soittanut firmaan, että minä vaaransin liikennettä, kun hän joutui jarruttamaan, kun siirryin oikealle kaistalle. Myönnän, että olisi pitänyt luovuttaa, kun huomasin, että tekee kiusaa. Olin kuitenkin jo ohi tästä mulkusta, kun rupesi kiihdyttämään, enkä päässyt palaamaan kaistalle.
Lain valmistelusta:" pykälän 2 momenttia muutettaisiin niin, että ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Voimassa olevan 2 momentin mukaan pysäyttäminen on tehtävä ennalta arvattavissa tilanteissa. Muutos korostaisi sitä, että liikennettä tulee pyrkiä ennakoimaan, ei arvaamaan, mitä liikenteessä voi mahdollisesti olla tulossa." Totta kai liikennettä pitää pyrkiä ennakoimaan ja onnettomuudet kaikin keinoin estämään, mutta näen tässä kyllä potentiaalia siihen, että aiemmin "syyttömästä" osapuolesta tuleekin syyllinen, kun ei ennakoinut tarpeeksi esim. sivutieltä eteen punkevaa autoa. Ennakoimisen riittävyyden tulkitseminen oikeudessa lienee kertaluokkaa hankalampaa, kuin vaikkapa liikennemerkein osoitetun väistämisvelvollisuuden noudattaminen.
Eli tulkinnanvaraisuuteen ja tapauskohtaisuuteen ollaan menossa. Kojelautakamera yhä enemmän tärkeässä osassa.
Mä voitin jonkun mersun nopeuskilpailussa jollakin jo poishukatulla Dodgella. Varttia myöhemmin mut ajoi kiinni poliisiauto joka kohta alkoi yritellä saada kisaa aikaiseksi...
Ja nykyiset pakutkin kulkee ihan hyvin jo ja sellaiseen lykätään kärri perään ja liikenteeseen. Espoossa yhden pakukuskin kärri meinas viedä fiiatista keulan, kun vaihtoi kaistaa nopeasti eteen, saatto unohtaa kärrin olemassa olon, kun sehän tulee perässä. Onhan tuolla motarilla jo aikaisemminkin sakki vetänyt isoja kuormia sata lasissa, onhan se mielenkiintoista kattoa kun toinen vetää isolla sitimaasturilla, iso vene kärrissä ja päälle hunttia. Saati selkeästi iso paku, jossa selvästi kuormaa, iso jarrullinen kuomukärri perässä, ja mennään eikä meinata. Saapa nähdä alkaako poliisi kohta valvoa mitä nopeuksia tuolla ajellaan kärrien kanssa.
Edelläajava ei ennakoinut https://www.is.fi/kotimaa/art-20000...erm=4&utm_source=tf-other&utm_medium=promobox
Ja nyt kun Poliisi ei tule enää "pienien" peltikolarien takia paikalle, voi ollakin aika vääntö kuka oli syyllinen. Paikalla toinen vakuuttelee juu juu minun vika, sit vakuutusyhtiölle yms sanokiin et se oli sen toisen vika. Tossa vain pari viimetalvelta. https://www.facebook.com/video.php?v=10219258361037420