Kuorma-auto harrasteautoksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ManRay, 12.4.2004.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    Aaltosen Tinon maahantuoma Freightliner?
    Siinä ainakin oli Detroitti myös ja ikävä piirree detroitissa on kun jos suutin hirttää kiinni eli auki niin kierrokset nousee tappiin (tämä lyeensä pitkän seisonnan jälkeen mutta muutenkin) ja hätäpäissään tietenkin koitat sammuttaa sen sammuttajalla niin alipaine imee huuhtelupumpun tiivisteet mukanaan jonka jälkeen kone imee öljynsä kiduksiin ja käy sillä kunnes leikkaa kiinni....
     
  2. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Tuota JM:än peterbilttiä tuli ihailtua kouvolan taiteiden yössä,samoin oli rebel expressin kenworth. Ajelivat peräkkäin jonkin aikaa kouvolan kaupungilla ja parkissa jonkin aikaa,tulipa käytyä molempien sisätilojakin katsastamassa,harmittaa kun ei ollut digikameraa mukana :x
    Olsihan tollanen aivan mahtava harrastepeli!! Kunnon makuohjaamolla niin toimisi kesällä asuntoautona... 8)
    Jos aihe kiinnostaa niin kannattaa katsoa leffat, konna ja koukku ja Conwoy!
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olisihan se hieno tuollainen Kenworth W900 ja miksei kenties Peterbillt.

    Hinnaltaanhan nuo käytetyt mailimaratoonarit eivät ole kovin pahoissa hinnoissa USA:ssa,mutta niiden tuonti tänne ja etenkin rekisteröinti on melkoinen rumba,johon ei jokaisen rahkeet riitä.

    Jo jarrujen osalta tulee ongelmia...etujarrut puuttuvat,jarrukilvet puuttuvat,alb-venttiilit jne. puhumattakaan valoista ja sähköjärjestelmästä merkistä, mallista ja käyttöönottovuodesta riippuen.

    Yksistään tarvittavien päästötodistusten hankkiminen on melkeimpä mahdotonta ellei osta autoa Saksasta...jonne se on uitettu ensin ja hankittu sieltä papereita ja vielä parempi jos auto on ollut rekisterissä Saksassa.

    Saksassa kyseisiä vetureita on ihan normaalisti myynnissä sekä uutena,että käytettynä...palvelevathan ne myös heidän omassa ammattiliikenteessä työjuhtina,sekä firmojen mainos autoina.

    Mannisen Peterbilt on uitettu Ranskasta ja kone on 425 hp Caterpillar ja vaihteisto Fuller...

    Se toinen Pete on Harjavallasta ja paikallisen kuljetusliikkeen käytössä...tuttu näky kesällä L-satamassa perässään konttikärry jossa 20"kontti ...huvittava näky sinänsä.

    Se "liike" 7-tien varressa on kyllä minusta Venäläisen kuljetusliikkeenpiha...ainakin samaa kalustoa.
    Kyseinen kuljetusliike käyttää vain ja ainoastaan Natikkaa kalustona,koska vain se on kyllin kestävä venäläisille teille...Volvot ja muut ei pysy kasassa siellä...
    :lol:
    Ostivat tuossa joku vuosi sitten toista sataa uutta Natikkaa käyttöönsä...paljon näyttää olevan vanhempaakin käytössä
    .
    Länsisatamassa näkee usein venäläisiä Kenworth:a ja muita aitoja jenkkivetureita perässä aidot jenkkikärryt...joissakin on vielä alkuperäiset kilvetkin kiinni....samoin punaiset takavalot,siirrettävät akselit jne.
    Autoissa alkuperäisten amerikkalaisten kuljetusliikkeiden tiedot venäläiseen tapaan edelleen paikallaan.

    Haminan satamassa oli jokunen vuosi sitten menossa uusia nokkamallin Natikoita Venäjälle.

    Tikkurilassa tuli kehäkolmosella perjantaina aivan uusi harmaa Freightliner:n nokkamalli vastaan siinä Bilteman kohdalla..

    Jenkkirekka ei ole mikään harvinaisuus enään suomenteillä...harmi vain että kilvet ovat yleensä aina venäläiset...

    Harrastepelinä olisi varmasti hauskalaite ja pidemmätkin reissut onnistuisivat kun olisi majoitus mukana....polttoainekulutkin olisivat vielä kohtuulliset jos ainetta menisi tuollaiset 25-40l/km,mutta dieselvero olisi melkoinen vaikka hakisikin vapautuksen vetopöytäverosta...

    Koneena pitäisi olla ehdottomasti 14-16L Cummins tai Caterpillar,vaihteistona suorahampainen ja synkronoimaton Fuller. 8)
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Haminan satamassa on kohtuuiso kenttä melko täynnä noita jenkkivetäjiä, viikottain näkee niitä menossa itäänpäin. Viimeaikoina ovat olleet aika hienon ja hyväkuntoisen näköisiä laitteita, ei mitään maitokahvin värisiä coe-intikoita.
     
  5. boss 429

    boss 429 1st gear

    Hehe kait se koht alkaa olla et itänaapurissa ymmärretään enempi hyvän päälle kuin täällä :D
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    no jaa hyvän ja hyvän...aika ikäviä noi on startata 12v systeemeillä suomen ja venäjän pakkasissa....turun kautta noita jenkkirekkoja tuli vielä viime talvena mutta ei onneksi enään.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin käyttöjännite on usein 12V,mutta käynnistysmoottorille tulee 24V.

