kumpi parempi vaihteisto. eurooppalainen vai amerikkalainen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MUSCLE, 26.7.2009.

  1. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Stalinin urut..? :poff:
     
  2. Got hemi

    Got hemi 1st gear

    Eräs kaverini joka tuntee autot ja niiden historian aika hyvin sanoin minulle että kun automaattivaihteistot alko virrata eurooppaan, eurooppalaiset autonvalmistajat tilasivat automaattilaatikkonsa suoraan jenkeistä, GM ja Ford tais olla ne suurimmat, joista sitten alkoivat muokata omia vaihdelaatikoitaan aikojen saatossa...

    Eli jos tilanne olisi näin, se "JENKKIROMU" vaihdelaatikko työntää syntymää myös näissä euroautoissa. Joka on myös mainio tapa kiusata fanaattisia eurokuskeja jotka rupee tästä kyseisestä aiheesta jurputtamaan... Piti tämä nyt paikkansa tai ei.

    Ihan sama, mitä japanilaiset pyöränvalmistajat sanoo että HD on paska, kun taas kaikki vanhat japsi merkit on olleet HD:n lisenssivalmistajia...

    kaikki tiet vievät yhdysvaltoihin.
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Käyttis-Audilla on nyt rullattu 370tkm ja tuntuuhan tuo ZF:n loota jotenkin vieläkin pelaavan. Mutta joka kerta kun käy ajamassa 30 vuotta vanhemmalla Moparilla niin rupiaa hymyilyttään kun 60-luvun laatikko pelaa niin paljon miellyttävämmin :) Audia vastaavan ikäisellä automaatti-Bemarilla oon ajanu kaks kertaa, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Jotain ihme nappuloita piti painella aina sen mukaan miten halus painaa kaasuakin. Sporttiasennolla piti mennä jos halus painaa yli puoli kaasua, alle sen ecolla. Mikä automaatti se semmonen on että nappuloita painellaan, johan nuo vanhat jenkkiautomaatitkin tunnistaa kaasun asennon :odroll:
     
  4. MUSCLE

    MUSCLE 1st gear

    tota samaa ihmettelin kun työkaveri puhui S-napista jolla auton saa "lähtemään" ja kun itsellä kokemusta oikeastaan jenkkiautoista niin totesin että eikös tuon jenkin ainakin saa sillä lähtemään kun lyö lusikan pohjaan. no ehkä asia valkenisi jos pääsis kokeileen sellasta S-napillista.
     
  5. Miniucco

    Miniucco 1st gear

    Yli 520 000 km pudoteltu 300 SEL automaattilaatikolla ja öljyjen vaihdostakin on kulunut yli 150 000 km. Autolla on painoa yli 2000 kg ja mitään ei ole perässä vedetty. Auto lähtee liikkeelle kakkosella, jos ei polje kunnolla. Kunnon polkasulla tarjoaa ykkösen. Se ei ole vika vaan ominaisuus.
     
  6. FA18

    FA18 3rd gear

    kyllä juuri näin:

    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_4L30-E_transmission

    Lienee ihan jenkkisuunnittelua, ei vaan ameriikassa tehty tuon kokoluokan takavetoisia, mihin laatikko olisi käynyt. Eli bemari/Omegakuski saattaa kehua autonsa laatikkoa ja joku muu haukkua niitä kummankaan tietämättä sen olevan USA-peräinen loota.

    Omasta mielestä toimii erittäin täsmällisesti.(sport-ohjelmoinnilla sporttisesti ja muuten taloudellisesti)
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ja onko ne valmistanu mitään muita diesel-ajoneuvoja ku belarus-traktorin?
     
  8. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Kraz muuan muassa.. onhan ryssät pari muutaki diiseli tainnu tehä. Tunnus merkkinä voi pitää: törkeen isot tilavuudet ja tehoa ei oikeestaa mitään..
     
  9. Got hemi

    Got hemi 1st gear

    Joo kyllä Kraz, hieno vekotin, riippuen valmistuspäivästä ja tehtaasta n. 11 - 16 litrainen vapaasti hengittävä v8 dieseli, tehoja hyvä jos 150hp

    Ohjaustehostin vasemmalle, ei oikealle.

    Tosin auto on suunniteltu siihen, että auto tai kuormuri lastataan täyteen romua, ajetaan auto lastineen siperiaan jäätymään... Neuvostoliiton jätteiden hävitys.

    Ja tohon viellä se vanhempi th180 joka on ollut aina fiatissa, opelissa, roverissa ja pösössä!
     
  10. polle

    polle 1st gear

    Ainakin E34-Bemareiden ZF:t hajoaa savutustestin ryntätykseksessä, joten insseillä on kuulemma ohjeet painaa kaasua vaan muodon vuoksi vähäsen, eli koko testi on täysin turha.

    Alkukesästä ajelin Amerikassa vuokratulla Tojota Korollalla (Pontiac G6 or similar), ainakaan siinä yksilössä vaihteisto ei pelannut yhtään. Autolla oli ajettu kaikki 15000 mailia. Toitsulla oli mahdotonta ajaa tasaisesti, vähänkin jos painoi kaasua, niin loota survaisi pienemmän pykälän pesään hirveän nykäyksen saattelemana, mitä seurasi ruma mölinä konehuoneen puolelta. Jos sitten yritti vaikka ohittaa jonkun, niin auto ei kuitenkaan kulkenut mihinkään. Vaati todellista keskittymistä ajaa autolla normaalisti ilman nykimisiä. Tankkasin parasta laatua.

