Kumpi, XE274H vai 282S mekaaninen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jack, 3.3.2010.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Budjetti sanoo että rullavermeet on unohdettava tässä vaiheessa :(

    Olisi kaksi vaihtoehtoa joiden välillä olen tuumaillut, että kumpi olisi sopivampi, onko raadilla mielipiteitä asiaan tai jopa omakohtaisia kokemuksia?

    Molemmat siis Compin laahurinokkia, XE274H on hydraulinen, ja 282S mekaaninen laahuri. Compin CamQuest (?) ohjelma antaisi mekaaniselle hieman paremman tehoarvion, mutta erot paperilla eivät vaikuttaisi kovin suurilta, lähinnä käytännön erot kiinnostaisi?

    Auto johon kone tulee on 2gen Camaro Th700 laatikolla (turbiinin stalli n. 2300) ja 4.10 perällä, joten välitys on melko tiuha.

    Kone on "vanhan kansan" 350 .040" ylikokoon porattu, kannet on rautaiset Dartit. Puristussuhde kohtuu tarkasti laskettu ja mitattu 10.5, koneistukset ja tasapainoitukset tehty, lohko 0-dekissä. Performer RPM imusarja, Edelbrockin 750 vakuumi ja peltisarjat 1 5/8" primääreillä olisivat tallissa odottamassa. Keinuvipuja ei vielä ole, vipusuhteen voi vielä valita, Compin Pro magnumit ajattelin hankkia.

    Nämä nokat vaikuttaisivat sopivilta, koska kireämmästä ei varmaankaan näillä palikoilla ole vastaavaa hyötyä, ja sitten kansien jousipesiä/ohjureita joutuu jo koneistamaan. Näillä vaihtoehdoilla ei DCR pitäisi olla ongelma?

    Tietysti jos joku voi kokemuksesta suositella jotain muutakin nokkaa, niin kiitos.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mekaaninen ilman muuta. Noi mehuvehkeet on nyhveröiden juonia.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos haluaa vanhanaikaistaa koneensa tonne -50 luvulle niin tietenkin mekaaninen :rotfl: .
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tosta on ollut oikeesti ihan tutkimusta, ja kyllä jopa letukassa sen mukaan mekaanisella kepillä oli parempi hyötysuhde kuin hydykepillä, ero oli sellasta muutaman prosentin luokkaa just ton kokoluokan nokilla. Mekaaninen rulla oli sitten vielä selkeesti laahuria edellä.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olihan muskeliaikana kaikki tehokkaimmat koneet mekaanisella kepillä. Letukassa on se hyvä puoli että samoihin vipoihin voi laittaa molemmat :odroll: . Ite olen niin laiska nykyään että laitan hydraulirullan kun halvalla sai :oops: . Jostain syystä myös tehtaat siirty hydraulirullaan jossain vaiheessa.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tehdashydyrullissa lienee suurin syy kulutuksessa, ja ehkä niissä myös olemattomista asteista huolimatta on pikkasen nopeemmat rampit kun mitä laahureilla on mahdollista? Silleehän toi onks nenä hydrauli vai mekaaninen ei hirveesti hommia muuta; jos välys muuttuu niin jotain kuluu ja vaatii tsekkausta. Hydyssä on tietty pieni puskuri tota varten, mut onks se sitte hyvä vai huono?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sen takia tääkin on ihan maku asia, kummasta tykkää sitä käyttää.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Saattaa olla pikkasen ruttu liikaa tuolle hydraulikepukalle,joten noista kyllä valitsisin tuon mekaanisen!

    Eihän se nyt tietysti paljoa ole se 3 asteen ero sulkeutumisessa,mut kyllä se pikkasen dynaamista laskee...
     
  9. maverick

    maverick Gearhead

    On tullu tehtyä 282s nokalla 377 stroukki(3.75" iskulla).
    Kyseisessä koneessa rpm kannet ja muutenki mietoo osaa,
    puski dynossa 463hp/5800rpm(vakio iskulla max teho olisi ollut korkeemmilla kierroksilla).
    Hienosti toimi nokka ainakin tossa mosassa.
     
  10. tapio

    tapio Gearhead

    Unohda noi uudet nokka-akselit ja valitse wanha kunnon mekaaninen LT-1!