    Eilen oli Kempeleessä Zeppeliinin Shellin pihassa musta tai tummanharmaa nokkamallin Freihgtliner parkissa...harmi vain että ehti kadota ennen kuin ehti takaisin pihaan...kauempaa katsoen keltaiset kilvet...samoin kuin pihassa olevissa parissa tusinassa ranskasta uitettuja Beimareita...voi niitäkin raukkoja jotka päättyvät niiden omistajiksi :lol:
     
  8. Jome

    Jome Gearhead

    Komeita pelejähän nuo on...kelpais kyllä ittellekkin työkaluks tommonen. Harrastepelinäkin vois olla ihan ok.

    Vetopöytävero on ainakin joskus ollu...eli jos nupilla toimii työkäytössä niin siitä joutuu maksaan jonkun veron...näin muistelisin.

    Tarttee noilta vanhemmilta rahtareilta tua töissä viä kysästä tosta vetopöytäverosta... :oops: Niin saa siihenkin varmuuden :wink:
     
  9. kolo

    kolo 1st gear

    kuormaauto harraste autoksi

    siinä sitä jotain :p !!!
     
  10. Rocker

    Rocker 1st gear

    Onhan tollaset hienoja laitteita...Mutta ihan puhtaasti työkäyttöä ajatellen, kyllä nämä nykyiset eurot ovat aika paljon edellä työ- ajo- ja käyttömukavuudessa. TOSIN en ole koskaan päässyt jenkkirekkaa tyypittämään, mutta sitäkin huolimatta uskallan väittää näin :oops:
    Tosin tunnelmassa jenkkejä tuskin tullaan saavuttamaan... :D

    Ja Suomessahan noita ei näy ammattikäytössä, kun ovat liian pitkiä ja kankeita meikäläisiin oloihin, yhdistelmän kokonaispituus tulee äkkiä vastaan. Ja vetopöytäverohan on se, mitä yhdistelmän vetoautoilta peritään, mikäli niitä meinataan käyttää ammattikäytössä, eli käytännössä vetää niillä jotain. Sen suuruudesta ei ole muistikuvaa, mutta kyse on kuitenkin jo kohtalaisen miehekkäistä summista.

    Näin tänään...korjatkaa jos olen väärässä :eek:
     
  11. WTF

    WTF Gearhead

  12. speedy

    speedy Double Gearhead

     
  13. speedy

    speedy Double Gearhead

    ..jaa se onki varmaan tos toisessa linkissä, se nyt ei vain toiminut.

    Meitsikin on haaveillut krominloistoisesta Kenworthista, ois se komee pihassa!! ja kiva kesällä käydä pikku kyläkruisailut! ah, että naapuria potuttais entistä enemmän :lol:
     
  14. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    oma suosikkini kuorma-autoista on semmonen lyhytperseinen takaveto ZIL sillä pyöreerrä kopilla. aika ovelalta kuulosta kun vastapäivään pyörivä bensa veekasi röplättää katkiruostuneella putkella...
     
  15. Silicone

    Silicone 1st gear

    Joku kyseli Kenworth K100:sta!? Tietoa autosta Suomessa www.prodrag.shorturl.com ja sieltä KENWORTH gallery. Aiheesta voi kysyä allekirjoittaneeltakin ja yli päätään jenkkirekkoihin liittyvää asiaa :pinup: .

    Jenkkirekka projekteja muutama hyvin läheisessä seurannassa 8) .
     
  16. Silicone

    Silicone 1st gear

    Noo... kokemuksesta pitää oikaista sen verran, että suurin ero jenkkirekan ja eurorekan välillä on toiminta varmuus. Jenkki käyttää yksinkertaista perustekniikkaa jolla varmistetaan auton toiminta lähes joka tilanteessa, kun taas eurooppalainen sortuu hienoihin virtuaali lemmikkeihin ja muihin näpertelyihin, kun jokin tingel tangeli pimpahtaa on auto korjaamolla jopa viikon ja korjaaminen maksaa mansikoita.

    Toinen fakta on että jenkkirekat on todella hyviä ajaa. Esim. kaverin KW W900L vuosimallia 1998 Cummins N14 525hp (viritetty 700hp) pesee ajomukavuudellaan ja suorituskyvyllään KAIKKI eurot. Kiihtyy sen verran että 80km/h kun pisti lusikan lattiaan oli selkänojat todella tarpeen ja pikaisesti oli 140km/h taulussa :D .
     
  17. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Nostetaas keskustelua menneisyydestä.
    Moni asia on muuttunut 15 vuodessa niin kuin tätä palstaa seuraavatkin.

    Mut onko täällä nykyään kuorma-auton harrastajia ja nyt en tarkoita kevyt kuorkeja?
     
  18. hmr66

    hmr66 Gearhead

    onko sinun pihalla välillä seissyt parikin ko. harrastepeliä....
    ja muutama muu V8 ajoneuvo.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pohjois amerikassahan ei pakkasta tai lunta olekkaan.pelkkää floridaa koko maa,niinkö
     

Kerro tästä muillekin!