    En muista, onko ryssä itse ollut asialla, vai Konela vai kuka, mutta ainakin Postilla oli aikoinaan Lada Combeja automaatilla. Kyllähän Ladaan varmaankin saa jonkun Fiatissa käytetyn automaatin.

    Ja oma TH700 kajahti viikonloppuna, mutta on se silti mukavin ja toimivin.
     
  11. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    No lähtee tuo oma bmw vaikka ei S nappia päälle laitakkaan. Toimii kickdown yms. ihan normisti.
    sportilla laatikossa on eri ohjelma ja vaihto tapahtuu korkeammalla jo pienelläkin kaasulla.

    Eli ainakaan tuossa ei S nappi varsinaisesti paranna lähtöä jos vedetään kaasu pohjassa kuitenkin.
     
  12. Got hemi

    Got hemi 1st gear

    ZF:n lootasta on kyl pahoja muistoja ihan intti ajoilta... Sisu E11 8x8 automaatti vekotin... loota oli tyyliin jos kosket kaasuun, pienempi silmään... siin on kiva 11 litrasella dieselillä jossa vääntöalue on 900 - 1200 rpm ja loota kierrättää 2500 kierroksessa... Ei ollut mikään paras, ja kaikki sitä vieroksu. Sitten oli vanhempi 6x6 malli jossa oli Allisonin, eli jenkkiloota ja se toimi kyllä, se piti vaihteen silmässä ja anto koneen vääntää menemään... Harmi että pv säästi väärässä paikassa ja hankki sitten tämän ZF:n
     
  13. ford59

    ford59 1st gear

    Viime kesänä nakertelin kaverin -02 530 bemun ZF lootan kuntoon, ajokilometrejä jo 103000 ja kitkapakat olivat aivan valmiit... Bmw foorumeilla törmäsin moneen kertaa tähän 100tkm vaihteiston vaihto väliin! Tosin saattaa asiaan vaikuttaa, että tuon ikäisissä Bemareissa kielletään ehdottomasti vaihteistoöljyn vaihto -ei-ei--eieie. Öljypohjassakin oli iso tarra -do not change oil! Nyt sakuilta on tulossa uusi 7 pykäläinen loota joka on mitoiltaan pienempi kuin vanha 5 vaihteinen. Varmasti myös vahvempi...???
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joskus eksyin pemarivoorumille ja itsekin ihmettelin tuota ettei laatikoihin vaihdeta öljyjä. Siellä oli joku kuvasarja kun joku oli kuitenkin öljyt vaihtanut ja oli se aika liejua mitä sieltä laatikosta tuli ulos. Magneettikin näytti siililtä. :rotfl:
     
  15. Town Car

    Town Car 1st gear

    Bisnestähän se vaan on, ettei niihin muka saa vaihtaa öljyjä. Laatikot korkkaa ja se pitää huoltaa/ostaa uusi :)
     
  16. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tuntuu myös että ei ihan saksan insinööri ajatellut että autoilla ajetaan suomessa jotain 600tkm

    Omaan bmw:hen vaihdoin öljyt ja en usko että siitä nyt kauheasti ainakaan haittaa on.

    Ainakaan omat jenkkien laatikot eivät ole siitä hajonneet :)
     
  17. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Aikoinaan työnantajalla oli eräs yliarvostettu jatkettu automaattivaihteinen natsikomposti(sori tää on ihan oma henk kohtanen onkelma :lol: ),mutta asiaan siis olin siinä kyydissä ja ihmettelin niitä vaihtoja jollaiset toki ymmärrän jossain viritetyssä raaserissa mutta en ns.edustus autossa(joka se kai oli) :eek:
    Mutta vakavammin sanottuna varmaan kaikissa niin euro kuin jenkki lootissa on hyvät puolensa ja eiköhän se kestämättömyys ole pitkälti jo aiemmin mainituissa erilaisissa ajotavoissa/huolloissa.
     
  18. Nappula

    Nappula Gearhead

    Kyllä, esim Maz 537 lavetinvetoautossa on automaatti ja koneessa vääntöä 2200Nm
     
  19. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Tuo bemun do-not-change-oil - suostus on jo nykyisin poistettu. Se koski E39:ä mutta E60:ssä on öljynvaihto.
    Vaihdoin ex-39:iin (525bensa ja ZF:n laatikko) öljyt jossain 160tkm ja ihan asiallisen puhtaat oli paikat. Tuon ikäinen ZF:ä oli tosi mukava laatikko ja siinä fiksu kickdown toiminto ja neljä ohjelmaa joita laatikko käytti riippuen pedaalin asennosta, rpm:stä, auton asennosta, kiihtyvyydestä jne.

    Nyt on käyttis X3:ssa 3.0d:n jatkeena GM:n 5L40 ja en ole niin tyytyväinen. Vaihtaa huonommin, ei vastaavia ohjelmia kuin ZF:ssä, muutenkin "tyhmemmän" oloinen laatikko joka vaihtaa välillä tarpeettomasti.
    Täytyy varmaan päivittää uudempi X3:seen tai X5:seen niin saa taas kunnon ZF:n laatikon saksanseisojaan :D
     
  20. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Omassa oldsissa TH 200, kertaakaan ei ole avattu, ikä 30 vuotta.
    - Ja toimii ( puuta koputetaan tietysti tässä vaiheessa!)
     

Kerro tästä muillekin!