    Se toimii vakiojousilla ja peltikeinuilla, siitä ei taatusti mene nokat pyöreäksi (erittäin loivat rampit) ja soundi 7.000 RPM:ssä on silkkaa 60-lukua!
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Saattaa kyllä noita peltikiikkuja sen verran kulua et kannattaa pitää niitä muutama aina mukana :wink:
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    tienposkessa kahtia murtuneita keinuvippoja vaihtaneena suosittelen esim compin rullapää vippoja :rotfl:

    onko momentinmuunnin 10" ? jos 12" niin noi stallit toteutuu aika kehnosti vaikka luvataankin korkeampaa. toi 274 voi vaatia jo pikkasen korkeemman ettei mene vuosi ennenkuin pääsee vetoalueelle. tosin toi tiuha perä avittaa. itellä oli viimekesänä xe284 ja 11" 2600-2800 stallinen ja ei kyllä riittäny, nyt on 3500 10" niin pitäs päästä paremmin alueelle heti viivalta tuon pidemmän 3.36 perän kanssa 8)
     
  13. Jack

    Jack Gearhead

    Täytyy käydä tuo koko mittailemassa :odroll:
    Itse tuumailin myös stallin riittävyyttä, ajattelin laatikon 1-vaihteen lyhyyden ja tiuhan perän hieman kompensoivan matalahkoja stallikierroksia.
    Yksi vaihtoehto tuli oikeastaan tuon 282s tilalle, eli XS274 myöskin mekaaninen nokka, ja sille Comppi ilmoittaisi minimi stalliksi 2200 rpm. Tämä vaatiikin sitten tuhdimmat jouset-> kansien koneistuksen.

    Keinuvivuista vielä, ajattelin hankkia Compin Pro Magnumit, niitä on ainakin kehuttu, onko muita suosituksia :wink:
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Loota tai perävälityksellä ei kompensoida stallin puutetta. Tai kompensoidaan toki, mutta tulos on paljon huonompi kuin jättämällä ne välitykset pitkiks ja nostamalla stallia.
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    x274h:lle oli ainakin Moparin pikkulohkossa 10,5 runttu pikkusen yläkanttiin. Sytkäennakot tuppas jäämään liian myöhäiselle nakutusongelmien takia. 2300 stallilla ei toimi kummallakaan nokalla, mutta 3 tonnisella tolla perävälityksellä on kestohymy naamalla.
     
  16. Jack

    Jack Gearhead

    Ei ole oikein selvinnyt, mistä sen tietää, tai ainakin voisi päätellä että joku nokka on liian "kesy" jollekin puristussuhteelle :odroll:
    Imun sulkeutumisasteet tietysti vaikuttaa dynaamiseen suhteeseen, mutta mikä muu tähän soveltumiseen vaikuttaa?
    Älkää nyt vaan sanoko, että tämähän on kaikille aivan selvää, minä tyhmänä sitten tälläisiä kyselen :oops:.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei sitä oikeen voikaan tietää, koska muuttujia on ihan liikaa millekään nyrkkisäännöille. Palotila, kansimateriaali jne, kaikki vaikuttaa. Mut jos hommaa lähestyy siltä kantilta, että mitä sillä korkeella puristussuhteella on saavutettavissa vaikka puol pykälää matalampaan, ni se ei oo kauheen paljoo se. Sit ku menee yli toiseen suuntaan ja joutuu sitä kompensoimaan sytkämuutoksilla ja muilla, ni menetykset on paljon suurempia. Tarinan opetus; älä vedä liian tiukalle. Tai ainakin käytä riittävästi nokkaa; ei ole olemassa liian isoja nokkia, on vaan liian kesyjä moottoreita. :rotfl:
     
  18. tapio

    tapio Gearhead

    Itse asiassa ei - tehdasnokat ovat hyvin hellävaraisia ja kohtelevat keinuvivustoa silkkihansikkain.

    GM:n tuotekehitys osasi hommansa erittäin hyvin!
     
  19. roku65

    roku65 Gearhead

    282S nokassa on aika rauhallinen välysramppi ja siitä johtuen voi välystä hienosäätää molempiin suuntiin tuosta valmistajan nimellisarvosta.
    Jos oikein sattuu rajoille tuo nakutustaipumus niin hyvässä lykyssä välysmuutoksella tiukempaan vielä saa kompensoitua...
    Tässäkään tapauksessa huoltovälin pituus on tuskin määräävä tekijä nokkavalinnassa, joten ei liene perusteita käyttää hydraulinokkaa kun osien kustannuskin on sama?
    Uskoisin venttiilivälyksen säädön onnistuvan kerran kesässä sujuvasti, jos
    muukin koneenrakennus on hyppysissä? Pahimmillaan muuten XE sarjan hydraulinokkien mekaaninen ääni on selkeämpi kuin "vanhan" koulukunnan magnum mekaanisten.
     
  20. sbc350

    sbc350 Gearhead

    noita xe sarjan nokkia on haukuttu kovaäänisiks mut eipä mulla ainakaan xe268 ja tuo nykyinen xe284 pidä sen kovempaa meteliä kuin aikojen alussa koneessa pyörinyt mellingin todella mieto kärsä..
     

Kerro tästä muillekin!