Kuka tietää Suzukeista? (potilas GS -78)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja sämpy, 19.7.2014.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Niin, mistä ylipäätään saa fiksuiten teknistä apua vanhoihin japsipyöriin?

    Japsistarojen foorumille koitin kirjautua, mutta tuli joku häiriö eikä tunnusta liene aktivoitu joten pitää yrittää uudestaan. Vaan eihän tuolla mitään elämää ole, suzuki alueella kai pari viestiä viime vuosilta.

    Onhan noita pienkonekorjaamoja, kaverillanikin on yksi, mutta ei siellä tunneta kuin uusia mönkijöitä ja venemoottoreita. Kyllä ne öljyt ja tulpat varmaan vaihtaa.
    Lahdessa olisi RM Heino, mutta en ole vielä kehdannut soittaa, kun eihän ne paljoa tykkää tietojen kyselijöistä jotka ei heti halua tuoda pyöräänsä sinne.

    Mutta kun pitäisi saada parempaa ymmärrystä nokkaketjun kiristimestä, jonka epäilen olevan jumissa.

    Kyseessä on vm. 1978 Suzuki GS550, museopyörä vasta 39tkm ajettu.

    Haynesin korjausopas on aika epämääräinen tuon kiristimen säädöstä ja lähinnä varoitetaan että älä koske.

    Jos olen oikein ymmärtänyt, lukitusruuvilla säädetään kuinka paljon kiristin pääsee painumaan ketjuun päin, joka pitää olla vain juuri sen verran että löysät pois mutta ei enempää kuin ehkä 1/4 kierros.

    Ja se iso pyälletty pyörä lienee mekaanisesti yhteydessä kiristimeen eli pitäisi pyöriä vapaasti mukana kun kiristin liikkuu? Vai onko se kumminkin jokin jousen kireyden säätöruuvi?

    Omassa pyörässä, kun kääntelee kampuraa eteen tai taakse, tuo pyälletty pyörä ei käänny minnekään. Epäilen että voi olla koko kiristin ryytynyt, mutta en ole uskaltanut alkaa sitä purkamaan kysymättä joltain ekspertiltä.

    Alkoi nimittäin kuulumaan sen kaltainen mekaaninen ääni, joka voisi tulla nokkaketjusta. Vähän samanlainen naputus kuin huonoilla rattailla, mutta moottorin kierrosluvun mukaan. Venttiilivälykset on kohdillaan ja nokkaketju tuntuu sormin napakalta.

    Ja kyseessä ei ole siis alakerran laakerointi.

    Toinen sivuääni on tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla kuuluva kolina lämpöisenä, joka tullee ensivedon rattaista jotka tässä on 1-osaiset eli siellä ei ole välyksen poistoa. Tai näin olen päätellyt, kolina on pysynyt samana koko vuoden, mitä nyt kelien lämmettyä on ehkä vähän voimistunut. Pykälä sisään ja vähän vetoa niin kolina loppuu.

    Niin otsikkohan oli, että onko näistä saatavana jostain tietoa, onko japsistarat ainoa foorumi vai onko keskustelupalstoja muitakin, vai pitääkö mennä "tuo tänne ja maksa lasku" linjalle, vaikka kaikki laitteet haluankin itse huoltaa ja näin on viimeiset 25 vuotta tapahtunutkin.

    Ulkomaankielisetkin keskustelupalstat kiinnostaa.
     
  2. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Jenkit suosii GSresourcesia joka on mielestäni aika pinnallinen sivusto. Nokkaketjun kiristimestä on joku tarina tuolla.
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Nöyrimmät kiitokset ja kumarrukset!!!
     
  4. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    joo. Ei oo starojen nettipalsta hirveän aktiivinen. suzuki yhteyshenkilö staroissa osaisi auttaa, mutta hän taitaa olla nyt reissus. voit kysyä e-mailina pyörännimi@japsistarat.fi.
    Pussihousufoorumi om aktiivinen ainakin joskus, mutta sinne pitää rekisteröityä etunimi sukunimenä...siis vmpk. Staroilla on hyvä kirjasto, jossa tehtaan kirjoja lainattavissa jäsenille...
     

Kerro tästä muillekin!